Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Postbus 90801 Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Telefoon (070) 333 44 44 Binnenhof 1a Telefax (070) 333 40 33 2513 AA DEN HAAG

Uw brief Ons kenmerk
ABG/DB/04/35131

Onderwerp Datum
voortgangsrapportage kabinetsstandpunt 2 juni 2004
evaluatie Wet Samen

Conform mijn toezegging tijdens het AO Evaluatie Wet SAMEN op 17 december 2003 rapporteer ik u hierbij over de uitvoering van de voornemens in het Kabinetsstandpunt Evaluatie Wet SAMEN (27223, nr 48, 26 september 2003).

Achtergrond
Het Kabinetsstandpunt Evaluatie Wet SAMEN maakt deel uit van het totale arbeidsmarktbeleid. Het arbeidsmarktbeleid is er op gericht de arbeidsparticipatie, waaronder die van etnische minderheden, te verhogen. In mijn visie op arbeidsmarktbeleid (29 544, nr. 1, 27 april 2004) heb ik uiteengezet hoe ik de arbeidsparticipatie duurzaam en efficiënt wil verhogen door participatiebelemmerende factoren aan te pakken. Primair gebeurt dit via (een versterking van) het algemene arbeidsmarktbeleid. Individueel maatwerk, dat geleverd kan worden door de decentrale uitvoering van het arbeidsmarktbeleid, vormt daar een belangrijk onderdeel van. Als het algemene beleid (nog) niet het gewenste effect oplevert, kan aanvullend beleid worden ingezet met een tijdelijk, innovatief en agenderend karakter.

Voor etnische minderheden zonder werk geldt dat zij, behalve door de conjunctuur, op dit moment evenals andere werkzoekenden worden belemmerd door een of meer van de volgende factoren: gebrek aan financiële prikkels (armoedeval), negatieve opvattingen over werk en uitkering, onvoldoende mogelijkheden werk en zorg te combineren, een relatief lage of in het buitenland behaalde opleiding, gebrek aan kennis van arbeidsmarkt en regelgeving, grotere kans op arbeidsongeschiktheid, beperkt contact met autochtonen en een traditionele rolopvatting man-vrouw, onvoldoende beheersing van de taal, productiviteitsval (o.a. veroorzaakt door lage opleiding) en discriminatie.
Zoals uitgebreid beschreven in de visie arbeidsmarktbeleid, worden deze belemmeringen stuk voor stuk krachtig aangepakt via het algemeen arbeidsmarktbeleid, inclusief het individuele maatwerk. Op sommige punten gebeurt dit in samenwerking met sociale partners of in combinatie met aanvullend beleid, of als onderdeel van breder kabinetsbeleid (bijvoorbeeld het nieuwe inburgeringsbeleid).


2

Een belemmering die na deze aanpak via het algemeen arbeidsmarktbeleid nog overblijft, is negatieve beeldvorming en onbekendheid van werkgevers met (zoekgedrag van) minderheden. Voor het verminderen van deze belemmering is aanvullend beleid ontwikkeld, zoals aangekondigd in het in het Kabinetsstandpunt Evaluatie Wet SAMEN. Ook het verminderen van belemmeringen voor etnische ondernemers is een apart aandachtspunt. Op de stand van zaken van dit aanvullende beleid ga ik in deze brief nader in, conform mijn toezegging.

Overigens tracht ik ook in dit aanvullende beleid belemmeringen voor zoveel mogelijk burgers tegelijk weg te werken. Werkgevers hebben niet alleen behoefte aan ondersteuning bij werving, selectie, behoud en doorstroom van etnische minderheden, maar ook bij breder diversiteitsmanagement, gericht op het omgaan met en waarderen en benutten van personeel dat in meerdere opzichten (etniciteit, sekse, leeftijd) van elkaar verschilt. Een toename van de expertise op dit punt acht ik gewenst, gezien de toenemende diversiteit op de arbeidsmarkt.

Uitvoering van het kabinetsstandpunt Evaluatie Wet SAMEN

Oprichten van een Landelijk Centrum Diversiteitsmanagement
In het najaar van 2004 gaat het Landelijk Centrum Diversiteitsmanagement (LCD) ter ondersteuning van werkgevers van start. Het LCD is een activerend kenniscentrum dat fungeert als aanjager van diversiteitsmanagement en verbinder van kennis, competenties en ervaring die op verschillende plaatsen in het netwerk van zowel de vraag- als aanbodzijde aanwezig zijn. Zo wordt ook de kennis die de afgelopen jaren projectmatig is ontwikkeld op het gebied van diversiteitsbeleid (onder meer Raamconvenant Grote Ondernemingen, MKB-minderhedenconvenant, .KOM-projecten, SPAG, Wet SAMEN, convenanten herintredende vrouwen) behouden, verder ontwikkeld en toegepast.
Het LCD richt zich op werkgevers in de private en publieke sector en op sleutelactoren in het veld: sociale partners, andere expertisecentra die zich op het HR-beleid van bedrijven richten etc. De aanjaagfunctie is primair bedoeld om de noodzaak van diversiteit in het personeelsbestand qua leeftijd, etniciteit en sekse ingang te doen vinden en te plaatsen op de agenda van werkgevers. In tweede instantie bestaat de aanjaagfunctie uit het toegankelijk maken en zonodig laten ontwikkelen van relevante wetenschappelijke kennis, praktische methodieken en instrumenten en de uitwisseling van ervaringen tussen arbeidsorganisaties Door aandacht te hebben voor brede diversiteit (gericht op etniciteit, sekse en leeftijd) in plaats van een serie aparte doelgroepen kan stigmatisering en fragmentatie in de aanpak worden voorkomen en wordt aangesloten op de wens van werkgevers.
Binnenkort wordt gestart met het schrijven van een businessplan voor het LCD. Belangrijke onderdelen zullen zijn: betrokkenheid van belangrijke stakeholders (werkgevers, vakbonden, belangenorganisaties), financiële soliditeit en beschrijving van takenpakket en teamsamenstelling. Volgens planning is dit plan in augustus gereed, waarna met de feitelijke oprichting kan worden begonnen. Voor het einde van het jaar moet het LCD operationeel zijn. Ik heb voor een periode van drie jaar een bedrag van in totaal 1,6 miljoen euro gereserveerd. Omdat de subsidie na 2006 wordt beëindigd zal het LCD al in een vroeg stadium naar aanvullende financiering moeten zoeken om vanaf 2007 op eigen kracht verder te gaan.

Vrijwillige registratie


3

Ter ondersteuning van werkgevers die registratie van etniciteit willen voortzetten, is in maart de brochure `Werk maken van diversiteitsmanagement' verstuurd aan alle werkgevers die in 2002 onder de Wet SAMEN vielen. In de brochure staan onder meer registratieformats die werkgevers kunnen gebruiken, informatie over juridische mogelijkheden om registratie van etniciteit voort te zetten en goede voorbeelden van diverse werkgevers. De brochure is ook te lezen op www.wetsamen.nl. Deze website en de helpdesk voor ondernemers bij het CWI blijven operationeel tot het Landelijk Centrum Diversiteitsmanagement van start gaat.

Met de visie arbeidsmarktbeleid heb ik u een bijlage meegezonden waarin precies staat uitgelegd welke gegevens over de allochtone beroepsbevolking door het Centraal Bureau voor de Statistiek kunnen worden geleverd, conform het verzoek gedaan in de motie Weekers, nr. 27 223, 51. Om in de informatiebehoefte te voorzien, zonder dat dit tot nieuwe administratieve lasten voor werkgevers leidt, heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid afspraken gemaakt met het Centraal Bureau voor de Statistiek. Via het Sociaal Statistisch Bestand is inzicht te krijgen in de arbeidsmarktsituatie van etnische minderheden en de mate van structurele integratie van etnische minderheden op bedrijfsniveau, kunnen ontwikkelingen in bedrijven (doorstroom, uitstroom) worden gevolgd en kunnen trends en thema's worden gegenereerd. De SBB is een volwaardige en in sommige opzichten zelfs betrouwbaarder bron dan de jaarverslagen Wet SAMEN. Het CBS zal evenredigheidscijfers aan mijn ministerie blijven leveren, zodat bedrijven hun personeelsbestand kunnen blijven spiegelen aan de regionale cijfers over de samenstelling van de beroepsbevolking.

Werkgeversrol overheid
Op 5 december 2003 heb ik overlegd met de ministers Verdonk en Remkes over het vormgeven van de rol van de Rijksoverheid als werkgever. Afgesproken is dat een plan van aanpak diversiteitsmanagement binnen de sector Rijk zou worden opgesteld, voorlopig met name gericht op etnische minderheden. In het kader van de bestrijding van de jeugdwerkloosheid waren reeds afspraken gemaakt.
De ministeries hebben medio april jl. het plan van aanpak vastgesteld. Het bestaat uit een thematisch keuzemenu van inspirerende best practices op het vlak van etnische diversiteit. De ministeries hebben afgesproken dit jaar elk tenminste twee actiepunten te formuleren en met de uitvoering ervan te starten. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zal eind dit jaar nagaan hoe het met de uitvoering daarvan staat. Bedoeling is de activiteiten op het terrein van diversiteitsmanagement zo spoedig mogelijk te verbreden met de facetten 'sekse' en 'leeftijd'. Bezien wordt nog of voor de sector Rijk een eigen ambassadeursnetwerk 'diversiteitsmanagement' wordt opgericht. Als dat niet gebeurt worden in elk geval in het bredere ambassadeursnetwerk een aantal personen specifiek aangezocht om een aanjaagfunctie binnen de overheid te vervullen.
Inmiddels is ook een overleg 'diversiteitsmanagement' gestart tussen vertegenwoordigers van verschillende rijkssectoren, zoals politie, brandweer en de sector Rijk. Bedoeling daarvan is te leren van elkaars ervaringen.
Het Landelijk Centrum Diversiteitsmanagement zal ook de diverse Rijkssectoren ondersteunen bij het voeren van diversiteitsmanagement. Dat geldt ook voor gemeentelijke werkgevers; daar ligt nu een ondersteuningsfunctie bij het bureau van het A&O Fonds Gemeenten, dat deze taak dit najaar aan het LCD zal overdragen.

Keurmerk en ambassadeursnetwerk


4

De minister voor Vreemdelingenbeleid en Integratie laat, in samenwerking met mijn ministerie, onderzoek doen naar de mogelijkheden voor het instellen van een keurmerk diversiteit voor werkgevers en het instellen van een ambassadeursnetwerk van werkgevers om diversiteit, inclusief gelijke behandeling, te promoten. De uitkomst van dit onderzoek wordt najaar 2004 verwacht. Het LCD zal de uitvoering ter hand nemen. Als binnen het Rijk een eigen ambassadeursnetwerk diversiteitsmanagement wordt opgericht, zal dit worden gekoppeld aan het ambassadeursnetwerk voor andere werkgevers.

Meetinstrument kosten-baten diversiteit
In het kabinetsstandpunt Evaluatie Wet SAMEN heb ik aangegeven dat het LCD, via het ontwikkelen en toepassen van een bedrijfseconomisch rekenmodel, de kosten en baten van diversiteitsmanagement voor werkgevers inzichtelijk wil maken. Inmiddels is gebleken dat het methodologisch bijzonder lastig is een dergelijk model te ontwerpen. Daarom is ervoor gekozen een brochure te maken die werkgevers informeert over de laatste inzichten en modellen die er op deelaspecten zijn en praktische tips biedt. Kosten en baten met betrekking tot het verkrijgen en behouden van personeel, het tegengaan van ongelijke behandeling, het bereiken van de veranderende consumentenmarkt, het bereiken van strategische organisatiedoelen en bestrijding van ziekteverzuim zijn enkele onderwerpen die aan bod zullen komen.

Sectorconvenant SBO
SZW onderzoekt momenteel mogelijkheden om in samenwerking met OCW en V&I een sectorconvenant `diversiteitsmanagement' af te sluiten met het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt. SBO wil zich de komende jaren inspannen voor het behouden van de expertise van ouderen in het basisonderwijs, verhogen van het aantal vrouwen in managementposities, verhogen van het aantal allochtone docenten en verhogen van het aantal mannen in docentenfuncties. Het LCD zal bezien of ook met andere sectoren convenanten `diversiteitsmanagement'afgesloten kunnen worden.

Etnisch ondernemerschap
In de visie arbeidsmarktbeleid heb ik eveneens aangegeven dat ik etnisch ondernemerschap wil stimuleren. Etnisch ondernemerschap vormt een belangrijke pijler binnen mijn voornemen om ondernemerschap in den brede (ook gericht op ouderen en vrouwen) te stimuleren. Eind juni wordt in samenwerking met de ministeries van Vreemdelingenbeleid en Integratie en Economische Zaken een expertmeeting georganiseerd waar betrokken partijen als het VNO-NCW, MKB-Nederland, Kamers van Koophandel, Divosa, banken etcetera precies kunnen nagaan wat belemmeringen en kansen zijn voor het (etnisch) ondernemerschap. Aan de hand hiervan zal ik bepalen welke concrete punten ik op dit terrein samen met betrokken collega's wil aanpakken.

Tot slot

Zoals u mag blijken wordt voortvarend gewerkt aan de uitvoering van de voornemens uit het kabinetsstandpunt Evaluatie Wet SAMEN. Daarnaast worden nog diverse andere activiteiten ontplooid: met communicatiestrategen en experts op het gebied van etnische minderheden is nagegaan of, en zo ja hoe, de overheid beeldvorming rond etnische minderheden zou kunnen beïnvloeden en ook met de Nederlandse Vereniging voor Personeelsfunctionarissen is van gedachten gewisseld. Zelf heb ik gesprekken gevoerd met medewerkers van het expertisecentrum diversiteit van de politie en allochtonen die


5

bijzonder succesvol zijn op de arbeidsmarkt. Ook breng ik werkbezoeken aan bedrijven die diversiteitsmanagement vormgeven en informeren gemeenten mij over hun
arbeidsmarktbeleid en de uitwerking daarvan op onder meer etnische minderheden. Ik houd kortom de vinger aan de pols om effecten te peilen en nieuwe inzichten op te doen. Daarbij streef ik ernaar de aandacht voor de arbeidsmarktpositie van etnische minderheden en andere groepen bij betrokken partijen op de agenda te houden.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(M. Rutte)