Schoolverlaters terug in de bank of aan het werk
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland gaan projecten steunen om uitval
van leerlingen uit het VMBO te voorkomen. Bovendien wil het college
meewerken aan een betere afstemming tussen het VMBO, ROC (Regionaal
Opleidingscentra) en het bedrijfsleven. Dat staat in de nieuwe Agenda
Arbeidsmarkt &Onderwijs 2004-2007 van het dagelijks bestuur van de
provincie.
De Agenda is uitvoeringsgericht en bevat vier actiepunten :
1. Ondersteunen en meebetalen aan initiatieven die leiden tot
meetbaar minder vroegtijdig schooluitval.
Gedeputeerde Staten willen eerst in kaart brengen wat de scholen
en gemeenten zelf doen aan het maatschappelijke probleem van
schoolverlaters. Het is absoluut niet de bedoeling dat er dubbel
werk wordt verricht. Als dat alles in kaart is gebracht zullen
initiatieven die goed werken doorgegeven worden als voorbeeld aan
andere spelers op de markt. Daarnaast kunnen scholen en gemeenten
bij de provincie voor subsidie aankloppen als ze een project
hebben dat de uitval van leerlingen met 1,5 procent per jaar
vermindert.
2. Methode Herstelling.
De provincie subsidieert al jaren de Stichtingen Herstelling
Amsterdam en Den Helder. Jonge werklozen gaan daar aan de slag om
de forten die deel uitmaken van de Stelling van Amsterdam op te
knappen. Dat levert in praktijk voor de jongeren zoveel
werkervaring op dat velen van hen doorstromen naar een vaste baan
of een vervolgopleiding. Het succes van de methode Herstelling is
de reden dat Gedeputeerde Staten nu een prestatiecontract
afsluiten met de Stichtingen. De komende vier jaar komt er een
werkervaringsplek voor 1000 jongeren. Daarvan moeten er 600
doorstromen naar een vaste baan of naar een studie in het
beroepsonderwijs. Tegelijkertijd wordt een start gemaakt met de
methode Herstelling in het Gooi en wel aan het Fort Werk 4 in
Bussum. Tenslotte zijn GS van plan een pilotproject op te pakken
dat volgens deze methode uitgevoerd kan worden in een andere
sector. BV bij de herinrichting van bedrijventerrein of bij
opknapbeurten in recreatiegebieden.
3. Regionale aanpak van knelpunten bij het MKB.
De aansluiting tussen het Midden-en Kleinbedrijf en het onderwijs
laat te wensen over. De provincie heeft via haar Regionale
Economische Stimuleringsprogrammas een goed netwerk in het
bedrijfsleven. Dat gaat ze nu gebruiken om met
onderwijsinstellingen leerwerkplekken tot stand te brengen. Per
regio wordt bekeken welke bedrijven met personeelstekort daarvoor
geschikt zijn.
4. De provincie als werkgever.
Binnen de provincie loopt al jaren een traineepool voor jonge
HBO-ers en WO-ers maar voor jongeren met een lage opleiding
bestaat er geen instroomtraject. G.S. willen nu jaarlijks tien
leerwerkplekken maken voor mensen met VMBO/MBO. Dat zal na de
lopende reorganisatie van het provinciepersoneel ingaan.
Gedeputeerde Staten zullen van de organisaties die veel
subsidiegeld van de provincie krijgen, eisen dat zij voor deze
doelgroep ook leerwerkplekken beschikbaar te stellen.
De inhoud van de Agenda Arbeidsmarkt en Onderwijs is gebaseerd op het
collegeprogramma, op de wensen van Provinciale Staten en de op de
uitkomsten van twee bijeenkomsten. Die werden georganiseerd door de
gedeputeerden Hans Schipper (economie) en Albert Moens (onderwijs) om
met personen uit het bedrijfsleven, onderwijssector,
arbeidsmarktorganisaties, gemeenten en statenleden, te discussieren en
te concluderen wat de aanvullende rol van de provincie kan zijn.
Voor het arbeidsmarktbeleid was in de vorige periode een bedrag van
850.000 uitgetrokken. Voor de uitvoering van dit nieuwe ( aan de
huidige markt situatie aangepaste) beleid, is in de periode 2005 tot
2007 een extra bedrag van 400.000 nodig. Bij de komende
begrotingsbehandeling wordt over deze extra bijdrage beslist.
Inlichtingen : Rob Kauffman, afdeling Economische Zaken, tel. (023)
514 3477
Marjan Hoenson 2 juni 2004