Provincie Noord-Holland

Schoolverlaters terug in de bank of aan het werk

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland gaan projecten steunen om uitval van leerlingen uit het VMBO te voorkomen. Bovendien wil het college meewerken aan een betere afstemming tussen het VMBO, ROC (Regionaal Opleidingscentra) en het bedrijfsleven. Dat staat in de nieuwe Agenda Arbeidsmarkt &Onderwijs 2004-2007 van het dagelijks bestuur van de provincie.

De Agenda is uitvoeringsgericht en bevat vier actiepunten :
1. Ondersteunen en meebetalen aan initiatieven die leiden tot meetbaar minder vroegtijdig schooluitval.
Gedeputeerde Staten willen eerst in kaart brengen wat de scholen en gemeenten zelf doen aan het maatschappelijke probleem van schoolverlaters. Het is absoluut niet de bedoeling dat er dubbel werk wordt verricht. Als dat alles in kaart is gebracht zullen initiatieven die goed werken doorgegeven worden als voorbeeld aan andere spelers op de markt. Daarnaast kunnen scholen en gemeenten bij de provincie voor subsidie aankloppen als ze een project hebben dat de uitval van leerlingen met 1,5 procent per jaar vermindert.

2. Methode Herstelling.
De provincie subsidieert al jaren de Stichtingen Herstelling Amsterdam en Den Helder. Jonge werklozen gaan daar aan de slag om de forten die deel uitmaken van de Stelling van Amsterdam op te knappen. Dat levert in praktijk voor de jongeren zoveel werkervaring op dat velen van hen doorstromen naar een vaste baan of een vervolgopleiding. Het succes van de methode Herstelling is de reden dat Gedeputeerde Staten nu een prestatiecontract afsluiten met de Stichtingen. De komende vier jaar komt er een werkervaringsplek voor 1000 jongeren. Daarvan moeten er 600 doorstromen naar een vaste baan of naar een studie in het beroepsonderwijs. Tegelijkertijd wordt een start gemaakt met de methode Herstelling in het Gooi en wel aan het Fort Werk 4 in Bussum. Tenslotte zijn GS van plan een pilotproject op te pakken dat volgens deze methode uitgevoerd kan worden in een andere sector. BV bij de herinrichting van bedrijventerrein of bij opknapbeurten in recreatiegebieden.

3. Regionale aanpak van knelpunten bij het MKB. De aansluiting tussen het Midden-en Kleinbedrijf en het onderwijs laat te wensen over. De provincie heeft via haar Regionale Economische Stimuleringsprogrammas een goed netwerk in het bedrijfsleven. Dat gaat ze nu gebruiken om met onderwijsinstellingen leerwerkplekken tot stand te brengen. Per regio wordt bekeken welke bedrijven met personeelstekort daarvoor geschikt zijn.

4. De provincie als werkgever.
Binnen de provincie loopt al jaren een traineepool voor jonge HBO-ers en WO-ers maar voor jongeren met een lage opleiding bestaat er geen instroomtraject. G.S. willen nu jaarlijks tien leerwerkplekken maken voor mensen met VMBO/MBO. Dat zal na de lopende reorganisatie van het provinciepersoneel ingaan. Gedeputeerde Staten zullen van de organisaties die veel subsidiegeld van de provincie krijgen, eisen dat zij voor deze doelgroep ook leerwerkplekken beschikbaar te stellen.

De inhoud van de Agenda Arbeidsmarkt en Onderwijs is gebaseerd op het collegeprogramma, op de wensen van Provinciale Staten en de op de uitkomsten van twee bijeenkomsten. Die werden georganiseerd door de gedeputeerden Hans Schipper (economie) en Albert Moens (onderwijs) om met personen uit het bedrijfsleven, onderwijssector, arbeidsmarktorganisaties, gemeenten en statenleden, te discussieren en te concluderen wat de aanvullende rol van de provincie kan zijn.

Voor het arbeidsmarktbeleid was in de vorige periode een bedrag van

850.000 uitgetrokken. Voor de uitvoering van dit nieuwe ( aan de huidige markt situatie aangepaste) beleid, is in de periode 2005 tot 2007 een extra bedrag van 400.000 nodig. Bij de komende begrotingsbehandeling wordt over deze extra bijdrage beslist.

Inlichtingen : Rob Kauffman, afdeling Economische Zaken, tel. (023) 514 3477
Marjan Hoenson 2 juni 2004