Gemeente Hoorn
Hoorn moet miljoenen extra bezuinigen
Persbericht d.d.: 2 juni 2004
Bovenop de al in 2003 ingezette bezuinigingsoperatie die tot en met
2007 2,5 miljoen euro moest opleveren, moet de gemeente Hoorn de
komende jaren voor miljoenen extra bezuinigen. Op basis van de nu
beschikbare gegevens gaat de gemeente er van uit dat er in 2004 1,3
miljoen extra moet worden bezuinigd, in 2005 2,3 miljoen extra en in
2006 eveneens ruim 2 miljoen. Ook de jaren erna geven, als er niets
gebeurt, nu al grote tekorten te zien. Het wachten is nog op brief van
het Rijk over de algemene uitkering die de gemeenten ontvangen.
Niet eerder in de afgelopen tien jaar was de situatie zo zorgelijk en
niet eerder moest er in het lopende begrotingsjaar zo omvangrijk
worden bezuinigd. Dit blijkt uit de voorjaarsnota 2004. Gezien de
alarmerende situatie - ook voor de langere termijn - is het volgens
burgemeester en wethouders onontkoombaar dat bepaalde gemeentelijke
taken geheel of gedeeltelijk worden geschrapt. B en W willen met
onmiddellijke ingang een vacaturestop.
De gemeenteraad zal eind deze maand in zijn vergadering moeten
aangeven wat voor burgemeester en wethouders de spelregels zijn bij
het sluitend maken van de begroting voor 2005 en de jaren erna.
Daarbij zullen volgens wethouder J. van Es van Financiën soms
pijnlijke politieke keuzes moeten worden gemaakt. Hoe hoog moet de
algemene reserve zijn? Welke reserves zijn wel en niet nodig? Mogen de
belastingtarieven meer dan trendmatig omhoog? Mogen er nieuwe
belastingen worden ingevoerd? Welke taken kan en mag de gemeente
afstoten? Mag er in de bestaande stad meer en hoger worden gebouwd,
zodat extra inkomsten kunnen worden verkregen? Kunnen er zaken worden
uitgesteld? En waarop mag per se niet worden bezuinigd?
Over dat soort vragen zullen de raadsleden zich de komende weken in
commissieverband moeten uitspreken, waarna op 29 juni de raad
definitief besluit over de voorstellen uit de voorjaarsnota. Het
resultaat van die discussie zal worden gebruikt voor de begroting
2005.
Experiment
Op initiatief van de gemeenteraad leggen burgemeester en wethouders
aan elke raadscommissie een aantal vragen en dilemma's voor waarover
zij met de raadsleden in discussie willen gaan. Daarmee vindt het
politieke debat volop plaats in de commissies en kan "de diepte"
worden ingegaan.
Juist nu de financiële situatie zeer zorgelijk is, komt het aan op het
maken van keuzes. Dan gaat het bijvoorbeeld om het wel of niet
benutten van mogelijkheden om extra inkomsten binnen te halen, of over
de vraag waar en hoe er wordt gesneden in de uitgaven.
Belastingen en tarieven
Zo krijgt de commissie Bestuur en Middelen van wethouder Van Es de
vraag voorgelegd of de OZB meer dan trendmatig omhoog mag en of het
rioolrecht mag stijgen. Ook wordt aan orde gesteld of er precariorecht
(belasting op buizen, kabels en leidingen) mag worden ingevoerd. In
andere commissies staan de haven-, markt- en parkeertarieven ter
discussie.
Taken schrappen
Als het gaat om de uitgaven moeten de commissies zich uitspreken over
de vraag of de ambtelijke organisatie kan afslanken door een aantal
taken geheel of gedeeltelijk te schrappen en welke dat dan moeten
zijn. Zo zal in de commissie Welzijn en Volksgezondheid onder andere
van gedachten worden gewisseld over privatisering van gemeentelijke
sportaccommodaties, de rol van het sportopbouwwerk (wel of geen
gemeentelijke taak?) en de rol van de gemeente bij bijvoorbeeld
kinderboerderijen en de stadsspeeltuin.
Meer bouwen en faseren
In de commissie Stadsontwikkeling en Leefomgeving komt onder andere de
vraag aan de orde of er meer en hoger in de bestaande stad kan worden
gebouwd, bijvoorbeeld in het Stationsgebied. Daarmee zou de gemeente
extra inkomsten binnen kunnen krijgen.
De commissie moet zich bovendien uitspreken over de vraag welke normen
worden gehanteerd voor het wegenonderhoud en bij herinrichting. Voor
de plannen in het kader van Hoorn Kerngezond wordt gedacht aan het
uitsmeren van de uitvoering ervan over een langere periode.
Korten op subsidies
Een belangrijke oorzaak van de financiële zorgen van de gemeente is de
korting die het Rijk doorvoert op de algemene uitkering uit het
Gemeentefonds. Die uitkering is goed voor zo'n 30 procent van de
totale inkomsten van de gemeente. Daarnaast krijgt de gemeente onder
andere rijksbijdragen voor onderwijs en de bijstand. De uitgaven van
alle ministeries worden door het kabinet bevroren en de verwachting is
dat de gemeente daardoor eveneens minder geld zal krijgen.
Nu de gemeente de nul-lijn krijgt opgelegd van het Rijk, stelt het
college voor dat zowel de eigen ambtelijke organisatie als ook de
instellingen die door de gemeenten worden gesubsidieerd vergelijkbaar
worden gekort op de subsidies die ze krijgen.
---