Datum laatste wijziging: 18 mei 2004
Uit de vergadering
De Raad heeft op 13 mei 2004 zijn 72e vergadering gehouden. Besproken
werden de ontwikkelingen bij de Wet Werk en Bijstand, de financiële
kanten van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
(advies GHOR), het themadeel Europa uit het Rfv-jaarrapport 2004, het
Beoordelingskader sanering specifieke uitkeringen, de globale opzet
van de periodieke evaluatie van de Rfv in 2004 en de gevolgen van de
maartcirculaire en de voorjaarsnota 2004.
Ontwikkelingen Wet Werk en Bijstand (WWB)
De Wet Werk en Bijstand (WWB) is op 1 januari 2004 in werking
getreden. De gemeenten ontvangen op basis van de WWB een budget
waaruit zij de volledige bijstandslasten moeten bekostigen. Het
onderzoeksbureau Ape heeft onderzoek gedaan naar mogelijke
verbeteringen van het verdeelmodel van de Wet Werk en Bijstand (WWB).
Op basis hiervan heeft staatssecretaris Rutte van SZW een voorstel
gedaan voor de aanpassing van het verdeelmodel voor 2005.
Belangrijkste wijziging is dat het verdeelmodel rekening houdt met een
'granieten' voorraad aan bijstandgerechtigden en het meer rekening
houdt met regionale economische factoren. Verder stelt hij voor 23% op
basis van historische uitgaven te verdelen en 67% op basis van het
objectieve verdeelmodel. De Raad zal hier voor het einde van deze
maand advies over uitbrengen.
GHOR
De Raad heeft zich uitgesproken over de financiële aspecten van de
geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen ten behoeve van
een gezamenlijk door de Raad voor de Volksgezondheid en de Raad voor
het openbaar bestuur uit te brengen advies over bestuurlijke
inrichting en organisatie van de GHOR. Het advies zal naar verwachting
in juni worden afgerond.
Europa
De Rfv heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de financiële gevolgen
van Europese wet- en regelgeving voor decentrale overheden. Over de
voorlopige bevindingen heeft de Raad opiniërend gesproken. Zo is de
vraag aan de orde geweest of gemeenten al dan niet gecompenseerd
moeten worden voor de kosten die gemaakt gaan worden voor het
'Europaproof' maken van organisatie en bestuur. Gemeenten dragen een
eigen verantwoordelijkheid voor toepassing van Europese regelgeving.
In het jaarrapport dat eind mei verschijnt, zullen de resultaten en de
bevindingen van de Raad worden gepresenteerd.
Inleiding voor de Contactgroep gemeentefinanciën
Op 14 mei heeft de heer van Haeften, secretaris van de Rob-Rfv, op de
bijeenkomst van de Contactgroep gemeentefinanciën gesproken over het
thema Europa en de financiële verhoudingen. Hij belichtte daarin de
verschillende manieren waarop Europa een rol speelt in de financiële
verhoudingen. Hier kunt u de lezing downloaden.
Artikel 12 Simpelveld
De Raad heeft advies uitgebracht over de artikel 12-aanvraag van de
gemeente Simpelveld voor 2003. De Raad adviseerde een aanvullende
uitkering van 828.000 (voor het eerste artikel 12-jaar) te verlenen.
Met als bijzonder voorschrift het opstellen van een uiterlijk 2008
reëel sluitende meerjaren(sanerings)begroting 2004-2008. Dit is
conform de voorstellen van de inspectie (IFLO). Wel vraagt de Raad bij
het onderzoek 2004 bijzondere aandacht voor enkele opvallende
uitkomsten van de lasten van enkele uitgavenclusters en de juiste
toepassing in de begroting van de methodiek van afschrijving.
Regionaal waterbeheer
De Raad voor de financiële verhoudingen ziet in het kabinetsstandpunt
van februari 2004 over het regionale waterbeheer voldoende aanleiding
te adviseren. Dat heeft de Raad in zijn vergadering van 8 april 2004
besloten. Het onderwerp staat overigens ook op het werkprogramma 2004
van de Raad. De te treffen maatregelen in het kader van het regionale
waterbeheer vergen de komende twaalf jaren miljardeninvesteringen. De
omvang van deze operatie dringt volgens de Raad nog onvoldoende bij de
burgers door. Het financiële systeem van heffingen moet voor de
burgers straks duidelijk en niet te ingewikkeld zijn, vindt de Raad.
Het Rijk wil onder meer de huidige drie heffingen van de waterschappen
voor waterkering, waterkwaliteit en waterkwantiteit op laten gaan in
één watersysteemheffing. Deze heffing wordt op profijt en gedeeltelijk
op solidariteit gebaseerd. De Rfv zal de discussie over dit standpunt
aangaan, want de kosten stijgen dusdanig dat de verschillen in lasten
voor de burger tussen de regio's erg groot kunnen worden. De vraag is
dan of er een moment komt waarop verevening van lasten en baten weer
raadzaam is. Een ander aspect dat de Raad in zijn advies wil betrekken
is het voorstel van het kabinet om de waterketen (van
drinkwatervoorziening tot afvoer van afvalwater) en het watersysteem
(oppervlakte- en grondwater) financieel te ontvlechten.
Nieuwsbrief
De Rob en Rfv hebben samen een nieuwsbrief ontwikkeld. De nieuwsbrief
zal na iedere Raadsvergadering verschijnen. Met deze nieuwsbrief hopen
we u steeds attent te maken op de ontwikkelingen bij de Rob en Rfv. U
kunt zich hier aanmelden voor de nieuwsbrief.
Recente verschenen adviezen:
Doeluitkering Duurzaam Veilig II
Afschaffing gebruikersdeel onroerende-zaakbelastingen op woningen
---
Raad voor het openbaar bestuur