Raad voor het openbaar bestuur

Datum laatste wijziging: 18 mei 2004

Uit de vergadering
De Raad heeft op 13 mei 2004 zijn 72e vergadering gehouden. Besproken werden de ontwikkelingen bij de Wet Werk en Bijstand, de financiële kanten van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (advies GHOR), het themadeel Europa uit het Rfv-jaarrapport 2004, het Beoordelingskader sanering specifieke uitkeringen, de globale opzet van de periodieke evaluatie van de Rfv in 2004 en de gevolgen van de maartcirculaire en de voorjaarsnota 2004.

Ontwikkelingen Wet Werk en Bijstand (WWB)
De Wet Werk en Bijstand (WWB) is op 1 januari 2004 in werking getreden. De gemeenten ontvangen op basis van de WWB een budget waaruit zij de volledige bijstandslasten moeten bekostigen. Het onderzoeksbureau Ape heeft onderzoek gedaan naar mogelijke verbeteringen van het verdeelmodel van de Wet Werk en Bijstand (WWB). Op basis hiervan heeft staatssecretaris Rutte van SZW een voorstel gedaan voor de aanpassing van het verdeelmodel voor 2005. Belangrijkste wijziging is dat het verdeelmodel rekening houdt met een 'granieten' voorraad aan bijstandgerechtigden en het meer rekening houdt met regionale economische factoren. Verder stelt hij voor 23% op basis van historische uitgaven te verdelen en 67% op basis van het objectieve verdeelmodel. De Raad zal hier voor het einde van deze maand advies over uitbrengen.

GHOR
De Raad heeft zich uitgesproken over de financiële aspecten van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen ten behoeve van een gezamenlijk door de Raad voor de Volksgezondheid en de Raad voor het openbaar bestuur uit te brengen advies over bestuurlijke inrichting en organisatie van de GHOR. Het advies zal naar verwachting in juni worden afgerond.

Europa
De Rfv heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de financiële gevolgen van Europese wet- en regelgeving voor decentrale overheden. Over de voorlopige bevindingen heeft de Raad opiniërend gesproken. Zo is de vraag aan de orde geweest of gemeenten al dan niet gecompenseerd moeten worden voor de kosten die gemaakt gaan worden voor het 'Europaproof' maken van organisatie en bestuur. Gemeenten dragen een eigen verantwoordelijkheid voor toepassing van Europese regelgeving. In het jaarrapport dat eind mei verschijnt, zullen de resultaten en de bevindingen van de Raad worden gepresenteerd.

Inleiding voor de Contactgroep gemeentefinanciën Op 14 mei heeft de heer van Haeften, secretaris van de Rob-Rfv, op de bijeenkomst van de Contactgroep gemeentefinanciën gesproken over het thema Europa en de financiële verhoudingen. Hij belichtte daarin de verschillende manieren waarop Europa een rol speelt in de financiële verhoudingen. Hier kunt u de lezing downloaden.

Artikel 12 Simpelveld
De Raad heeft advies uitgebracht over de artikel 12-aanvraag van de gemeente Simpelveld voor 2003. De Raad adviseerde een aanvullende uitkering van 828.000 (voor het eerste artikel 12-jaar) te verlenen. Met als bijzonder voorschrift het opstellen van een uiterlijk 2008 reëel sluitende meerjaren(sanerings)begroting 2004-2008. Dit is conform de voorstellen van de inspectie (IFLO). Wel vraagt de Raad bij het onderzoek 2004 bijzondere aandacht voor enkele opvallende uitkomsten van de lasten van enkele uitgavenclusters en de juiste toepassing in de begroting van de methodiek van afschrijving.

Regionaal waterbeheer
De Raad voor de financiële verhoudingen ziet in het kabinetsstandpunt van februari 2004 over het regionale waterbeheer voldoende aanleiding te adviseren. Dat heeft de Raad in zijn vergadering van 8 april 2004 besloten. Het onderwerp staat overigens ook op het werkprogramma 2004 van de Raad. De te treffen maatregelen in het kader van het regionale waterbeheer vergen de komende twaalf jaren miljardeninvesteringen. De omvang van deze operatie dringt volgens de Raad nog onvoldoende bij de burgers door. Het financiële systeem van heffingen moet voor de burgers straks duidelijk en niet te ingewikkeld zijn, vindt de Raad. Het Rijk wil onder meer de huidige drie heffingen van de waterschappen voor waterkering, waterkwaliteit en waterkwantiteit op laten gaan in één watersysteemheffing. Deze heffing wordt op profijt en gedeeltelijk op solidariteit gebaseerd. De Rfv zal de discussie over dit standpunt aangaan, want de kosten stijgen dusdanig dat de verschillen in lasten voor de burger tussen de regio's erg groot kunnen worden. De vraag is dan of er een moment komt waarop verevening van lasten en baten weer raadzaam is. Een ander aspect dat de Raad in zijn advies wil betrekken is het voorstel van het kabinet om de waterketen (van drinkwatervoorziening tot afvoer van afvalwater) en het watersysteem (oppervlakte- en grondwater) financieel te ontvlechten.

Nieuwsbrief
De Rob en Rfv hebben samen een nieuwsbrief ontwikkeld. De nieuwsbrief zal na iedere Raadsvergadering verschijnen. Met deze nieuwsbrief hopen we u steeds attent te maken op de ontwikkelingen bij de Rob en Rfv. U kunt zich hier aanmelden voor de nieuwsbrief.

Recente verschenen adviezen:

Doeluitkering Duurzaam Veilig II

Afschaffing gebruikersdeel onroerende-zaakbelastingen op woningen
---