Ingezonden persbericht


Persbericht

CONTINENTAL AIRLINES TOPMAN PLEIT VOOR BEPERKING LUCHTVAARTBELASTING, VERLAGING BRANDSTOFPRIJZEN

Bethune krijgt bijval van topmensen in de luchtvaartindustrie

WASHINGTON, 4 juni 2004 - Gordon Bethune, bestuursvoorzitter en CEO van Continental Airlines (NYSE: CAL) heeft het Amerikaanse Congres opgeroepen de loden last van toenemende luchtvaartbelastingen te beperken en oplossingen te zoeken om de torenhoge olieprijzen te beperken. Het huidige belastingniveau en de hoge brandstofprijzen brengen het herstel van de luchtvaartsector ernstig in gevaar. Bethune deed zijn oproep in de Subcommissie Luchtvaart van het Amerikaanse Congres waar hij ook pleitte voor een eerlijker verdeling van de kosten die Federal Aviation Administration (FAA), Transportation Security Administration (TSA), Customs & Border Protection (CBP) en andere overheidsinstanties met zich meebrengen. De diensten van deze instanties worden ook door andere bedrijfstakken dan de Amerikaanse commerciële luchtvaartindustrie gebruikt. "Wat de financiële positie van onze industrie betreft: die is slecht en de lucht wordt alleen maar donkerder", zei Bethune. "Zolang de overheid ons als melkkoe blijft zien en de budgetten voor de FAA, DHS, TSA en CBP blijft afwentelen op de ruggen van onze bedrijven en onze medewerkers, kunnen we niet overleven." Continental wist de afgelopen drie jaar de kosten te beperken en de inkomsten te verbeteren met zo'n 900 miljoen dollar per jaar. Maar half mei kondigde de maatschappij aan nieuwe ontslagen te overwegen en maatregelen op het gebied van arbeidsvoorwaarden als de huidige olieprijs van rond de 40 dollar per vat niet zou zakken. Het businessplan van de maatschappij ging tot nu toe uit van een break-even in 2004 - voor het eerst sinds 2001 - maar Continentals brandstofrekening komt nu op jaarbasis 700 miljoen dollar hoger uit. Elke dollar verhoging van de olieprijs kost de luchtvaartindustrie op jaarbasis 450 miljoen dollar extra aan brandstofkosten. -meer-
De maatschappij zegt ook een reductie van de pensioenbijdrage tot het wettelijke minimum te overwegen. Luchtvaartanalisten beschouwen Continental als de sterkste en meest efficiënte van de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Voordat de olieprijs begon te stijgen, voorspelden zij dat Continental dit jaar als eerste grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij weer duurzaam winstgevend zou zijn. Bethune voegde er aan toe dat de luchtvaartindustrie veel last heeft van kosten die de overheid berekent voor luchtverkeer en veiligheidsmaatregelen. De algemene luchtvaartsector, zo gaf Bethune als voorbeeld, zou een proportioneel groter aandeel moeten betalen. Nu draagt die sector minder dan 2 procent bij aan de 9,75 miljard dollar aan gebruikersrechten die in het belastingjaar 2004 aan de FAA worden overgemaakt. Commerciële luchtvaartmaatschappijen delen start- en landingsbanen, radars, luchtverkeersleiding en andere diensten van de FAA met de algemene luchtvaart, maar betalen meer dan 98 procent van de FAA gebruiksrechten, zo zei hij. Belastingen en heffingen die de commerciële luchtvaart moet betalen zijn eveneens veel hoger dan die worden berekend aan de cruise- spoorweg- en scheepvaartsector. "Bepaalde belastingen zijn cruciaal voor de veiligheid van onze activiteiten. Maar als het over belastingen, heffingen die soms nergens op zijn gebaseerd, dan mag je wel wat meer gezond verstand verwachten", zei Bethune. "Die dikke overheidsjockey moet op dieet, het maakt me niet uit welk." Tot de belastingen en heffingen die commerciële luchtvaartmaatschappijen moeten betalen, behoren onder meer belastingen op tickets en vluchtsegmenten, heffingen voor de veiligheid van de passagier, de veiligheid van de luchtvaartinfrastructuur en voorzieningen voor passagiers, internationale vertrek- en aankomstbelastingen, heffingen voor het gebruik van de Immigratie- & Naturalisatiedienst en de Douane, belastingen voor mensen die regelmatig vliegen en belasting op brandstof. Wall Street analisten voorspellen dat luchtvaartmaatschappijen dit jaar zo'n drie miljard dollar verlies zullen lijden. Ondanks deze verliezen, die analisten in 2003 niet voorzagen, zou de sector 14 miljard dollar aan luchtvaartspecifieke belastingen moeten betalen. Hoewel netwerkmaatschappijen en nieuwkomers de afgelopen maanden geprobeerd hebben de ticketprijs te verhogen en de hogere brandstofprijs door te berekenen om de stijgende brandstofkosten en belastingen in de hand te houden, zijn de meeste pogingen op niets uitgelopen. Hoewel volgens onderzoeken passagiers meer zouden willen betalen voor extra veiligheid, daalde het rendement - of de opbrengst die luchtvaartmaatschappijen ontvangen van betalende passagiers - sinds 2000 met meer dan 19 procent, volgens de Air Transport Association. -meer-

Continental Airlines (continental.com) is de zesde grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld en voert dagelijks meer dan 2.800 vluchten uit. Continental vliegt naar 149 bestemmingen in de Verenigde Staten en 117 internationale bestemmingen - meer dan welke andere Amerikaanse luchtvaartmaatschappij ook - en via partners waarmee Continental een codeshare overeenkomst heeft kan naar nog eens bijna 200 bestemmingen worden gevlogen. In Europa en het Midden-Oosten vliegt Continental op 17 steden in 11 landen, van waaruit wekelijks 168 vluchten naar Continentals hubs worden uitgevoerd in New York/Newark, Houston en Cleveland, met doorverbindingen naar steden in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en het Caribische gebied. Continental vliegt dagelijks vanaf Amsterdam naar New York/Newark en naar Houston. Continental Airlines won de OAG Airline of the Year 2004 award, op basis van stemmen die door frequent flyers over de hele wereld zijn uitgebracht. Het blad Fortune heeft Continental uitgeroepen tot de beste luchtvaartmaatschappij op zijn lijst van Meest Gewaardeerde Ondernemingen ter Wereld 2004. Continental heeft verschillende alliantiepartners in Europa en het Midden-Oosten, waaronder Air Europa, Emirates, FlyBE (British European), KLM, Maersk Air, TAP Air Portugal en Virgin Atlantic Airways.