MISSIO

Het stille succes van Missio's jeugdcatechese

Bij het begin van het nieuwe jaar ging www.klap.net de magische grens over van 100.000 bezoekers in drie jaar tijd. 'Heel wat voor een reli-site,' zegt Gerard Damen, stafmedewerker educatie van Missio. De website is het virtuele tweelingzusje van het blad KLAP, dat dit jaar met 5.000 abonnees zijn 150-ste verjaardag viert.

Beide mikken op kinderen die in de bovenbouw van het basisonderwijs zitten. De katholieke hulporganisatie Missio vierde nog een ander heugelijk feit. Het onderwijs-katecheseproject 'Met hart en ziel' was eind 2003 met een oplage van 2.000 stuks compleet uitverkocht. 'Een stil succes,' noemt Gerard Damen het en verwijst naar het kleine budget van zijn organisatie om de producten in de markt te zetten.

Damen denkt, dat het succes van zijn aanpak mede te danken is aan de afwezigheid van bekeringsdrift. 'We zitten op één lijn met docenten. Die zitten niet te wachten op vrome praatjes. Maar ze zitten wel te springen om lesmethodes waarin godsdienst en interculturaliteit op een authentieke manier aan de leerlingen worden aangeboden.' De methode 'Met hart en ziel', bestaande uit een leerlingen- en docentenboek, stimuleert om de gods- en bedehuizen van de verschillende godsdiensten daadwerkelijk te bezoeken.

Ook van de website gaat een flinke stimulans uit. Deze is in hoge mate interactief. Kinderen worden uitgedaagd om verder te surfen naar de informatie die elke maand wordt vernieuwd. De onderwijsmethode 'Met hart en ziel' krijgt binnenkort zijn tweede druk. Damen: 'De kritiek van docenten proberen we daarin zoveel mogelijk mee te nemen. Bovendien willen we klaar zijn voor de Amsterdamse scholenmanifestatie op 5 en 6 juni, die in het teken staat van interculturele dialoog. '

Bel of e-mail