MISSIO
Het stille succes van Missio's jeugdcatechese
Bij het begin van het nieuwe jaar ging www.klap.net de magische grens
over van 100.000 bezoekers in drie jaar tijd. 'Heel wat voor een
reli-site,' zegt Gerard Damen, stafmedewerker educatie van Missio. De
website is het virtuele tweelingzusje van het blad KLAP, dat dit jaar
met 5.000 abonnees zijn 150-ste verjaardag viert.
Beide mikken op kinderen die in de bovenbouw van het basisonderwijs
zitten. De katholieke hulporganisatie Missio vierde nog een ander
heugelijk feit. Het onderwijs-katecheseproject 'Met hart en ziel' was
eind 2003 met een oplage van 2.000 stuks compleet uitverkocht. 'Een
stil succes,' noemt Gerard Damen het en verwijst naar het kleine
budget van zijn organisatie om de producten in de markt te zetten.
Damen denkt, dat het succes van zijn aanpak mede te danken is aan de
afwezigheid van bekeringsdrift. 'We zitten op één lijn met docenten.
Die zitten niet te wachten op vrome praatjes. Maar ze zitten wel te
springen om lesmethodes waarin godsdienst en interculturaliteit op een
authentieke manier aan de leerlingen worden aangeboden.' De methode
'Met hart en ziel', bestaande uit een leerlingen- en docentenboek,
stimuleert om de gods- en bedehuizen van de verschillende godsdiensten
daadwerkelijk te bezoeken.
Ook van de website gaat een flinke stimulans uit. Deze is in hoge mate
interactief. Kinderen worden uitgedaagd om verder te surfen naar de
informatie die elke maand wordt vernieuwd. De onderwijsmethode 'Met
hart en ziel' krijgt binnenkort zijn tweede druk. Damen: 'De kritiek
van docenten proberen we daarin zoveel mogelijk mee te nemen.
Bovendien willen we klaar zijn voor de Amsterdamse
scholenmanifestatie op 5 en 6 juni, die in het teken staat van
interculturele dialoog. '
Bel of e-mail