Gemeente 's-Hertogenbosch

09-06-2004

Parkeergrenzen Bossche binnenstad bereikt

Op dit moment staat de autobereikbaarheid van de binnenstad, zeker op een aantal piekmomenten, onder grote druk. Er moeten, gezien de nog toenemende druk in de komende jaren, keuzes worden gemaakt om de autobereikbaarheid te kunnen garanderen. Deze keuzes hebben voornamelijk te maken met het aantal parkeerplaatsen, de locatie van de parkeerplaatsen en de parkeertarieven. Op woensdag 30 juni aanstaande bespreekt de commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen en Beheer een voorstel van het college waarin de diverse keuzes worden voorgelegd.

Bezoekers die nu met de auto naar de binnenstad rijden, komen vaak in de file te staan; vooral op de zaterdagmiddag. Als hiervoor geen maatregelen worden getroffen, nemen de problemen steeds meer toe. Dat komt onder meer door de groei van het autogebruik en de ruimtelijke ontwikkelingen in de binnenstad, zoals de ontwikkeling van het gebied waar nu nog het Groot Ziekengasthuis ligt. In 2000 heeft de gemeenteraad al een beleidsplan verkeer en vervoer vastgesteld waarin wordt gekozen voor een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad door onder meer de realisatie van parkeergarages op de hoekpunten van de binnenstad.

Computermodel

Om te beoordelen of de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen een daadwerkelijke oplossing is voor de bereikbaarheidsproblemen, is de toekomstige bereikbaarheid van de binnenstad met een computermodel nagebootst. Uit deze nabootsing blijkt dat de grenzen van de parkeercapaciteit bijna zijn bereikt. Het aanleggen van extra parkeerplaatsen zorgt uitsluitend voor extra auto's in en rondom de binnenstad die weer zorgen voor opstoppingen op de kruispunten. Omdat het aanpassen van deze kruispunten, vanwege ruimtegebrek, niet mogelijk is, is met het computermodel onderzocht wat de grenzen voor de parkeercapaciteit zijn van diverse locaties in de binnenstad. Uit dit onderzoek blijkt onder meer dat het realiseren van een parkeergarage bij het Heetmanplein nog meer bereikbaarheidsproblemen oplevert, in tegenstelling tot een parkeergarage op de Kop van 't Zand.

Tekort aan parkeerplaatsen voor bezoekers

Ook is gekeken naar het aantal benodigde parkeerplaatsen. Op basis van het totale toekomstige winkeloppervlak, de horeca en de andere functies die bezoekers aantrekken, zijn er in de toekomst 6.600 parkeerplaatsen voor de binnenstad nodig. Rekening houdend met een nieuwe parkeergarage aan de Hekellaan, de bestaande parkeerplaatsen op de drie transferia en onder meer het opheffen van parkeerplaatsen op de Parade, de Prins Bernardstraat, de Beurdsestraat, het Vonk en Vlamterrein en de Tolbruggarage, zijn er in de toekomst ongeveer 5.580 parkeerplaatsen aanwezig. Daaruit blijkt dat er een tekort van ruim 1.000 bezoekersparkeerplaatsen zal zijn.

Het college is van mening dat dit tekort kan worden opgevangen door de bouw van een parkeergarage met 500 bezoekersparkeerplaatsen op de locatie van het Groot Ziekengasthuis en ongeveer 400 op de Kop van 't Zand. Het resterende deel moet worden opgevangen door uitbreiding van de bestaande transferia: parkeren aan de rand van de stad en daarna met het openbaar vervoer naar de binnenstad. Ook is het college van mening dat mensen die in de binnenstad werken steeds meer gebruik moeten maken van de transferia. Dat zou moeten worden gestimuleerd.

Parkeren voor binnenstadsbewoners

Naast het tekort aan parkeerplaatsen voor bezoekers is er in de binnenstad ook een tekort aan parkeerplaatsen voor de bewoners. Op dit moment zijn er
1.500 bewoners in het bezit van een parkeervergunning en staan er 700 bewoners op een wachtlijst om in aanmerking te komen voor een vergunning. Met zo'n parkeervergunning kunnen bewoners op gereserveerde parkeerplaatsen parkeren. Voor het oplossen van het tekort aan bewonersparkeerplaatsen geeft het college een aantal oplossingsrichtingen aan. Gedacht wordt aan parkeerplaatsen in huidige parkeergarages, beschikbaarheid van particuliere garages en het gebruik van transferia. Eén van de bespreekpunten is verder dat alle parkeerplaatsen voor bezoekers in de openbare ruimte een (zeer) hoog tarief krijgen voor het kort parkeren (in tegenstelling tot lagere tarieven op transferia voor lang parkeren). Daarvan kunnen wellicht ook de vergunninghouders op één of andere manier gebruikmaken. Ook over deze oplossing zal de commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen en Beheer op woensdag 30 juni spreken.