09-06-2004
Parkeergrenzen Bossche binnenstad bereikt
Op dit moment staat de autobereikbaarheid van de binnenstad, zeker op een
aantal piekmomenten, onder grote druk. Er moeten, gezien de nog toenemende
druk in de komende jaren, keuzes worden gemaakt om de autobereikbaarheid te
kunnen garanderen. Deze keuzes hebben voornamelijk te maken met het aantal
parkeerplaatsen, de locatie van de parkeerplaatsen en de parkeertarieven.
Op woensdag 30 juni aanstaande bespreekt de commissie Ruimtelijke
Ontwikkelingen en Beheer een voorstel van het college waarin de diverse
keuzes worden voorgelegd.
Bezoekers die nu met de auto naar de binnenstad rijden, komen vaak in de
file te staan; vooral op de zaterdagmiddag. Als hiervoor geen maatregelen
worden getroffen, nemen de problemen steeds meer toe. Dat komt onder meer
door de groei van het autogebruik en de ruimtelijke ontwikkelingen in de
binnenstad, zoals de ontwikkeling van het gebied waar nu nog het Groot
Ziekengasthuis ligt. In 2000 heeft de gemeenteraad al een beleidsplan
verkeer en vervoer vastgesteld waarin wordt gekozen voor een uitbreiding
van het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad door onder meer de
realisatie van parkeergarages op de hoekpunten van de binnenstad.
Computermodel
Om te beoordelen of de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen een
daadwerkelijke oplossing is voor de bereikbaarheidsproblemen, is de
toekomstige bereikbaarheid van de binnenstad met een computermodel
nagebootst. Uit deze nabootsing blijkt dat de grenzen van de
parkeercapaciteit bijna zijn bereikt. Het aanleggen van extra
parkeerplaatsen zorgt uitsluitend voor extra auto's in en rondom de
binnenstad die weer zorgen voor opstoppingen op de kruispunten. Omdat het
aanpassen van deze kruispunten, vanwege ruimtegebrek, niet mogelijk is, is
met het computermodel onderzocht wat de grenzen voor de parkeercapaciteit
zijn van diverse locaties in de binnenstad. Uit dit onderzoek blijkt onder
meer dat het realiseren van een parkeergarage bij het Heetmanplein nog meer
bereikbaarheidsproblemen oplevert, in tegenstelling tot een parkeergarage
op de Kop van 't Zand.
Tekort aan parkeerplaatsen voor bezoekers
Ook is gekeken naar het aantal benodigde parkeerplaatsen. Op basis van het
totale toekomstige winkeloppervlak, de horeca en de andere functies die
bezoekers aantrekken, zijn er in de toekomst 6.600 parkeerplaatsen voor de
binnenstad nodig. Rekening houdend met een nieuwe parkeergarage aan de
Hekellaan, de bestaande parkeerplaatsen op de drie transferia en onder meer
het opheffen van parkeerplaatsen op de Parade, de Prins Bernardstraat, de
Beurdsestraat, het Vonk en Vlamterrein en de Tolbruggarage, zijn er in
de toekomst ongeveer 5.580 parkeerplaatsen aanwezig. Daaruit blijkt dat er
een tekort van ruim 1.000 bezoekersparkeerplaatsen zal zijn.
Het college is van mening dat dit tekort kan worden opgevangen door de bouw
van een parkeergarage met 500 bezoekersparkeerplaatsen op de locatie van
het Groot Ziekengasthuis en ongeveer 400 op de Kop van 't Zand. Het
resterende deel moet worden opgevangen door uitbreiding van de bestaande
transferia: parkeren aan de rand van de stad en daarna met het openbaar
vervoer naar de binnenstad. Ook is het college van mening dat mensen die in
de binnenstad werken steeds meer gebruik moeten maken van de transferia.
Dat zou moeten worden gestimuleerd.
Parkeren voor binnenstadsbewoners
Naast het tekort aan parkeerplaatsen voor bezoekers is er in de binnenstad
ook een tekort aan parkeerplaatsen voor de bewoners. Op dit moment zijn er
1.500 bewoners in het bezit van een parkeervergunning en staan er 700
bewoners op een wachtlijst om in aanmerking te komen voor een vergunning.
Met zo'n parkeervergunning kunnen bewoners op gereserveerde parkeerplaatsen
parkeren. Voor het oplossen van het tekort aan bewonersparkeerplaatsen
geeft het college een aantal oplossingsrichtingen aan. Gedacht wordt aan
parkeerplaatsen in huidige parkeergarages, beschikbaarheid van particuliere
garages en het gebruik van transferia. Eén van de bespreekpunten is verder
dat alle parkeerplaatsen voor bezoekers in de openbare ruimte een (zeer)
hoog tarief krijgen voor het kort parkeren (in tegenstelling tot lagere
tarieven op transferia voor lang parkeren). Daarvan kunnen wellicht ook de
vergunninghouders op één of andere manier gebruikmaken. Ook over deze
oplossing zal de commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen en Beheer op woensdag
30 juni spreken.
Gemeente 's-Hertogenbosch