Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


maandag 10 mei

Komimo - Mobiliteitsdebat in Vlaams Parlement

Alle Vlaamse politieke partijen engageren zich voor een duurzaam mobiliteitsbeleid na 13 juni 2004.

Vanmiddag organiseerde de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers i.s.m. Komimo* in het kader van der Week van de Zachte Weggebruiker een mobiliteitsdebat in het Vlaams Parlement. Vertegenwoordigers van de Vlaamse mobiliteitsverenigingen legden aan vertegenwoordigers van de Vlaamse democratische partijen enkele concrete eisen voor. Het panel van de politici bestond uit Bert Anciaux (spirit), Carl Decaluwé (CD&V), Jan Loones (NV-A), Johan Malcorps (Groen!), Didier Ramoudt (VLD) en Daan Schalk (sp.a).

Op de vraag om de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens aan te pakken. Zowel CD&V, sp.a en Groen! konden zich hiervoor inschrijven. Johan Malcorps pleitte daarnaast voor fiscale voordelen voor duurzame vervoerswijzen zoals carpoolen. In congestiegebieden zouden bedrijven ook gestimuleerd of zelfs verplicht worden om een bedrijfsvervoerplan op te maken.

Alle Vlaamse politieke partijen engageerden zich om het Pegasus-plan te realiseren en hiervoor jaarlijks 50 miljoen euro te investeren. Volgens Carl Decaluwé kan dit gefinancierd worden door de invoering van een wegenvignet waardoor ook buitenlandse chauffeurs een bijdrage betalen. Johan Malcorps (Groen!) pleitte voor de invoering van een kilometerheffing op vrachtwagens. Didier Ramoudt (VLD) betreurde dat het Pegasus-plan zich beperkt tot de Vlaamse ruit tussen Antwerpen, Gent en Leuven. Volgens Didier Ramoudt moet de reiziger wel de garantie krijgen dat hij of zijn tijdens de spitsuren gebruik kan maken van het openbaar vervoer en dient er hiervoor een beperking op het stakingsrecht ingevoerd te worden.

Er was een grote een eensgezindheid tussen de diverse politici over het nut van ISA (Intelligente Snelheidsadaptatie). Het opzetten van pilootprojecten zou het maatschappelijk draagvalk hiervoor onder de bevolking verder moeten vergroten. Ook de Europese overheid én de autoconstructeurs moeten hierbij betrokken worden.

Alle Vlaamse parttijen konden zich ook scharen achter een grotere rol van Vlaanderen in het regionale spoorvervoer. Johan Malcorps zag een mogelijkheid in het afsluiten van een beheersovereenkomst tussen het Vlaamse Gewest en de NMBS. Volgens Didier Ramoudt (VLD) moet het mogelijk zijn dat Vlaanderen investeert in rollend materieel. De spoorinfrastructuur zelf blijft best beheerd worden door 1 maatschappij.

Ook op vraag van de mobiliteitsverenigingen om mee opgenomen te worden in de Mobiliteitsraad Vlaanderen (MORA) reageerden de diverse vertegenwoordigers van de politieke partijen positief. Bij de uitvoering van het decreet in de volgende legislatuur zou aan deze vraag voldaan moeten worden.

Meer info:
Komimo vzw
Bart Baeten
bab@komimo.be
0485-82 16 50


* Komimo vzw (Koepel Milieu en Mobiliteit) is een samenwerkingsverband tussen de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers, de Bond Beter Leefmilieu, de Fietsersbond, Langzaam Verkeer, Taxistop en de Voetgangersbeweging.

terug Komimo - Mobiliteitsdebat in Vlaams Parlement