Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
maandag 10 mei
Komimo - Mobiliteitsdebat in Vlaams Parlement
Alle Vlaamse politieke partijen engageren zich voor een duurzaam
mobiliteitsbeleid na 13 juni 2004.
Vanmiddag organiseerde de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
i.s.m. Komimo* in het kader van der Week van de Zachte Weggebruiker
een mobiliteitsdebat in het Vlaams Parlement. Vertegenwoordigers van
de Vlaamse mobiliteitsverenigingen legden aan vertegenwoordigers van
de Vlaamse democratische partijen enkele concrete eisen voor. Het
panel van de politici bestond uit Bert Anciaux (spirit), Carl Decaluwé
(CD&V), Jan Loones (NV-A), Johan Malcorps (Groen!), Didier Ramoudt
(VLD) en Daan Schalk (sp.a).
Op de vraag om de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens aan te
pakken. Zowel CD&V, sp.a en Groen! konden zich hiervoor inschrijven.
Johan Malcorps pleitte daarnaast voor fiscale voordelen voor duurzame
vervoerswijzen zoals carpoolen. In congestiegebieden zouden bedrijven
ook gestimuleerd of zelfs verplicht worden om een bedrijfsvervoerplan
op te maken.
Alle Vlaamse politieke partijen engageerden zich om het Pegasus-plan
te realiseren en hiervoor jaarlijks 50 miljoen euro te investeren.
Volgens Carl Decaluwé kan dit gefinancierd worden door de invoering
van een wegenvignet waardoor ook buitenlandse chauffeurs een bijdrage
betalen. Johan Malcorps (Groen!) pleitte voor de invoering van een
kilometerheffing op vrachtwagens. Didier Ramoudt (VLD) betreurde dat
het Pegasus-plan zich beperkt tot de Vlaamse ruit tussen Antwerpen,
Gent en Leuven. Volgens Didier Ramoudt moet de reiziger wel de
garantie krijgen dat hij of zijn tijdens de spitsuren gebruik kan
maken van het openbaar vervoer en dient er hiervoor een beperking op
het stakingsrecht ingevoerd te worden.
Er was een grote een eensgezindheid tussen de diverse politici over
het nut van ISA (Intelligente Snelheidsadaptatie). Het opzetten van
pilootprojecten zou het maatschappelijk draagvalk hiervoor onder de
bevolking verder moeten vergroten. Ook de Europese overheid én de
autoconstructeurs moeten hierbij betrokken worden.
Alle Vlaamse parttijen konden zich ook scharen achter een grotere rol
van Vlaanderen in het regionale spoorvervoer. Johan Malcorps zag een
mogelijkheid in het afsluiten van een beheersovereenkomst tussen het
Vlaamse Gewest en de NMBS. Volgens Didier Ramoudt (VLD) moet het
mogelijk zijn dat Vlaanderen investeert in rollend materieel. De
spoorinfrastructuur zelf blijft best beheerd worden door 1
maatschappij.
Ook op vraag van de mobiliteitsverenigingen om mee opgenomen te worden
in de Mobiliteitsraad Vlaanderen (MORA) reageerden de diverse
vertegenwoordigers van de politieke partijen positief. Bij de
uitvoering van het decreet in de volgende legislatuur zou aan deze
vraag voldaan moeten worden.
Meer info:
Komimo vzw
Bart Baeten
bab@komimo.be
0485-82 16 50
* Komimo vzw (Koepel Milieu en Mobiliteit) is een samenwerkingsverband
tussen de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers, de Bond Beter
Leefmilieu, de Fietsersbond, Langzaam Verkeer, Taxistop en de
Voetgangersbeweging.
terug
Komimo - Mobiliteitsdebat in Vlaams Parlement