Gemeente Rotterdam

Nr. 82
16 juni 2004

Rotterdam pakt illegale bewoning aan

Huurders van mogelijke verdachte panden
worden bij inschrijving GBA gecontroleerd

De gemeente gaat alle panden in Rotterdam, waarbij in het verleden een mogelijk verdachte situatie - zoals overbewoning en illegale pensions - is geconstateerd, bij de inschrijving van een nieuwe huurder controleren.

Het college van burgemeester en wethouders is in februari een proef gestart in een aantal hot spotgebieden in de deelgemeenten Charlois en Feijenoord, waarbij alle inschrijvingen en verhuismutaties in de Gemeentelijke Basisadministratie personen strenger worden gecontroleerd. Vanwege het succes is de proef in juni uitgebreid naar een aantal wijken in het centrum en de deelgemeente Delfshaven. Bij deze uitbreiding is door het College tevens besloten alle huurders te controleren die zich inschrijven op een mogelijk verdacht pand. Het gaat om alle mogelijk verdachte panden in heel Rotterdam.

Illegale woonsituatie
Mocht bij een pand in het verleden een verdachte situatie,- zoals overbewoning of illegale pensions- zijn geconstateerd, dan zullen alle nieuwe huurders bij inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie worden gecontroleerd. Het controleteam, kan bestaan uit een aantal gemeentelijke diensten, Woningtoezicht en de politie, controleert ter plaatse niet alleen de gegevens van de nieuwe huurder, maar ook de gegevens van eventuele andere personen die op het adres staan ingeschreven. Bovendien controleert het team of er sprake is van illegale woonsituaties. Als het controleteam situaties tegenkomt waaruit illegale bewoning van het pand blijkt, dan kunnen zij de eigenaar een dwangsom opleggen. Alleen als het controleteam alles in orde bevindt, wordt betrokkene ingeschreven.

Bij het verzoek tot inschrijving in of het doorgeven van verhuismutaties, naar één van boven bedoelde verdachte panden, zal Burgerzaken de nieuwe huurder informeren over de verdachte status van het pand. Tevens zal de nieuwe huurder, zoals gebruikelijk, een aantal documenten moeten overleggen, namelijk: een geldig identiteitsbewijs zoals paspoort of rijbewijs, het originele huurcontract, schriftelijke toestemming van de verhuurder en bij inwoning schriftelijke toestemming van een (meerderjarige) medebewoner. De vraag om schriftelijke toestemming van de verhuurder is nieuw en geldt vooralsnog alleen voor de huurders van mogelijke verdachte panden of van woningen die gelegen zijn in de hotspotsgebieden. Verzoek tot inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie kan worden gedaan bij Dienst Burgerzaken (stadhuis, ingang E) of bij de deelgemeente waar het nieuw adres van de huurder onder valt.

Misstanden
Het College heeft tot deze strenge aanpak besloten om een eind te maken aan de misstanden op de woningmarkt. Door het niet strikt naleven van de inschrijfprocedure door een kleine groep Rotterdammers is een aantal illegale situaties in de stad ontstaan. Het gaat hierbij vooral om illegale bewoning en het misbruik maken van voorzieningen. Aan deze situatie moet zo snel mogelijk een einde komen. Deze aanpak past in het streven van het college van burgemeester en wethouders, zoals dat is beschreven in het rapport 'Rotterdam zet door. Op weg naar een stad in balans', om de woningmarkt gezond en de stad veiliger te maken.

noot voor de redactie/