Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 17 juni 2004

Geachte Redactie ,


18 eurocent maatregel veroorzaakt minder privé-wagens voor zakelijk gebruik op de weg

Voor de negende keer op rij voert Heliview het Fleetmanagement onderzoek uit. Ruim 1.000 wagenparkbeheerders worden uitgebreid aan het woord gelaten over hun wagenpark. Hierbij wordt het totale wagenpark geïnventariseerd; zowel leasewagens, wagens in eigendom van het bedrijf en wagens waarvoor regelmatig kilometervergoeding wordt verschaft, komen in het onderzoek aan de orde. Niet alleen gaat het onderzoek in op de personenwagenmarkt. In een aparte studie wordt de bedrijfswagenmarkt beschreven, bestaande uit bestelwagens en vrachtwagens. Kortom, een uitgebreide inventarisatie van de zakelijke automarkt.

De eerste resultaten van het onderzoek Fleetmanagement zijn reeds op het gelijknamige congres gepresenteerd. Onderstaand nemen we enkele van deze resultaten nog eens onder de loep, (gebaseerd op het bedrijfsleven vanaf 10 werknemers). Want hoe ziet de huidige zakelijke personenwagenmarkt er uit en wat staat ons in de toekomst te wachten?

Ten opzichte van 2003 zien we een lichte afname van het zakelijk gebruikte personenwagens. Circa 81% van het Nederlandse bedrijfsleven heeft in 2004 een auto van de zaak of zet de privé-auto in voor de zakelijke kilometers. Het gaat hierbij om ongeveer 960.000 wagens. In 2003 was dit nog 89%, oftewel ruim 1.000.000 wagens van de zaak. De daling valt met name op in de handel en de kleine vestigingen van 10 tot 20 werknemers. Het komende jaar zijn hier weinig veranderingen te verwachten.

Verdeeld naar de verschillende financieringsvormen, valt op dat de wagens waarvoor kilometervergoeding wordt verstrekt, aan aandeel inleveren. Dit is met name binnen de overheid het geval. Is er dan toch een effect waarneembaar van het verlagen van de onbelaste kilometervergoeding? Kijkend naar de cijfers is dit inderdaad het geval. De privé-auto van de werknemers wordt minder vaak ingezet voor de zakelijke kilometers. De 18 eurocent vergoeding is voor de werknemers onvoldoende om de kosten te compenseren. Aangezien ruim de helft van de bedrijven deze verlaging volgt, is het niet verwonderlijk dat er een daling van het aandeel auto's waarvoor kilometervergoeding wordt verstrekt, waargenomen wordt. Uitzondering hierop zijn de bedrijven die de verlaging niet hebben doorgevoerd. Bij ongeveer 1 op de 8 vestigingen is dit het geval.

Leasing blijft de belangrijkste financieringsvorm voor de zakelijk gebruikte personenwagen. Vergeleken met 2003 zijn er weinig wijzigingen en deze worden voor het komende jaar ook niet verwacht. De keuze voor de leasemaatschappij wordt in de eerste plaats bepaald door de prijs, gevolgd door de goede ervaring uit het verleden. Service komt op de derde plaats. Bij het switchen van leasemaatschappij komt service echter bovenaan te staan. Dit is belangrijke informatie voor de leasemaatschappij; een concurrerende prijs is goed om een klant binnen te halen, maar op zichzelf onvoldoende om deze klant te behouden.