RAI VERENIGING

RAI en BOVAG zijn tevreden over Nota Verkeersemissies

De RAI Vereniging en BOVAG herkennen en onderschrijven de lijn die staatssecretaris Pieter van Geel kiest in zijn Nota Verkeersemissies. Het stimuleren van de versnelde introductie van nieuwe technologie verdient verre de voorkeur boven het ontmoedigen zoals dat in het verleden vaak gebeurde.

De grote stappen die de auto-industrie gezet heeft op het vlak van het reduceren van schadelijke emissies zijn indrukwekkend. De emissies door dieselmotoren van NOx is sinds begin jaren negentig teruggedrongen met 95 %. Voor CO en deeltjes zijn deze percentages respectievelijk 98 % en 93 %. Dat wordt maar al te gemakkelijk uit het oog verloren doordat de staatssecretaris en anderen steeds maar weer praten over wat er nog niet is bereikt.

Hoewel de RAI Vereniging en BOVAG tevreden zijn over de gekozen richting in de nota is het jammer te moeten constateren dat de stimulering van roetreductie technologie wordt gevonden door te rommelen in de BPM op nieuwe autos. Dit maakt het (op termijn) afschaffen van deze achterhaalde weeldebelasting immers nóg ingewikkelder. Daarnaast is het een gemiste kans dat, zeker ook met het oog op de sterk verbeterde en schonere dieselmotoren die momenteel op de markt komen, nieuwe dieselautos nog steeds bestraft worden met een extra belastingheffing van 908 euro.

Eén op de vier nieuwe personenautos is in Nederland een diesel. Autokopers kiezen hiervoor omdat de motortechniek met sprongen is verbeterd. Van traag, luidruchtig en vies naar vlot, stil en aanmerkelijk schoner.