http://www.minbzk.nl
Landelijke afspraken over veiligheid in en om het spoor
De veiligheid in en om het spoor moet omhoog. NS, spoorbeheerder
ProRail, spoorwegpolitie, regionale politiekorpsen, Openbaar
Ministerie en de ministeries van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, van Verkeer en 'Waterstaat en van Justitie hebben
vastgelegd wat zij allemaal doen om samen de onveiligheid in treinen
en op stations aan te pakken.
Deze afspraken staan in het Nationaal Veiligheidsarrangement
Spoorvervoer, dat vandaag is ondertekend door minister Remkes (BZK),
president-directeur Veenman van NS namens de spoorvervoerders en
procureur-generaal Brouwer namens het Openbaar Ministerie. Later
zullen ook de ministers Peijs (VenW), Donner (Justitie) en voorzitter
Klerk van de Raad van Bestuur van ProRail tekenen.
De afspraken vormen de kapstok voor afspraken die lokaal en regionaal
gemaakt kunnen worden over de veiligheid op en rond stations, in
treinen en in het lokale en regionale openbaar vervoer (bus, tram,
metro).
De belangrijkste afspraken zijn:
NS-medewerkers die met geweld of andere strafbare feiten worden
geconfronteerd, doen daarvan altijd aangifte. Het Openbaar Ministerie
behandelt deze aangiften net zo als aangiften van geweld tegen
ambtenaren in functie; dit is een strafverzwarende omstandigheid.
De politie assisteert het spoorwegpersoneel bij toezicht houden en
optreden. Als de spoorwegpolitie niet tijdig kan reageren, geeft de
regionale politie assistentie. Bij noodgevallen als (dreiging met)
geweld reageert de politie met de allerhoogste prioriteit.
Veel nadruk in de afspraken ligt op de aanpak van zwartrijden. Dit
omdat zwartrijden de grootste bron van onveiligheid op het spoor is;
ruim 60 procent van alle incidenten heeft te maken met zwartrijden. NS
en ProRail beginnen volgend jaar met het plaatsen van poortjes, in
combinatie met een nieuw elektronisch kaartsysteem. In 2007 zullen 138
stations van dit systeem voorzien zijn. Hierdoor komt 90% van de
reiziger op de heen- en/of terugreis door een poortje. Het Openbaar
Ministerie sluit aan op de preventieve aanpak van de NS door te
voorzien in rechtshandhaving op maat. De strafrechtelijke aanpak richt
zich op de aanpak van notoire zwartrijders (veelplegers) en reizigers
die zich weigeren te identificeren. De groep veelplegers maakt 8
procent uit van het aantal zwartrijders, maar zijn verantwoordelijk
voor de helft van het aantal processen-verbaal. In de komende jaren
zal het Openbaar Ministerie het aantal zwartrijdzaken dat het
strafrechtelijk afhandelt, minstens gelijk houden.
NS heeft ruim 800 mensen in dienst specifiek voor het verbeteren van
de sociale veiligheid. Zij werken in mobiele teams en doen in- en
uitgangscontroles op de stations, extra controles in de trein en
assisteren bij evenementen en calamiteiten. Daar waar extra toezicht
gewenst is worden naast eigen medewerkers ook beveiligingsbedrijven
ingeschakeld.
NS traint het personeel in het omgaan met lastige situaties.
Op stations zijn voorzieningen als camera's en alarmknoppen, er zijn
toezichthouders en er is extra aandacht voor onderhoud, schoonmaak en
verlichting.
Het Ministerie van Justitie zal in een handreiking deze zomer
duidelijk maken welke wettelijke (on)mogelijkheden er zijn om iemand
een reis- of verblijfsverbod op te leggen. Verder wordt bekeken of
preventief fouilleren een nuttig instrument kan zijn om de veiligheid
op stations en in treinen te vergroten.
Het Nationaal Veiligheidsarrangement Spoorvervoer vloeit voort uit het
Aanvalsplan Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer en het
veiligheidsprogramma 'Naar een veiliger samenleving' van het
kabinet.
Noot voor de redactie,
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties