Reactie algemene beschouwingen
Voorjaarsnota 2004
College van Burgemeester en Wethouders
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 1 van 29
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 2 van 29
1. INLEIDING
Wij danken de verschillende fracties voor hun reactie op de Voorjaarsnota 2004 in de vorm van de
ingediende algemene beschouwingen. Wij vinden het prettig te vernemen dat veel fracties hun
complimenten en dank uitspreken voor de inhoud van de Voorjaarsnota en de daartoe ambtelijk en
bestuurlijk gepleegde inzet. Het college gaat middels deze notitie in op de in de algemene beschouwingen
gestelde (technische) vragen (hoofdstuk 2) en geeft tevens een samenvatting van het feit hoe de
verschillende fracties denken over de belangrijke thema's, die binnen onze gemeente actueel zijn
(hoofdstuk 3). Hoofdstuk 4 geeft de procedure aan voor het vervolgtraject richting de raadsvergadering van
maandag 28 juni.
Wij maken van de gelegenheid gebruik om u tevens melding te maken dat op 14 juni 2004 de junicirculaire
Gemeentefonds is verschenen. In de junicirculaire worden de laatste ontwikkelingen bij het Gemeentefonds
zoals deze voortkomen uit het kabinetsbeleid bekend gemaakt. Vooruitlopend op de uitgebreide nota,
geven wij uw Raad bij deze in verband met de aanstaande raadsbehandeling van de Voorjaarsnota de
financiële uitwerking van de junicirculaire op hoofdlijnen.
Gesteld kan worden dat alleen in het jaar 2004 de algemene uitkering aanzienlijk lager uitvalt dan geraamd.
De aframingen in latere jaren vinden vooral hun oorzaak in de nieuwe tegenvallende
woningbouwprognose.
De financiële consequenties van de junicirculaire zijn als volgt:
2004 342.500 nadelig
2005 2.449 voordelig
2006 76.208 nadelig
2007 113.536 nadelig
2008 210.673 nadelig
In hun algemene beschouwingen stellen sommige fracties de vraag of een deel van de meevallers in
verband met de fusie waterleidingbedrijf en BTW rondweg ingezet kunnen worden voor investeringen,
zodat de kapitaallasten niet op de begroting drukken?
Het college heeft, vanuit zorgvuldig financieel beheer, in de Voorjaarsnota het voorstel gedaan de definitieve
besluitvorming rondom de fusie waterleidingsbedrijf af te wachten en daarna een voorstel te doen tot
compensatie van toekomstig dividend.
De BTW Rondweg levert een financiële meevaller op, die na gereedkomen van de Voorjaarsnota bekend is
geworden.
Net als deze meevallers zijn er helaas ook tegenvallende ontwikkelingen, zoals de al genoemde
junicirculaire. Bovendien zijn nog een aantal zaken onzeker qua uitkomst. Het college adviseert de Raad de
incidentele meevallers niet nu al in te zetten maar deze te gebruiken ter dekking van tegenvallers. Middels
de tweede Bestuursrapportage van 2004 wordt het totaaloverzicht van ontwikkelingen na de
totstandkoming van de Voorjaarsnota zichtbaar gemaakt.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 3 van 29
Bij de behandeling van de Voorjaarsnota stelt uw Raad de kaders voor de opstelling van de begroting 2005-
2008. Voorgesteld wordt om het college de opdracht te geven de uitkomsten van de tweede
Bestuursrapportage (inclusief de junicirculaire) te betrekken bij het in detail uitwerken van de begroting
2005-2008, binnen de door de Raad op 28 juni aan te geven kaders.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 4 van 29
2. BEANTWOORDING TECHNISCHE VRAGEN
Onderstaand geven wij u, gerangschikt naar programma, antwoord op de in de algemene beschouwingen
gestelde vragen aan het college. Tevens wordt, waar nodig, een toelichting gegeven op in de
beschouwingen genoemde punten.
Programma 1 Bestuur
Normen en waarden
Ziet het college redenen en mogelijkheden om zaken als normbesef, fatsoen en verdraagzaamheid te
stimuleren? (SGP/Christenunie)
Wij onderkennen dat ook in de Barendrechtse samenleving een tendens van individualisering valt waar te
nemen en dat sommige sociale structuren minder worden. Toch willen wij ervoor waken dat het beeld
geschapen wordt dat binnen Barendrecht de bevolking leidt aan geestelijke verschraling. Binnen de
Barendrechtse samenleving valt het aantal excessen gelukkig mee. Daar waar wij de mogelijkheid hebben
om zaken als normbesef, fatsoen en verdraagzaamheid te stimuleren zullen wij dit niet nalaten. Met de
invoering van de zogenaamde wijkveiligheidsplannen hopen wij een stuk sociale samenhang (terug) te
brengen in de wijken en dit werkt in onze beleving ook stimulerend voor de waarden en normen in een
dergelijke wijk. Daarnaast bezien wij op basis van de nog te bespreken Nota Normen en Waarden in
hoeverre de uitvoering past binnen de beschikbare capaciteit, zowel in personele als ook in financiële zin.
De gemeentelijke ombudsman
Ziet het college mogelijkheden om het tarief van de gemeentelijke ombudsman neerwaarts bij te
stellen? Zo ja, welke, zo nee, waarom niet? (SGP/Christenunie)
Wij hebben eveneens geconstateerd dat het aantal te behandelen klachten door de gemeentelijke
ombudsman meevalt. Naar aanleiding van dit jaarverslag hebben wij dan ook een gesprek gehad met de
gemeentelijke ombudsman. In dit gesprek is door de gemeentelijke ombudsman aangegeven dat de
bijdrage van de gemeente in vergelijking met de gemeente Rotterdam meevalt. Daarnaast heeft de
ombudsman ook geconstateerd dat het aantal klachten voor de gemeente Barendrecht erg laag is. Ons is
toegezegd dat de ombudsman met een voorstel tot verlaging van het tarief komt. Overigens is in het
gesprek met de gemeentelijke ombudsman aan de orde gesteld dat voor inwoners van Carnisselande een
`ingroeimodel' van toepassing is.
Is er een evaluatie mogelijk ten aanzien van het de interactieve beleidsvorming en het participeren
van bewoners in de projectgroep/klankbordgroep? (PVDA)
Een evaluatie is mogelijk. Het kader rondom interactieve beleidsvorming staat aangegeven in de nota
`Betrokkenheid bij beleid' die inmiddels in de commissie Samenlevingszaken aan de orde is geweest. Voor
de nota wordt een inspraakproces gestart. Na de zomer komt de nota opnieuw in de commissie
Samenlevingszaken en kan deze na behandeling worden vastgesteld door de gemeenteraad.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 5 van 29
Programma 2 Veiligheid
Brandweer en politie
Welke ideeën heeft het college t.a.v. een centrale ligging van de Barendrechtse brandweerpost? Kan
iets dergelijks ook een rol spelen in de herinrichting van de postkantoorlocatie in Barendrecht-
Centrum? (SGP/Christenunie)
De plaatsbepaling van de brandweerkazerne staat voor het college niet ter discussie. Wij voldoen aan de
normen die in regionaal verband zijn gesteld ten aanzien van onder andere de uitrijtijden. Er hebben ons
bovendien geen signalen bereikt dat verplaatsing van de brandweerpost noodzakelijk zou zijn.
Is er inzicht te krijgen in het rapport over de tevredenheid van de burgers over het politieoptreden
(Politiemonitor) van de jaren 2003 en 2002? (SGP/Christenunie)
De politiemonitor is een landelijk bevolkingsonderzoek naar criminaliteit, onveiligheid, preventiegedrag van
burgers en de kwaliteit van het optreden van de politie en heeft daarom niet specifiek betrekking op
Carnisselande, maar de gehele regio Rijnmond. In de begeleidende brief wordt echter gesteld dat voor de
regio Rijnmond een positief beeld bestaat. Het aantal mensen dat te maken kreeg met geweld (onder
andere straatroven en mishandeling) is sterk gedaald. Tevens ervaart men minder buurtproblemen en is het
aantal bedreigingen en geweldsdelicten eveneens gedaald. De waardering over het functioneren van de
politie in eigen buurt is verbeterd. In onze regio is de tevredenheid van burgers over het politieoptreden
significant toegenomen. Met betrekking tot de subjectieve veiligheid valt te constateren dat meer mensen
zich wel eens onveilig voelen, maar dat het percentage mensen dat zich vaak onveilig voelt, is gedaald.
Uiteraard kan inzicht worden verschaft in de politiemonitor.
Kunnen alle 6 de wijkveiligheidsplannen in oktober 2005 operationeel zijn? Zo ja, wat zijn de te
verwachten extra kosten om een en ander te realiseren? (PVDA)
Het opstellen van de wijkveiligheidsplannen zal veel tijd en energie vragen van de ambtelijke begeleiders.
De bestaande noch de geplande formatie laat geen ruimte over voor het opstellen van zes wijkveiligheids-
plannen tussen september 2004 en oktober 2005. Het beschikbaar stellen van meer budget creëert in ieder
geval de mogelijkheid om de planning voor het opstellen van de plannen te bekorten. In dat geval zal een
groot deel van het opstellen van de wijkveiligheidsplannen moeten worden uitbesteed. Het extern laten
opstellen van de 4 extra veiligheidsplannen, kost naar verwachting 120.000.
Wel dient men er rekening mee te houden, dat naast het opstellen van de wijkveiligheidsplannen de
uitvoering hiervan ook veel tijd, aandacht en wellicht ook extra middelen zal vergen. Het gevaar is dat
indien er geen menskracht en/of extra middelen ter beschikking worden gesteld de uitvoering van de
wijkveiligheidsplannen stil komt te liggen. Wij geven u in overweging eerst te starten met de eerste twee
wijkveiligheidsplannen. Op basis van de opgedane ervaringen kan daarna worden bezien of "versnelling"
mogelijk en noodzakelijk is.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 6 van 29
Programma 3 Verkeer en vervoer
Rotonde Kilweg
In de Voorjaarsnota wordt de capaciteitsvergroting van de Kilweg aangekondigd en de aanleg van een
rotonde ter hoogte van de fietsoversteek. Waarom nu al een rotonde terwijl volgens ons het eerste te
ontsluiten snelverkeer uit Vrouwenpolder pas na 2010 te verwachten is? Hoe wordt het langzame
tractorverkeer, dat nu van de naast gelegen ventweg gebruik maakt, omgeleid? (VVD)
De capaciteitsvergroting van de Kilweg, die nodig is om de overlast voor onze inwoners te verminderen,
wordt gefinancierd door de OMMIJ. Vanuit Barendrecht is het initiatief genomen om dit werk te combineren
met de geplande verbetering voor de fietsoversteek en de aanleg van de gewenste rotonde om
Vrouwenpolder te ontsluiten. Door deze combinatie hoeft de Kilweg niet achtereenvolgens driemaal aan
het verkeer te worden onttrokken en ontstaat tevens een dusdanig werk dat een substantieel
aanbestedingsvoordeel verwacht mag worden. Uw Raad krijgt in het derde kwartaal van 2004 een voorstel
aangeboden van waaruit zowel financieel als ruimtelijk een afweging gemaakt kan worden tussen een
aantal alternatieven. Het langzame tractorverkeer kan gebruik blijven maken van de naastgelegen ventweg.
De Centrumstudie
Verschillende partijen hebben hun visie gegeven op de Centrumstudie
Wij hebben kennis genomen van uw standpunten. Zoals bij u bekend is, zal de Centrumstudie in de Raad
van 29 juni aan de orde komen. Wij stellen u voor de discussie dan ook niet aan de hand van de
Voorjaarsnota te voeren.
Herinrichting Binnenlandse Baan
Wat zijn de redenen om de Binnenlandse Baan te herinrichten? Het lijkt wel of het beschikbaar zijn
van een provinciale subsidie reden is om een project te maken. (VVD)
De herinrichting van de Binnenlandse Baan is gelegen in de ambitie om de regionale fietsroute, die
daarover loopt, op te waarderen tot een vrijliggend fietspad. Daarom wordt op dit project een regionale
subsidie verkregen. Dit project wordt gecombineerd met de vervanging van het riool en noodzakelijke
asfalteringswerkzaamheden. Daarbij worden gelijk de kruispunten voor de fietsers verbeterd. Ook de
oversteekbaarheid tussen de aanpalende wijken wordt aangepast.
Herinrichting Middenbaan
De voorbereiding van een herinrichtingplan voor de Middenbaan duurt naar de mening van de PvdA
veel te lang om de toenemende concurrentie met de omliggende winkelcentra het hoofd te kunnen
bieden. Een herinrichtingsplan wordt thans voorbereid, zo lezen we. Realisering zal mede afhankelijk
zijn van in hoeverre de ondernemers een bijdrage willen leveren. Wij hebben daar toch een aantal
vragen bij: Is hierover met de winkeliers gesproken? Is er een planning? Wanneer kunnen wij de
concrete plannen tegemoet zien? Kan hiervoor niet een baatbelasting worden ingevoerd?
Er is met de winkeliers gesproken over de herinrichting van de Middenbaan. Een planning is nog niet
opgesteld. Na de zomer volgt in uw Raad een presentatie met een financieringsvoorstel.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 7 van 29
Budget wegen
Is extra verlaging van het budget voor onderhoud wegen mogelijk? (VVD)
De aflopende bezuiniging op het onderhoudsbudget voor het planmatig onderhoud van de wegen vonden
wij verantwoord omdat in 2002 een grote inhaalslag van onderhoud is toegepast. Hierdoor scoort vooral de
asfaltverharding als 'goed' (volgens de 5-punts-classificatie). Daarna zijn wij geswitcht naar een 3-punts-
classificatie (voldoende, matig, onvoldoende). Dit betekent dat het merendeel van de wegen thans in de
klasse 'voldoende' scoort. Wegen met een lager kwaliteitsniveau scoren toch in de klasse 'matig'. Dat
betekent per saldo een verlaging van het huidige onderhoudsniveau. De huidige financiële prognoses zijn
hierop gebaseerd. Op de wat langere termijn verwachten wij juist meer in plaats van minder budget nodig
te hebben. Wij vinden het daarom dan ook niet verantwoord om thans verder op het budget te bezuinigen
teneinde te voorkomen dat wij in de klasse 'onvoldoende' terechtkomen. Overigens zal in het 4e kwartaal
van dit jaar een geactualiseerd Wegenbeheersplan aan de Raad ter vaststelling worden aangeboden.
Afsluiting van de Middeldijk
Wanneer denkt het college definitief tot afsluiting van de Middeldijk over te gaan? (SGP/Christenunie)
Het besluit tot afsluiting van de Middeldijk is objectief gebaseerd op de verkeerstellingen en in overleg met
de commissie Grondgebied genomen. Hierna is door een groot aantal inwoners gereageerd om hun
zienswijze in te brengen. Zij willen de Middeldijk blijvend als ontsluitingsweg gebruiken. De gemeente is
echter van mening dat indien de Kilweg voldoende doorstoomcapaciteit heeft de Middeldijk voor
doorgaand autoverkeer niet meer nodig is. Thans loopt de bezwarenprocedure. Wij verwachten hierbij geen
nieuwe standpunten meer te vernemen en bereiden daarom de fysieke afsluiting voor. Gelet op de
voorschriften van het Waterschap dient vóór 1 oktober de zogenaamde "blocker" te worden aangebracht.
Dan is het mogelijk om begin 2005 tot daadwerkelijke afsluiting voor doorgaand autoverkeer over te gaan.
Verkeersveiligheidsplan
Kunt u in meerjarenperspectief een financiële vertaling van het verkeersveiligheidsplan maken? Op
welke wijze denkt u deze niet opgenomen kostenpost in de begroting te verwerken?
(SGP/Christenunie)
In het ontwerp-verkeersveiligheidsplan zijn een honderdtal verkeersknelpunten aangedragen door de
klankbordgroep, de inwoners en onze eigen organisatie. Hieruit is een prioriteitenlijst samengesteld met
een tiental maatregelen die op kortere termijn aangepakt moeten worden. In de voorjaarsnota zijn hiervoor
nog geen budgetten opgenomen. Indien de Raad, na de inspraak op het plan, de prioriteiten onderschrijft
worden de investeringen volgend jaar bij de voorjaarsnota ingebracht.
Programma 4 Economische structuur
Weekmarkt
Is de weekmarkt in Barendrecht-Centrum en Carnisselande in 5 jaar kostendekkend te maken?(CDA)
Om zowel de weekmarkt in het Centrum van Barendrecht als ook in Carnisselande geheel kostendekkend
te maken, dient het tarief zo te worden verhoogd dat het te verwachten resultaat zal zijn dat een groot deel
van de marktkooplieden afhaakt. Een markt dient in hoge mate als een voorziening te worden beschouwd.
Wel is het zo dat de tarieven jaarlijks worden aangepast en onderzocht tot welk tarief de marktkooplieden
nog een marktplaats willen huren.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 8 van 29
Programma 5 Onderwijs en kinderopvang
Verzelfstandiging openbaar onderwijs
Op welke termijn wordt het openbaar onderwijs verzelfstandigd? (PVDA)
Wanneer kunnen wij de toegezegde notitie tegemoet zien? (PVDA)
Bij de risico's wordt vermeld dat de gemeente bij de verzelfstandiging eventueel nog een bruidsschat
is verschuldigd. Wat wordt daarmee bedoeld en welke kosten zijn daaraan verbonden? (PVDA)
Aan een rapportage wordt momenteel gewerkt en wij verwachten de conclusie in juli 2004. Middels deze
rapportage wordt inzicht gegeven in de volgende aspecten:
· Welke reserves dienen de beide gemeenten mee te geven, om het nieuwe schoolbestuur een gezonde
startpositie te geven?
· Welke kosten zijn gemoeid met het inrichten van de bestuurs- en managementondersteuning, en in
relatie daarmee - welke bruidschat dient daarbij door de afzonderlijke gemeenten te worden
meegegeven?
· Welke kosten worden er per gemeente bespaard, nadat het openbaar onderwijs is verzelfstandigd?
Het verkennende onderzoek van februari 2004 en de rapportage worden na een toets door Deloitte
samengevoegd tot een notitie. Hierdoor krijgen alle belanghebbenden een compleet beeld. Daarnaast
kunnen wij gezamenlijk en onderbouwd tot een beslissing komen ten aanzien van de koers van de
verzelfstandiging. Wij verwachten u de notitie in het vierde kwartaal te kunnen presenteren.
Peuterspeelzaal & wachtlijsten
De wachtlijst voor een peuterplaats in Carnisselande zou langer zijn dan elders. En juist daar worden
door een bezuiniging 50 peuterplaatsen later gerealiseerd. D66 is voorstander van het in 2007 starten
met 50 extra peuterplaatsen in Carnisselande om de wachtlijst terug te dringen.
De notitie kinderopvang 2004 (besproken cie SLZ, 14-06) geeft een beeld van de behoefte aan
peuterplaatsen, zowel voor Barendrecht-Centrum als Carnisselande. Overduidelijk is dat vraag en aanbod in
barendrecht-Centrum afnemen, terwijl deze in Carnisselande met rasse schreden stijgen (zie tabel 3 van de
nota). Op grond van de huidige bevolkingscijfers en het huidige beleid stijgt gestaag de wachtlijst in
Carnisselande tot een max. van ca. 111 plaatsen in 2009. Daarna daalt de vraag/wachtlijst weer.
Om deze sombere ontwikkeling enigszins te temperen, is het inderdaad gewenst om vanaf 2007 50 extra-
peuterplaatsen te subsidiëren. In combinatie met het omzetten van 1 of 2 groepen van het Trefpunt naar
Carnisselande is daarmee het ergste leed geleden. Het kost vanaf 2007 ca. 20.000 op jaarbasis indien
uw Raad deze wens wil realiseren.
Programma 6 Cultuur, sport, recreatie en welzijn
Subsidiebeleid
Hoe kijkt het college aan tegen het evenwicht in het nu voorgestelde subsidiegebouw na afschaffing
van de projectsubsidies? Wanneer staat de evaluatie van het subsidiebeleid op de rol? (D66)
In het kader van de financiële situatie van de gemeente stellen wij voor over te gaan tot het afschaffen van
de projectsubsidies. Het betreft geen structurele activiteiten doch aanvragen voor éénmalige of nieuwe
initiatieven uit het maatschappelijk veld. Dit betekent dat het voor verenigingen en instellingen niet meer
mogelijk zal zijn in de loop van het jaar voor de uitvoering van nieuwe ideeën een beroep te doen op
middelen van de gemeente. Tevens worden sportverenigingen niet meer in de gelegenheid gesteld tot het
aanbieden van (kader)cursussen aan leden en vrijwilligers. Betreffende cursussen moeten bekostigd
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 9 van 29
worden uit de reguliere activiteitensubsidie. De zogenaamde activiteitensubsidies blijven gehandhaafd.
Berekening van deze subsidiesoort vindt plaats op basis van een basisbedrag, aangevuld met extra gelden
voor grootte en groei van de vereniging, aantal ouderen, aantal jongeren. Wij blijven daarom, conform de
uitgangspunten van het raadsprogramma, extra ondersteuning verlenen aan de specifieke doelgroepen
jeugd en ouderen. Door afschaffing van de projectsubsidies is slechts honorering van incidentele aanvragen
niet langer een optie. Verenigingen en instellingen dienen in het vervolg de subsidieverordening en in het
verlengde daarvan de P&C-cyclus van de gemeente te volgen. De evaluatie van het subsidiebeleid
agenderen wij voor de commissie en Raad in het vierde kwartaal 2004.
De budgetsubsidies worden conform de subsidieverordening voor het personele deel geïndexeerd
met de volumegroei van de gemeente. Er zijn vraagtekens bij dit automatisme? (CDA)
Op de budgetsubsidies is op twee elementen een index toegepast. Het personele deel is geïndexeerd met
1,7%, zijnde de stijgingen ten gevolge van CAO-verplichtingen (loonkostenstijgingen, incidentele
loonontwikkelingen). Op het niet personele kostendeel van de subsidie is de index toegepast in het kader
van de volumegroei (stijging aantal inwoners). Dit is exclusief eventueel goed te keuren nieuw beleid.
Is het college bereid om de subsidienota te herzien op automatismen en garanties? Zo ja wanneer en
op welke wijze? (SGP/Christenunie)
Uiteraard willen wij de uitgangspunten van de subsidieverordening nader onderzoeken. Op dit moment
hebben wij al voorgesteld over te gaan tot het afschaffen van projectsubsidies. Tevens zijn wij voornemens
bij het verlenen van budgetsubsidies uit te gaan van outputfinanciering. Dit impliceert dat aan het verlenen
van subsidie stringentere voorwaarden worden gesteld. De evaluatie van de subsidieverordening wordt
voorgelegd aan de Commissie en Raad in het vierde kwartaal 2004.
Sport
Er wordt in de voorjaarsnota een aantal sportvelden genoemd dat voor renovatie in aanmerking komt.
Zijn deze geplande renovaties van sportvelden onvermijdelijk? (CDA)
De in de voorjaarsnota opgenomen renovaties zijn absoluut noodzakelijk. Wij gaan niet investeren zodra
een afschrijvingstermijn is verlopen, doch bekijken de noodzaak op basis van de conditie van een veld. Het
is dan ook voorgekomen dat in het verleden voorgenomen renovaties zijn uitgesteld. Voorafgaand aan de
uitvoering van een renovatie vindt een keuring plaats door ISA.
De PVDA stelt voor in ieder geval het aanleggen van een zogenaamd grassmasterveld voor de BVV
Barendrecht in 2005 mogelijk te maken
Het verzoek van de BVV voor de aanleg van velden hebben wij vooralsnog niet gehonoreerd. Om een goed
inzicht te verkrijgen is aan het ISA opdracht verleend een onderzoek te verrichten naar de benodigde
capaciteit aan velden bij zowel de BVV als V.V. Smitshoek in relatie tot de reële behoefte, het aantal leden
en de optimale gebruiksintensiteit per soort veld (kunstgras, grassmaster, wetraveld, natuurgras). Het
college heeft inmiddels een conceptrapportage ontvangen en de resultaten doorgesproken met beide
verenigingen. Het ISA geeft aan dat investeringen noodzakelijk zijn. Bij beide verenigingen dienen
bestaande velden te worden vervangen. Het betreft de aanleg van twee kunstgrasvelden bij BVV en één
kunstgrasveld op het terrein van V.V. Smitshoek.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 10 van 29
Bibliotheek
Heeft het college al enig bericht van Albrandswaard ontvangen over het feit dat Albrandswaard de
door haar geplande bibliotheek zou heroverwegen en is het college bereid om bij openingen opnieuw
te overleggen? Of vindt u dat u daar een signaal van de Raad voor nodig heeft? (D66)
Ziet het college alsnog mogelijkheden om met Albrandswaard over een gezamenlijke aanpak van een
basisvoorziening te overleggen? (SGP/Christenunie)
Over de bibliotheekkwestie het volgende:
Het is ons op dit moment onvoldoende duidelijk hoe in de Albrandswaardse Raad wordt besloten over de
vestiging van een bibliotheek in Portland en of er bereidheid bestaat om financieel te participeren in een
bibliotheek aan het Middeldijkerplein. Het realiseren van een bibliotheek aan het Middeldijkerplein is prima
indien de Raad hiervoor voldoende middelen in het vooruitzicht kan stellen. Het college was daartoe niet in
staat. Gebleken is dat de bezuinigingen op de bibliotheek Het Kruispunt (25.000 VJN 2003-2006) en de
naderende afbouw van de zogenoemde 30- gemeentensubsidie van de provincie naast het project
bibliotheek vernieuwing het bibliotheekbestuur, naar eigen zeggen, in een onmogelijke spagaat brengt.
Het bibliotheekbestuur vreest dat zij zowel in openstellingsuren als in de noodzakelijke `collectie
vernieuwing' te moeten bezuinigen. Het afgelopen boekjaar is al door de bibliotheek 10.000 op de post
voorzieningen ingeteerd. Wij denken met ons voorstel oog te hebben voor de opvattingen van het
bibliotheekbestuur en de problematiek waar zij voor staat.
In het collegevoorstel is een vaste plek voorzien naast de meer ambulante bibliotheekactiviteiten in
Carnisselande. Veel minder groot dan GroenLinks voorstelt maar wel met een aantal genoemde
ingrediënten. Tenslotte gaat het in het collegevoorstel vooral ook om de ontmoetingsfunctie die de clusters
was toebedacht gestalte te geven. Hiervoor is een bedrag opgenomen van 50.000.
Wij hebben geen hoop op financiële participatie van Albrandswaard in de bibliotheek Middeldijkerplein. Tot
heden heeft Albrandswaard nog niet geparticipeerd in de exploitatie van enige voorziening. Steeds werd
een investeringsbijdrage gegeven. Hoopvol hoeven we niet te zijn gelet op de financiële positie van onze
buren.
Er kan niet lang meer gewacht worden met de beslissing om aan het Middeldijkerplein een bibliotheek te
vestigen. Uitgegaan wordt van start bouw in augustus/september. Bijvoorbeeld voor de voorgenomen
realisering van het Grand Café is het al belangrijk te weten wie de buren zullen zijn. Tijdens het bouwproces
vinden voortdurend vraagstukken voor die belangrijk zijn voor de toekomstige gebruiker. Indien u zekerheid
wenst over de positie van de bibliotheek in Portland dan is uitstel tot de begrotingsbehandeling in oktober
het maximaal haalbare.
Teneinde uit de impasse te komen doen wij u de suggestie om Boer en Croon te vragen om een advies. Dit
organisatie- en adviesbureau is op verschillende niveaus, zowel regionaal, provinciaal als landelijk adviseur
op het thema bibliotheekvernieuwing. Zoals u weet ook voor de regio waarin Albrandswaard en
Barendrecht participeren. Albrandswaard kan worden uitgenodigd om deel te nemen. Het onderzoek zou
zich moeten richten op de vraag met welke beleidsbeslissing(en) de inwoners van Barendrecht (Centrum
en Carnisselande) en Albrandswaard (Portland, Rhoon en Poortugaal) zowel voor de korte als lange termijn
het beste gediend kunnen worden.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 11 van 29
Het bibliotheekbestuur in Barendrecht zal zekerheid dienen te krijgen in deze nu slepende kwestie. Helaas
was het niet mogelijk de herinrichting van de bibliotheek samen te laten lopen met de verbouwing van de
theaterzaal. Na 10 jaar is ook de bibliotheek aan vernieuwing toe, zowel fysiek (vloerbedekking,
herinrichting ruimte e.d.) als inhoudelijk (project bibliotheekvernieuwing).
Jeugd
Zijn er mogelijkheden voor een extra skatevoorziening? Daar de jeugd zelf het beste kan bepalen hoe
een dergelijk voorziening eruit moet zien wil D66 dat de jongeren die gebruik gaan maken van het
skatepark betrokken worden bij de inrichting. Hoe kijkt het college aan tegen een dergelijke bijdrage
en betrokkenheid? (D66)
Jeugdparticipatie is de rode draad in ons jeugdbeleid, kijk hierbij naar de diverse jongerenactiviteiten die
vanuit de gemeente geïnitieerd worden. Een eventuele tweede skatevoorziening (Dunantlaan) zal zich qua
objecten en technieken onderscheiden van het skatepark in Buitenoord. De schets is klaar, en de jongeren
hebben daar een stem in gehad. De investering bedraagt om en nabij de 80.000 voorlopig een
onoverkomelijke financiële barrière. Uitgesteld is niet verloren. Wij blijven daarom zoeken naar middelen
(mogelijk externe fondsenwerving) om het tweede skatepark één van de komende jaren toch te kunnen
aanleggen.
Op welke plek en op welke termijn zou het college een sleutelloods willen realiseren?
(SGP/Christenunie)
Indien blijkt dat er voldoende vraag is naar een sleutelloods, dan kan deze deel uitmaken van een brede
jeugdvoorziening die voor 2007 op de agenda staat in Carnisselande NO (oksel Vaanplein). Daarbij nog het
volgende: een sleutelwerkplaats vraagt een flinke investering, zowel qua accommodatie, materiaal als
begeleiding. Om pragmatische redenen pleiten we ervoor om op dit moment gebruik te maken van de
werkplaats in de Gaarde. Daar is nu al een volwaardige sleutelloods met "alles erop en eraan". De directie
van de Gaarde is onder voorwaarden bereid om haar faciliteiten beschikbaar te stellen voor een
jongerenproject. Op deze manier zijn we veel voordeliger uit en hebben we niet de structurele last van de
exploitatie. Kortom: mocht zich een reële vraag van jongeren naar een sleutelloods voordoen, dan kunnen
we deze op vrij korte termijn zelfs realiseren.
Hoe staat het met de voorstellen ten aanzien van de jeugdvoorziening? (GroenLinks)
Dat er op dit moment geen nieuws is over de jongerenvoorziening betekend niet dat er niets gebeurt.
Achter de schermen werkt een ambtelijke projectgroep o.l.v. de portefeuillehouder aan de totstandkoming
van de tijdelijke en definitieve uitgaansvoorziening. Eind mei heeft de projectgroep een programma van
eisen geschreven dat de gegadigde ondernemers is aangeboden. Er hebben zich het afgelopen jaar bij de
gemeente 10 partijen bekendgemaakt, die interesse hebben in de exploitatie van een uitgaanscentrum.
Wellicht zijn ze niet allemaal even serieus nu het erop aankomt. Niettemin zijn ze allen aangeschreven en is
gevraagd om bij de gemeente voor eind juni een uitgewerkt plan in te dienen. Er van uitgaande dat de
exploitatie van een disco primair een zaak is van particuliere ondernemers (kadernotitie dec. 2003),
wachten wij in deze fase hun aanbieding af. De termijn sluit eind deze maand. Na deze maand volgen de
onderhandelingen, waaruit de uitkomst moet volgen dat we met één van de gegadigde partijen in zee gaan
voor de tijdelijke disco. Mede afhankelijk van onze ervaring met deze ondernemer geniet hij of zij
vervolgens de voorkeur voor de definitieve disco.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 12 van 29
Wij zijn er ons van bewust dat de aanleg en exploitatie van een voorziening ten zuiden van het infocentrum,
vanwege het tijdelijke karakter, geen lucratieve business is. Om de balans naar de goede kant te doen
uitslaan, zijn wij bereid een aantal infrastructurele kosten voor onze rekening te nemen. Tot hoever is een
kwestie van onderhandelingen en de onderlinge afspraken met de ondernemer. We verwachten u zo
spoedig mogelijk een mededeling te kunnen doen over de haalbaarheid van een tijdelijke voorziening ten
zuiden van het infocentrum.
De Brede School heeft een groot aandeel in het bevorderen van de sociale cohesie in een wijk. De
CDA-fractie vindt dan ook dat de Brede School naar de volgende clusters in Carnisselande uitgebreid
moet worden en stelt een structurele verhoging van het activiteitenbudget voor. Daarbij is het
aanstellen van beheerders een absolute noodzaak. (CDA)
Het functioneren van een Brede School is afhankelijk van een zorgvuldig beheer van clustervoorzieningen.
Beheer is geen sluitpost. De Brede School loopt stuk als er geen extra middelen worden uitgetrokken voor
het aanstellen van beheerders. In den lande zijn genoeg voorbeelden waar instellingen de tussenmuren
weer optrekken als het beheer verwaarloosd wordt. Toezicht is cruciaal als derden het gebouw betreden.
Naast een budget voor het uitvoeren van activiteiten (wens in de voorjaarsnota van 25.000) is budget
vereist voor het invullen van beheer. In de clusters 1 en 3 is beheer gegarandeerd, daar gaan wij het
multifunctionele gebruik van de ruimtes stimuleren. In de voorjaarsnota staat de inzet van beheer voor de
clusters 5 en 6 opgenomen. Daarnaast is een budget van 45.000 benodigd voor het beheer van cluster 2
en 4 (buitenschoolse activiteiten in middag- en avonduren). Indien hiervoor geen extra gelden ter
beschikking komen, kunnen wij aan het voorgenomen beleid gericht op de ontwikkeling en uitvoering van
de Brede Schoolgedachte geen gestalte geven.
Huisvesting jeugd
In de Voorjaarsnota is aangegeven dat de zwembadlocatie in beeld is om jongeren in te huisvesten.
Zal bij de ontwikkelingscompetitie de randvoorwaarde opgenomen worden dat het (deels) om
huisvesting voor jongeren moet gaan? (D66)
Ja, dit is een randvoorwaarde. Er wordt een combinatie van jongeren en ouderen gehuisvest.
Carnissebad
Welke alternatieve oplossingen ziet het college naast het vergroten van het Carnissebad? (CDA)
Met betrekking tot het zwembad is structureel een lager bedrag opgenomen, in de hoop dat de
onderhandelingen met Sport Fondsen Nederland (SFN) een voordelig effect hebben op de exploitatie.
Wat zijn de resultaten tot nu toe van die onderhandelingen? Als die nog niet zijn afgerond, wat is de
realiteitswaarde van de voorgestelde verlaging van de vergoeding aan SFN?(CDA)
Wanneer denkt het college met een oplossing van dit nijpende probleem te komen? Welke rol kan
Sportfondsen, na het bereiken van de noodzakelijke contractswijziging, vervullen t.a.v. de financiële
haalbaarheid van uitbreiding van het zwembad en is er enig zicht op de bereidheid bij Sportfondsen
om mee te betalen? (SGP/Christenunie)
Door de Stichting Waarborgfonds wordt thans een onderzoek verricht naar de mogelijkheden tot
aanpassing van het huidige contract tussen Sport Fondsen Nederland (SFN) en de gemeente. Tevens bekijkt
de Stichting de mogelijkheden de exploitatiekosten te beperken. Wij verwachten na de zomervakantie de
resultaten van dit onderzoek. Vervolgens kunnen wij de onderhandelingen met SFN over het contract
starten. Ten aanzien van de uitbreiding van het zwembad doen wij een beroep op middelen van SFN. Op
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 13 van 29
dit moment zijn wij al in gesprek met de directie van SFN over een eventuele medefinanciering van de
uitbreiding van het zwembad. Een standpunt in deze is ons nog niet bekend.
Programma 7 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening
Invoering van de WWB
Graag zien wij een analyse van de financiële gevolgen en de werkdruk voor de gemeente door de
invoering van de WWB (SGP/Christenunie).
Allereerst kan verwezen worden naar pagina 88 van het bijlagenboek van de productenraming 2004-2007.
Een beroep op de hardheidsclausule is onvermijdelijk. De financieringssystematiek van het rijk is gebaseerd
op de historische gegevens van t-3. Het lopende boekjaar wordt financieel bepaald door de gegevens van 3
jaar terug, dus de inkomsten 2004 zijn bepaald op de gegevens van 2001. In die jaren is er veel uitstroom
gerealiseerd conform het rijksbeleid. Nu worden we financieel gedupeerd vanwege de goede resultaten van
3 jaar terug. Het slagen van een beroep op de hardheidsclausule ligt in een goede bedrijfsvoering. Uit de
interne controle over de eerste drie maanden van 2004 blijkt dat naar ons inzicht de uitvoering op orde is
en er geen onrechtmatigheden zijn geconstateerd. Het is duidelijk dat hier sprake is van een risico.
Binnen de begroting 2004 (zie onderstaande tabel) is voor de WWB op het inkomensdeel een berekening
gemaakt van het eigen risico dat de gemeente draagt op het moment dat een beroep gedaan moet worden
op de hardheidsclausule. De gemeente gaat er vanuit dat dit noodzakelijk is en geeft al in de begroting aan
wat het financiële risico voor de gemeente is en welk deel via de hardheidsclausule door het rijk wordt
gedragen.
Begroting WWB
Begroot in
2004
Uitkeringen (21-65+) 2.670.507
Werkdeel 753.941
Langdurigheidtoeslag 13.000
Rijksbijdragen Inkomensdeel 1.864.418
Eigen risico drempel 10% 186.442
Hardheidsclausule 632.648
De werkzaamheden in 2003 en verder om de WWB te implementeren op de afdeling Sociale Zaken.
De implementatie van de Wet Werk & Bijstand ligt zoals u bekend op schema. Vier van de vijf verplichte
verordeningen zijn inmiddels door u vastgesteld. Deze nieuwe wet zorgt wel voor de nodige werkdruk. De
werkdruk is echter niet onaanvaardbaar.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 14 van 29
Programma 8 Volksgezondheid en milieu
Milieu
Wanneer kunnen we de eerste rapportage van het luchtkwaliteitonderzoek in de commissie
verwachten ter bespreking? Ook met betrekking tot de 80-kilometer-discussie die in de regio woedt.
(SGP/Christenunie)
Wij hopen in dit najaar in commissieverband een rapportage te kunnen geven over de stand van zaken met
betrekking tot de luchtkwaliteit in onze gemeente. De discussie over de 80-km op de ring wordt door de
Regio en Rijkswaterstaat bepaald. De gemeente heeft hierop maar minimaal invloed. Binnen de Stadsregio
pleiten we uiteraard voor de Barendrechtse belangen in deze. In de commissie verkeer en vervoer van de
Stadsregio is onlangs gesproken over een voorstel van het dagelijks bestuur van de Stadsregio om een deel
van de ruit van Rotterdam 80 km/h te maken. Het gaat daarbij om het noordelijk deel van de ruit (A20).
Een meerderheid van de commissie gaf aan een keuze voor het invoeren van de 80 km/h op de gehele ruit
op dit moment een stap te ver te vinden. In de richting van de minister van Verkeer en Waterstaat wordt
echter wel door de Stadsregio het verzoek gedaan om in gezamenlijkheid te komen tot een onderzoek naar
het invoeren van de 80 km/h op de gehele ruit. Ten aanzien van dit punt is aangedrongen om die
duidelijkheid te verkrijgen voor 2010.
Veiligheid van speelplaatsen
In de voorjaarsnota staat een aantal niet-gehonoreerde wensen voor de veiligheid van speelplaatsen.
Een van de wensen richt zich op de wettelijke verplichting voor het aanleggen van valbescherming en
rubbertegels bij speelplaatsen. Waarom wil het college wettelijke verplichtingen over speeltoestellen
niet nakomen? Wat zijn de eventuele gevolgen tav aansprakelijkheid van het niet nakomen van deze
verplichtingen? (D66 en PVDA)
Uit de inventarisatie is gebleken dat circa 60 speelplaatsen een verbetering van de valbescherming moeten
krijgen. De helft heeft prioriteit en zouden wij versneld willen aanpakken. De wijk Molenvliet komt hierbij
als eerste aan de beurt. De kosten voor het totale herstel bedragen 55.000 en zijn thans niet geraamd. Via
de herinrichting passen we uiteraard de speelplaatsen aan, zodat ze daarna aan de voorschriften voldoen.
De gemeente is aansprakelijk als er ten gevolge van ondeugdelijke speeltoestellen of wegens het ontbreken
van valbescherming ongelukken gebeuren.
Retourette
PVDA en SGP/Christenunie uiten de wens tot het opvoeren van de retourette.
Bij het realiseren van een retourette in Carnisselande nemen de kosten toe met 25.000 en de besparing
voor restafval bedraagt circa 8.000, zodat de nettolast 17.000 bedraagt. In het verleden was er ook een
retourette in Barendrecht-Centrum. Deze is echter door de ondernemer beëindigd. Indien we uitgaan van
een gelijk milieubeleid in zowel Carnisselande als in Barendrecht-Centrum zouden we eigenlijk moeten
uitgaan van 2 retourettes, waardoor de nettolast voor de gemeente uitkomt op 34.000. De vraag is nog of
we deze kosten t.l.v. de algehele reinigingskosten moeten brengen of als nadelige exploitatiekosten i.v.m.
het milieu t.l.v. het nadelig saldo van de begroting. In het eerste geval betekent dit dat de afvalstoffenheffing
omhoog gaat; in het andere geval betekent dit dat er extra budget beschikbaar moet worden gesteld,
hetgeen ook leidt tot een hogere afvalstoffenheffing. Gelet op het milieurendement heeft het college aan
de invoering van 1 of 2 retourettes vooralsnog een lage prioriteit toegekend.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 15 van 29
Chemische onkruidbestrijding
GroenLinks en D66 pleiten ervoor om direct te stoppen met het gebruik van chemische
onkruidbestrijdingsmiddelen op alle plekken waar kinderen kunnen spelen.
Eerder is door ons aangegeven dat wij volgens het huidige beleid op de verharding van de
kinderspeelplaatsen het middel "roundup" gebruiken. Daaromheen moet binnen 10 meter worden
geschoffeld en mag geen Dichlobenil worden gebruikt. Het borstelen van de kinderspeelplaatsen vraagt
40.000 meerkosten per jaar. Overgaan tot een "pilot" chemisch vrij onderhoud (het zogenaamde DOB
project) kost 7.500 evenals 25.000 aan incidentele uitvoeringskosten.
Programma 9 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
Zuidpolder
Kan het college aangeven op welke termijn het overleg met de Raad begint over de inrichting van de
Zuidpolder? (D'66)
Welke concrete mogelijkheden of openingen ziet het college voor wat betreft financiële bijdragen van
Stadsregio, Provincie of Rijk?
Wat is de visie van het college op de invulling van het Zuidpoldergebied? Of, misschien globaler,
welke kant moeten we opdenken wat betreft het college?
Zijn er concrete signalen vanuit de Stadsregio dat zij een claim op het gebied wil leggen voor
woningbouw of andere intensieve bebouwing?
Is de gemeentelijke visie t.a.v. de Zuidpolder nadrukkelijk uitgedragen bij de opstellers van de
Structuurvisie RR 2020? (SGP/Christenunie)
Wij hopen in het najaar in de commissie een presentatie te kunnen geven over de inrichting en financiering
van de Zuidpolder. Hierbij gaan wij uit van een groene inrichting en van voorzieningen in de recreatieve
sfeer. Ons zijn geen claims bekend die een inrichting voorstaan met woningbouw of andere intensieve
bebouwing.
Inzet anti-speculatiebeding
Het college heeft voorgesteld om het anti-speculatiebeding voor 50% aan te wenden voor de
algemene middelen. De Voorjaarsnota spreekt echter van de inzet voor twee domoticaprojecten in
Vrijenburg en het Centrumgebied. VVD en D66 concluderen daaruit dat het al een aantal jaren moeilijk
is om projecten te vinden die op het terrein van de sociale woningbouw liggen en stellen voor 75%
van het bedrag aan te wenden worden voor de algemene middelen.
Het zal duidelijk zijn dat wij geen voorstander zijn van het verder afbouwen van het Volkshuisvestingsfonds.
Het fonds is gevoed door de sociale sector en wij willen de middelen ook graag voor diezelfde sector
inzetten. Met enige tegenzin hebben wij u dan ook voorgesteld om jaarlijks 96.000 te onttrekken ter
dekking van het exploitatietekort van de begroting. De afgelopen jaren zijn uit dit fonds een aantal
projecten gesteund, die vooral liggen in de categorie "sociale woningbouw". Ook zijn er enkele projecten in
voorbereiding, zoals:
· Jongerenwoningen Evertsenstraat door woningbouwvereniging Patrimonium
· Bakkersdijk: combinatieproject ouderen- en jongerenwoningen
· Zwembadterrein: jongeren/starterswoningen
· Toegankelijkheidsverbetering Klaver (seniorenwoningen Patrimonium)
· Liftplaatsing complex Oude Haven
· Liftplaatsing nieuwbouwproject Oude Haven
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 16 van 29
· Demografisch/woningbehoeftenonderzoek
· Herstructureringsplannen in het Centrum
Wij zijn er geen voorstander van om verdergaande onttrekkingen uit het fonds te doen voor het sluitend
maken van de gemeentebegroting. Consequentie hiervan zou zijn dat er onvoldoende middelen
beschikbaar zijn om betaalbare jongerenhuisvesting te realiseren.
Onderdeel 10: Financiering en algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen
Deelt het college de mening van de SGP/Christenunie m.b.t. de wenselijkheid van het opnieuw
uitbrengen van de Perspectiefnota en ziet zij mogelijkheden voor het opstellen daarvan? Zo ja, op
welke termijn?
Het college deelt de mening van de SGP/Christenunie dat het van groot belang is een aantal jaren
financieel vooruit te kijken. In het recente verleden werd daarom in Barendrecht een Perspectiefnota
uitgebracht die een scope had van 10 tot 15 jaar. Met ingang van vorig jaar is de Perspectiefnota vervangen
door de Voorjaarsnota, die concrete voorstellen doet over een periode van vier jaar. Bij een lange financiële
termijnplanning dient men zich te realiseren dat verder dan vijf jaar vooruit plannen erg moeilijk is. De
dynamiek van de "gemeentelijke wereld" is de laatste jaren enorm gegroeid. Wie had bijvoorbeeld tien jaar
geleden durven voorspellen dat de economie nu in een recessie verkeert.
Toeristenbelasting in verband met chalets
Is er een mogelijkheid de kosten en baten van het heffen van toeristenbelasting tegen elkaar af te
wegen? (VVD)
Vorig jaar heeft de VNG het rapport "Waardering voor het gemeentelijk belastinggebied" uitgebracht. Hierin
is een aantal duidelijke conclusies opgenomen ten aanzien van toeristenbelasting. "De invoering van
toeristenbelasting is eigenlijk alleen het overwegen waard voor een gemeente met grote bungalowparken,
een behoorlijk aantal campings, gemeentelijke jachthavens, flink wat hotels of andere voor het houden van
een kort verblijf geschikte accommodaties". De gemeente Barendrecht behoort duidelijk niet tot deze
categorie. Overigens speelt landelijk ook nog de discussie dat de opbrengst van toeristenbelasting ook aan
de bevordering van toerisme besteed zou moeten worden.
OZB
Waarom is de keuze van het college gevallen op OZB-verhoging, juist nu mogelijk het gebruikersdeel
wordt afgeschaft? (D66)
Gezien de landelijke economische ontwikkelingen heeft het college gekozen voor een minimale verhoging
van de OZB. Uit hoofdstuk 4 "Belastingen" van de Voorjaarsnota blijkt dat, door het terughoudende beleid
van de gemeente Barendrecht ten aanzien van belastingverhogingen, de woonlasten relatief minder zijn
gestegen dan bij andere gemeenten.
Zijn de chalets op de camping De Oude Maas belastingplichtig voor de OZB? (D66)
Momenteel wordt nog onderzocht of de chalets op de camping De Oude Maas belastingplichtig zijn voor de
OZB. Wij zullen u hierover zo spoedig mogelijk informeren.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 17 van 29
Afschaffing gebruikersdeel OZB
De financiële gevolgen van de door de regering van plan zijnde afschaffing van het gebruikersdeel van
de OZB zijn in de voorjaarsnota als "onvermijdelijk" aangemerkt. Gelet op de nog geenszins landelijke
politieke overeenstemming over het feit op zich, is dit naar onze mening een onjuiste kwalificatie. Dit
is als een risico te kwalificeren. Op grond echter van de uitspraak van minister Remkes gedaan op het
VNG-congres van deze maand mogen wij er van uitgaan dat het afschaffen van het gebruikersdeel van
de OZB geen financiële gevolgen heeft voor de gemeente. Kan de ontstane ruimte in de begroting van
gemiddeld 288.000 aangewend worden voor het realiseren van onze wensen? (CDA)
Op rijksniveau is er een bedrag van 945 miljoen geraamd ter compensatie. De VNG heeft meerdere malen
aangegeven dat dit bedrag niet voldoende zal zijn. De junicirculaire geeft slechts op hoofdlijnen inzicht in
de gevolgen voor gemeenten en geeft niet aan dat afschaffing al in 2005 niet meer haalbaar zou zijn. De
zinsnede "geen gemeente gaat er reëel op achteruit (....) door de inzet van het accres", geeft in ieder geval
geen goed gevoel voor gemeenten die nu een bovengemiddeld belastingniveau hebben. Zoals in de
commissie Middelen door de wethouder is aangegeven, is de berekening in de Voorjaarsnota gebaseerd op
cijfers zoals genoemd in een rapportage van het COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de
Lagere Overheden), dat verbonden is aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het netto nadeel voor de
Gemeente Barendrecht is becijferd op 9 per inwoner.
Inzet reserve OBB
Welke overwegingen heeft het College gehanteerd om voor te stellen uitgaven te financieren uit de
reserve van het OBB? Dit is niet conform de afspraak de reserves en voorzieningen in het najaar door
middel van de daarbij uit te brengen nota te bepalen. Het tussentijds uit een reserve putten voor een
andere bestemming dan besloten, zou een tussentijdse waardering betekenen van de risico's die de
reserve zou moeten dekken. (CDA)
Gezien het feit dat bij de jaarrekening 2003 7 miljoen winstafdracht van Ter Leede heeft plaatsgevonden,
heeft het college het verantwoord geacht een deel hiervan aan te wenden voor de dekking van de RMPI
nieuwbouw Carnisselande. In feite wordt hiermee geanticipeerd op de nota reserves en voorzieningen
2004.
Onderdeel 11 Kostenplaatsen/bedrijfsvoering
Algemeen
Zijn in de volgende Voorjaarsnota de beoogde prestaties voor alle programma's in kaart gebracht?
(D66)
De invoering van prestatie-indicatoren gebeurt in fases. De Projectgroep Prestatie-indicatoren start eerst met
een pilot waarbij voor twee programma's de indicatoren worden opgesteld. Vervolgens zullen de prestatie-
indicatoren worden uitgebreid tot alle programma's met bijbehorende thema's in de programmabegroting.
Dit proces gaat naar verwachting tot 2006 duren.
De Voorjaarsnota is meer kaderstellend van opzet en is gericht op hoofdlijnen en zal in de toekomst niet
álle prestaties voor álle programma's bevatten.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 18 van 29
Kunnen er voorstellen komen om te komen tot voorstellen voor verbetering van financieel
management? (GroenLinks)
Naar aanleiding van het accountantsrapport bij de Jaarrekening 2003 is door de interne controller een
actieplan opgesteld. Dit zal in het najaar in de commissie Middelen aan de orde komen. Wij delen overigens
niet de mening van GroenLinks dat de gemeente zijn risico's niet in kaart zou hebben. Jaarlijks worden
producten als de Voorjaarsnota, nota reserves en voorzieningen en de paragraaf weerstandsvermogen
geactualiseerd. Uit schriftelijke en mondelinge reacties van de Provincie Zuid-Holland blijkt duidelijk dat de
Provincie complimenteus is ten aanzien van het financiële instrumentarium in de gemeente Barendrecht.
Openingstijden Servicecentrum
Vorig jaar heeft de Raad een identieke bezuiniging om de openingstijden voor het Servicecentrum
terug te brengen naar de prullenbak verwezen. Waarom heeft het college gemeend deze bezuiniging
wederom voor te stellen? (D66)
Het voorstel om de openingstijden van het gemeentelijke servicecentrum terug te brengen is alleen
ingegeven door de noodzaak budgetruimte te vinden. Wij onderschrijven de door de fractie van D66 en
andere fracties aangehaalde argumenten die de negatieve effecten van deze maatregel onder de aandacht
brengen.
Formatie
In de begroting is 5 FTE opgenomen voor het opzetten van een projectbureau voor grotere projecten
op het vlak van ruimtelijke ordening. Wat D'66 betreft stelt de Raad eerst vast of en met welk
ambitieniveau zij grote projecten wil ontwikkelen voordat over de benodigde formatie voor het
projectbureau wordt besloten. Het college wordt gevraagd een en ander te onderbouwen? (VVD)
Bij het programma Ruimtelijke Ordening hebben wij de projecten aangegeven, waarvoor het
projectenbureau van 5 formatieplaatsen nodig is (Ter Leede, Hooimeijer/Strabag, Vrouwenpolder, Oude
Zwembad, Barendrecht-Noord, Uitbreiding Ziedewij, Cornelisland, Zuidpolder en Bijdorp-Zuid). Deze
formatieplaatsen, die ontstaan als gevolg van de opheffing van het Ontwikkelingsbedrijf Barendrecht,
drukken niet op de exploitatie van de gemeentebegroting maar op de projecten. Bezuiniging hierop is niet
mogelijk omdat dan de projecten niet kunnen worden uitgevoerd.
Kan er bij het beheer van clusters en sportaccommodaties niet meer vanuit een poole worden
gewerkt? En zijn er nog mogelijkheden om een stukje verantwoordelijkheid bij het openen en sluiten
bij de verenigingen te leggen? (VVD en D66)
Zijn er alternatieve bezuinigingsvoorstellen ( taakstelling 2 fte) op beheer mogelijk? (D66)
Op dit moment is sprake van een minimale bezetting van beheer per cluster/accommodatie. Als er sprake is
van uitval door verlof of ziekte worden beheerders van een andere accommodatie ingezet. Indien deze niet
beschikbaar zijn, maken wij gebruik van oproepkrachten. Op deze wijze realiseren wij, door een minimaal
beroep te doen op middelen, kwalitatief voldoende beheer van de diverse gebouwen. De beheerders van
De Driesprong zijn eveneens verantwoordelijk voor sporthal Aksent en De Zeeheld (voormalige Reas). Bij
uitval vindt roulatie plaats met de parttime beheerder van sportzaal Vitaal. In Carnisselande zal bij uitval
eveneens tussen de clusters uitwisseling plaatsvinden. Het verder uitbouwen door te gaan werken via een
poole levert geen financieel voordeel op. Het is bovendien niet wenselijk een beheerder structureel op een
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 19 van 29
diversiteit aan accommodaties te laten werken. Immers, wanneer de beheerder verbonden is aan één
gebouw voelt hij zich daarvoor verantwoordelijk om een grotere inzet leveren.
Bij de diverse accommodaties maken wij al optimaal gebruik van de inzet van vrijwilligers. (Sport)-
verenigingen die structureel gebruik maken van een sporthal zijn belast met het runnen van de bar. Het is
niet mogelijk de verantwoordelijkheid voor het openen en sluiten van een hal neer te leggen bij deze
vrijwilligers. Hiervoor ontbreekt het hen aan de benodigde tijd. Tevens beschikken zij niet over de kennis en
ervaring die nodig zijn om een goed en veilig beheer te voeren. In de actuele economische situatie zijn
thans weinig vrijwilligers op de markt. Een groter beroep op dit potentieel is bijna niet mogelijk. Daarnaast
vinden wij het geen goede zaak de verantwoordelijkheid voor het naleven van de gebruiksvergunning, de
aanwezigheid en bruikbaarheid van materieel, schoonmaak, de veiligheid van andere gebruikers een en
ander volledig neer te leggen bij vrijwillige krachten.
Indien er geen beheerders worden aangesteld zal het schoonmaken van de betreffende sporthallen moeten
worden uitbesteed. De financiële voordelen door het niet aanstellen van beheerders komen hierdoor
grotendeels te vervallen. Tot slot is beheer van de clusters in Carnisselande van belang gelet op de
complexiteit van de gebouwen (sporthal maakt onderdeel uit van cluster) en is er bij geen enkele sporthal
in de clusters sprake van 1 of enkele vaste gebruikers.
Moet de functie van adjunct-secretaris gecontinueerd worden of is een bezuiniging in dit kader
mogelijk? (VVD en D'66)
De benaming adjunct-secretaris dekt niet meer de lading omdat deze functie in de loop van de tijd is
geëvolueerd. De huidige functionaris functioneert als hoofd BMO en is als zodanig bezig met: opdrachten
vanuit het college, interne klachtenprocedure en intermediair gemeentelijke Ombudsman, secretaris MT en
B&W/MT, vertrouwenspersoon, aansturing BMO, verbetering kwaliteit adviezen en kwartiermaker voor
sommige projecten die (nog) niet bij een sector kunnen worden ondergebracht. De tijd die de secretaris
niet meer hoeft te besteden aan het beoordelen van raadsvoorstellen wordt in het dualistische stelsel
besteed aan het driehoeksoverleg met de burgemeester en de griffier en het bilateraal overleg met de
griffier om zaken tussen griffie en organisatie in goede banen te leiden.
Met betrekking tot de omvang van de staf kan worden vastgesteld dat de staf concernbreed wordt
afgebouwd naar de benchmarknorm en dat BMO daarvoor 1.2 fte inlevert. Resumerend is een hoofd BMO
noodzakelijk omdat wij geen kans zien de bovengenoemde taken elders onder te brengen.
Inzet externen
Het ontbreekt de Raad aan organisatiebreed inzicht over de inzet van externen, mede gezien het
antwoord van het college dat een concrete invulling van de taakstelling op het budget externe
advisering en inhuur niet mogelijk is. Wat is de reactie van het college om extra te bezuinigen? (VVD
en D66)
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen inhuur van externen op reguliere formatieplaatsen en externe
advisering.
Ten aanzien van de inhuur externen op reguliere formatieplaatsen heeft het college vanaf 2004 taakstellend
70.000 aan besparing opgelegd. Deze is nog niet concreet ingevuld, omdat binnen het management nog
een discussie moet plaatsvinden op welke plek(ken) deze besparing ook daadwerkelijk haalbaar is. Dit is
lastig omdat op inhuur de laatste jaren forse bezuinigingen zijn gepleegd (voor 2004 is 500.000 minder
begroot dan de werkelijke uitgaven in 2003) en de rek er uit is. Extra bezuinigingen op formatie en/of
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 20 van 29
externe inhuur kunnen volgens het college niet anders leiden dan tot een discussie over welke taken niet
meer uitgevoerd kunnen worden.
Budgetten voor externe advisering zijn verspreid over de gehele organisatie. Het is aan het college om te
bepalen in welke gevallen specifieke expertise van externen wordt ingezet. Dit kan zijn ten behoeve van
fiscaliteiten, specifieke juridische advisering, procesbegeleiding van beleidsadviezen etc. In dit soort gevallen
zijn de financiële- en afbreukrisico's vaak hoog en is het alternatief van eigen formatie veel duurder. Het
college heeft daarbij de taak de budgetten die door de Raad per product geaccordeerd zijn, zo min mogelijk
te overschrijden. Omdat niet in alle gevallen externe advisering/uitbesteding op aparte budgetten wordt
geboekt maar soms rechtstreeks op de producten is het niet mogelijk dit met één druk op de knop vanuit
de financiële administratie zichtbaar te maken. Op beide posten acht het college, ten behoeve van de
continuïteit van de bedrijfsvoering, verdere bezuiniging niet mogelijk. Zij zal terughoudend blijven omgaan
met de inzet van externen.
Huisvesting
Er wordt op dit moment gewerkt aan een inventarisatie van de beschikbare ruimte in het
gemeentehuis en de mogelijkheid om aan externen ruimte te gaan verhuren. Wat zijn de
mogelijkheden om een kleine organisatie als Allerhande te huisvesten in het gemeentehuis, hetgeen
een extra opbrengst zou opleveren? (D66)
In een eerder stadium is besloten dat de Stichting Allerhande op de commerciële markt zélf naar
vervangende huisvesting dient te zoeken. Hiervoor is een bedrag beschikbaar van 36.000 op jaarbasis. Van
essentieel belang is het gegeven dat de Stichting Allerhande een zelfstandige instelling is. Evenals andere
welzijns- en culturele instellingen zijn zij geen onderdeel van de gemeente, maar functioneren op afstand
met een eigen verantwoordelijkheid. Directe aansturing van de stichting door diverse onderdelen binnen
het gemeentehuis is dan ook nadrukkelijk niet gewenst. Bij de onderhandelingen in 2003 in aanwezigheid
van advocatenkantoor Borsboom & Hamm is als één van de vereisten voor een goed functioneren
afgesproken dat zowel van gemeentezijde als vanuit de instelling sprake is van één aanspreekpunt.
Huisvesting binnen het gemeentehuis zou leiden tot een ongewenste toename van het aantal
overlegsituaties.
De ambtelijke organisatie werkt momenteel aan een huisvestingsplan waarin o.a. aandacht wordt besteed
aan de consequenties van de wijzigingen in de formatieomvang in relatie tot het aantal beschikbare m².
Tevens wordt een analyse gemaakt van het aantal beschikbare werkplekken in relatie tot het huidige
gebruik. Ook worden de gemeentelijke huisvestingswensen in kaart gebracht, w.o. Griffie, fractiekamers. Op
basis van genoemd huisvestingsplan kan een beslissing worden genomen over eventuele onderverhuur aan
derden. Hierbij wordt opgemerkt dat het gebruikersdoel van deze derden moet aansluiten bij de functie van
een gemeentehuis (representatie, waarborg zelfstandigheid). In het huisvestingsplan worden voorstellen
gedaan om randvoorwaarden en uitgangspunten vast te stellen. De planning is genoemd plan in het najaar
(september / oktober) aan de Raad aan te bieden. Daarnaast wordt opgemerkt dat het gemeentehuis niet
is ingericht om externe gebruikers te huisvesten. Er is geen rekening gehouden met gescheiden in- en
uitgangen. Daarnaast zijn de mogelijkheden van compartimentering, binnen de huidige constructie, niet
goed mogelijk zonder hierin te investeren. Deze investeringen hebben effect op de te hanteren huurprijs.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 21 van 29
GEO-informatieplan
Naar aanleiding van twee vragenrondes is er bij D66 enig inzicht ontstaan in de noodzakelijkheid van
het Geo-informatieplan. Geen wettelijke verplichting, maar professionalisering en de overtuiging dat
deze investering door een efficiënte werkwijze op diverse plaatsen in de organisatie op termijn
terugverdiend zal gaan worden. In de raadsvergadering van vorige maand is aangegeven dat het niet
mogelijk was om de efficiencywinst in te schatten. Vanwaar het verschil in inzicht aan de kant van het
college? Wat D66 betreft wordt het uitstekende plan een jaar uitgesteld.
Wij zijn blij dat ook D66 het GIP als "uitstekend" classificeert. 80% van de vragen, die de gemeente moet
beantwoorden hebben betrekking op ruimtelijke informatie. Op veel plaatsen in de organisatie wordt die
ruimtelijke administratie nog als zelfstandige administratie verwerkt (eilandautomatisering). Koppelingen
maken is noodzakelijk. Daarbij moet u denken aan koppelingen van vastgoedadministraties aan weg-,
groen-, riool- en eigendommenbeheer. Bovendien moet een aanzet worden gemaakt met verbetering van
de aanbieding van ruimtelijke informatie aan onze inwoners.
Het college heeft helaas moeten constateren dat er rondom de formatie van het GIP per abuis in de
Voorjaarsnota gemeld is dat deze al is opgenomen bij de gevraagde formatie-uitbreidingen. Na nader
onderzoek is komen vast te staan dat de formatie voor het GIP nog niet in de Voorjaarsnota is verwerkt,
noch als noodzaak noch als wens. Indien uw Raad instemt met het GIP vraagt dit vanaf 2005 om een
uitbreiding van de formatie met 1 extra formatieplaats voor een vastgoedcoördinator. Daarnaast dient de
afdeling I&A voor deze taak met 0,5 formatieplaats te worden uitgebreid. Op langere termijn zijn 1 1/2 fte
extra nodig. De automatiseringskosten voor het GIP zijn wel in de begroting geraamd.
Indien uw Raad het GIP als nieuw beleid wil accorderen, werkt het college bij de begroting een voorstel uit
voor dekking van de kosten van deze formatie. Indien uw Raad het GIP als nieuw beleid wil accorderen,
maar een jaar uitstel wenst, levert dit voor 2005 incidenteel een vrijval op van 60.000 voor
automatiseringskosten.
Op korte termijn kunnen we geen verdere compenserende bezuinigingen inzetten, maar het spreekt voor
zich dat verbetering van deze administraties zich op termijn gaan terugverdienen (volledigheid, efficiency,
meer kwaliteit en inspelen op nieuwe wensen van de inwoners en bedrijven).
4 keer 9 werken
Waarom is het niet bespreekbaar om van de kant van de gemeente ruimte te geven aan een ruimere
invulling van de te werken uren (bijvoorbeeld 4x9 uur). Voor de gemeente zou dat een besparing
geven op de werkgeversbijdrage voor de kinderopvang? (D66)
Het college acht de invoering van de mogelijkheid tot het invoeren van een 4-daagse werkweek van 9 uur
op dit moment niet wenselijk, maar heeft met de vakbonden afgesproken dat het verbod van een
vierdaagse werkweek van negen uur (uit 1997) wordt heroverwogen in het jaar 2005.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 22 van 29
3. STANDPUNTEN FRACTIES M.B.T TAAKVELDEN
In dit hoofdstuk wordt op de verschillende thema's, zoals genoemd in de algemene beschouwingen
weergegeven wat de standpunten van de verschillende fracties zijn. Het gaat hierbij om die thema's die
door twee of meer fracties worden genoemd.
Thema: Servicecentrum
VVD Deze fractie gaat niet akkoord met het terugbrengen van de openingsuren van het
servicecentrum. De groei van het inwoners in Carnisselande zal de loop naar de balie
alleen maar toenemen.
SGP/Christenunie De bezuiniging op het servicecentrum wordt niet gesteund. Het is geen goed signaal
naar de burger. Voorgesteld wordt om de openingstijden met vijf uren terug te brengen.
D66: De fractie steunt de bezuiniging niet. Van ruime openingstijden hebben Barendrechters
direct profijt. De bezuiniging is slecht voor de beeldvorming.
Thema: Interactief beleid
CDA De fractie wenst een discussienota over interactieve beleidsvorming.
PvdA De fractie wenst een evaluatie.
Thema: Veiligheid
CDA De fractie wil een snellere ontwikkeling van de wijkveiligheidsplannen. De fractie wenst
hiervoor 100.000 uit te trekken.
PvdA De fractie vindt dat alle 6 wijkveiligheidsplannen in oktober 2005 operationeel dienen
te zijn.
Thema: Verkeer en Vervoer
VVD De fractie vraagt aandacht voor het voortdurend afsluiten en opbreken van wegen en
als gevolg daarvan het omrijden. De fractie stelt dat het afsluiten van Middeldijk nabij
de 2e Barendrechtseweg niet gedragen wordt door bewoners in de wijk Nieuweland.
De fractie stelt voor de bezuiniging op het wegenonderhoud te verhogen tot 15%.
SGP/Christenunie De fractie vraag naar de termijn waarop de Middeldijk wordt afgesloten. De fractie
merkt op dat de financiële vertaling van het Verkeersveiligheidsplan niet opgenomen is
in de Voorjaarsnota. De fractie steunt het bezuinigingsvoorstel op het
wegenonderhoud.
GroenLinks De fractie is voorstander van het huidige beleid. Interregionaal verkeer dient via de
snelweg te worden afgewikkeld. Binnen de gemeente via de rondweg. Doorgaand
verkeer in de wijken moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Om de
verkeersveiligheid te bewerkstelligen moeten de 30 km zones goed zichtbaar zijn.
Knelpunten moeten via wijkveiligheidsplannen aangepakt worden.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 23 van 29
Thema: Brede school
CDA De fractie vindt dan ook dat de Brede School naar de volgende clusters in
Carnisselande uitgebreid moet worden en stelt een structurele verhoging van het
activiteitenbudget voor. Daarbij is het aanstellen van beheerders absolute noodzaak
45.000.
D66 Naar de mening van de fractie moet de Brede School in heel Barendrecht vorm krijgen
en in ieder geval in de clusters in Carnisselande.
Thema: Peuterspeelzalen
CDA De fractie gaat niet akkoord met het inleveren van 50 plaatsen.
D66 De fractie is voorstander van het in 2007 starten met 50 extra peuterplaatsen in
Carnisselande om de wachtlijst terug te dringen.
Thema: Bibliotheek
VVD De fractie gaat vooralsnog niet akkoord met de bezuiniging op de
bibliotheekvoorziening in Carnisselande. Er zijn sterke aanwijzingen over het mogelijk
niet langer voortbestaan van een bibliotheek vestiging in Portland. De fractie is van
mening dat de belofte aan de bewoners van Carnisselande moet worden nagekomen.
Bovendien wenst de fractie daar een ontmoetingsfunctie te realiseren al of niet in de
vorm van een horecafaciliteit.
CDA De fractie volgt het voorstel van het College en zetten in op bibliotheekvoorzieningen in
scholen, woonzorgcomplexen en in de Waterpoort waar tevens ICT-voorzieningen en
een leestafel zijn voorzien. Daarnaast wil de fractie extra beheerders in de clusters om
ontmoetingsfaciliteiten te creëren in samenhang met culturele activiteiten.
SGP/Christenunie De fractie is tegenstander van twee bibliotheken in de Vinex-locatie. Wanneer
Albrandswaard geen bibliotheek realiseert, is de fractie voorstander van een beperkte
bibliotheek aan het Middeldijkerplein. Albrandswaard wordt verzocht een bijdrage te
leveren.
PvdA De fractie is voorstander van een bibliotheek aan het Middeldijkerplein.
D66 De fractie is voorstander van een bibliotheek aan het Middeldijkerplein. De fractie wil
op dit moment nog een onomkeerbaar besluit tot het niet realiseren van
bibliotheekvoorziening in Carnisselande. De fractie verwijst op de nieuwe ontwikkeling
in Albrandswaard. De fractie pleit voor het aan wenden van het overschot in de
grondexploitatie voor de voorzieningen in Carnisselande.
GroenLinks De fractie wil geld reserveren voor een kenniscentrum aan het Middeldijkerplein.
Gedacht wordt aan een openbare ruimte van zo'n 400 a 500 m². Het kenniscentrum
dient voor zien te zijn van een bescheiden collectie boeken. Daarmee wordt de
voorziening een aanvulling op de bibliotheek in Portland en de bibliotheek in
Barendrecht-Centrum. Tenslotte wordt voorgesteld een multifunctionele ruimte te
realiseren van 200 m² voor tentoonstellingen e.d.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 24 van 29
Thema Jeugdvoorziening
VVD De fractie wil het geraamde bedrag voor de jeugdvoorziening verhogen met
100.000. De fractie vraagt het college uitvoering te geven aan de motie betreffende
het aanwenden van meevallers voor jeugdvoorziening.
CDA De fractie wil extra budget voor een voorziening op het gebied van skaten, ontmoeting
en hobby.
SGP/Christenunie De fractie is een voorstander van goede jeugdvoorzieningen. De fractie wenst een
hobbyloods/sleutelloods te realiseren.
D66 Jeugd heeft prioriteit. De fractie benadrukt dit door de wens van de extra
skatevoorziening te honoreren, dit in overleg met de jeugd.
GroenLinks Het college dient uitvoering te geven aan de door de Raad aangenomen motie
betreffende het aanwenden van meevallers voor jeugdvoorziening. De fractie stelt voor
de tijdelijke en de definitieve jeugdvoorziening op dezelfde locatie te realiseren, te
weten Vrijenburg NO.
Thema: Beheer accommodaties
VVD De fractie stelt vraagteken bij het beheer van clusters en sportaccommodaties. De
fractie vraag zich af of het personeel niet flexibel ingezet kan worden.
SGP/Christenunie De fractie is voorstander van het bezuinigen van 2 fte op de beheerder.
D66 Volgens de fractie kunnen verenigingen op hun vaste avonden met enige begeleiding
vanuit de gemeente zelf het beheer voeren. De fractie wil een taakstelling van
100.000.
Thema: Carnissebad
VVD De fractie zou de meevallers als gevolg van de fusie van de waterleidingbedrijven en
een BTW teruggave willen inzet voor de voorzieningen in Carnisselande waaronder een
overdekt zwembad.
CDA De fractie vindt het belangrijk dat kinderen vroegtijdig zwemles krijgen. De fractie vraagt
aan het college alternatieven naast het vergroten van het Carnissebad
SGP/Christenunie De fractie onderkent dat het zwembad te klein is. De fractie vraagt aan het college om
een oplossing.
PvdA De fractie acht de uitbreiding van het zwembad noodzakelijk
Thema: Projectsubsidies
PvdA Het voorstel betreffende het schrappen van de projectsubsidies wordt niet door de
fractie ondersteund.
D66 De fractie geeft te kennen dat het afschaffen van de projectsubsidies elke vorm van
innovatie uit het subsidiebeleid haalt. D66 is voor een evenwichtig subsidie beleid.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 25 van 29
Thema: Vrijwilligersbeleid
CDA De fractie stelt voor om via een waarderingsprijs of een vrijwilligersavond waardering
uit te spreken naar alle vrijwilligers in Barendrecht. De fractie wil extra budget
reserveren voor het vrijwilligersbeleid. Tevens wil de fractie met de andere fractie van
de gedachten wisselen over het de notitie vrijwilligersbeleid.
PvdA De fractie geeft aan dat hij voorstander is voor het afmaken van het projectplan
Vrijwilligers.
Thema: Milieu
SGP/Christenunie De fractie dringt aan op een luchtkwaliteitonderzoek. Hierbij dient ook rekening
gehouden te worden met 80-kilometerdiscussie die in de regio gevoerd wordt.
GroenLinks De fractie constateert dat milieu momenteel geen hoge plaats inneemt op de politieke
agenda van Barendrecht. De fractie vraagt aan de Raad om zich uit te spreken voor een
maximumsnelheid van 80 km/u op de wegen die de gemeente doorkruisen en
omringen.
Thema: Retourette
SGP/Christenunie De fractie wenst dat de retourette in de begroting opgenomen wordt.
PvdA In het beleidsprogramma is de realisering van een retourette opgenomen. Hierbij wordt
een besparing van 5.000 tot 8.000 en naar verwachting zal het scheidingsresultaat
van inzamelen van afval hiermede met 1% verbeteren. De fractie wil voor deze post van
25.000 als extra kosten per jaar beschikbaar stellen.
Thema: Graffiti
CDA De fractie heeft een bedrag van 20.000 voor de bestrijding van graffiti over.
PvdA Is tegen de bezuiniging op de graffitibestrijding.
Thema: Speeltoestellen
PvdA De fractie vindt het noodzakelijk onderhoud moet worden uitgevoerd en de plaatsing
en ondergronden moeten voldoen aan de daaraan te stellen eisen. Daarom dienen de
bedragen 20.000 en 44.435 ter beschikking te worden gesteld.
D66 De fractie is van mening dat de wettelijke verplichtingen nageleefd dienen te worden.
Thema: Onkruidbestrijding
PvdA De fractie is van mening dat 7.500 bijgeraamd dient te worden voor het uitvoeren
van een pilot: aanscherpen van de select-spray methode, conform de richtlijnen van het
DOB project. Tevens vindt de fractie dat 25.000 moet worden bijgeraamd voor een
onderzoek naar de meest geschikte alternatieve beheermethode rondom speelplekken,
i.v.m. verbod op gebruik van chemische middelen.
D66 De fractie is tegen het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen bij het bestrijden
van onkruid op de speelplaatsen. De fractie is voor borstelen van de speelplaatsen.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 26 van 29
Thema: Centrumstudie
VVD De fractie is tegen het hoge ambitieniveau van de Centrumstudie en afsluiten van de
Barendrechtse wegen en/of de Binnenlandse Baan. De fractie is voor de renovatie van
de Middenbaan e.o., 't Vlak en de omgeving van de locaties Rabobank en Postkantoor.
SGP/Christenunie De fractie laat de gedachte van het vormen van een eenheid van de Middenbaan en
oude centrum los. De Barendrechtseweg doorsnijdt het gebied nadrukkelijk en is
tevens een belangrijke verkeersader. Ook het afsluiten van de Schaatsbaan en de
Binnenlandse Baan wordt afgewezen. De fractie ziet mogelijkheden in de opwaardering
van de Middenbaan en van 't Vlak. Ook kan een visie ontwikkeld worden op de locatie
De Boom.
PvdA De fractie is van mening dat de huidige plannen versoberd en bijgesteld moeten
worden, dat de hoofdverkeersstructuur niet moet worden gewijzigd en dat ter
verbetering een rotonde kan worden aangelegd. Het langzame verkeer, dient hierbij
speciale aandacht te krijgen. De fractie verzoekt om een masterplan voor het
gebiedsdeel Middenbaan en omgeving Lindehoevelaan tot aan het Kruispunt. Het oude
gedeelte dient te beperkt te worden tot het Doormanplein. De fases dienen in overleg
met de centrumwinkeliers ontwikkeld te worden en door de Raad vastgesteld.
De fractie stemt in met de uitvoering van de herinrichting van de Binnenlandse Baan in
2006. De voorgestelde budgetverruiming voor groenvoorzieningen zal te zijner tijd
beoordeeld dienen te worden.
Het herinrichtingsplan voor de Middenbaan laat te lang opzicht wachten.
GroenLinks De fractie is van mening dat er zo snel mogelijk een plan moet komen om het gebied
rond de Middenbaan te verbeteren. Hierbij dient volledig recht gedaan te worden aan
het interactieve proces.
De fractie kan zich vinden in de voorgestelde pleinenstructuur zolang de pleinen niet
gebruik worden voor parkeren. Parkeren dient ondergronds te geschieden.
Er dient een goede verbinding voor voetgangers te komen tussen de pleinen aan de
linker en de rechterzijde van de Barendrechtseweg.
De vraag wordt gesteld of een dubbele knip niet teveel afbreuk doet aan de
bereikbaarheid van het centrum.
Thema: Zuidpolder
SGP/Christenunie De fractie maakt zich zorgen over de inrichting van de groene Zuidpolder. Het geld
ontbreekt om dat gebied in te richten. Kostendragers kunnen in bepaalde gevallen een
oplossing zijn, maar in andere gevallen weer een aanslag op het gebied vormen. Verder
kunnen de Stadsregio en de Provincie wellicht nog een bestemming aan de Zuidpolder
geven. De fractie is voorstander van extensieve recreatie in de Zuidpolder.
D66 De fractie zou in de Zuidpolder initiatieven zien die aansluiten op de Kleine Duiker. Te
denken valt aan biologische landbouw, een kleinschalige manage, kanoverhuur. De
fractie is voorstander van extensieve recreatie in de Zuidpolder.
PvdA De fractie is van mening dat met betrekking tot dit punt afgeweken wordt van het
beleidsprogramma van de Raad.
GroenLinks Wenst handhaving van een groene Zuidpolder. Het gebied dient voor een ieder
toegankelijk te zijn. GroenLinks spreekt zijn zorgen uit over de tijdelijke voorzieningen
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 27 van 29
die er nu gevestigd worden (jongerenvoorziening en scoutinggroep). Dit geldt eveneens
voor de ontwikkeling betreffende de Camping de Oude Maas. GroenLinks kondigt een
visie op de Zuidpolder aan. Deze visie zal in september gepresenteerd worden.
Thema: OZB
VVD De fractie stemt niet in met een verhoging van de OZB met 1,25%.
SGP/Christenunie De fractie stemt niet in met een verhoging van de OZB met 1,25%.
D66 De fractie stemt niet in met een verhoging van de OZB met 1,25%.
Thema: Functie adjunct-secretaris
VVD De fractie stelt voor de functie van adjunct-secretaris te schrappen. De ondersteuning
van de Raad is naar de griffie overgegaan.
SGP/Christenunie De fractie stelt voor de functie van adjunct-secretaris niet meer te vervullen.
PvdA De fractie stelt voor de functie van adjunct-secretaris te schrappen.
D66 De fractie stelt voor de functie van adjunct-secretaris te schrappen.
Thema: Advieskosten/inhuur externen
VVD De fractie stelt voor de bezuiniging op de kosten van externe advisering te verhogen tot
20%.
D66 De fractie stelt een verdubbeling van de taakstelling voor.
PvdA De fractie stelt een extra aframing van 12% voor.
Thema: Anti-speculatiebeding
VVD Met de argumentatie van het college vindt de fractie dat de afdracht van de opbrengst
van het anti-speculatiebeding naar de algemene dienst verhoogd kan worden tot 75%.
D66 De fractie stelt voor de afdracht naar 75% ter verhogen.
Thema: Geo-informatieplan
SGP/Christenunie Stelt voor de invoering een jaar uit te stellen.
D66 Stelt voor de invoering een jaar uit te stellen.
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 28 van 29
4. PROCEDURE VOOR 28 JUNI
Uit hoofdstuk 3 blijkt dat de standpunten van de verschillende fracties op belangrijke thema's behoorlijk uit
een lopen. Dit zelfde geldt voor de alternatieve wensen en dekkingsmiddelen.
Gevraagd wordt of de fracties maandag 28 juni voor 10.00 uur hun moties en amendementen op de
Voorjaarsnota aan willen leveren bij de griffie. Het college zorgt er dan voor dat uw Raad voor de start
van de Raadsvergadering een financiële vertaling op papier krijgt van de ingediende moties en
amendementen. Dit zal de helderheid van de besluitvorming ten goede komen.
Het college wil bij uw Raad nogmaals benadrukken dat zij bij de besluitvorming in uw Raad rondom de
Voorjaarsnota een sluitend meerjarenperspectief van groot belang vindt ter behoud van een gezonde
financiële situatie voor onze gemeente!
Datum: Versie: Rapportnaam:
23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 29 van 29
---- --
Gemeente Barendrecht