Gemeente Barendrecht

Reactie algemene beschouwingen

Voorjaarsnota 2004

College van Burgemeester en Wethouders

Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 1 van 29

Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 2 van 29


1. INLEIDING

Wij danken de verschillende fracties voor hun reactie op de Voorjaarsnota 2004 in de vorm van de ingediende algemene beschouwingen. Wij vinden het prettig te vernemen dat veel fracties hun complimenten en dank uitspreken voor de inhoud van de Voorjaarsnota en de daartoe ambtelijk en bestuurlijk gepleegde inzet. Het college gaat middels deze notitie in op de in de algemene beschouwingen gestelde (technische) vragen (hoofdstuk 2) en geeft tevens een samenvatting van het feit hoe de verschillende fracties denken over de belangrijke thema's, die binnen onze gemeente actueel zijn (hoofdstuk 3). Hoofdstuk 4 geeft de procedure aan voor het vervolgtraject richting de raadsvergadering van maandag 28 juni.

Wij maken van de gelegenheid gebruik om u tevens melding te maken dat op 14 juni 2004 de junicirculaire Gemeentefonds is verschenen. In de junicirculaire worden de laatste ontwikkelingen bij het Gemeentefonds zoals deze voortkomen uit het kabinetsbeleid bekend gemaakt. Vooruitlopend op de uitgebreide nota, geven wij uw Raad bij deze in verband met de aanstaande raadsbehandeling van de Voorjaarsnota de financiële uitwerking van de junicirculaire op hoofdlijnen.

Gesteld kan worden dat alleen in het jaar 2004 de algemene uitkering aanzienlijk lager uitvalt dan geraamd. De aframingen in latere jaren vinden vooral hun oorzaak in de nieuwe tegenvallende woningbouwprognose.

De financiële consequenties van de junicirculaire zijn als volgt: 2004 342.500 nadelig
2005 2.449 voordelig
2006 76.208 nadelig
2007 113.536 nadelig
2008 210.673 nadelig

In hun algemene beschouwingen stellen sommige fracties de vraag of een deel van de meevallers in verband met de fusie waterleidingbedrijf en BTW rondweg ingezet kunnen worden voor investeringen, zodat de kapitaallasten niet op de begroting drukken? Het college heeft, vanuit zorgvuldig financieel beheer, in de Voorjaarsnota het voorstel gedaan de definitieve besluitvorming rondom de fusie waterleidingsbedrijf af te wachten en daarna een voorstel te doen tot compensatie van toekomstig dividend.
De BTW Rondweg levert een financiële meevaller op, die na gereedkomen van de Voorjaarsnota bekend is geworden.
Net als deze meevallers zijn er helaas ook tegenvallende ontwikkelingen, zoals de al genoemde junicirculaire. Bovendien zijn nog een aantal zaken onzeker qua uitkomst. Het college adviseert de Raad de incidentele meevallers niet nu al in te zetten maar deze te gebruiken ter dekking van tegenvallers. Middels de tweede Bestuursrapportage van 2004 wordt het totaaloverzicht van ontwikkelingen na de totstandkoming van de Voorjaarsnota zichtbaar gemaakt.

Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 3 van 29

Bij de behandeling van de Voorjaarsnota stelt uw Raad de kaders voor de opstelling van de begroting 2005- 2008. Voorgesteld wordt om het college de opdracht te geven de uitkomsten van de tweede Bestuursrapportage (inclusief de junicirculaire) te betrekken bij het in detail uitwerken van de begroting 2005-2008, binnen de door de Raad op 28 juni aan te geven kaders.

Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 4 van 29


2. BEANTWOORDING TECHNISCHE VRAGEN

Onderstaand geven wij u, gerangschikt naar programma, antwoord op de in de algemene beschouwingen gestelde vragen aan het college. Tevens wordt, waar nodig, een toelichting gegeven op in de beschouwingen genoemde punten.

Programma 1 Bestuur

Normen en waarden
Ziet het college redenen en mogelijkheden om zaken als normbesef, fatsoen en verdraagzaamheid te stimuleren? (SGP/Christenunie)
Wij onderkennen dat ook in de Barendrechtse samenleving een tendens van individualisering valt waar te nemen en dat sommige sociale structuren minder worden. Toch willen wij ervoor waken dat het beeld geschapen wordt dat binnen Barendrecht de bevolking leidt aan geestelijke verschraling. Binnen de Barendrechtse samenleving valt het aantal excessen gelukkig mee. Daar waar wij de mogelijkheid hebben om zaken als normbesef, fatsoen en verdraagzaamheid te stimuleren zullen wij dit niet nalaten. Met de invoering van de zogenaamde wijkveiligheidsplannen hopen wij een stuk sociale samenhang (terug) te brengen in de wijken en dit werkt in onze beleving ook stimulerend voor de waarden en normen in een dergelijke wijk. Daarnaast bezien wij op basis van de nog te bespreken Nota Normen en Waarden in hoeverre de uitvoering past binnen de beschikbare capaciteit, zowel in personele als ook in financiële zin.

De gemeentelijke ombudsman
Ziet het college mogelijkheden om het tarief van de gemeentelijke ombudsman neerwaarts bij te stellen? Zo ja, welke, zo nee, waarom niet? (SGP/Christenunie) Wij hebben eveneens geconstateerd dat het aantal te behandelen klachten door de gemeentelijke ombudsman meevalt. Naar aanleiding van dit jaarverslag hebben wij dan ook een gesprek gehad met de gemeentelijke ombudsman. In dit gesprek is door de gemeentelijke ombudsman aangegeven dat de bijdrage van de gemeente in vergelijking met de gemeente Rotterdam meevalt. Daarnaast heeft de ombudsman ook geconstateerd dat het aantal klachten voor de gemeente Barendrecht erg laag is. Ons is toegezegd dat de ombudsman met een voorstel tot verlaging van het tarief komt. Overigens is in het gesprek met de gemeentelijke ombudsman aan de orde gesteld dat voor inwoners van Carnisselande een `ingroeimodel' van toepassing is.

Is er een evaluatie mogelijk ten aanzien van het de interactieve beleidsvorming en het participeren van bewoners in de projectgroep/klankbordgroep? (PVDA) Een evaluatie is mogelijk. Het kader rondom interactieve beleidsvorming staat aangegeven in de nota `Betrokkenheid bij beleid' die inmiddels in de commissie Samenlevingszaken aan de orde is geweest. Voor de nota wordt een inspraakproces gestart. Na de zomer komt de nota opnieuw in de commissie Samenlevingszaken en kan deze na behandeling worden vastgesteld door de gemeenteraad. Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 5 van 29

Programma 2 Veiligheid

Brandweer en politie
Welke ideeën heeft het college t.a.v. een centrale ligging van de Barendrechtse brandweerpost? Kan iets dergelijks ook een rol spelen in de herinrichting van de postkantoorlocatie in Barendrecht- Centrum? (SGP/Christenunie)
De plaatsbepaling van de brandweerkazerne staat voor het college niet ter discussie. Wij voldoen aan de normen die in regionaal verband zijn gesteld ten aanzien van onder andere de uitrijtijden. Er hebben ons bovendien geen signalen bereikt dat verplaatsing van de brandweerpost noodzakelijk zou zijn.

Is er inzicht te krijgen in het rapport over de tevredenheid van de burgers over het politieoptreden (Politiemonitor) van de jaren 2003 en 2002? (SGP/Christenunie) De politiemonitor is een landelijk bevolkingsonderzoek naar criminaliteit, onveiligheid, preventiegedrag van burgers en de kwaliteit van het optreden van de politie en heeft daarom niet specifiek betrekking op Carnisselande, maar de gehele regio Rijnmond. In de begeleidende brief wordt echter gesteld dat voor de regio Rijnmond een positief beeld bestaat. Het aantal mensen dat te maken kreeg met geweld (onder andere straatroven en mishandeling) is sterk gedaald. Tevens ervaart men minder buurtproblemen en is het aantal bedreigingen en geweldsdelicten eveneens gedaald. De waardering over het functioneren van de politie in eigen buurt is verbeterd. In onze regio is de tevredenheid van burgers over het politieoptreden significant toegenomen. Met betrekking tot de subjectieve veiligheid valt te constateren dat meer mensen zich wel eens onveilig voelen, maar dat het percentage mensen dat zich vaak onveilig voelt, is gedaald. Uiteraard kan inzicht worden verschaft in de politiemonitor.

Kunnen alle 6 de wijkveiligheidsplannen in oktober 2005 operationeel zijn? Zo ja, wat zijn de te verwachten extra kosten om een en ander te realiseren? (PVDA) Het opstellen van de wijkveiligheidsplannen zal veel tijd en energie vragen van de ambtelijke begeleiders. De bestaande noch de geplande formatie laat geen ruimte over voor het opstellen van zes wijkveiligheids- plannen tussen september 2004 en oktober 2005. Het beschikbaar stellen van meer budget creëert in ieder geval de mogelijkheid om de planning voor het opstellen van de plannen te bekorten. In dat geval zal een groot deel van het opstellen van de wijkveiligheidsplannen moeten worden uitbesteed. Het extern laten opstellen van de 4 extra veiligheidsplannen, kost naar verwachting 120.000.

Wel dient men er rekening mee te houden, dat naast het opstellen van de wijkveiligheidsplannen de uitvoering hiervan ook veel tijd, aandacht en wellicht ook extra middelen zal vergen. Het gevaar is dat indien er geen menskracht en/of extra middelen ter beschikking worden gesteld de uitvoering van de wijkveiligheidsplannen stil komt te liggen. Wij geven u in overweging eerst te starten met de eerste twee wijkveiligheidsplannen. Op basis van de opgedane ervaringen kan daarna worden bezien of "versnelling" mogelijk en noodzakelijk is.
Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 6 van 29

Programma 3 Verkeer en vervoer

Rotonde Kilweg
In de Voorjaarsnota wordt de capaciteitsvergroting van de Kilweg aangekondigd en de aanleg van een rotonde ter hoogte van de fietsoversteek. Waarom nu al een rotonde terwijl volgens ons het eerste te ontsluiten snelverkeer uit Vrouwenpolder pas na 2010 te verwachten is? Hoe wordt het langzame tractorverkeer, dat nu van de naast gelegen ventweg gebruik maakt, omgeleid? (VVD) De capaciteitsvergroting van de Kilweg, die nodig is om de overlast voor onze inwoners te verminderen, wordt gefinancierd door de OMMIJ. Vanuit Barendrecht is het initiatief genomen om dit werk te combineren met de geplande verbetering voor de fietsoversteek en de aanleg van de gewenste rotonde om Vrouwenpolder te ontsluiten. Door deze combinatie hoeft de Kilweg niet achtereenvolgens driemaal aan het verkeer te worden onttrokken en ontstaat tevens een dusdanig werk dat een substantieel aanbestedingsvoordeel verwacht mag worden. Uw Raad krijgt in het derde kwartaal van 2004 een voorstel aangeboden van waaruit zowel financieel als ruimtelijk een afweging gemaakt kan worden tussen een aantal alternatieven. Het langzame tractorverkeer kan gebruik blijven maken van de naastgelegen ventweg.

De Centrumstudie
Verschillende partijen hebben hun visie gegeven op de Centrumstudie Wij hebben kennis genomen van uw standpunten. Zoals bij u bekend is, zal de Centrumstudie in de Raad van 29 juni aan de orde komen. Wij stellen u voor de discussie dan ook niet aan de hand van de Voorjaarsnota te voeren.

Herinrichting Binnenlandse Baan
Wat zijn de redenen om de Binnenlandse Baan te herinrichten? Het lijkt wel of het beschikbaar zijn van een provinciale subsidie reden is om een project te maken. (VVD) De herinrichting van de Binnenlandse Baan is gelegen in de ambitie om de regionale fietsroute, die daarover loopt, op te waarderen tot een vrijliggend fietspad. Daarom wordt op dit project een regionale subsidie verkregen. Dit project wordt gecombineerd met de vervanging van het riool en noodzakelijke asfalteringswerkzaamheden. Daarbij worden gelijk de kruispunten voor de fietsers verbeterd. Ook de oversteekbaarheid tussen de aanpalende wijken wordt aangepast.

Herinrichting Middenbaan
De voorbereiding van een herinrichtingplan voor de Middenbaan duurt naar de mening van de PvdA veel te lang om de toenemende concurrentie met de omliggende winkelcentra het hoofd te kunnen bieden. Een herinrichtingsplan wordt thans voorbereid, zo lezen we. Realisering zal mede afhankelijk zijn van in hoeverre de ondernemers een bijdrage willen leveren. Wij hebben daar toch een aantal vragen bij: Is hierover met de winkeliers gesproken? Is er een planning? Wanneer kunnen wij de concrete plannen tegemoet zien? Kan hiervoor niet een baatbelasting worden ingevoerd? Er is met de winkeliers gesproken over de herinrichting van de Middenbaan. Een planning is nog niet opgesteld. Na de zomer volgt in uw Raad een presentatie met een financieringsvoorstel. Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 7 van 29

Budget wegen
Is extra verlaging van het budget voor onderhoud wegen mogelijk? (VVD) De aflopende bezuiniging op het onderhoudsbudget voor het planmatig onderhoud van de wegen vonden wij verantwoord omdat in 2002 een grote inhaalslag van onderhoud is toegepast. Hierdoor scoort vooral de asfaltverharding als 'goed' (volgens de 5-punts-classificatie). Daarna zijn wij geswitcht naar een 3-punts- classificatie (voldoende, matig, onvoldoende). Dit betekent dat het merendeel van de wegen thans in de klasse 'voldoende' scoort. Wegen met een lager kwaliteitsniveau scoren toch in de klasse 'matig'. Dat betekent per saldo een verlaging van het huidige onderhoudsniveau. De huidige financiële prognoses zijn hierop gebaseerd. Op de wat langere termijn verwachten wij juist meer in plaats van minder budget nodig te hebben. Wij vinden het daarom dan ook niet verantwoord om thans verder op het budget te bezuinigen teneinde te voorkomen dat wij in de klasse 'onvoldoende' terechtkomen. Overigens zal in het 4e kwartaal van dit jaar een geactualiseerd Wegenbeheersplan aan de Raad ter vaststelling worden aangeboden.

Afsluiting van de Middeldijk
Wanneer denkt het college definitief tot afsluiting van de Middeldijk over te gaan? (SGP/Christenunie) Het besluit tot afsluiting van de Middeldijk is objectief gebaseerd op de verkeerstellingen en in overleg met de commissie Grondgebied genomen. Hierna is door een groot aantal inwoners gereageerd om hun zienswijze in te brengen. Zij willen de Middeldijk blijvend als ontsluitingsweg gebruiken. De gemeente is echter van mening dat indien de Kilweg voldoende doorstoomcapaciteit heeft de Middeldijk voor doorgaand autoverkeer niet meer nodig is. Thans loopt de bezwarenprocedure. Wij verwachten hierbij geen nieuwe standpunten meer te vernemen en bereiden daarom de fysieke afsluiting voor. Gelet op de voorschriften van het Waterschap dient vóór 1 oktober de zogenaamde "blocker" te worden aangebracht. Dan is het mogelijk om begin 2005 tot daadwerkelijke afsluiting voor doorgaand autoverkeer over te gaan.

Verkeersveiligheidsplan
Kunt u in meerjarenperspectief een financiële vertaling van het verkeersveiligheidsplan maken? Op welke wijze denkt u deze niet opgenomen kostenpost in de begroting te verwerken? (SGP/Christenunie)
In het ontwerp-verkeersveiligheidsplan zijn een honderdtal verkeersknelpunten aangedragen door de klankbordgroep, de inwoners en onze eigen organisatie. Hieruit is een prioriteitenlijst samengesteld met een tiental maatregelen die op kortere termijn aangepakt moeten worden. In de voorjaarsnota zijn hiervoor nog geen budgetten opgenomen. Indien de Raad, na de inspraak op het plan, de prioriteiten onderschrijft worden de investeringen volgend jaar bij de voorjaarsnota ingebracht.

Programma 4 Economische structuur

Weekmarkt
Is de weekmarkt in Barendrecht-Centrum en Carnisselande in 5 jaar kostendekkend te maken?(CDA) Om zowel de weekmarkt in het Centrum van Barendrecht als ook in Carnisselande geheel kostendekkend te maken, dient het tarief zo te worden verhoogd dat het te verwachten resultaat zal zijn dat een groot deel van de marktkooplieden afhaakt. Een markt dient in hoge mate als een voorziening te worden beschouwd. Wel is het zo dat de tarieven jaarlijks worden aangepast en onderzocht tot welk tarief de marktkooplieden nog een marktplaats willen huren.

Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 8 van 29

Programma 5 Onderwijs en kinderopvang

Verzelfstandiging openbaar onderwijs
Op welke termijn wordt het openbaar onderwijs verzelfstandigd? (PVDA) Wanneer kunnen wij de toegezegde notitie tegemoet zien? (PVDA) Bij de risico's wordt vermeld dat de gemeente bij de verzelfstandiging eventueel nog een bruidsschat is verschuldigd. Wat wordt daarmee bedoeld en welke kosten zijn daaraan verbonden? (PVDA) Aan een rapportage wordt momenteel gewerkt en wij verwachten de conclusie in juli 2004. Middels deze rapportage wordt inzicht gegeven in de volgende aspecten: · Welke reserves dienen de beide gemeenten mee te geven, om het nieuwe schoolbestuur een gezonde startpositie te geven?
· Welke kosten zijn gemoeid met het inrichten van de bestuurs- en managementondersteuning, en ­ in relatie daarmee - welke bruidschat dient daarbij door de afzonderlijke gemeenten te worden meegegeven?
· Welke kosten worden er per gemeente bespaard, nadat het openbaar onderwijs is verzelfstandigd? Het verkennende onderzoek van februari 2004 en de rapportage worden na een toets door Deloitte samengevoegd tot een notitie. Hierdoor krijgen alle belanghebbenden een compleet beeld. Daarnaast kunnen wij gezamenlijk en onderbouwd tot een beslissing komen ten aanzien van de koers van de verzelfstandiging. Wij verwachten u de notitie in het vierde kwartaal te kunnen presenteren.

Peuterspeelzaal & wachtlijsten
De wachtlijst voor een peuterplaats in Carnisselande zou langer zijn dan elders. En juist daar worden door een bezuiniging 50 peuterplaatsen later gerealiseerd. D66 is voorstander van het in 2007 starten met 50 extra peuterplaatsen in Carnisselande om de wachtlijst terug te dringen. De notitie kinderopvang 2004 (besproken cie SLZ, 14-06) geeft een beeld van de behoefte aan peuterplaatsen, zowel voor Barendrecht-Centrum als Carnisselande. Overduidelijk is dat vraag en aanbod in barendrecht-Centrum afnemen, terwijl deze in Carnisselande met rasse schreden stijgen (zie tabel 3 van de nota). Op grond van de huidige bevolkingscijfers en het huidige beleid stijgt gestaag de wachtlijst in Carnisselande tot een max. van ca. 111 plaatsen in 2009. Daarna daalt de vraag/wachtlijst weer. Om deze sombere ontwikkeling enigszins te temperen, is het inderdaad gewenst om vanaf 2007 50 extra- peuterplaatsen te subsidiëren. In combinatie met het omzetten van 1 of 2 groepen van het Trefpunt naar Carnisselande is daarmee het ergste leed geleden. Het kost vanaf 2007 ca. 20.000 op jaarbasis indien uw Raad deze wens wil realiseren.

Programma 6 Cultuur, sport, recreatie en welzijn

Subsidiebeleid
Hoe kijkt het college aan tegen het evenwicht in het nu voorgestelde subsidiegebouw na afschaffing van de projectsubsidies? Wanneer staat de evaluatie van het subsidiebeleid op de rol? (D66) In het kader van de financiële situatie van de gemeente stellen wij voor over te gaan tot het afschaffen van de projectsubsidies. Het betreft geen structurele activiteiten doch aanvragen voor éénmalige of nieuwe initiatieven uit het maatschappelijk veld. Dit betekent dat het voor verenigingen en instellingen niet meer mogelijk zal zijn in de loop van het jaar voor de uitvoering van nieuwe ideeën een beroep te doen op middelen van de gemeente. Tevens worden sportverenigingen niet meer in de gelegenheid gesteld tot het aanbieden van (kader)cursussen aan leden en vrijwilligers. Betreffende cursussen moeten bekostigd Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 9 van 29

worden uit de reguliere activiteitensubsidie. De zogenaamde activiteitensubsidies blijven gehandhaafd. Berekening van deze subsidiesoort vindt plaats op basis van een basisbedrag, aangevuld met extra gelden voor grootte en groei van de vereniging, aantal ouderen, aantal jongeren. Wij blijven daarom, conform de uitgangspunten van het raadsprogramma, extra ondersteuning verlenen aan de specifieke doelgroepen jeugd en ouderen. Door afschaffing van de projectsubsidies is slechts honorering van incidentele aanvragen niet langer een optie. Verenigingen en instellingen dienen in het vervolg de subsidieverordening en in het verlengde daarvan de P&C-cyclus van de gemeente te volgen. De evaluatie van het subsidiebeleid agenderen wij voor de commissie en Raad in het vierde kwartaal 2004.

De budgetsubsidies worden conform de subsidieverordening voor het personele deel geïndexeerd met de volumegroei van de gemeente. Er zijn vraagtekens bij dit automatisme? (CDA) Op de budgetsubsidies is op twee elementen een index toegepast. Het personele deel is geïndexeerd met
1,7%, zijnde de stijgingen ten gevolge van CAO-verplichtingen (loonkostenstijgingen, incidentele loonontwikkelingen). Op het niet personele kostendeel van de subsidie is de index toegepast in het kader van de volumegroei (stijging aantal inwoners). Dit is exclusief eventueel goed te keuren nieuw beleid.

Is het college bereid om de subsidienota te herzien op automatismen en garanties? Zo ja wanneer en op welke wijze? (SGP/Christenunie)
Uiteraard willen wij de uitgangspunten van de subsidieverordening nader onderzoeken. Op dit moment hebben wij al voorgesteld over te gaan tot het afschaffen van projectsubsidies. Tevens zijn wij voornemens bij het verlenen van budgetsubsidies uit te gaan van outputfinanciering. Dit impliceert dat aan het verlenen van subsidie stringentere voorwaarden worden gesteld. De evaluatie van de subsidieverordening wordt voorgelegd aan de Commissie en Raad in het vierde kwartaal 2004.

Sport
Er wordt in de voorjaarsnota een aantal sportvelden genoemd dat voor renovatie in aanmerking komt. Zijn deze geplande renovaties van sportvelden onvermijdelijk? (CDA) De in de voorjaarsnota opgenomen renovaties zijn absoluut noodzakelijk. Wij gaan niet investeren zodra een afschrijvingstermijn is verlopen, doch bekijken de noodzaak op basis van de conditie van een veld. Het is dan ook voorgekomen dat in het verleden voorgenomen renovaties zijn uitgesteld. Voorafgaand aan de uitvoering van een renovatie vindt een keuring plaats door ISA.

De PVDA stelt voor in ieder geval het aanleggen van een zogenaamd grassmasterveld voor de BVV Barendrecht in 2005 mogelijk te maken
Het verzoek van de BVV voor de aanleg van velden hebben wij vooralsnog niet gehonoreerd. Om een goed inzicht te verkrijgen is aan het ISA opdracht verleend een onderzoek te verrichten naar de benodigde capaciteit aan velden bij zowel de BVV als V.V. Smitshoek in relatie tot de reële behoefte, het aantal leden en de optimale gebruiksintensiteit per soort veld (kunstgras, grassmaster, wetraveld, natuurgras). Het college heeft inmiddels een conceptrapportage ontvangen en de resultaten doorgesproken met beide verenigingen. Het ISA geeft aan dat investeringen noodzakelijk zijn. Bij beide verenigingen dienen bestaande velden te worden vervangen. Het betreft de aanleg van twee kunstgrasvelden bij BVV en één kunstgrasveld op het terrein van V.V. Smitshoek.
Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 10 van 29

Bibliotheek
Heeft het college al enig bericht van Albrandswaard ontvangen over het feit dat Albrandswaard de door haar geplande bibliotheek zou heroverwegen en is het college bereid om bij openingen opnieuw te overleggen? Of vindt u dat u daar een signaal van de Raad voor nodig heeft? (D66) Ziet het college alsnog mogelijkheden om met Albrandswaard over een gezamenlijke aanpak van een basisvoorziening te overleggen? (SGP/Christenunie) Over de bibliotheekkwestie het volgende:
Het is ons op dit moment onvoldoende duidelijk hoe in de Albrandswaardse Raad wordt besloten over de vestiging van een bibliotheek in Portland en of er bereidheid bestaat om financieel te participeren in een bibliotheek aan het Middeldijkerplein. Het realiseren van een bibliotheek aan het Middeldijkerplein is prima indien de Raad hiervoor voldoende middelen in het vooruitzicht kan stellen. Het college was daartoe niet in staat. Gebleken is dat de bezuinigingen op de bibliotheek Het Kruispunt (25.000 VJN 2003-2006) en de naderende afbouw van de zogenoemde 30- gemeentensubsidie van de provincie naast het project bibliotheek vernieuwing het bibliotheekbestuur, naar eigen zeggen, in een onmogelijke spagaat brengt. Het bibliotheekbestuur vreest dat zij zowel in openstellingsuren als in de noodzakelijke `collectie vernieuwing' te moeten bezuinigen. Het afgelopen boekjaar is al door de bibliotheek 10.000 op de post voorzieningen ingeteerd. Wij denken met ons voorstel oog te hebben voor de opvattingen van het bibliotheekbestuur en de problematiek waar zij voor staat.

In het collegevoorstel is een vaste plek voorzien naast de meer ambulante bibliotheekactiviteiten in Carnisselande. Veel minder groot dan GroenLinks voorstelt maar wel met een aantal genoemde ingrediënten. Tenslotte gaat het in het collegevoorstel vooral ook om de ontmoetingsfunctie die de clusters was toebedacht gestalte te geven. Hiervoor is een bedrag opgenomen van 50.000.

Wij hebben geen hoop op financiële participatie van Albrandswaard in de bibliotheek Middeldijkerplein. Tot heden heeft Albrandswaard nog niet geparticipeerd in de exploitatie van enige voorziening. Steeds werd een investeringsbijdrage gegeven. Hoopvol hoeven we niet te zijn gelet op de financiële positie van onze buren.

Er kan niet lang meer gewacht worden met de beslissing om aan het Middeldijkerplein een bibliotheek te vestigen. Uitgegaan wordt van start bouw in augustus/september. Bijvoorbeeld voor de voorgenomen realisering van het Grand Café is het al belangrijk te weten wie de buren zullen zijn. Tijdens het bouwproces vinden voortdurend vraagstukken voor die belangrijk zijn voor de toekomstige gebruiker. Indien u zekerheid wenst over de positie van de bibliotheek in Portland dan is uitstel tot de begrotingsbehandeling in oktober het maximaal haalbare.

Teneinde uit de impasse te komen doen wij u de suggestie om Boer en Croon te vragen om een advies. Dit organisatie- en adviesbureau is op verschillende niveaus, zowel regionaal, provinciaal als landelijk adviseur op het thema bibliotheekvernieuwing. Zoals u weet ook voor de regio waarin Albrandswaard en Barendrecht participeren. Albrandswaard kan worden uitgenodigd om deel te nemen. Het onderzoek zou zich moeten richten op de vraag met welke beleidsbeslissing(en) de inwoners van Barendrecht (Centrum en Carnisselande) en Albrandswaard (Portland, Rhoon en Poortugaal) zowel voor de korte als lange termijn het beste gediend kunnen worden.

Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 11 van 29

Het bibliotheekbestuur in Barendrecht zal zekerheid dienen te krijgen in deze nu slepende kwestie. Helaas was het niet mogelijk de herinrichting van de bibliotheek samen te laten lopen met de verbouwing van de theaterzaal. Na 10 jaar is ook de bibliotheek aan vernieuwing toe, zowel fysiek (vloerbedekking, herinrichting ruimte e.d.) als inhoudelijk (project bibliotheekvernieuwing).

Jeugd
Zijn er mogelijkheden voor een extra skatevoorziening? Daar de jeugd zelf het beste kan bepalen hoe een dergelijk voorziening eruit moet zien wil D66 dat de jongeren die gebruik gaan maken van het skatepark betrokken worden bij de inrichting. Hoe kijkt het college aan tegen een dergelijke bijdrage en betrokkenheid? (D66)
Jeugdparticipatie is de rode draad in ons jeugdbeleid, kijk hierbij naar de diverse jongerenactiviteiten die vanuit de gemeente geïnitieerd worden. Een eventuele tweede skatevoorziening (Dunantlaan) zal zich qua objecten en technieken onderscheiden van het skatepark in Buitenoord. De schets is klaar, en de jongeren hebben daar een stem in gehad. De investering bedraagt om en nabij de 80.000 voorlopig een onoverkomelijke financiële barrière. Uitgesteld is niet verloren. Wij blijven daarom zoeken naar middelen (mogelijk externe fondsenwerving) om het tweede skatepark één van de komende jaren toch te kunnen aanleggen.

Op welke plek en op welke termijn zou het college een sleutelloods willen realiseren? (SGP/Christenunie)
Indien blijkt dat er voldoende vraag is naar een sleutelloods, dan kan deze deel uitmaken van een brede jeugdvoorziening die voor 2007 op de agenda staat in Carnisselande NO (oksel Vaanplein). Daarbij nog het volgende: een sleutelwerkplaats vraagt een flinke investering, zowel qua accommodatie, materiaal als begeleiding. Om pragmatische redenen pleiten we ervoor om op dit moment gebruik te maken van de werkplaats in de Gaarde. Daar is nu al een volwaardige sleutelloods met "alles erop en eraan". De directie van de Gaarde is onder voorwaarden bereid om haar faciliteiten beschikbaar te stellen voor een jongerenproject. Op deze manier zijn we veel voordeliger uit en hebben we niet de structurele last van de exploitatie. Kortom: mocht zich een reële vraag van jongeren naar een sleutelloods voordoen, dan kunnen we deze op vrij korte termijn zelfs realiseren.

Hoe staat het met de voorstellen ten aanzien van de jeugdvoorziening? (GroenLinks) Dat er op dit moment geen nieuws is over de jongerenvoorziening betekend niet dat er niets gebeurt. Achter de schermen werkt een ambtelijke projectgroep o.l.v. de portefeuillehouder aan de totstandkoming van de tijdelijke en definitieve uitgaansvoorziening. Eind mei heeft de projectgroep een programma van eisen geschreven dat de gegadigde ondernemers is aangeboden. Er hebben zich het afgelopen jaar bij de gemeente 10 partijen bekendgemaakt, die interesse hebben in de exploitatie van een uitgaanscentrum. Wellicht zijn ze niet allemaal even serieus nu het erop aankomt. Niettemin zijn ze allen aangeschreven en is gevraagd om bij de gemeente voor eind juni een uitgewerkt plan in te dienen. Er van uitgaande dat de exploitatie van een disco primair een zaak is van particuliere ondernemers (kadernotitie dec. 2003), wachten wij in deze fase hun aanbieding af. De termijn sluit eind deze maand. Na deze maand volgen de onderhandelingen, waaruit de uitkomst moet volgen dat we met één van de gegadigde partijen in zee gaan voor de tijdelijke disco. Mede afhankelijk van onze ervaring met deze ondernemer geniet hij of zij vervolgens de voorkeur voor de definitieve disco.
Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 12 van 29

Wij zijn er ons van bewust dat de aanleg en exploitatie van een voorziening ten zuiden van het infocentrum, vanwege het tijdelijke karakter, geen lucratieve business is. Om de balans naar de goede kant te doen uitslaan, zijn wij bereid een aantal infrastructurele kosten voor onze rekening te nemen. Tot hoever is een kwestie van onderhandelingen en de onderlinge afspraken met de ondernemer. We verwachten u zo spoedig mogelijk een mededeling te kunnen doen over de haalbaarheid van een tijdelijke voorziening ten zuiden van het infocentrum.

De Brede School heeft een groot aandeel in het bevorderen van de sociale cohesie in een wijk. De CDA-fractie vindt dan ook dat de Brede School naar de volgende clusters in Carnisselande uitgebreid moet worden en stelt een structurele verhoging van het activiteitenbudget voor. Daarbij is het aanstellen van beheerders een absolute noodzaak. (CDA) Het functioneren van een Brede School is afhankelijk van een zorgvuldig beheer van clustervoorzieningen. Beheer is geen sluitpost. De Brede School loopt stuk als er geen extra middelen worden uitgetrokken voor het aanstellen van beheerders. In den lande zijn genoeg voorbeelden waar instellingen de tussenmuren weer optrekken als het beheer verwaarloosd wordt. Toezicht is cruciaal als derden het gebouw betreden. Naast een budget voor het uitvoeren van activiteiten (wens in de voorjaarsnota van 25.000) is budget vereist voor het invullen van beheer. In de clusters 1 en 3 is beheer gegarandeerd, daar gaan wij het multifunctionele gebruik van de ruimtes stimuleren. In de voorjaarsnota staat de inzet van beheer voor de clusters 5 en 6 opgenomen. Daarnaast is een budget van 45.000 benodigd voor het beheer van cluster 2 en 4 (buitenschoolse activiteiten in middag- en avonduren). Indien hiervoor geen extra gelden ter beschikking komen, kunnen wij aan het voorgenomen beleid gericht op de ontwikkeling en uitvoering van de Brede Schoolgedachte geen gestalte geven.

Huisvesting jeugd
In de Voorjaarsnota is aangegeven dat de zwembadlocatie in beeld is om jongeren in te huisvesten. Zal bij de ontwikkelingscompetitie de randvoorwaarde opgenomen worden dat het (deels) om huisvesting voor jongeren moet gaan? (D66)
Ja, dit is een randvoorwaarde. Er wordt een combinatie van jongeren en ouderen gehuisvest.

Carnissebad
Welke alternatieve oplossingen ziet het college naast het vergroten van het Carnissebad? (CDA) Met betrekking tot het zwembad is structureel een lager bedrag opgenomen, in de hoop dat de onderhandelingen met Sport Fondsen Nederland (SFN) een voordelig effect hebben op de exploitatie. Wat zijn de resultaten tot nu toe van die onderhandelingen? Als die nog niet zijn afgerond, wat is de realiteitswaarde van de voorgestelde verlaging van de vergoeding aan SFN?(CDA) Wanneer denkt het college met een oplossing van dit nijpende probleem te komen? Welke rol kan Sportfondsen, na het bereiken van de noodzakelijke contractswijziging, vervullen t.a.v. de financiële haalbaarheid van uitbreiding van het zwembad en is er enig zicht op de bereidheid bij Sportfondsen om mee te betalen? (SGP/Christenunie)
Door de Stichting Waarborgfonds wordt thans een onderzoek verricht naar de mogelijkheden tot aanpassing van het huidige contract tussen Sport Fondsen Nederland (SFN) en de gemeente. Tevens bekijkt de Stichting de mogelijkheden de exploitatiekosten te beperken. Wij verwachten na de zomervakantie de resultaten van dit onderzoek. Vervolgens kunnen wij de onderhandelingen met SFN over het contract starten. Ten aanzien van de uitbreiding van het zwembad doen wij een beroep op middelen van SFN. Op Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 13 van 29

dit moment zijn wij al in gesprek met de directie van SFN over een eventuele medefinanciering van de uitbreiding van het zwembad. Een standpunt in deze is ons nog niet bekend.

Programma 7 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Invoering van de WWB
Graag zien wij een analyse van de financiële gevolgen en de werkdruk voor de gemeente door de invoering van de WWB (SGP/Christenunie).
Allereerst kan verwezen worden naar pagina 88 van het bijlagenboek van de productenraming 2004-2007. Een beroep op de hardheidsclausule is onvermijdelijk. De financieringssystematiek van het rijk is gebaseerd op de historische gegevens van t-3. Het lopende boekjaar wordt financieel bepaald door de gegevens van 3 jaar terug, dus de inkomsten 2004 zijn bepaald op de gegevens van 2001. In die jaren is er veel uitstroom gerealiseerd conform het rijksbeleid. Nu worden we financieel gedupeerd vanwege de goede resultaten van
3 jaar terug. Het slagen van een beroep op de hardheidsclausule ligt in een goede bedrijfsvoering. Uit de interne controle over de eerste drie maanden van 2004 blijkt dat naar ons inzicht de uitvoering op orde is en er geen onrechtmatigheden zijn geconstateerd. Het is duidelijk dat hier sprake is van een risico.

Binnen de begroting 2004 (zie onderstaande tabel) is voor de WWB op het inkomensdeel een berekening gemaakt van het eigen risico dat de gemeente draagt op het moment dat een beroep gedaan moet worden op de hardheidsclausule. De gemeente gaat er vanuit dat dit noodzakelijk is en geeft al in de begroting aan wat het financiële risico voor de gemeente is en welk deel via de hardheidsclausule door het rijk wordt gedragen.

Begroting WWB
Begroot in
2004
Uitkeringen (21-65+) 2.670.507
Werkdeel 753.941
Langdurigheidtoeslag 13.000
Rijksbijdragen Inkomensdeel 1.864.418
Eigen risico drempel 10% 186.442
Hardheidsclausule 632.648

De werkzaamheden in 2003 en verder om de WWB te implementeren op de afdeling Sociale Zaken. De implementatie van de Wet Werk & Bijstand ligt zoals u bekend op schema. Vier van de vijf verplichte verordeningen zijn inmiddels door u vastgesteld. Deze nieuwe wet zorgt wel voor de nodige werkdruk. De werkdruk is echter niet onaanvaardbaar.
Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 14 van 29

Programma 8 Volksgezondheid en milieu

Milieu
Wanneer kunnen we de eerste rapportage van het luchtkwaliteitonderzoek in de commissie verwachten ter bespreking? Ook met betrekking tot de 80-kilometer-discussie die in de regio woedt. (SGP/Christenunie)
Wij hopen in dit najaar in commissieverband een rapportage te kunnen geven over de stand van zaken met betrekking tot de luchtkwaliteit in onze gemeente. De discussie over de 80-km op de ring wordt door de Regio en Rijkswaterstaat bepaald. De gemeente heeft hierop maar minimaal invloed. Binnen de Stadsregio pleiten we uiteraard voor de Barendrechtse belangen in deze. In de commissie verkeer en vervoer van de Stadsregio is onlangs gesproken over een voorstel van het dagelijks bestuur van de Stadsregio om een deel van de ruit van Rotterdam 80 km/h te maken. Het gaat daarbij om het noordelijk deel van de ruit (A20). Een meerderheid van de commissie gaf aan een keuze voor het invoeren van de 80 km/h op de gehele ruit op dit moment een stap te ver te vinden. In de richting van de minister van Verkeer en Waterstaat wordt echter wel door de Stadsregio het verzoek gedaan om in gezamenlijkheid te komen tot een onderzoek naar het invoeren van de 80 km/h op de gehele ruit. Ten aanzien van dit punt is aangedrongen om die duidelijkheid te verkrijgen voor 2010.

Veiligheid van speelplaatsen
In de voorjaarsnota staat een aantal niet-gehonoreerde wensen voor de veiligheid van speelplaatsen. Een van de wensen richt zich op de wettelijke verplichting voor het aanleggen van valbescherming en rubbertegels bij speelplaatsen. Waarom wil het college wettelijke verplichtingen over speeltoestellen niet nakomen? Wat zijn de eventuele gevolgen tav aansprakelijkheid van het niet nakomen van deze verplichtingen? (D66 en PVDA)
Uit de inventarisatie is gebleken dat circa 60 speelplaatsen een verbetering van de valbescherming moeten krijgen. De helft heeft prioriteit en zouden wij versneld willen aanpakken. De wijk Molenvliet komt hierbij als eerste aan de beurt. De kosten voor het totale herstel bedragen 55.000 en zijn thans niet geraamd. Via de herinrichting passen we uiteraard de speelplaatsen aan, zodat ze daarna aan de voorschriften voldoen. De gemeente is aansprakelijk als er ten gevolge van ondeugdelijke speeltoestellen of wegens het ontbreken van valbescherming ongelukken gebeuren.

Retourette
PVDA en SGP/Christenunie uiten de wens tot het opvoeren van de retourette. Bij het realiseren van een retourette in Carnisselande nemen de kosten toe met 25.000 en de besparing voor restafval bedraagt circa 8.000, zodat de nettolast 17.000 bedraagt. In het verleden was er ook een retourette in Barendrecht-Centrum. Deze is echter door de ondernemer beëindigd. Indien we uitgaan van een gelijk milieubeleid in zowel Carnisselande als in Barendrecht-Centrum zouden we eigenlijk moeten uitgaan van 2 retourettes, waardoor de nettolast voor de gemeente uitkomt op 34.000. De vraag is nog of we deze kosten t.l.v. de algehele reinigingskosten moeten brengen of als nadelige exploitatiekosten i.v.m. het milieu t.l.v. het nadelig saldo van de begroting. In het eerste geval betekent dit dat de afvalstoffenheffing omhoog gaat; in het andere geval betekent dit dat er extra budget beschikbaar moet worden gesteld, hetgeen ook leidt tot een hogere afvalstoffenheffing. Gelet op het milieurendement heeft het college aan de invoering van 1 of 2 retourettes vooralsnog een lage prioriteit toegekend.

Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 15 van 29

Chemische onkruidbestrijding
GroenLinks en D66 pleiten ervoor om direct te stoppen met het gebruik van chemische onkruidbestrijdingsmiddelen op alle plekken waar kinderen kunnen spelen. Eerder is door ons aangegeven dat wij volgens het huidige beleid op de verharding van de kinderspeelplaatsen het middel "roundup" gebruiken. Daaromheen moet binnen 10 meter worden geschoffeld en mag geen Dichlobenil worden gebruikt. Het borstelen van de kinderspeelplaatsen vraagt 40.000 meerkosten per jaar. Overgaan tot een "pilot" chemisch vrij onderhoud (het zogenaamde DOB project) kost 7.500 evenals 25.000 aan incidentele uitvoeringskosten.

Programma 9 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

Zuidpolder
Kan het college aangeven op welke termijn het overleg met de Raad begint over de inrichting van de Zuidpolder? (D'66)
Welke concrete mogelijkheden of openingen ziet het college voor wat betreft financiële bijdragen van Stadsregio, Provincie of Rijk?
Wat is de visie van het college op de invulling van het Zuidpoldergebied? Of, misschien globaler, welke kant moeten we opdenken wat betreft het college? Zijn er concrete signalen vanuit de Stadsregio dat zij een claim op het gebied wil leggen voor woningbouw of andere intensieve bebouwing?
Is de gemeentelijke visie t.a.v. de Zuidpolder nadrukkelijk uitgedragen bij de opstellers van de Structuurvisie RR 2020? (SGP/Christenunie)
Wij hopen in het najaar in de commissie een presentatie te kunnen geven over de inrichting en financiering van de Zuidpolder. Hierbij gaan wij uit van een groene inrichting en van voorzieningen in de recreatieve sfeer. Ons zijn geen claims bekend die een inrichting voorstaan met woningbouw of andere intensieve bebouwing.

Inzet anti-speculatiebeding
Het college heeft voorgesteld om het anti-speculatiebeding voor 50% aan te wenden voor de algemene middelen. De Voorjaarsnota spreekt echter van de inzet voor twee domoticaprojecten in Vrijenburg en het Centrumgebied. VVD en D66 concluderen daaruit dat het al een aantal jaren moeilijk is om projecten te vinden die op het terrein van de sociale woningbouw liggen en stellen voor 75% van het bedrag aan te wenden worden voor de algemene middelen. Het zal duidelijk zijn dat wij geen voorstander zijn van het verder afbouwen van het Volkshuisvestingsfonds. Het fonds is gevoed door de sociale sector en wij willen de middelen ook graag voor diezelfde sector inzetten. Met enige tegenzin hebben wij u dan ook voorgesteld om jaarlijks 96.000 te onttrekken ter dekking van het exploitatietekort van de begroting. De afgelopen jaren zijn uit dit fonds een aantal projecten gesteund, die vooral liggen in de categorie "sociale woningbouw". Ook zijn er enkele projecten in voorbereiding, zoals:
· Jongerenwoningen Evertsenstraat door woningbouwvereniging Patrimonium · Bakkersdijk: combinatieproject ouderen- en jongerenwoningen · Zwembadterrein: jongeren/starterswoningen
· Toegankelijkheidsverbetering Klaver (seniorenwoningen Patrimonium) · Liftplaatsing complex Oude Haven
· Liftplaatsing nieuwbouwproject Oude Haven
Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 16 van 29

· Demografisch/woningbehoeftenonderzoek
· Herstructureringsplannen in het Centrum
Wij zijn er geen voorstander van om verdergaande onttrekkingen uit het fonds te doen voor het sluitend maken van de gemeentebegroting. Consequentie hiervan zou zijn dat er onvoldoende middelen beschikbaar zijn om betaalbare jongerenhuisvesting te realiseren.

Onderdeel 10: Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen
Deelt het college de mening van de SGP/Christenunie m.b.t. de wenselijkheid van het opnieuw uitbrengen van de Perspectiefnota en ziet zij mogelijkheden voor het opstellen daarvan? Zo ja, op welke termijn?
Het college deelt de mening van de SGP/Christenunie dat het van groot belang is een aantal jaren financieel vooruit te kijken. In het recente verleden werd daarom in Barendrecht een Perspectiefnota uitgebracht die een scope had van 10 tot 15 jaar. Met ingang van vorig jaar is de Perspectiefnota vervangen door de Voorjaarsnota, die concrete voorstellen doet over een periode van vier jaar. Bij een lange financiële termijnplanning dient men zich te realiseren dat verder dan vijf jaar vooruit plannen erg moeilijk is. De dynamiek van de "gemeentelijke wereld" is de laatste jaren enorm gegroeid. Wie had bijvoorbeeld tien jaar geleden durven voorspellen dat de economie nu in een recessie verkeert.

Toeristenbelasting in verband met chalets
Is er een mogelijkheid de kosten en baten van het heffen van toeristenbelasting tegen elkaar af te wegen? (VVD)
Vorig jaar heeft de VNG het rapport "Waardering voor het gemeentelijk belastinggebied" uitgebracht. Hierin is een aantal duidelijke conclusies opgenomen ten aanzien van toeristenbelasting. "De invoering van toeristenbelasting is eigenlijk alleen het overwegen waard voor een gemeente met grote bungalowparken, een behoorlijk aantal campings, gemeentelijke jachthavens, flink wat hotels of andere voor het houden van een kort verblijf geschikte accommodaties". De gemeente Barendrecht behoort duidelijk niet tot deze categorie. Overigens speelt landelijk ook nog de discussie dat de opbrengst van toeristenbelasting ook aan de bevordering van toerisme besteed zou moeten worden.

OZB
Waarom is de keuze van het college gevallen op OZB-verhoging, juist nu mogelijk het gebruikersdeel wordt afgeschaft? (D66)
Gezien de landelijke economische ontwikkelingen heeft het college gekozen voor een minimale verhoging van de OZB. Uit hoofdstuk 4 "Belastingen" van de Voorjaarsnota blijkt dat, door het terughoudende beleid van de gemeente Barendrecht ten aanzien van belastingverhogingen, de woonlasten relatief minder zijn gestegen dan bij andere gemeenten.

Zijn de chalets op de camping De Oude Maas belastingplichtig voor de OZB? (D66) Momenteel wordt nog onderzocht of de chalets op de camping De Oude Maas belastingplichtig zijn voor de OZB. Wij zullen u hierover zo spoedig mogelijk informeren. Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 17 van 29

Afschaffing gebruikersdeel OZB
De financiële gevolgen van de door de regering van plan zijnde afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB zijn in de voorjaarsnota als "onvermijdelijk" aangemerkt. Gelet op de nog geenszins landelijke politieke overeenstemming over het feit op zich, is dit naar onze mening een onjuiste kwalificatie. Dit is als een risico te kwalificeren. Op grond echter van de uitspraak van minister Remkes gedaan op het VNG-congres van deze maand mogen wij er van uitgaan dat het afschaffen van het gebruikersdeel van de OZB geen financiële gevolgen heeft voor de gemeente. Kan de ontstane ruimte in de begroting van gemiddeld 288.000 aangewend worden voor het realiseren van onze wensen? (CDA) Op rijksniveau is er een bedrag van 945 miljoen geraamd ter compensatie. De VNG heeft meerdere malen aangegeven dat dit bedrag niet voldoende zal zijn. De junicirculaire geeft slechts op hoofdlijnen inzicht in de gevolgen voor gemeenten en geeft niet aan dat afschaffing al in 2005 niet meer haalbaar zou zijn. De zinsnede "geen gemeente gaat er reëel op achteruit (....) door de inzet van het accres", geeft in ieder geval geen goed gevoel voor gemeenten die nu een bovengemiddeld belastingniveau hebben. Zoals in de commissie Middelen door de wethouder is aangegeven, is de berekening in de Voorjaarsnota gebaseerd op cijfers zoals genoemd in een rapportage van het COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden), dat verbonden is aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het netto nadeel voor de Gemeente Barendrecht is becijferd op 9 per inwoner.

Inzet reserve OBB
Welke overwegingen heeft het College gehanteerd om voor te stellen uitgaven te financieren uit de reserve van het OBB? Dit is niet conform de afspraak de reserves en voorzieningen in het najaar door middel van de daarbij uit te brengen nota te bepalen. Het tussentijds uit een reserve putten voor een andere bestemming dan besloten, zou een tussentijdse waardering betekenen van de risico's die de reserve zou moeten dekken. (CDA)
Gezien het feit dat bij de jaarrekening 2003 7 miljoen winstafdracht van Ter Leede heeft plaatsgevonden, heeft het college het verantwoord geacht een deel hiervan aan te wenden voor de dekking van de RMPI nieuwbouw Carnisselande. In feite wordt hiermee geanticipeerd op de nota reserves en voorzieningen 2004.

Onderdeel 11 Kostenplaatsen/bedrijfsvoering

Algemeen
Zijn in de volgende Voorjaarsnota de beoogde prestaties voor alle programma's in kaart gebracht? (D66)
De invoering van prestatie-indicatoren gebeurt in fases. De Projectgroep Prestatie-indicatoren start eerst met een pilot waarbij voor twee programma's de indicatoren worden opgesteld. Vervolgens zullen de prestatie- indicatoren worden uitgebreid tot alle programma's met bijbehorende thema's in de programmabegroting. Dit proces gaat naar verwachting tot 2006 duren.
De Voorjaarsnota is meer kaderstellend van opzet en is gericht op hoofdlijnen en zal in de toekomst niet álle prestaties voor álle programma's bevatten.
Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 18 van 29

Kunnen er voorstellen komen om te komen tot voorstellen voor verbetering van financieel management? (GroenLinks)
Naar aanleiding van het accountantsrapport bij de Jaarrekening 2003 is door de interne controller een actieplan opgesteld. Dit zal in het najaar in de commissie Middelen aan de orde komen. Wij delen overigens niet de mening van GroenLinks dat de gemeente zijn risico's niet in kaart zou hebben. Jaarlijks worden producten als de Voorjaarsnota, nota reserves en voorzieningen en de paragraaf weerstandsvermogen geactualiseerd. Uit schriftelijke en mondelinge reacties van de Provincie Zuid-Holland blijkt duidelijk dat de Provincie complimenteus is ten aanzien van het financiële instrumentarium in de gemeente Barendrecht.

Openingstijden Servicecentrum
Vorig jaar heeft de Raad een identieke bezuiniging om de openingstijden voor het Servicecentrum terug te brengen naar de prullenbak verwezen. Waarom heeft het college gemeend deze bezuiniging wederom voor te stellen? (D66)
Het voorstel om de openingstijden van het gemeentelijke servicecentrum terug te brengen is alleen ingegeven door de noodzaak budgetruimte te vinden. Wij onderschrijven de door de fractie van D66 en andere fracties aangehaalde argumenten die de negatieve effecten van deze maatregel onder de aandacht brengen.

Formatie
In de begroting is 5 FTE opgenomen voor het opzetten van een projectbureau voor grotere projecten op het vlak van ruimtelijke ordening. Wat D'66 betreft stelt de Raad eerst vast of en met welk ambitieniveau zij grote projecten wil ontwikkelen voordat over de benodigde formatie voor het projectbureau wordt besloten. Het college wordt gevraagd een en ander te onderbouwen? (VVD) Bij het programma Ruimtelijke Ordening hebben wij de projecten aangegeven, waarvoor het projectenbureau van 5 formatieplaatsen nodig is (Ter Leede, Hooimeijer/Strabag, Vrouwenpolder, Oude Zwembad, Barendrecht-Noord, Uitbreiding Ziedewij, Cornelisland, Zuidpolder en Bijdorp-Zuid). Deze formatieplaatsen, die ontstaan als gevolg van de opheffing van het Ontwikkelingsbedrijf Barendrecht, drukken niet op de exploitatie van de gemeentebegroting maar op de projecten. Bezuiniging hierop is niet mogelijk omdat dan de projecten niet kunnen worden uitgevoerd.

Kan er bij het beheer van clusters en sportaccommodaties niet meer vanuit een poole worden gewerkt? En zijn er nog mogelijkheden om een stukje verantwoordelijkheid bij het openen en sluiten bij de verenigingen te leggen? (VVD en D66)
Zijn er alternatieve bezuinigingsvoorstellen ( taakstelling 2 fte) op beheer mogelijk? (D66) Op dit moment is sprake van een minimale bezetting van beheer per cluster/accommodatie. Als er sprake is van uitval door verlof of ziekte worden beheerders van een andere accommodatie ingezet. Indien deze niet beschikbaar zijn, maken wij gebruik van oproepkrachten. Op deze wijze realiseren wij, door een minimaal beroep te doen op middelen, kwalitatief voldoende beheer van de diverse gebouwen. De beheerders van De Driesprong zijn eveneens verantwoordelijk voor sporthal Aksent en De Zeeheld (voormalige Reas). Bij uitval vindt roulatie plaats met de parttime beheerder van sportzaal Vitaal. In Carnisselande zal bij uitval eveneens tussen de clusters uitwisseling plaatsvinden. Het verder uitbouwen door te gaan werken via een poole levert geen financieel voordeel op. Het is bovendien niet wenselijk een beheerder structureel op een Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 19 van 29

diversiteit aan accommodaties te laten werken. Immers, wanneer de beheerder verbonden is aan één gebouw voelt hij zich daarvoor verantwoordelijk om een grotere inzet leveren. Bij de diverse accommodaties maken wij al optimaal gebruik van de inzet van vrijwilligers. (Sport)- verenigingen die structureel gebruik maken van een sporthal zijn belast met het runnen van de bar. Het is niet mogelijk de verantwoordelijkheid voor het openen en sluiten van een hal neer te leggen bij deze vrijwilligers. Hiervoor ontbreekt het hen aan de benodigde tijd. Tevens beschikken zij niet over de kennis en ervaring die nodig zijn om een goed en veilig beheer te voeren. In de actuele economische situatie zijn thans weinig vrijwilligers op de markt. Een groter beroep op dit potentieel is bijna niet mogelijk. Daarnaast vinden wij het geen goede zaak de verantwoordelijkheid voor het naleven van de gebruiksvergunning, de aanwezigheid en bruikbaarheid van materieel, schoonmaak, de veiligheid van andere gebruikers een en ander volledig neer te leggen bij vrijwillige krachten. Indien er geen beheerders worden aangesteld zal het schoonmaken van de betreffende sporthallen moeten worden uitbesteed. De financiële voordelen door het niet aanstellen van beheerders komen hierdoor grotendeels te vervallen. Tot slot is beheer van de clusters in Carnisselande van belang gelet op de complexiteit van de gebouwen (sporthal maakt onderdeel uit van cluster) en is er bij geen enkele sporthal in de clusters sprake van 1 of enkele vaste gebruikers.

Moet de functie van adjunct-secretaris gecontinueerd worden of is een bezuiniging in dit kader mogelijk? (VVD en D'66)
De benaming adjunct-secretaris dekt niet meer de lading omdat deze functie in de loop van de tijd is geëvolueerd. De huidige functionaris functioneert als hoofd BMO en is als zodanig bezig met: opdrachten vanuit het college, interne klachtenprocedure en intermediair gemeentelijke Ombudsman, secretaris MT en B&W/MT, vertrouwenspersoon, aansturing BMO, verbetering kwaliteit adviezen en kwartiermaker voor sommige projecten die (nog) niet bij een sector kunnen worden ondergebracht. De tijd die de secretaris niet meer hoeft te besteden aan het beoordelen van raadsvoorstellen wordt in het dualistische stelsel besteed aan het driehoeksoverleg met de burgemeester en de griffier en het bilateraal overleg met de griffier om zaken tussen griffie en organisatie in goede banen te leiden. Met betrekking tot de omvang van de staf kan worden vastgesteld dat de staf concernbreed wordt afgebouwd naar de benchmarknorm en dat BMO daarvoor 1.2 fte inlevert. Resumerend is een hoofd BMO noodzakelijk omdat wij geen kans zien de bovengenoemde taken elders onder te brengen.

Inzet externen
Het ontbreekt de Raad aan organisatiebreed inzicht over de inzet van externen, mede gezien het antwoord van het college dat een concrete invulling van de taakstelling op het budget externe advisering en inhuur niet mogelijk is. Wat is de reactie van het college om extra te bezuinigen? (VVD en D66)
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen inhuur van externen op reguliere formatieplaatsen en externe advisering.
Ten aanzien van de inhuur externen op reguliere formatieplaatsen heeft het college vanaf 2004 taakstellend 70.000 aan besparing opgelegd. Deze is nog niet concreet ingevuld, omdat binnen het management nog een discussie moet plaatsvinden op welke plek(ken) deze besparing ook daadwerkelijk haalbaar is. Dit is lastig omdat op inhuur de laatste jaren forse bezuinigingen zijn gepleegd (voor 2004 is 500.000 minder begroot dan de werkelijke uitgaven in 2003) en de rek er uit is. Extra bezuinigingen op formatie en/of Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 20 van 29

externe inhuur kunnen volgens het college niet anders leiden dan tot een discussie over welke taken niet meer uitgevoerd kunnen worden.
Budgetten voor externe advisering zijn verspreid over de gehele organisatie. Het is aan het college om te bepalen in welke gevallen specifieke expertise van externen wordt ingezet. Dit kan zijn ten behoeve van fiscaliteiten, specifieke juridische advisering, procesbegeleiding van beleidsadviezen etc. In dit soort gevallen zijn de financiële- en afbreukrisico's vaak hoog en is het alternatief van eigen formatie veel duurder. Het college heeft daarbij de taak de budgetten die door de Raad per product geaccordeerd zijn, zo min mogelijk te overschrijden. Omdat niet in alle gevallen externe advisering/uitbesteding op aparte budgetten wordt geboekt maar soms rechtstreeks op de producten is het niet mogelijk dit met één druk op de knop vanuit de financiële administratie zichtbaar te maken. Op beide posten acht het college, ten behoeve van de continuïteit van de bedrijfsvoering, verdere bezuiniging niet mogelijk. Zij zal terughoudend blijven omgaan met de inzet van externen.

Huisvesting
Er wordt op dit moment gewerkt aan een inventarisatie van de beschikbare ruimte in het gemeentehuis en de mogelijkheid om aan externen ruimte te gaan verhuren. Wat zijn de mogelijkheden om een kleine organisatie als Allerhande te huisvesten in het gemeentehuis, hetgeen een extra opbrengst zou opleveren? (D66)
In een eerder stadium is besloten dat de Stichting Allerhande op de commerciële markt zélf naar vervangende huisvesting dient te zoeken. Hiervoor is een bedrag beschikbaar van 36.000 op jaarbasis. Van essentieel belang is het gegeven dat de Stichting Allerhande een zelfstandige instelling is. Evenals andere welzijns- en culturele instellingen zijn zij geen onderdeel van de gemeente, maar functioneren op afstand met een eigen verantwoordelijkheid. Directe aansturing van de stichting door diverse onderdelen binnen het gemeentehuis is dan ook nadrukkelijk niet gewenst. Bij de onderhandelingen in 2003 in aanwezigheid van advocatenkantoor Borsboom & Hamm is als één van de vereisten voor een goed functioneren afgesproken dat zowel van gemeentezijde als vanuit de instelling sprake is van één aanspreekpunt. Huisvesting binnen het gemeentehuis zou leiden tot een ongewenste toename van het aantal overlegsituaties.
De ambtelijke organisatie werkt momenteel aan een huisvestingsplan waarin o.a. aandacht wordt besteed aan de consequenties van de wijzigingen in de formatieomvang in relatie tot het aantal beschikbare m². Tevens wordt een analyse gemaakt van het aantal beschikbare werkplekken in relatie tot het huidige gebruik. Ook worden de gemeentelijke huisvestingswensen in kaart gebracht, w.o. Griffie, fractiekamers. Op basis van genoemd huisvestingsplan kan een beslissing worden genomen over eventuele onderverhuur aan derden. Hierbij wordt opgemerkt dat het gebruikersdoel van deze derden moet aansluiten bij de functie van een gemeentehuis (representatie, waarborg zelfstandigheid). In het huisvestingsplan worden voorstellen gedaan om randvoorwaarden en uitgangspunten vast te stellen. De planning is genoemd plan in het najaar (september / oktober) aan de Raad aan te bieden. Daarnaast wordt opgemerkt dat het gemeentehuis niet is ingericht om externe gebruikers te huisvesten. Er is geen rekening gehouden met gescheiden in- en uitgangen. Daarnaast zijn de mogelijkheden van compartimentering, binnen de huidige constructie, niet goed mogelijk zonder hierin te investeren. Deze investeringen hebben effect op de te hanteren huurprijs. Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 21 van 29

GEO-informatieplan
Naar aanleiding van twee vragenrondes is er bij D66 enig inzicht ontstaan in de noodzakelijkheid van het Geo-informatieplan. Geen wettelijke verplichting, maar professionalisering en de overtuiging dat deze investering door een efficiënte werkwijze op diverse plaatsen in de organisatie op termijn terugverdiend zal gaan worden. In de raadsvergadering van vorige maand is aangegeven dat het niet mogelijk was om de efficiencywinst in te schatten. Vanwaar het verschil in inzicht aan de kant van het college? Wat D66 betreft wordt het uitstekende plan een jaar uitgesteld. Wij zijn blij dat ook D66 het GIP als "uitstekend" classificeert. 80% van de vragen, die de gemeente moet beantwoorden hebben betrekking op ruimtelijke informatie. Op veel plaatsen in de organisatie wordt die ruimtelijke administratie nog als zelfstandige administratie verwerkt (eilandautomatisering). Koppelingen maken is noodzakelijk. Daarbij moet u denken aan koppelingen van vastgoedadministraties aan weg-, groen-, riool- en eigendommenbeheer. Bovendien moet een aanzet worden gemaakt met verbetering van de aanbieding van ruimtelijke informatie aan onze inwoners. Het college heeft helaas moeten constateren dat er rondom de formatie van het GIP per abuis in de Voorjaarsnota gemeld is dat deze al is opgenomen bij de gevraagde formatie-uitbreidingen. Na nader onderzoek is komen vast te staan dat de formatie voor het GIP nog niet in de Voorjaarsnota is verwerkt, noch als noodzaak noch als wens. Indien uw Raad instemt met het GIP vraagt dit vanaf 2005 om een uitbreiding van de formatie met 1 extra formatieplaats voor een vastgoedcoördinator. Daarnaast dient de afdeling I&A voor deze taak met 0,5 formatieplaats te worden uitgebreid. Op langere termijn zijn 1 1/2 fte extra nodig. De automatiseringskosten voor het GIP zijn wel in de begroting geraamd. Indien uw Raad het GIP als nieuw beleid wil accorderen, werkt het college bij de begroting een voorstel uit voor dekking van de kosten van deze formatie. Indien uw Raad het GIP als nieuw beleid wil accorderen, maar een jaar uitstel wenst, levert dit voor 2005 incidenteel een vrijval op van 60.000 voor automatiseringskosten.
Op korte termijn kunnen we geen verdere compenserende bezuinigingen inzetten, maar het spreekt voor zich dat verbetering van deze administraties zich op termijn gaan terugverdienen (volledigheid, efficiency, meer kwaliteit en inspelen op nieuwe wensen van de inwoners en bedrijven).


4 keer 9 werken
Waarom is het niet bespreekbaar om van de kant van de gemeente ruimte te geven aan een ruimere invulling van de te werken uren (bijvoorbeeld 4x9 uur). Voor de gemeente zou dat een besparing geven op de werkgeversbijdrage voor de kinderopvang? (D66) Het college acht de invoering van de mogelijkheid tot het invoeren van een 4-daagse werkweek van 9 uur op dit moment niet wenselijk, maar heeft met de vakbonden afgesproken dat het verbod van een vierdaagse werkweek van negen uur (uit 1997) wordt heroverwogen in het jaar 2005. Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 22 van 29

3. STANDPUNTEN FRACTIES M.B.T TAAKVELDEN

In dit hoofdstuk wordt op de verschillende thema's, zoals genoemd in de algemene beschouwingen weergegeven wat de standpunten van de verschillende fracties zijn. Het gaat hierbij om die thema's die door twee of meer fracties worden genoemd.

Thema: Servicecentrum
VVD Deze fractie gaat niet akkoord met het terugbrengen van de openingsuren van het servicecentrum. De groei van het inwoners in Carnisselande zal de loop naar de balie alleen maar toenemen.
SGP/Christenunie De bezuiniging op het servicecentrum wordt niet gesteund. Het is geen goed signaal naar de burger. Voorgesteld wordt om de openingstijden met vijf uren terug te brengen. D66: De fractie steunt de bezuiniging niet. Van ruime openingstijden hebben Barendrechters direct profijt. De bezuiniging is slecht voor de beeldvorming.

Thema: Interactief beleid
CDA De fractie wenst een discussienota over interactieve beleidsvorming. PvdA De fractie wenst een evaluatie.

Thema: Veiligheid
CDA De fractie wil een snellere ontwikkeling van de wijkveiligheidsplannen. De fractie wenst hiervoor 100.000 uit te trekken. PvdA De fractie vindt dat alle 6 wijkveiligheidsplannen in oktober 2005 operationeel dienen te zijn.

Thema: Verkeer en Vervoer
VVD De fractie vraagt aandacht voor het voortdurend afsluiten en opbreken van wegen en als gevolg daarvan het omrijden. De fractie stelt dat het afsluiten van Middeldijk nabij de 2e Barendrechtseweg niet gedragen wordt door bewoners in de wijk Nieuweland. De fractie stelt voor de bezuiniging op het wegenonderhoud te verhogen tot 15%. SGP/Christenunie De fractie vraag naar de termijn waarop de Middeldijk wordt afgesloten. De fractie merkt op dat de financiële vertaling van het Verkeersveiligheidsplan niet opgenomen is in de Voorjaarsnota. De fractie steunt het bezuinigingsvoorstel op het wegenonderhoud.
GroenLinks De fractie is voorstander van het huidige beleid. Interregionaal verkeer dient via de snelweg te worden afgewikkeld. Binnen de gemeente via de rondweg. Doorgaand verkeer in de wijken moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Om de verkeersveiligheid te bewerkstelligen moeten de 30 km zones goed zichtbaar zijn. Knelpunten moeten via wijkveiligheidsplannen aangepakt worden. Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 23 van 29

Thema: Brede school
CDA De fractie vindt dan ook dat de Brede School naar de volgende clusters in Carnisselande uitgebreid moet worden en stelt een structurele verhoging van het activiteitenbudget voor. Daarbij is het aanstellen van beheerders absolute noodzaak 45.000.
D66 Naar de mening van de fractie moet de Brede School in heel Barendrecht vorm krijgen en in ieder geval in de clusters in Carnisselande.

Thema: Peuterspeelzalen
CDA De fractie gaat niet akkoord met het inleveren van 50 plaatsen. D66 De fractie is voorstander van het in 2007 starten met 50 extra peuterplaatsen in Carnisselande om de wachtlijst terug te dringen.

Thema: Bibliotheek
VVD De fractie gaat vooralsnog niet akkoord met de bezuiniging op de bibliotheekvoorziening in Carnisselande. Er zijn sterke aanwijzingen over het mogelijk niet langer voortbestaan van een bibliotheek vestiging in Portland. De fractie is van mening dat de belofte aan de bewoners van Carnisselande moet worden nagekomen. Bovendien wenst de fractie daar een ontmoetingsfunctie te realiseren al of niet in de vorm van een horecafaciliteit.
CDA De fractie volgt het voorstel van het College en zetten in op bibliotheekvoorzieningen in scholen, woonzorgcomplexen en in de Waterpoort waar tevens ICT-voorzieningen en een leestafel zijn voorzien. Daarnaast wil de fractie extra beheerders in de clusters om ontmoetingsfaciliteiten te creëren in samenhang met culturele activiteiten. SGP/Christenunie De fractie is tegenstander van twee bibliotheken in de Vinex-locatie. Wanneer Albrandswaard geen bibliotheek realiseert, is de fractie voorstander van een beperkte bibliotheek aan het Middeldijkerplein. Albrandswaard wordt verzocht een bijdrage te leveren.
PvdA De fractie is voorstander van een bibliotheek aan het Middeldijkerplein. D66 De fractie is voorstander van een bibliotheek aan het Middeldijkerplein. De fractie wil op dit moment nog een onomkeerbaar besluit tot het niet realiseren van bibliotheekvoorziening in Carnisselande. De fractie verwijst op de nieuwe ontwikkeling in Albrandswaard. De fractie pleit voor het aan wenden van het overschot in de grondexploitatie voor de voorzieningen in Carnisselande. GroenLinks De fractie wil geld reserveren voor een kenniscentrum aan het Middeldijkerplein. Gedacht wordt aan een openbare ruimte van zo'n 400 a 500 m². Het kenniscentrum dient voor zien te zijn van een bescheiden collectie boeken. Daarmee wordt de voorziening een aanvulling op de bibliotheek in Portland en de bibliotheek in Barendrecht-Centrum. Tenslotte wordt voorgesteld een multifunctionele ruimte te realiseren van 200 m² voor tentoonstellingen e.d. Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 24 van 29

Thema Jeugdvoorziening
VVD De fractie wil het geraamde bedrag voor de jeugdvoorziening verhogen met 100.000. De fractie vraagt het college uitvoering te geven aan de motie betreffende het aanwenden van meevallers voor jeugdvoorziening. CDA De fractie wil extra budget voor een voorziening op het gebied van skaten, ontmoeting en hobby.
SGP/Christenunie De fractie is een voorstander van goede jeugdvoorzieningen. De fractie wenst een hobbyloods/sleutelloods te realiseren. D66 Jeugd heeft prioriteit. De fractie benadrukt dit door de wens van de extra skatevoorziening te honoreren, dit in overleg met de jeugd. GroenLinks Het college dient uitvoering te geven aan de door de Raad aangenomen motie betreffende het aanwenden van meevallers voor jeugdvoorziening. De fractie stelt voor de tijdelijke en de definitieve jeugdvoorziening op dezelfde locatie te realiseren, te weten Vrijenburg NO.

Thema: Beheer accommodaties
VVD De fractie stelt vraagteken bij het beheer van clusters en sportaccommodaties. De fractie vraag zich af of het personeel niet flexibel ingezet kan worden. SGP/Christenunie De fractie is voorstander van het bezuinigen van 2 fte op de beheerder. D66 Volgens de fractie kunnen verenigingen op hun vaste avonden met enige begeleiding vanuit de gemeente zelf het beheer voeren. De fractie wil een taakstelling van 100.000.

Thema: Carnissebad
VVD De fractie zou de meevallers als gevolg van de fusie van de waterleidingbedrijven en een BTW teruggave willen inzet voor de voorzieningen in Carnisselande waaronder een overdekt zwembad.
CDA De fractie vindt het belangrijk dat kinderen vroegtijdig zwemles krijgen. De fractie vraagt aan het college alternatieven naast het vergroten van het Carnissebad SGP/Christenunie De fractie onderkent dat het zwembad te klein is. De fractie vraagt aan het college om een oplossing.
PvdA De fractie acht de uitbreiding van het zwembad noodzakelijk

Thema: Projectsubsidies
PvdA Het voorstel betreffende het schrappen van de projectsubsidies wordt niet door de fractie ondersteund.
D66 De fractie geeft te kennen dat het afschaffen van de projectsubsidies elke vorm van innovatie uit het subsidiebeleid haalt. D66 is voor een evenwichtig subsidie beleid. Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 25 van 29

Thema: Vrijwilligersbeleid
CDA De fractie stelt voor om via een waarderingsprijs of een vrijwilligersavond waardering uit te spreken naar alle vrijwilligers in Barendrecht. De fractie wil extra budget reserveren voor het vrijwilligersbeleid. Tevens wil de fractie met de andere fractie van de gedachten wisselen over het de notitie vrijwilligersbeleid. PvdA De fractie geeft aan dat hij voorstander is voor het afmaken van het projectplan Vrijwilligers.

Thema: Milieu
SGP/Christenunie De fractie dringt aan op een luchtkwaliteitonderzoek. Hierbij dient ook rekening gehouden te worden met 80-kilometerdiscussie die in de regio gevoerd wordt. GroenLinks De fractie constateert dat milieu momenteel geen hoge plaats inneemt op de politieke agenda van Barendrecht. De fractie vraagt aan de Raad om zich uit te spreken voor een maximumsnelheid van 80 km/u op de wegen die de gemeente doorkruisen en omringen.

Thema: Retourette
SGP/Christenunie De fractie wenst dat de retourette in de begroting opgenomen wordt. PvdA In het beleidsprogramma is de realisering van een retourette opgenomen. Hierbij wordt een besparing van 5.000 tot 8.000 en naar verwachting zal het scheidingsresultaat van inzamelen van afval hiermede met 1% verbeteren. De fractie wil voor deze post van 25.000 als extra kosten per jaar beschikbaar stellen.

Thema: Graffiti
CDA De fractie heeft een bedrag van 20.000 voor de bestrijding van graffiti over. PvdA Is tegen de bezuiniging op de graffitibestrijding.

Thema: Speeltoestellen
PvdA De fractie vindt het noodzakelijk onderhoud moet worden uitgevoerd en de plaatsing en ondergronden moeten voldoen aan de daaraan te stellen eisen. Daarom dienen de bedragen 20.000 en 44.435 ter beschikking te worden gesteld. D66 De fractie is van mening dat de wettelijke verplichtingen nageleefd dienen te worden.

Thema: Onkruidbestrijding
PvdA De fractie is van mening dat 7.500 bijgeraamd dient te worden voor het uitvoeren van een pilot: aanscherpen van de select-spray methode, conform de richtlijnen van het DOB project. Tevens vindt de fractie dat 25.000 moet worden bijgeraamd voor een onderzoek naar de meest geschikte alternatieve beheermethode rondom speelplekken, i.v.m. verbod op gebruik van chemische middelen. D66 De fractie is tegen het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen bij het bestrijden van onkruid op de speelplaatsen. De fractie is voor borstelen van de speelplaatsen. Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 26 van 29

Thema: Centrumstudie
VVD De fractie is tegen het hoge ambitieniveau van de Centrumstudie en afsluiten van de Barendrechtse wegen en/of de Binnenlandse Baan. De fractie is voor de renovatie van de Middenbaan e.o., 't Vlak en de omgeving van de locaties Rabobank en Postkantoor. SGP/Christenunie De fractie laat de gedachte van het vormen van een eenheid van de Middenbaan en oude centrum los. De Barendrechtseweg doorsnijdt het gebied nadrukkelijk en is tevens een belangrijke verkeersader. Ook het afsluiten van de Schaatsbaan en de Binnenlandse Baan wordt afgewezen. De fractie ziet mogelijkheden in de opwaardering van de Middenbaan en van 't Vlak. Ook kan een visie ontwikkeld worden op de locatie De Boom.
PvdA De fractie is van mening dat de huidige plannen versoberd en bijgesteld moeten worden, dat de hoofdverkeersstructuur niet moet worden gewijzigd en dat ter verbetering een rotonde kan worden aangelegd. Het langzame verkeer, dient hierbij speciale aandacht te krijgen. De fractie verzoekt om een masterplan voor het gebiedsdeel Middenbaan en omgeving Lindehoevelaan tot aan het Kruispunt. Het oude gedeelte dient te beperkt te worden tot het Doormanplein. De fases dienen in overleg met de centrumwinkeliers ontwikkeld te worden en door de Raad vastgesteld. De fractie stemt in met de uitvoering van de herinrichting van de Binnenlandse Baan in 2006. De voorgestelde budgetverruiming voor groenvoorzieningen zal te zijner tijd beoordeeld dienen te worden.
Het herinrichtingsplan voor de Middenbaan laat te lang opzicht wachten. GroenLinks De fractie is van mening dat er zo snel mogelijk een plan moet komen om het gebied rond de Middenbaan te verbeteren. Hierbij dient volledig recht gedaan te worden aan het interactieve proces.
De fractie kan zich vinden in de voorgestelde pleinenstructuur zolang de pleinen niet gebruik worden voor parkeren. Parkeren dient ondergronds te geschieden. Er dient een goede verbinding voor voetgangers te komen tussen de pleinen aan de linker en de rechterzijde van de Barendrechtseweg. De vraag wordt gesteld of een dubbele knip niet teveel afbreuk doet aan de bereikbaarheid van het centrum.

Thema: Zuidpolder
SGP/Christenunie De fractie maakt zich zorgen over de inrichting van de groene Zuidpolder. Het geld ontbreekt om dat gebied in te richten. Kostendragers kunnen in bepaalde gevallen een oplossing zijn, maar in andere gevallen weer een aanslag op het gebied vormen. Verder kunnen de Stadsregio en de Provincie wellicht nog een bestemming aan de Zuidpolder geven. De fractie is voorstander van extensieve recreatie in de Zuidpolder. D66 De fractie zou in de Zuidpolder initiatieven zien die aansluiten op de Kleine Duiker. Te denken valt aan biologische landbouw, een kleinschalige manage, kanoverhuur. De fractie is voorstander van extensieve recreatie in de Zuidpolder. PvdA De fractie is van mening dat met betrekking tot dit punt afgeweken wordt van het beleidsprogramma van de Raad.
GroenLinks Wenst handhaving van een groene Zuidpolder. Het gebied dient voor een ieder toegankelijk te zijn. GroenLinks spreekt zijn zorgen uit over de tijdelijke voorzieningen Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 27 van 29

die er nu gevestigd worden (jongerenvoorziening en scoutinggroep). Dit geldt eveneens voor de ontwikkeling betreffende de Camping de Oude Maas. GroenLinks kondigt een visie op de Zuidpolder aan. Deze visie zal in september gepresenteerd worden.

Thema: OZB
VVD De fractie stemt niet in met een verhoging van de OZB met 1,25%. SGP/Christenunie De fractie stemt niet in met een verhoging van de OZB met 1,25%. D66 De fractie stemt niet in met een verhoging van de OZB met 1,25%.

Thema: Functie adjunct-secretaris
VVD De fractie stelt voor de functie van adjunct-secretaris te schrappen. De ondersteuning van de Raad is naar de griffie overgegaan. SGP/Christenunie De fractie stelt voor de functie van adjunct-secretaris niet meer te vervullen. PvdA De fractie stelt voor de functie van adjunct-secretaris te schrappen. D66 De fractie stelt voor de functie van adjunct-secretaris te schrappen.

Thema: Advieskosten/inhuur externen
VVD De fractie stelt voor de bezuiniging op de kosten van externe advisering te verhogen tot 20%.
D66 De fractie stelt een verdubbeling van de taakstelling voor. PvdA De fractie stelt een extra aframing van 12% voor.

Thema: Anti-speculatiebeding
VVD Met de argumentatie van het college vindt de fractie dat de afdracht van de opbrengst van het anti-speculatiebeding naar de algemene dienst verhoogd kan worden tot 75%. D66 De fractie stelt voor de afdracht naar 75% ter verhogen.

Thema: Geo-informatieplan
SGP/Christenunie Stelt voor de invoering een jaar uit te stellen. D66 Stelt voor de invoering een jaar uit te stellen.

Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 28 van 29

4. PROCEDURE VOOR 28 JUNI

Uit hoofdstuk 3 blijkt dat de standpunten van de verschillende fracties op belangrijke thema's behoorlijk uit een lopen. Dit zelfde geldt voor de alternatieve wensen en dekkingsmiddelen.

Gevraagd wordt of de fracties maandag 28 juni voor 10.00 uur hun moties en amendementen op de Voorjaarsnota aan willen leveren bij de griffie. Het college zorgt er dan voor dat uw Raad voor de start van de Raadsvergadering een financiële vertaling op papier krijgt van de ingediende moties en amendementen. Dit zal de helderheid van de besluitvorming ten goede komen.

Het college wil bij uw Raad nogmaals benadrukken dat zij bij de besluitvorming in uw Raad rondom de Voorjaarsnota een sluitend meerjarenperspectief van groot belang vindt ter behoud van een gezonde financiële situatie voor onze gemeente!

Datum: Versie: Rapportnaam: 23 juni 2004 1 Reactie algemene beschouwingen pagina 29 van 29


---- --