EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

28 juni 2004

EVO GAAT DE STRIJD AAN MET OVERBODIGE REGELS

EVO heeft een top-10 samengesteld van regelgeving die wat haar leden betreft hoognodig moet worden geschrapt of vereenvoudigd. EVO dringt de komende maanden aan op een snelle aanpak van de veelal tijdrovende en kostbare regels die Nederland rijk is.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij: "Het EIM heeft berekend dat het kabinetsvoornemen tot nu toe slechts een daling van 1,8 procent aan administratieve lasten teweeg heeft gebracht bij het MKB. Dit is een afname die voor ondernemers nauwelijks merkbaar is. EVO heeft daarom een top-10 van regels opgesteld die als eerste aangepakt moeten worden. We moeten in deze economisch lastige tijden het bedrijfsleven niet verder frustreren met onnodig complexe regelgeving die het werken onmogelijk maakt en hoge kosten met zich meebrengt. Sommige regels zijn simpelweg niet meer uit te leggen aan een ondernemer."

EVO stapt met de top-10 naar ministeries, Tweede Kamerleden en Europese politici om ze ervan te overtuigen de aanpak van deze lasten bovenaan de lijst van te verdwijnen regelgeving te zetten. Daarbij geeft EVO concrete oplossingen voor de vastgestelde knelpunten. De top-10 wordt aangevoerd met de gewraakte rittenregistratie die bestelautorijders moeten overleggen teneinde een forse aanslag op het inkomen te voorkomen. Deze administratieve last alleen al kost het bedrijfsleven jaarlijks 250 miljoen euro.

De wildgroei aan gemeentelijke maatregelen om de stadsdistributie aan banden te leggen, krijgt een welverdiende tweede plaats op de ranglijst. Het bevoorraden van winkels in de binnenstad wordt vooral door de vastgestelde tijden waarbinnen dit mogelijk is een steeds grotere uitdaging. Ook de loodgieter heeft hier last van, want een lekkende waterleiding houdt geen rekening met venstertijden. Hij zal dus eerst naar het gemeentehuis moeten om een ontheffing aan te vragen. Andere ergernissen die in de top-10 voorkomen zijn de tijdrovende verplichte enquêtes waar ondernemers mee worden overspoeld en de vele arbo-regeltjes die ons land rijk is. Tijdrovende maatregelen die de ondernemer op jaarbasis veel geld kosten.

De wildgroei aan regels komt niet alleen van eigen bodem. Wetgeving die in Brussel in de pijplijn zit gaat ondernemers zonder enige twijfel veel problemen bezorgen. Zo geldt in 2005 de arbeidstijdenwet ook voor mobiele werknemers, waaronder chauffeurs. Deze arbeidstijdenwet is niet alleen al een groot vraagteken op zich, maar komt bovenop de huidige rij- en rusttijdenregeling. Het inzetten van chauffeurs wordt hierdoor een heidens karwei omdat beide regelingen van andere begrippen uitgaan.

Lastenverlichting moet in Europa hoge prioriteit krijgen zodat de stroom van regelgeving wordt ingedamd. Ook moet Nederland niet roomser willen zijn dan de paus. Het gebeurt nog te vaak dat Nederland bij het omzetten van Europese regelgeving in nationale wetten er nog een schepje bovenop doet.

De volledige top-10 is terug te lezen op de website van EVO, www.evo.nl.