RAAD VOOR V EN W
EMBARGO tot maandag 28 juni, 15.00 uur
Datum
25 juni 2004
Goede bereikbaarheid is een kwestie van aanpakken!
De bereikbaarheid van veel plaatsen in Nederland kan en moet worden
verbeterd. Bij grootschalige evenementen, zoals pretparken of
popconcerten lukt dat goed. De organisator zorgt voor de
bereikbaarheid en maakt het daarmee aantrekkelijk voor bezoekers om te
komen. Dus exploiteer locaties als een dagelijks evenement, ofwel
behandel bezoekers aan uw locatie als gasten op een feest. Dit is één
van de conclusies die de Raad voor Verkeer en Waterstaat trekt in zijn
advies 'Ieder zijn deel . bereikbaarheid anders aanpakken'.
De Raad geeft hierin diverse adviezen om de bereikbaarheid van
Nederland te verbeteren. De recent gelanceerde plannen voor extra
wegen en nieuwe vormen van betalen per kilometer laten onverlet dat
ook gewerkt moet worden aan een andere organisatie en financiering van
bereikbaarheid.
Kansen grijpen
Het kabinet stelt in de Nota's Ruimte en Mobiliteit dat het zich
terugtrekt en meer ruimte geeft aan andere overheden en het
bedrijfsleven. Volgens de Raad betekent dit dat ieder die baat heeft
bij een goed ontsloten locatie, ook verantwoordelijk moet kunnen zijn
voor de bereikbaarheid daarvan. De Raad vraagt daarom actie van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar nadrukkelijk ook van de
overige overheden en het bedrijfsleven.
Bereikbaarheid anders organiseren en financieren
Door de terugtrekkende beweging van de rijksoverheid is een andere
verdeling van taken en financiën noodzakelijk. De Raad adviseert
daarom een actieprogramma te starten om alle betrokkenen aan hun
nieuwe rol te laten wennen. Onderdeel hiervan is ook verbreding van
het financiële instrumentarium voor andere overheden en aanpassing van
de wetgeving (bijvoorbeeld de Wet Personenvervoer). In het buitenland
zijn volgens de Raad financiële constructies te vinden die oplossingen
kunnen bieden voor Nederland.
Dan geeft samenwerking tussen alle belanghebbenden ruimte aan andere
(innovatieve) oplossingen voor betere bereikbaarheid, zoals (private)
vormen van collectief vervoer, die nu belemmerd worden door de
bestaande regelgeving. Ook vindt de Raad dat partijen al bij de
ontwikkeling van locaties moeten beoordelen of de bereikbaarheid
daarvan, nu en in de toekomst, voldoende is gegarandeerd.
Tot slot krijgt de overheid het advies om op basis van een beperkte
set criteria te selecteren in de locaties en knooppunten waar de
aandacht naar uit moet gaan en waarvoor geld beschikbaar wordt
gesteld.
Meerwaarde van goede bereikbaarheid
Goede bereikbaarheid is nodig voor een vitale economie en een gezond
milieu. De bestaande bereikbaarheidsproblemen zijn te wijten aan de
ondergeschikte rol die bereikbaarheid speelt bij planontwikkeling en
de aanleg en het gebruik van locaties. De groei in economische en
recreatieve activiteiten heeft niet geconcentreerd en gekoppeld aan
gebundelde vervoersstromen plaatsgevonden. De overbelasting van delen
van de infrastructuur is niet louter door uitbreiding op te lossen.