Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

4-7-2004; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Rio de Janeiro, circuit Nelson Piquet - Jacaperagua

24E PLAATS VOOR RAYMOND SCHOUTEN OP HOBBELIG RIO

SMRZ ZONDER GRIP IN LAATSTE RONDE ONDERUIT IN 16E POSITIE

De contrasten tussen de Dutch TT van nog geen 8 dagen geleden en de Grand Prix van Rio waren groots. Niet alleen qua hobbeligheid van het asfalt, waar het circuit op de Drentse hei door de heren coureurs vergeleken werd met een biljartlaken ten opzichte van het 'wasbord' van circuit Nelson Piquet, maar ook wat betreft de winnaars. Want alle mannen die in Assen de hoogste trede van het ereschavot mochten beklimmen, kwamen in Rio niet aan de finish. Jorge Lorenzo (125cc) kwam ten val, net als MotoGP-WK-leider Valentino Rossi (én Gibernau). Ook de winnaar bij de kwartliters in Assen, Sebastian Porto, haalde in Brazilië de finish niet met een onwillig mechaniek. Voor de Powerfuse-coureurs Raymond Schouten en Jakub Smrz van Team Molenaar, werd de trip naar Zuid Amerika evenmin een succes. Raymond Schouten reed evenwel een perfecte race. Hij streed lange tijd voor Manuel Manna en Stefano Perugini (vorig jaar nog winnaar van 2 GP's), maar moest in de slotfase alsnog zijn meerdere erkennen in de meer ervaren rijders met een surplus aan topsnelheid. "Ze kwamen op het lange rechte einde zo uit de slipstream over me heen en omdat mijn grip echt op was kon ik net aan nog aanpikken, maar geen vuist meer maken. En daarmee finishte ik als 24e en laatste. En dat is een plaats waarop je niet oer de streep wil komen", meldde Schouten, die nu twee weken volledige rust heeft voordat hij op 18 juli aan de Duitse GP op de Sachsenring in actie komt. Teammaat Jakub Smrz vocht de hele race een zinderend gevecht uit met Matsudo en Heidolf. Toen in de slotfase Porto met een kapotte machine uitviel ging het gevecht om de 15e plaats en het allerlaatste WK-puntje. "Maar ik kon dat puntje simpelweg niet pakken. Nadat eerst de grip van mijn achterband verbruikt was, begon mijn machine 3 ronden voor de finish ook van voren te glijden. Ik kon en durfde in het geheel geen aanval in te zetten en nog gleed ik twee ronden voor het einde pardoes onderuit", verhaalde Smrz, wiens machine en hij zelf zonder grote problemen vanaf kwamen. "Geen vette schade, alleen wel een klein deukje in mijn ego, want vallen was er dit weekeinde niet bij, had ik mezelf in mijn hoofd geprent!"

In de warm-up training verging het de jonge Brabander een stuk beter dan zaterdag. "Met de veringaanpassingen pakte de grip veel beter uit en ook de hobbels voelden minder heftig aan. Ik reed bijna een seconde sneller dan zaterdagmiddag, dus dat was een stimulans voor de race", opende Raymond Schouten. "In de race ging het aanvankelijk goed. Mijn start was goed, en ik verloor geen posities. Ik streed eigenlijk de hele race met Manna en Perugini en reed in het begin bij ze weg. Maar halverwege de race merkte ik dat de grip minder werd. Toen kwamen ze ook weer aan mijn wiel en er voorbij. Vooral de achterband was versleten en gleed veel. Dat was er dan ook de reden van dat ik niet meer bij ze in de aanval kon op jacht naar de 22e plaats. Mijn hand gaf tijdens het rijden nagenoeg geen problemen meer, hoewel hij nu na de race wel even flink dikker en gevoelig is. Dat kan nu allemaal even tot rust komen, en dan kijk ik nu alvast uit naar de Duitse GP, weer lekker rustig met mijn camper op de paddock in plaats van dat heen en weer gevlieg naar een hotel", besluit Raymond.

In de 250cc race, de laatste van de dag in Rio, omdat de MotoGP klasse op een voor TV-uitzendingen gunstiger tijdstip als eerste werd verreden, kende Jakub Smrz een goede start. Vanaf zijn 17e startplaats verloor hij één plaats, omdat er een rijder van binnen naar buiten dreef in de eerste bocht en hem zijn weg enigszins dwarszat. "De rondetijden waren goed, maar wat ik al voorspeld had gebeurde ook. Het achterwiel begon halverwege de race al te glijden. Tegen het einde werd dat steeds erger en daardoor raakte ook de grip van mijn voorband eerder op. In de laatste 3 rondjes was het alsof ik aan het ijsracen was zonder spikes. Ik wilde de race uitrijden en had mijn hoop op de punten al laten varen, totdat ik 2 bochten voor de finish ook nog eens onderuit schoof. Na afloop bleek dat de voorband helemaal stuk gereden was. Jammer, want op zich was het een prima race, maar daar kan je nu niet zo op terugkijken", meldt Smrz, die op de Sachsenring, waar het op stuurmanskunsten en minder op pk's aankomt, weer WK-punten voor zichzelf en het team hoopt te scoren.

Uitslag 125cc klasse:

Pl.

Naam

Land

Merk

Tijd

Afstand


1

Hector BARBERA

SPA

APRILIA

41'41.459

149,086 kmu gem.


2

Casey STONER

AUS

KTM

41'41.555

0.096


3

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA

41'41.661

0.202


4

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA

41'41.818

0.359


5

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA

41'42.196

0.737


6

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA

41'49.073


7.614

7

Pablo NIETO

SPA

APRILIA

41'49.228

7.769


8

Mika KALLIO

FIN

KTM

41'54.184

12.725


9

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA

41'55.409

13.950


10

Mattia PASINI

ITA

APRILIA

42'01.397

19.938


11

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA

42'07.442

25.983


12

Mike DI MEGLIO

FRA

APRILIA

42'08.092

26.633


13

Simone CORSI

ITA

HONDA

42'08.455

26.996


14

Julian SIMON

SPA

HONDA

42'08.590

27.131


15

Lukas PESEK

CZE

HONDA

42'12.156

30.697


16

Gioele PELLINO

ITA

APRILIA

42'12.265

30.806


17

Gino BORSOI

ITA

APRILIA

42'20.050

38.591


18

Imre TOTH

HUN

APRILIA

42'33.964

52.505


19

Gabor TALMACSI

HUN

MALAGUTI

42'41.052

59.593


20

Steve JENKNER

GER

APRILIA

42'48.792


1'07.333


21

Vesa KALLIO

FIN

APRILIA

43'01.524


1'20.065


22

Stefano PERUGINI

ITA

GILERA

43'29.696


1'48.237


23

Manuel MANNA

ITA

MALAGUTI

43'29.770


1'48.311


24

Raymond SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA


43'30.864


1'49.405


125cc WK-stand na 7 van de 16 GP's:


1. Dovizioso, 125; 2. Barbera, 109; 3. Locatelli, 106; 4. Stoner, 104; 5. P. Nieto, 72; 6. Giansanti, 63; 7. Lorenzo en Jenkner, 58;

Uitslag 250cc race:

Pl.

Naam

Land

Merk

Tijd

Afstand


1

Manuel POGGIALI

RSM

APRILIA


41'56.561


155.249 kmu gem.


2

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA

41'56.637

0.076


3

Toni ELIAS

SPA

HONDA

42'00.353

3.792


4

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA

42'01.239

4.678


5

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA

42'16.954

20.393


6

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA

42'17.137

20.576


7

Roberto ROLFO

ITA

HONDA

42'26.960

30.399


8

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA

42'31.303

34.742


9

Alex DEBON

SPA

HONDA

42'32.582

36.021


10

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA

42'33.037

36.476


11

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA

42'47.552

50.991


12

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA

42'48.757

52.196


13

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA

42'50.137

53.576


14

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA

42'58.202


1'01.641


15

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA

42'58.575


1'02.014


16

Klaus NÖHLES

GER

HONDA

43'08.317


1'11.756


17

Erwan NIGON

FRA

YAMAHA

43'08.560


1'11.999


18

Gregory LEFORT

FRA

APRILIA

43'16.787


1'20.226


19

Arnaud VINCENT

FRA

APRILIA

43'18.598


1'22.037


20

Taro SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA

42'05.957


1 lap

NF

Jakub SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA

val

laatste ronde


250cc WK-stand na 7 van de 16 GP's:


1. Pedrosa, 130; 2. De Puniet, 119; Porto88; 4. Elias, 86; 5. F. Nieto, 75; 6. De Angelis, 64; 23. Jakub Smrz, CZ, Powerfuse-Akuna Honda, 6.

Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):

Pl.

Naam

Land

Merk

Tijd

Afstand


1

Makoto TAMADA

JPN

HONDA


44'21.976


160,110 kmu gem.


2

Max BIAGGI

ITA

HONDA


44'23.995


2.019


3

Nicky HAYDEN

USA

HONDA


44'27.740


5.764


4

Loris CAPIROSSI

ITA

DUCATI


44'33.121


11.145


5

Alex BARROS

BRA

HONDA


44'34.927


12.951


6

Colin EDWARDS

USA

HONDA


44'35.880


13.904


7

Kenny ROBERTS

USA

SUZUKI


44'45.469


23.493


8

Norick ABE

JPN

YAMAHA


44'49.474


27.498


9

Shinya NAKANO

JPN

KAWASAKI


44'49.778


27.802


10

Carlos CHECA

SPA

YAMAHA


44'58.784


36.808


11

Alex HOFMANN

GER

KAWASAKI


44'59.689


37.713


12

Ruben XAUS

SPA

DUCATI


45'10.900


48.924


13

Marco MELANDRI

ITA

YAMAHA


45'19.078


57.102


14

Jeremy McWILLIAMS

GBR

APRILIA


45'25.022


1'03.046


15

John HOPKINS

USA

SUZUKI


45'32.272


1'10.296


16

Neil HODGSON

GBR

DUCATI


45'34.524


1'12.548


17

Shane BYRNE

GBR

APRILIA


45'41.710


1'19.734


18

Nobuatsu AOKI

JPN

PROTON KR


45'53.488


1'31.512


19

Kurtis ROBERTS

USA

PROTON KR


46'05.603


1'43.627


20

Chris BURNS

GBR

HARRIS


44'34.854


1 lap

Gibernau val in 2e ronde

Rossi val in 13e ronde

Bayliss val in 3e ronde

MotoGP WK-stand na 7 van de 16 GP's:


1. Rossi en Gibernau, 126; 3. Biaggi, 113; 4. Edwards, 64; 5. Checa, 62; 6. Barros, 59; 7. Melandri, 57; 8. Capirossi, 55.

************