NMA
DTe en energiebedrijven eens over duidelijkheid in nota's consumenten
Energiebedrijven maken hun nota's duidelijker voor de consument. Dit
is DTe met de energiebedrijven overeen gekomen. In overleg met de
sector heeft DTe een richtlijn opgesteld waarin criteria zijn
opgenomen waaraan een eindafrekening minimaal moet voldoen om
duidelijk te zijn voor de consument.
DTe ontvangt veelvuldig klachten van consumenten over de
(on)duidelijkheid van de eindafrekening. DTe staat voor een goede
marktwerking en concurrentie op de energiemarkt die uiteindelijk ten
goede komt aan de consument. 'Voor het welslagen van de liberlisering
is het essentieel dat consumenten hun nota goed gaan begrijpen', aldus
Gert Zijl, directeur van DTe. 'Aan de hand van de overeengekomen
criteria wordt een stap gezet naar een eindafrekening die in veel
opzichten duidelijker en inzichtelijker zal zijn.'
In totaal bevat de vastgestelde richtlijn 16 criteria.
Energiebedrijven moeten volgens de criteria onder meer duidelijk
aangeven op welke periode het verbruik van gas en elektriciteit
betrekking heeft, zodat de klant precies weet over welke periode hij
afgerekend wordt. Daarnaast moeten begrippen als levering, transport
en belastingcomponenten worden verduidelijkt. Verder moet de wijze van
berekening van het termijnbedrag worden gespecificeerd.
DTe vraagt de energiebedrijven om voor 1 januari 2005 de
eindafrekeningen aan te passen aan de criteria. Begin 2005 zal DTe
controleren of de eindafrekeningen van de energiebedrijven aan de
criteria voldoen. De resultaten van deze controle publiceert DTe op
haar website. Een overzicht van de criteria zijn te vinden op de
website van DTe (www.dte.nl).
Nederlandse Mededingingsautoriteit