Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Persbericht, 5-7-2004

Hoogervorst verbetert met zorgverzekeraars zorg diabetici

Minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport pakt op korte termijn samen met de zorgverzekeraars de diabeteszorg krachtig aan. Voor een grote groep mensen vormt diabetes een zware en pijnlijke belasting, slechts eenderde van de patiënten krijgt de juiste behandeling. De kosten van vermijdbare complicaties kosten de samenleving tevens veel onnodig geld. Dit schrijft minister Hoogervorst vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

De minister stelt een aanpak voor op vier punten:
* mogelijk maken van inkoop van goede diabeteszorg, onder andere met behulp van een speciale transmurale diagnosebehandelcombinatie, ketenzorg, voor diabetes;

* regionaal bundelen van de kennis uit de diverse zorgdisciplines en verder professionaliseren van beroepsbeoefenaren;
* stimuleren van goede initiatieven en innovatie;
* meer voorlichting over de ernst van diabetes en het belang van goede behandeling.

De voorstellen worden onderdeel van een programma Diabeteszorg beter. Zorgverzekeraars spelen hierbij een sleutelrol. Zij zijn verantwoordelijk voor de inkoop van goede diabeteszorg en zij kunnen daarmee de zorg voor mensen met diabetes verbeteren. Ook kunnen zij hun schadelast enorm beperken zoals een ziekenfonds onlangs heeft aangegeven. Het doelmatig en effectief inkopen van zorg leidt nadrukkelijk tot minder kosten en minder gezondheidsschade.

Samen met de zorgverzekeraars en andere professionals uit de zorg wordt het actieprogramma Diabeteszorg nog in 2004 uitgewerkt op:
* de wijze waarop de zorgverzekeraar goede diabeteszorg kan inkopen bij op diabetes ingerichte zorgketens;

* het implementeren van een transmurale diabetes-DBC;
* het regionaal organiseren van diabeteszorg in samenwerkende teams: met herkenbare regie en verantwoordelijkheidsverdeling en een eenduidige contractpartner. De vorm kan per regio verschillen;
* het steviger inzetten van diabetesverpleegkundigen en diëtisten voor bijvoorbeeld periodieke controle en advisering. Het anders verdelen van taken in de zorg is daarbij een belangrijk hulpmiddel;

* een goede systematiek van informatie en communicatie om de resultaten van de aanpak vast te leggen en openbaar te maken zoals Informatie en Communicatie Technologie en Elektronisch Patiënten Dossier;

* ruimte voor het toetsen van nieuwe behandelmethoden in de praktijk; ook daarvoor is een goede informatiesystematiek vereist.