BOVAG

Minister Peijs hardleers over bromfietsleeftijd

BOVAG en RAI vinden dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat hardleers is als zij haar plan om de minimumleeftijd van bromfietsers te verhogen naar 17 jaar door zou zetten. Hoewel een kamermeerderheid zich meerdere keren tegen dat plan uitsprak, wil zij dat aanstaande vrijdag toch bespreken in de Ministerraad.

De organisaties zijn van mening dat andere maatregelen zeker zo effectief zullen blijken, zonder dat een grote groep 16-jarigen van deze vorm van mobiliteit verstoken hoeft te blijven. Vooral de jeugd in de regio zou hierdoor zwaar gedupeerd worden.Voor grotere afstanden naar school en werk zijn velen van hen op dit vervoermiddel aangewezen.

BOVAG en RAI zijn verbijsterd dat de minister kennelijk niet eens serieus wil kijken naar de alternatieve maatregelen die de branche aanreikt. Juist vandaag heeft de tweewielerbranche aan de minister het Akkoord Zelfregulering aangeboden. Daarmee neemt de branche maatregelen om het opvoeren van brom- en snorfietsen nog verder tegen te gaan.

Ook de door BOVAG en RAI ondersteunde vrijwillige praktijk- en theorieopleidingen op tientallen plaatsen in het land zijn een groot succes. Onderzoek laat zien dat die duidelijk een positief effect hebben op de verkeersveiligheid.

Tot slot is de al in 1996 met Verkeer en Waterstaat afgesproken kentekenregeling voor brom- en snorfietsen nog steeds niet ingevoerd. Strengere controle op opvoeren en verkeersgedrag wordt daardoor aanzienlijk gemakkelijker. En dat heeft absoluut ook een belangrijk effect op de verkeerveiligheid

BOVAG en RAI roepen minister Peijs dan ook met klem op de bromfietsleeftijd te handhaven op 16 jaar en ten minste tot 1 januari 2007 de tijd te nemen om de effecten van die alternatieve aanpak te bekijken. Zij heeft organisaties ook tot 1 januari 2005 de tijd gegeven om met alternatieve maatregelen te komen.