EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

6 juli 2004

EVO EIST TRANSPARANTIE OVER SECURITYTOESLAG

Havens en scheepvaartondernemingen moeten met ingang van 1 juli jl. gecertificeerde beveiligingsplannen hebben ingevoerd. Deze zogenaamde ISPS Code (International Ship and Port Facility Security) is door de IMO (International Maritime Organisation van de Verenigde Naties) opgesteld en integraal door de Europese Unie overgenomen met als doel terroristische aanslagen te voorkomen. Om aan deze code te kunnen voldoen hebben veel havens en scheepvaartondernemingen in extra veiligheidsmaatregelen moeten investeren. Deze kosten worden sinds enkele dagen zonder enige onderbouwing en zonder aankondiging in rekening gebracht bij de verlader. EVO eist transparantie over de toeslagen en adviseert bedrijven voorlopig de extra kosten niet te betalen.

Indien op jaarbasis in Rotterdam vier miljoen volle containers worden overgeslagen incasseren havenbedrijven 32 miljoen euro. Dit terwijl volstrekt onduidelijk is welk bedrag in extra beveiliging is geïnvesteerd en hoe lang dergelijke toeslagen betaald moeten worden door de opdrachtgever van de vervoerder.

De hoogte van de investeringen verschilt per haven. De kosten zijn afhankelijk van het reeds bestaande beveiligingsniveau. Sommige havens moeten hekken en camerasystemen aanleggen en investeren in opleiding van personeel. Andere havens hebben dat al eerder gedaan.

De Rotterdamse havenbedrijven ECT, Hanno, Uniport en RST brengen hun klanten (scheepvaartondernemingen) ter compensatie van de extra kosten een bedrag van acht euro per volle container in rekening voor extra beveiligingskosten. Enkele scheepvaartondernemingen berekenen deze kosten met een eventuele verhoging en zonder aankondigingstermijn door aan hun opdrachtgevers, de verladers. Buiten het ontbreken van een onderbouwing is dit een overtreding van de Nederlandse ´Wet vervoer over zee´, die het in rekening brengen van toeslagen zonder een aankondigingstermijn van vijftien dagen verbiedt.

EVO heeft het advies aan verladers om de securitytoeslagen niet te betalen voordat de kostenopbouw inzichtelijk is gemaakt voorgelegd aan de Vereniging van Nederlandse Cargadoors met het verzoek dit onder de aandacht van haar leden te brengen.

Noot voor de redactie (