Ingezonden persbericht


Assen / Prinsenbeek, 6 juli 2004

Persbericht

MÉÉR SERVICE, ACTIE EN ATTRACTIVITEIT OP TT CIRCUIT ASSEN

DOOR INKORTING NOORDLUS EN

REALISATIE GROOTSCHALIG AMUSEMENTSPARK

Het TT Circuit Assen en Projektcom Vastgoed lanceerden op 6 juli de spectaculaire plannen rondom de verandering in de Noordlus van het TT Circuit Assen, die na het WK-seizoen 2005 vanaf september dat jaar gerealiseerd kunnen worden. De inkorting van de racepiste is onder andere ingegeven door de auto- en motorsport, waarin Assen al geruime tijd het langste GP-circuit is uit de verschillende WK-series. Om aansluiting te houden bij de internationale wensen en trends in de auto- en motorsport is gekozen voor het inkorten van het circuit. Een korter circuit betekent méér ronden voor de coureurs, spannender races, een grotere betrokkenheid van het publiek met automatisch een grotere attractiviteit. Het TT Circuit Assen zal voor de coureurs in lengte worden teruggebracht van 6,027 naar 4,750 km, waarbij de unieke Strubbenbocht in het circuit opgenomen blijft. Er ontstaat als het ware een soort stadion rondom de nieuwe bochtencombinaties, waaronder de Strubben. Met de inkorting van het circuit ontstaat er ruimte voor ca. 7.000 autoparkeerplaatsen net als de mogelijkheid tot het creëren van een attractief entreeplein, waarmee het publiek ook op dat gebied betere faciliteiten geboden kunnen worden. Na de inkorting van het circuit en het realiseren van de parkeerplaatsen en het entreeplein zorgt Projektcom Vastgoed voor een unieke creatieve invulling van de overgebleven 9 hectare, waarop een grootschalig (thema)-amusementspark tot stand zal komen.

MÉÉR SERVICE, ACTIE EN ATTRACTIVITEIT

Voor de racefans levert de inkorting van het TT Circuit Assen méér service, actie en attractiviteit op. Méér service met de 7.000 verharde autoparkeerplaatsen, méér actie omdat de coureurs méér rondjes en kortere rondetijden maken, waardoor Valentino Rossi in de MotoGP-race van 2006 maar liefst 20% vaker in beeld komt omdat hij 24 rondes in plaats van 19 moet afleggen, en méér attractiviteit vanaf 2007 met een uniek thematisch opgezet amusementspark.

Want in het direct aan het circuit grenzende amusementspark is ruimte voor zowel dag- als verblijfsrecreatie alsook voor evenementen en circuit ondersteunende faciliteiten. In samenspraak met de thans reeds aanwezige exploitanten en vastgoedbeleggers zijn de ontwerpen van de individuele opstallen uitgewerkt en door BO2 Architectuur en Stedenbouw alsmede Grontmij Drenthe Advies- en Ingenieursbureau in een aantal indrukwekkende artist impressions vastgelegd. Daarin zijn opgenomen: een hotel met congresfaciliteiten, een evenementenhal, een detailhandelgebouw, motorcafé met aangrenzend een bowlingcentrum, een fun factory annex gamehal, een danszaal, een flight simulator, een kartcentrum met aangrenzend een sportauto assemblage faciliteit, een motor experience centrum inclusief motormuseum, een fitness aqua-welness en spa centrum evenals circuit ondersteunende faciliteiten zoals fastfood accomodaties, merchandising en toiletten welke gedeeltelijk onder de nieuwe Noordlus tribune zullen worden gerealiseerd.

ZWEVENDE TRIBUNE IN 2005

Het TT Circuit Assen investeerde in de afgelopen zes jaren ruim 35 miljoen euro in de upgrading van haar accommodatie. De nieuwbouw startte in september 1998 met de nieuwe Hoofdtribune en het Hospitality Complex, waarna vóór de TT van 2000 de nieuwe wedstrijdtoren, 34 nieuwe pitboxen, het media centre en kantoren in gebruik werden genomen. In de winter van 2002-2003 werd in bouwfase 3 de paddock vergroot van 40.000 naar 60.000 m2, een nieuwe tweebaans tunnel ter ontsluiting van de paddock aangelegd en het nationale circuit (Zuidlus) van een nieuwe asfaltlaag voorzien. Hiermee werden de bouwfasen 1 t/m 3 afgerond. In samenspraak met de thans reeds aanwezige exploitanten en vastgoed beleggers. Deel 1 van de over drie jaar uitgespreide bouwfase 4 bestond afgelopen winterperiode uit de aanleg van de bufferzone bij het Witterveld, 12.000 nieuwe verharde motorparkeerplaatsen en het verleggen van de TT Camping.

Deel 2 van bouwfase 4 zal in september van dit jaar van start gaan met de bouw van de nieuwe 'zwevende' Finishtribune bij de Geert Timmer-bocht, ten behoeve van een grotere uitloopzone en grindbak. Vervolgens staat in de winter van 2005-2006, met de inkorting van de Noordlus en de bouwstart van het amusementspark het derde en laatste deel van bouwfase 4 gepland.

NOORDLUS GEREED IN 2006, AMUSEMENTSPARK IN 2007

Door de gewenste inkorting van het circuit komt er aan de noordzijde van de baan een schitterend gebied vrij, waarvoor Projektcom Vastgoed, onderdeel van Giesbers Groep met de risicoparticipanten Giesbers Groep, Kropman Installatietechniek en HTO beheer, als initiatiefnemer een werkelijk unieke invulling heeft gevonden. De plannen zijn inmiddels in een zover gevorderd stadium, dat met de realisatie (begin 2006 direct na het aanpassen van het circuit in de Noordlus) een aanvang kan worden genomen. Vóór de start van het auto- en motorsportseizoen 2007 kunnen de poorten voor het publiek worden opengesteld.

De in Prinsenbeek gevestigde projectontwikkelaar is van meet af aan bij de plannen voor de aanpassingen aan de Noordlus betrokken geweest. In 2000 startte Projektcom Vastgoed zijn onderzoeken naar de mogelijkheden van een grootschalig amusementspark, dat onlangs aan B&W van Assen en het Drenths provinciebestuur werd voorgesteld.

De plannen passen binnen het juridisch raamwerk van ruimtelijke mogelijkheden welke deze locatie biedt. Gevoegd bij de belangstelling die al bij exploitanten is gewekt ligt een voortvarende uitwerking van deze invulling voor de hand.

*****

Ingezonden persbericht