Gemeente Amsterdam

Extra campagnes geven impuls aan buitenlands verblijfsbezoek aan Amsterdam
6 juli 2004 - Corine Lindhout
Het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) wil deze zomer met extra promotiecampagnes een forse impuls geven aan het buitenlandse verblijfsbezoek aan Amsterdam. Vergeleken met het toerisme naar andere Europese steden blijkt het bezoek aan de hoofdstad sinds vorig jaar achter te blijven.

Bij de promotiecampagne werkt het ATCB nauw samen met Basiq Air, NS Internationaal (Thalys/ICE) en Stena Line die met zeer aantrekkelijke prijsaanbiedingen de toerist naar Amsterdam proberen te krijgen.

De doelstelling is om het verblijfsbezoek van toeristen in Amsterdam met acties te stimuleren. De acties zijn uitgewerkt in samenwerking met de buitenkantoren van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) in Milaan, Madrid en Londen. In totaal heeft het ATCB voor deze campagnes inmiddels een bedrag van EUR 300.000 bijeengebracht. Gezien het belang van het buitenlandse verblijfstoerisme voor Amsterdam heeft de Dienst Economische Zaken van de gemeente Amsterdam besloten om aan deze campagne een extra bijdrage van EUR 250.000 te leveren uit het economische stimuleringsprogramma HERMEZ.

De promotiecampagne richt zich vooral op de Italiaanse en Spaanse markt, omdat toeristen in deze landen pas op een laat moment hun bestemming kiezen en Basiq Air extra in deze markten wil investeren. Daarnaast komen er activiteiten in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en de Verenigde Staten. Deze activiteiten variëren van paginagrote advertenties in toonaangevende week- en maandbladen en op websites tot billboards in de metro en reclame op trams in diverse buitenlandse steden.

De Amsterdamse wethouder Economische Zaken, Frits Huffnagel, is zeer verheugd met deze samenwerking: "Om de toeristen naar Amsterdam te krijgen, is een extra financiële impuls nodig om de komende maanden meer buitenlandse bezoekers naar de hoofdstad te lokken. Juist de bezoekers die meerdere dagen in Amsterdam verblijven spenderen veel geld in de stad. Zo ben je in Mokum rijk en gelukkig tegelijk, aldus Johnny Jordaan."

Op dinsdag 6 juli heeft het college ingestemd met de 3e uitvoeringstranche van het economisch actieprogramma `HERMEZ' (`Het economisch resultaat moet er zijn') van de wethouder Economische Zaken, Frits Huffnagel. De projecten versterken de economische structuur, stimuleren de werkgelegenheid en maken de stad mooier en veiliger. Naast de gemeente Amsterdam investeren ook de stadsdelen en het betrokken bedrijfsleven in de plannen. Eén van de speerpunten van HERMEZ is City Promotion en toerisme.

Pb-135

© Gemeente Amsterdam