Ingezonden persbericht


Nijmegen 6 juni, 2004

PERSBERICHT

Brug van Duitsland naar Frankrijk

NIJMEGEN- Op dinsdag 6 juli geeft de Franse organist Francois Menissier een orgelconcert in de Sint Stevenskerk in Nijmegen. Uiteraard klinkt er dan uitbundige Franse symfonische orgelmuziek. Menissier speelt delen uit symfonieën van Charles-Marie Widor, de 'Bach' van het symfonische orgel, en van diens leerling Louis Vierne. Maar Menissier beperkt zich niet alleen tot Franse composities, maar plaatst ze naast het prachtige werk van Bach en Mendelssohn. Het concert begint om 20.30 uur. De entree bedraag ¤ 5,- en ¤ 4,- met korting; vijf concerten naar keuze kosten respectievelijk ¤20,- en ¤ 16,- . Tot en met 14 september zijn in de Sint Stevenskerk orgelconcerten te beluisteren in het kader van de zomerconcertserie.

Jaarlijks nodigt de Nijmeegse Orgelkring ook buitenlandse organisten uit om een concert te geven in de Sint Stevenskerk. En dat zijn natuurlijk niet de minste. Francois Menissier, afkomstig uit Rouen, is zowel organist van de Sint Thomaskirche in Straatsburg als werkzaam bij de Spitalkappelle in Rouen. Hij is leermeester aan het conservatorium in Rouen, geeft masterclasses en is artistiek leider van de Europese Orgelweek in Rouen. Menissier geeft veel concerten in het buitenland.

Hoogtepunt van het concert is de Frans symfonische orgelmuziek. Charles-Marie Widor en Louis Vierne zijn te beschouwen als de markantste vertegenwoordigers van deze stijl. Widor is zelfs te beschouwen als de 'Bach' van het symfonische orgel. Hij zag het orgel, met zijn vele registers en klankkleuren als een volledig orkest en schreef analoog aan de componisten van orkestmuziek, symfonieën voor het orgel. Maar liefst tien orgelsymfonieën staan op zijn naam. Menissier speelt in het middelpunt van zijn concert in Nijmegen drie delen uit Symphonie nr 2.

Voorafgaand hieraan klinkt het Allegro Vivace uit Symfonie nr 1 van Louis Vierne, de leerling van Widor. Vierne werkte de orkeststijl in de orgelmuziek nog verder uit en perfectioneerde deze gedurende de zes orgelsymfonieën die hij schreef. Kenmerkend aan Vierne's symfonieën is een moderne harmonieënpracht, interessante thematische behandeling en een kwistig gebruik van chromatiek, virtuositeit en registreerkunst.

Menissier plaatst zijn de Franse orgelcultuur in een breder perspectief. Hij plaatst deze naast de Duitse orgelcultuur. Van J. S. Bach speelt hij Preludium, Trio en Fuge in B en het koraal Wir glauben all' an einen Gott. Van Johannes Brahms klinkt Es ist ein Ros entsprungen en als tweede hoogtepunt in het concert en als finale klinkt de Sonate in B-dur van Felix Mendelssohn.

Dé componist die als verbindingselement dient en zowel de Franse als de Duitse orgelcultuur in zich draagt is Alexander Boëly. Deze Franse componist schreef zowel in de Duitse stijl koraalbewerkingen en fuga's, maar componeerde ook Offertoires en orgelmissen volgens de traditionele Franse 18e eeuwse school. Met muziek van Boëlly opent Menissier zijn concert

Noot voor de pers: Meer informatie kunt u verkrijgen via Jenneke van de Streek, 030-6383912/024-3788696; b.g.g. Joost Langeveld, 024-3226360.

Stichting Nijmeegse Orgelkring

Gdog Gdog Gdog Gdog

6546 RG Nijmegen