Ingezonden persbericht


Persbericht
Amsterdam, 6 juli 2004

Nieuwe initiatieven tegen oplagedaling.

Volgens de laatste publicatie van HOI Instituut voor Media Auditing komt de totale verspreide oplage van de Nederlandse dagbladen in het eerste kwartaal van 2004 uit op 4.046.678 exemplaren. In het eerste kwartaal van 2003 telde de oplage 4.223.591 exemplaren. Dit komt neer op een oplagedaling van 4,2%. Onder invloed van nieuwe ontwikkelingen en de sportevenementen van dit jaar zal de oplage in de rest van het jaar naar verwachting weer aantrekken.

Ondanks de oplagedaling blijft het bereik van de Nederlandse dagbladen stabiel, zo blijkt uit de nieuwste bereikcijfers die NOM 2 juli publiceerde. Het betreft de meetperiode mei 2003 - april 2004. Hieruit blijkt dat alle dagbladen (excl. de gratis kranten) een bereik scoren van 69,9%, wat neerkomt op ruim 9,5 miljoen dagelijkse lezers van 13 jaar en ouder. Het dagelijkse bereik was in de vorige meetperiode (november 2002 - oktober 2003) 9.480.000 personen. Circa 30% van de dagbladoplage wordt dagelijks doorgegeven aan iemand anders buiten het gezin, bijvoorbeeld aan de buren (bron: NOM). Ten opzichte van vorige jaren is dit aantal toegenomen, een kenmerkend verschijnsel voor tijden van recessie.

In bovengenoemde cijfers zijn de positieve effecten van de introductie van de zondagkranten van De Telegraaf en De Twentsche Courant Tubantia, de sportkrant bij het Algemeen Dagblad en de formaatwijziging van Het Parool nog niet zichtbaar. Deze initiatieven zijn aan het eind van het eerste kwartaal van start gegaan.

Daarnaast hebben de dagbladen op de abonnementenmarkt nieuwe initiatieven ontwikkeld door de introductie van deelabonnementen: zaterdag- en weekendabonnementen. Deze abonnementsvorm is in het afgelopen kwartaal meer dan verdubbeld naar 20.000 exemplaren. De verwachting is dat deze stijging zich de komende tijd zal voortzetten.

De dagbladen spelen uitgebreid in op de sportevenementen van dit jaar (EK Voetbal, Tour de France, Wimbledon en de Olympische Spelen) en hebben in de afgelopen weken aanzienlijk meer exemplaren verkocht. Er bestaat een grote belangstelling voor de speciale EK- en proefabonnementen bij zowel de landelijke als de regionale dagbladen. Uit onderzoek van Intuition, het online-onderzoek van mediabureau Universal Media, blijkt een duidelijke stijging in de dagbladconsumptie: ruim 41 procent geeft aan tijdens het EK voetbal meer tijd aan het lezen van dagbladen te besteden.

Om vakantiegangers in het buitenland nog meer van dienst te zijn worden enkele landelijke dagbladen ook ter plaatse in de grote vakantielanden gedrukt, zoals Frankrijk, Spanje, Italië en Turkije. Met deze service kunnen vele Nederlanders ook in het buitenland over een 'dagverse' krant beschikken.

In Nederland verschijnen 32 dagbladen, 9 landelijke en 23 regionale dagbladen met een eigen hoofdredactie, die worden uitgegeven door 11 zelfstandige ondernemingen.
---