Ingezonden persbericht


Uitnodiging

Geachte redactie,

Hierbij nodigen we u uit om op dinsdagavond 6 juli, om 18.30 uur, aanwezig te zijn bij de FINALE van CONNIES COMEBACK, oftewel de aankomst van de viermotorige Lockheed Constellation uit 1947, in het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de Luchthaven Lelystad.

Anderhalf jaar geleden, op zondag 28 september 2002, kwam het historische passagiersvliegtuig vanuit de VS aan in Nederland, na een avontuurlijke vlucht over het Amerikaanse continent en de Atlantische Oceaan. Sinds 1992 hadden 6000 particulieren en tientallen bedrijven geholpen om 'Connie', zoals de karakteristieke Constellation werd genoemd, te kopen en gereed te maken voor de overvlucht naar Nederland.

Maar met de aankomst in Nederland was Connie nog niet 'af'. Van binnen was ze, als voormalig vrachtvliegtuig, nog helemaal leeg. Ze had vier geleende propellers en ook één van haar vier motoren was geleend. Daarbij moest ze volledig worden teruggebouwd naar de situatie van meer dan een halve eeuw geleden, met een klassieke cockpit en met de kleuren die de KLM droeg rond 1950. Nu die restauratie, die anderhalf jaar heeft geduurd, vrijwel is afgerond, zal het vliegtuig worden overgevlogen van de technische hangaars op Schiphol-Oost naar het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de Luchthaven Lelystad. Daar wacht haar een bijzonder welkom, alsmede een doop en een naamgeving door de Commissaris van de Koningin, de heer Jager, en de directeur van de Aviodrome, Arno van der Holst.

De aankomst op de Luchthaven Lelystad belooft een fotogenieke en historische gebeurtenis te worden, waarbij de fotograferende en filmende pers de gelegenheid zal krijgen de landing van nabij bij te wonen. We verzoeken u echter zich hiervoor vooraf telefonisch op te geven, op telefoonnummer 0320 289858 . Naast een aantal vertegenwoordigers van de pers zullen 'alleen' de 6000 donateurs (met introducés) en een aantal andere direct betrokkenen bij deze aankomst worden uitgenodigd. Zowel de parkeercapaciteit op de Luchthaven Lelystad als de infrastructuur van het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome laten een groter aantal belangstellenden niet toe. Omdat voor niet-genodigden iedere poging om bij de aankomst van de Connie aanwezig te zijn, onherroepelijk zal uitlopen in een teleurstelling, verzoeken we u vriendelijk om de vlucht pas tijdens of na de aankomst van de Constellation op de Luchthaven Lelystad bekend te maken. Alle andere belangstellenden krijgen in de komende dagen, weken, maanden en jaren alle gelegenheid om het vliegtuig dan op de grond of vliegend te komen bekijken in het Luchtvaart-Themapark Aviodrome. (Alle vliegoperaties naar binnen- en buitenlandse airshows zullen worden aangekondigd op www.aviodrome.nl).

We hopen u op dinsdagavond 6 juli as. om 18.30 uur te mogen begroeten,

Peter F. A. van de Noort,
Hoofd PR & voorlichting,
Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome,
Tel: 0320 289858; p.vdnoort@aviodrome.nl .


---- --
/ 'Finale'

De geschiedenis van de (Nederlandse) Lockheed Constellation

De ontwikkeling van de Constellation begon in 1939, toen twee Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, TWA en Pan Am, en de Nederlandse KLM een groot viermotorig vliegtuig zochten dat lange afstanden kon afleggen. De Amerikaanse Lockheed-fabriek wilde zo'n vliegtuig wel bouwen en begon daar vol goede moed aan. De L-49 (later L-049) "Constellation" was indrukwekkend origineel. Met haar ronde rug en drie verticale staartvlakken was het passagiersvliegtuig een bijzondere verschijning. Misschien dankt de Constellation aan deze ronde vormen haar vrouwelijke koosnaam: "Connie".

Toen het eerste exemplaar in januari 1943 gereed was, waren de Verenigde Staten inmiddels betrokken geraakt bij de Tweede Wereldoorlog. De eerste 22 Lockheed Constellations kregen daarom een taak als militair transportvliegtuig bij de Amerikaanse luchtmacht, waar ze werden aangeduid als C-69.

Passagiers
Op 3 december 1945 vlogen er voor het eerst commerciële passagiers met een Lockheed Constellation, bij de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij TWA. De luchtvaartmaatschappijen TWA en Pan Am werden de grootste gebruikers ter wereld van de Constellation, maar vanaf mei 1946 was ook de KLM een van de grotere 'operators'. Na het eerst type, de L-049 Constellation, kreeg de KLM in oktober 1947 de beschikking over de L-749, die meer passagiers kon vervoeren en verder kon vliegen. Er werd intensief en langdurig met de Constellation gevlogen. Maar 'Connie' had haar vrouwelijke kuren. In juni 1953 volgde de nog grotere L-1049 Super Constellation, die dankzij de vier nieuwe en krachtige Wright R-3350 Turbo Compound motoren aanzienlijk groter was en die meer dan tweemaal zoveel passagiers kon meenemen dan de oudere versies: maximaal 109. Omdat ze nogal eens problemen had met haar motoren, kreeg het viermotorige passagiersvliegtuig al spoedig de reputatie het "beste driemotorige vliegtuig ter wereld" te zijn...! De KLM bleef tot de zomer van 1962 met de Super Connie's vliegen, waarna de vliegtuigen werden vervangen door de Douglas DC-8: het eerste straalverkeersvliegtuig van de KLM. In totaal heeft de KLM 26 Constellations en 22 grotere Super Constellations gehad.

Emigranten
De "Connie" speelde in ons land een hoofdrol in de jaren veertig en vijftig bij de emigratiegolven van Nederlanders naar Canada, Australië, Zuid-Afrika en Nieuw Zeeland. Daarnaast waren de Constellations samen met de DC-4 Skymasters (die in tegenstelling tot de 'Connie's' geen drukcabines hadden) verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het intercontinentale en transatlantische luchtverkeer, niet alleen vanuit Nederland maar over de gehele wereld. Toch bestaan er niet veel Constellations meer. In totaal werden er van de Constellation en de verlengde Super Constellation 856 exemplaren gebouwd. Daarvan zijn nog maar enkele toestellen over, waarvan de meeste als wrak. Het aantal Connie's dat in musea bewaard is gebleven, is op de vingers van een hand te tellen. Om dit bijzondere vliegtuig voor het nageslacht te bewaren is de Aviodome in 2001 de actie "Connie's Comeback" gestart in de overtuiging dat er in ons land voldoende belangstelling bestaat om zo'n belangrijk passagiersvliegtuig te bewaren. Met succes heeft de Aviodome in 2001 en 2002 een beroep gedaan op iedereen die de luchtvaart een warm hart toedraagt. Hoezeer Nederland met haar rijke en trotse luchtvaartgeschiedenis is begaan, hebben acties rond de redding van de Fokker-erfenis in 1997 en de aankoop van de DC-2 "Uiver" in 1999 bewezen. Daarbij was het, wat deze generatie vliegtuigen betreft, vijf voor twaalf! Het was de laatste kans om zo'n klassiek en bijzonder vliegtuig in ons land voor het nageslacht te bewaren!

Gered
Zesduizend particulieren en tientallen bedrijven en fondsen droegen hun financiele steentje bij aan de fondsenwervingsactie 'Connie's Comeback'. Zij begrepen hoe belangrijk het vliegtuig voor ons land was geweest. Een groot deel van de 350.000 Nederlandse emigranten, die ons land tussen 1945 en 1960 verlieten, deden dat met de Constellation. Ook voor de KLM is de 'Connie' belangrijk geweest. Tussen 1946 en 1962 heeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappij met 48 Constellations en Super Constellations gevlogen.

Bloed...
Meer dan anderhalf jaar duurde het vliegwaardig maken van de 'Connie'. Anderhalf jaar vol met -soms letterlijk- bloed, zweet en tranen. Maar alle tegenslagen werden overwonnen. De steun van Nederland bleef, ook toen de techniek de Connie in de steek liet. Eind 2001 moest worden afgezien van een geplande overvlucht vanuit Arizona in de VS. naar Nederland, omdat een van de vier reusachtige motoren de geest gaf. Een jaar vertraging was het gevolg. Maar in het voorjaar van 2002 was het zover dat 'Connie' haar wielen, eerst nog voorzichtig, uit het woestijnzand van de Amerikaanse luchthaven Marana kon lostrekken. Ze weerstond alle bureaucratie, technische tegenslagen en de brandende zon in de maanden daarna. Gracieus kromde Connie haar klassieke ronde rug nog eens extra, zo leek het, en rechtte ze haar drie staarten als voorbereiding op de vlucht over de Atlantische Oceaan. Gesteund door 'crewchief' Raymond Oostergo en meer dan honderd vrijwilligers nam ze een aanloopje..

Emoties

Dwars over de Verenigde Staten vloog ze.! Via diverse tussenstops kwam ze na een aantal dagen aan in het Canadese Goose Bay, bij de Atlantische Oceaan. Een overstroomd boordtoilet en een lekkende brandstofdop hielden de crew bij de les. Connie was nu eenmaal geen dame om zonder handschoentjes aan te pakken. Op zondag 28 september 2002 landde ze op de luchthaven Lelystad. Duizenden enthousiaste belangstellenden heetten haar welkom. Het was een voor velen van hen een emotioneel moment.!

Thuis!

Anderhalf jaar lang stond ze daarna op Schiphol. Duizenden manuren gingen zitten in de restauratie, want ze was nu wel veilig en vliegwaardig, maar ze had nog niet de KLM-kleuren van rond 1950 en ze had nog geen klassiek KLM-interieur. Daarbij moest een gehuurde motor worden vervangen en moesten de vier propellers worden omgebouwd. Maar op 6 juli 2004 volgde opnieuw een memorabel moment in het leven van de respectabele oude dame: ze vloog naar het gloednieuwe Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de Luchthaven Lelystad. Deze keer zou ze daar blijven, om haar thuishaven alleen nog te verlaten voor bezoeken aan airshows in binnen en buitenland.!

Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome,
Peter F. A. van de Noort,
Hoofd PR & Voorlichting,
30 juni 2004.


---- --