Inkomensbeheer voor veel mensen een uitkomst

ALKMAAR, 20040706 -- Cliënten met financiële problemen? Geef het vakkundig uit handen!


Financiële problemen van cliënten in de geestelijke gezondheidszorg, het maatschappelijk werk of andere zorginstellingen, vormen vaak een belemmering in de hulpverlening. SVF biedt in dergelijke gevallen uitkomst. Op uw verzoek wordt het inkomens- of budgetbeheer van uw cliënt vakkundig en volledig overgenomen. U (en uw cliënt) houden inzicht in de stand van zaken via het unieke dossiervolgsysteem.

Financiële problemen van cliënten?
Neem ze er niet bij!
Steeds vaker krijgen hulpverleners van zorginstellingen te maken met cliënten die naast hun psychosociale problemen ook problemen hebben op het financiële vlak. Iemand kan moeilijk met geld omgaan door onvoldoende financieel inzicht, en de gevolgen daarvan maken de problemen op het geestelijk vlak alleen maar groter. Een oplossing ligt vaak in het (tijdelijk) beheren van het inkomen en intussen werken aan een manier om te leren beter met geld om te gaan. Inkomensbeheer, met alle bijkomende administratieve processen, is echter een tijdrovende bezigheid. Het op tijd betalen van de vaste lasten en het bijhouden van overzichten is een maandelijks terugkerend ritueel dat niet met één druk op een knop te realiseren valt.

Geautomatiseerd systeem
De SVF kan dat wel. SVF heeft in de loop der jaren een volledig geautomatiseerd systeem ontwikkeld voor inkomens- en budgetbeheer, waar inmiddels al jaren met veel succes mee wordt gewerkt. De stichting, die landelijk opereert, beheert het inkomen van een grote hoeveelheid cliënten. Direct, of in opdracht van een hulpverleningsinstantie.
Wie als hulpverlener gebruik maakt van de diensten van SVF, is een hoop administratieve rompslomp kwijt en kan zich volledig toeleggen op de kernvraag van de cliënt.
Het beheren van inkomens kan in elke situatie anders zijn. SVF levert altijd maatwerk, afgestemd op de wensen van uw organisatie.

Samenwerkingsovereenkomst
Als uw organisatie besluit voor de ondersteuning van één of meer cliënten gebruik te maken van de diensten van SVF, wordt een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Hierin wordt vastgelegd dat SVF - als dat nodig is - het beheer en de administratieve verwerking van de inkomsten en uitgaven van uw cliënten zal verzorgen.


Volgen van een dossier
Heeft u de financiën van uw cliënt eenmaal ondergebracht bij SVF, dan kan zowel u als uw cliënt via internet 24 uur per dag het dossier inzien en volgen. Hiertoe heeft SVF in eigen beheer een uniek online-dossiervolgsysteem ontwikkeld. Na het invoeren van het dossiernummer en een persoonlijk wachtwoord kunt u of uw cliënt het dossier inzien. Uit privacy overwegingen zijn namen en adresgegevens in dit systeem niet zichtbaar.

Alle dossier worden dagelijks geactualiseerd. Zo kunt u vanaf uw eigen locatie op elk gewenst moment de budgettering van uw cliënten nauwlettend volgen. En met één druk op de knop print u eenvoudig het dossier uit.

Voordelig
Het inzien van een dossier brengt voor uw organisatie of uw cliënt geen kosten met zich mee. SVF heeft het systeem, en uw organisatie hoeft niet te investeren in kostbare software met de daarbij behorende kostbare jaarlijkse onderhoudscontracten. Er is geen limiet aan het aantal gebruikers. Een eenvoudige internetverbinding is al voldoende.

Tarieven
SVF ontvangt geen subsidies. Daarom is voor het verzorgen van de administratie een bijdrage noodzakelijk van ¤ 26,50 per cliënt per maand. Kosten opmaken dossier ¤ 150,00.
Deze bijdrage wordt waar mogelijk op de aanwezige financiën van de cliënt ingehouden. Is dit niet mogelijk, dan wordt een beroep gedaan op bijzondere bijstand of subsidies.

Werkwijze
Onze medewerkers hebben alleen contact met de medewerkers van uw organisatie, dus nooit direct met uw cliënt. De hulpverlener van uw organisatie is en blijft de contactpersoon voor de cliënt.
Uw hulpverleners maken met de cliënt afspraken over de besteding van het inkomen. SVF levert de formulieren waarmee u eenvoudig en snel de financiën van uw cliënten op een rij zet en de opdrachten naar ons kunt versturen.

Bij verzorging van inkomensbeheer voor cliënten van een hulpverleningsorganisatie hanteren wij de volgende regels:
* SVF is niet bereikbaar voor uw cliënten en accepteert van hen geen opdrachten;
* SVF verstrekt geen betalingen per kas;
* SVF accepteert uitsluitend opdrachten via formulieren die door de hulpverlener zijn ondertekend;
* SVF staat geen automatische incasso-opdrachten toe.


Formulieren
Voor het in beeld brengen van de financiële situatie van uw cliënten, ontvangt u van ons de volgende formulieren:
* budgetadviesformulier,
* aanmeldingsformulier inkomensbeheer waarop alle vaste en periodieke betalingen, inclusief leefgeld worden ingevuld,
* een machtiging om het inkomen van de cliënt op onze rekening te laten overmaken,
* een hulpverleningsovereenkomst,
* een formulier voor het opgeven en intrekken van betalingen,
* een formulier voor eenmalige betalingen,
* een formulier voor adreswijziging,
* een formulier voor het stoppen van de betalingen.

Belastingaangiften en verzekeringen
SVF verzorgt alle belastingaangiften en waarnodig de noodzakelijke verzekeringen. De verzorging van de belastingaangiften (uitsluitend voor cliënten) zijn kosteloos, mits alle benodigde papieren en bewijzen compleet worden aangeleverd.

Bankrekening
Het kan voorkomen dat cliënten een geblokkeerde bankrekening hebben en/of door omstandigheden geen bankrekening kunnen openen. Via SVF lukt dit vaak wel. De Stichting Schuldenwijzer (onderdeel van SVF) wordt vermeld op de site van NVB (Nederlandse vereniging van Banken) als een erkende hulpverlenende instantie, en dat maakt dat wij onder het convenant primaire bankzaken kunnen bemiddelen bij het verkrijgen van een bankrekening voor cliënten. SSW kan als tussenpersoon een aanvraag indienen voor een deblokkering of voor een nieuwe bankrekening om het leefgeld voor de cliënt wekelijks op te kunnen overmaken.
Voor de nieuwe bankrekening ontvangt uw cliënt een bankpas met pincode waarmee gebruik gemaakt kan worden van alle betaalautomaten in Nederland.
Bankpassen van SSW zijn overigens uitsluitend bestemd voor het uitbetalen van het leefgeld. Op vertoon van deze passen wordt geen geld uitbetaald aan de balie van de bankfilialen.

Informatie
Heeft u na het lezen van deze brief nog vragen over de werkwijze van de SVF-Nederland, neem dan gerust contact met ons op. Wij komen graag eens bij u langs om ons systeem te demonstreren en toe te lichten.

SVF-Nederland
Boendalestraat 19
1813 BT Alkmaar
Tel. 072- 540 91 64
E-mail info@svf-n.nl
www.svf-n.nl