Provincie Gelderland

|                                            |Nr.    |2004-315     |
|                                            |Arnhem,|6 juli 2004  |
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK AFGEROND
Bedrijven met name positief over professionaliteit provinciale ambtenaren

Bedrijven hebben over het algemeen een positief oordeel over de integriteit, betrouwbaarheid en professionaliteit van provinciale milieuambtenaren die zich bezighouden met milieuvergunningverlening en handhaving. Dat blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek dat is uitgevoerd onder 60 Gelderse bedrijven. Ook over de samenwerking met de provincie zijn de bedrijven te spreken. Afspraken worden duidelijk vastgelegd, er is voldoende gelegenheid tot het stellen van vragen en het is voor bedrijven duidelijk wie hun contactpersoon is. De bedrijven zijn wat minder te spreken over bedrijfsmatige aspecten als het vooraf inzicht bieden in de tijdsduur van een procedure, de snelheid waarmee procedures worden afgehandeld en de onbekendheid met het formulier vergunningaanvraag.

De provincie is verantwoordelijk voor het verlenen van milieuvergunningen aan bedrijven op het gebied van afval en industrie. Ook controleert zij of de bedrijven hun vergunningen naleven. Om te meten of (het proces van) vergunningverlening en handhaving voldoet aan de kwaliteitseisen die de provincie hiervoor heeft gesteld, is in februari dit jaar een klanttevredenheidsonderzoek gehouden. Doel van het onderzoek is om verwachtingen die bedrijven hebben ten aanzien van de dienstverlening van de provincie beter te leren kennen. Hiermee kan de dienstverlening worden verbeterd en kunnen de kwaliteitsstandaarden van de provincie aangepast worden. Uit het onderzoek blijkt dat de kwaliteitsdoelstellingen op het vlak van betrouwbaarheid, klantgerichtheid en professionaliteit nu worden gehaald. Dit geldt niet voor de doelstellingen op het vlak van efficiency en transparantie.

De conclusies komen overeen met de aandachtspunten die de provincie zelf had geformuleerd ten aanzien van haar dienstverlening. Ze is dan ook al volop bezig om op het gebied van efficiency en transparantie verbeteringen door te voeren. Volgend jaar zal het klantonderzoek herhaald worden om te kijken of deze inspanningen effect hebben gehad.

Dan zullen ook andere klantgroepen, zoals bijvoorbeeld milieugroeperingen, in het onderzoek worden meegenomen.