Gemeente Amsterdam

Aanlegovereenkomst nieuwe ligplaatsen voor woonboten College ontwikkelt ook sociale variant
7 juli 2004 - Karen Buschman/Lisette Forrer, Dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam
Het college van B&W heeft ingestemd met een voorstel om bij nieuwe ligplaatsen voor nieuwe woonboten voortaan een aanlegovereenkomst met de beoogde woonbootbewoner af te sluiten. Woonbootbewoners met lage inkomens krijgen de mogelijkheid een sociale aanlegovereenkomst af te sluiten. Tegelijk zal de ineffectieve `wachtlijst voor ligplaatsen' worden afgebouwd. Het plan om erfpacht op het water in te voeren is hiermee van de baan; het huidige systeem van ligplaatsvergunning en precarioheffing blijft bestaan.

Aanlegovereenkomst

De aanlegovereenkomst wordt gesloten tussen de beoogde bewoner en de gemeente c.q. het stadsdeel. De bewoner betaalt daarmee de economische waarde van de nieuwe ligplaats aan de gemeente en de gemeente stelt een ligplaats ter beschikking. Daarna eindigt de overeenkomst en treedt het bekende regime van ligplaatsvergunning en precario weer in werking.
Het college kiest voor een aanlegovereenkomst, omdat zij het niet redelijk vindt dat de economische waarde van een nieuwe ligplaats het voordeel wordt van een toevallige eerste bewoner. Bewoners die een bestaande woonboot kopen betalen immers ook voor de ligplaats. Met de invoering van de aanlegovereenkomst worden deze situaties gelijk getrokken. Bovendien vindt het college het wenselijk dat de economische waarde van nieuwe ligplaatsen aan de gemeenschap toevalt.

Sociale aanlegovereenkomst

Voor minder draagkrachtige bewoners wordt een sociale aanlegovereenkomst voor nieuwe ligplaatsen uitgewerkt. Bij een sociale aanlegovereenkomst wordt een deel van de betaling aan de gemeente feitelijk niet voldaan, maar wordt die gezien als een renteloze en aflossingsvrije schuld die wordt afbetaald bij de verkoop van de woonboot. De prijs van de aanlegovereenkomst zelf zal regulier zijn. Het streven is om ongeveer eenderde van de nieuwe ligplaatsen met een sociale aanlegovereenkomst uit te geven.

Monumentale aanlegovereenkomst

Het college heeft ook geconstateerd dat de mogelijkheid bestaat om bij nieuwe ligplaatsen een aanlegovereenkomst voor monumentale en historische woonboten in het leven te roepen. Besluitvorming hierover zal te zijner tijd plaatsvinden als over beleid voor historische woonboten wordt besloten.
Afbouw wachtlijst
Het college stelt voor de huidige ineffectieve 'wachtlijst voor ligplaatsen' af te bouwen en geen nieuwe wachtlijstregeling in te stellen. De huidige wachtlijst geldt het centraal stedelijke gebied (waaronder het toenmalige (1991) Havenatlasgebied-Houthavens, Oostelijk Havengebied, IJburg, stadsdeel Amsterdam-Centrum) en niet de overige stadsdelen. De lijst is nooit goed gereguleerd en is niet actueel.
Met de aanlegovereenkomst kiest het college voor toedeling van ligplaatsvergunningen via marktwerking. Kiezen voor het principe van een dwingende wachtlijst zou hiermee in strijd zijn. Met het betalen van de prijs wordt in de toekomst bepaald wie de ligplaats krijgt. Daarom, en door het feit dat nieuwe ligplaatsen in stadsdelen worden uitgegeven, is het hanteren van een centraal stedelijke wachtlijst onwenselijk.
Geïnteresseerden die momenteel op de wachtlijst staan kunnen met voorkeur worden benaderd als er een aanbieding van een aanlegovereenkomst is.

Achtergrond

Op 8 april 2003 heeft het college besloten voorlopig geen erfpacht voor waterpercelen voor woonboten in te voeren en een alternatief voorstel te maken.
Op 16 december 2003 heeft het college ingestemd met het voorstel voor betaling voor nieuwe ligplaatsen. Dit voorstel is ongewijzigd gebleven na het indienen van zienswijzen. Daarna is een laatste overlegronde met woonbootvertegenwoordigers geweest en een opiniërende discussie in de raadscommissie. Dit heeft geresulteerd in het huidige besluit om de aanlegovereenkomst voor nieuwe ligplaatsen in te voeren inclusief de sociale aanlegovereenkomst en de constatering dat de mogelijkheid van een monumentale aanlegovereenkomst bestaat
Op 8 september zal dit voorstel in de raadscommissie worden besproken en op 13 oktober in de gemeenteraad.
Nieuwe ligplaatsen zullen over enkele jaren op IJburg en in de Houthavens gecreëerd worden. De aanlegovereenkomst voor nieuwe ligplaatsen zal naar verwachting in 2005 in werking treden.

© Gemeente Amsterdam