http://www.minez.nl
MINEZ: Kamervragen PvdA Code Verspeiding Reclame via E-mail
De Minister van Economische Zaken mr. L.J.Brinkhorst heeft deze vragen
als volgt beantwoord:
1 Is het u bekend dat op 15 juni jl. de Code Verspreiding Reclame via
E-mail ) is ingegaan?
Ja.
2 Bent u van mening dat de beschreven aanmeldingswijze (op een website
aanvinken van een vakje waarmee toestemming wordt gegeven voor
verzending van e-mail) voldoet aan de regels in de nieuwe
Telecommunicatiewet?
De code geeft niet aan dat het toestemming geven voor verzending van
e-mail middels het aanvinken van een vakje dient te geschieden.
Aangegeven wordt dat dit door middel van een actieve handeling moet
plaats vinden (zie artikel 4.2, eerste volzin van de code). Bij het
bepalen van de wijze van aanmelden, lees: het geven van toestemming
voor het toezenden van e-mail voor onder meer commerciële doeleinden,
zal men dienen te voldoen aan het bepaalde in artikel 11.7 van de
Telecommunicatiewet.
Omtrent het aldaar gehanteerde begrip toestemming is in artikel 11.1,
onder g, van de Telecommunicatiewet bepaald dat daarmee hetzelfde
wordt bedoeld als gedefinieerd in artikel 1, onder i, van de Wet
bescherming persoonsgegevens. In de memorie van toelichting op het
voorstel van wet tot wijziging van de Telecommunicatiewet en enkele
andere wetten in verband met de implementatie van een nieuwe
geharmoniseerd regelgevingkader voor elektronische
communicatienetwerken en diensten en de dienstenrichtlijn van de
Commissie van de Europese Gemeenschappen (kamerstukken II 2002/2003,
28 851, nr. 3, blz. 152 en 153) is nader uiteengezet op welke wijze
dit moet worden uitgelegd. Daarbij is aangegeven dat een toestemming
aan een aantal criteria dient te voldoen:
1. er moet sprake zijn van een vrije wilsuiting,
2. er dient duidelijkheid te zijn omtrent welke soort verwerking
van welke gegevens voor welk doel er plaatsvindt (gerichte
toestemming) en
3. voorts dient de betrokkene zodanig te worden geïnformeerd dat
hij begrijpt waarvoor hij toestemming geeft (informed consent).
Indien aan de genoemde criteria wordt voldaan en de betrokkene
vervolgens zijn toestemming effectueert door bijvoorbeeld het
aanvinken van een vakje, dan lijkt mij deze aanmeldingwijze in
overeenstemming met de eisen van de Telecommunicatiewet.
3 Deelt u de mening, dat met de in de code beschreven methode niet
vaststaat dat de eigenaar van het e-mailadres daadwerkelijk degene is
die toestemming verleent? Zo ja, deelt u dan voorts de mening dat
gebruik zou moeten worden gemaakt van een systeem waarbij de eigenaar
van een e-mailadres zijn voorkeur bevestigt op basis van een ontvangen
e-mail (het zogeheten confirmed opt-in model2))?
Ook de code kan niet voorkomen dat personen het e-mailadres van iemand
anders invoeren, maar dat is niet het probleem waarvoor deze code een
oplossing wil geven.
In dit verband wijs ik op artikel 11.7, eerste lid, van de
Telecommunicatiewet, waarin wordt aangegeven dat de bewijslast voor de
gegeven toestemming bij de verzender berust. De verzender doet er dan
ook goed aan het door hem aangewende systeem voor het verkrijgen van
toestemming zodanig in te richten dat hij aan die bewijslast kan
voldoen. Een systeem van confirmed opt-in kan daaraan bijdragen.
4 Hebt u er kennis van genomen dat de nieuwe code, consumenten met
klachten over het naleven van de code, verwijst naar de Reclame Code
Commissie?
Ja.
5 Deelt u de mening dat hierdoor verwarring wordt geschapen, aangezien
de OPTA belast is met de handhaving van de Telecommunicatiewet, en
daarvoor reeds de website www.spamklacht.nl heeft opgezet? Zo ja, bent
u bereid de initiatiefnemers van de genoemde code hierop aan te
spreken, om te bewerkstelligen dat voor consumenten met klachten over
de naleving van het spamverbod slechts één meldpunt wordt
gehanteerd?
Nee, ik deel de mening dat er verwarring wordt geschapen niet. De
gedragscode is door de Stichting Reclame Code vastgesteld en de
Reclame Code Commissie (RCC) ziet toe op de naleving daarvan. Met de
handhaving van het spamverbod in de Telecommunicatiewet is OPTA belast
en dit wordt ook duidelijk, zowel door OPTA als door mijn departement,
aan het publiek gecommuniceerd. De consument die de weg van een klacht
bij de RCC bewandelt, staat ook de weg naar OPTA open via de website
www.spamklacht.nl. (en andersom).
Het totstandkomen van deze Code is in mijn ogen een positief teken. De
sector geeft hiermee blijk van betrokkenheid bij de overlast die door
spam wordt veroorzaakt en van een positieve houding om deze overlast
voor de consument te beperken.
07 jul 04 12:37
Ministerie van Economische Zaken