Omroep MAX


OMROEP MAX

Dit is een origineel persbericht.
PERSBERICHT
Zoetermeer, 7 juli 2004
Het marktaandeel onder 50 plussers waar de omroepverenigingen verantwoordelijk voor zijn is lager dan bij de commerciële omroep. De Publieke Omroep scoort hoog als men bij de berekening van het marktaandeel onder 50 plussers de programma's van de NOS/NPS (o.a.journaal, sport, NOS actueel)er bij optelt. Intomart heeft deze analyse voor Omroep MAX uitgevoerd. Nederland 2 heeft met de NOS/NPS programma's een marktaandeel van 20% zonder de NOS programma's zoals: Journaal en Studio Sport, nog maar 10,3 %. Nederland 3 is helemaal niet populair bij 50 plussers, zij heeft een marktaandeel van: 5.9%(zonder NOS/NPS)en met de programma's van de NOS/NPS: 8,3%.
Voor het totale marktaandeel betekent dit dat met inbegrip van de NOS/NPS prgramma's, de publieke zenders een marktaandeel van 45,6% hebben onder 50 plussers en zonder deze programma's nog maar 30%. De commerciële zenders hebben met sport en actualiteiten een marktaandeel van 40,3% en zonder bijna 31% in deze doelgroep.
Jan Slagter, voorzitter Omroep MAX: 'De stelling dat 50 plussers veel naar de Publieke Omroep kijken is niet juist, als het gaat om de programma's waar de Omroepverenigingen verantwoordelijk voor zijn. De programma's die de Omroepverenigingen (TROS,VARA,BNN,VPRO,EO,NCRV,KRO) maken, halen maar een marktaandeel van 30%. De commerciële omroepen hebben ook met hun marktaandeel onder 50 plussers de publieke omroep ingehaald. Dankzij met name de programma's van de NOS (Het Journaal, Studio Sport en NOS Actueel) haalt de Publieke Omroep nog een respectabel marktaandeel' Omroep MAX, de nieuwe omroepvereniging voor mensen van 50 jaar en ouder, heeft vorige week haar beleidsplan ingeleverd bij het Commissariaat voor de Media. Tevens heeft de Staatssecretaris, de Raad voor Cultuur en het Bestuur van de Publieke Omroep een exemplaar ontvangen. Omroep MAX hoopt snel een uitsluitsel te krijgen van de Staatssecretaris over het verkrijgen van een erkenning voor het publieke bestel. Dit gebeurt in ieder geval voor 1 januari 2005.
Martkaandeel zonder NPS/NOS programma s en Marktaandeel Commerciële Omroepen zonder Nieuws en actualiteiten
Zender Marktaandeel Aandeel Marktaandeel onder 50+ NPS/NOS zonder NOS/ programma's NPS programma's onder
50+
Nederland 1 17,3% 19.2% 13.9% Nederland 2 20,0% 48.7% 10.3% Nederland 3 8,3% 29.3% 5.9%
---
Publiek 45.6% 34.1% 30% Zender Marktaandeel Aandeel Marktaandeel onder 50+ sport, nieuws zonder sport, en actualiteit nieuws en onder 50+ actualiteit RTL4 17,7% 15.7% 14.9% RTL5 4,4% 38.9% 2.7% Yorin 3,3% 0 3.3% SBS6 10,4% 36.3% 6.6%

Net5 2,5% 0 2.5% Veronica 2,0% 0.4% 2%
---
Commercieel 40.3% 23.3% 30.9% Overig 14.1%
Totaal 100%
Analyse uitgevoerd door Intomart in opdracht van Omroep MAX. ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht.
07 jul 04 13:27