Omroep MAX


Dit is een origineel persbericht.

PERSBERICHT

Omroep MAX klaar voor aspirant-status
Zoetermeer, 7 juli 2004. Omroep MAX, de nieuwe omroepvereniging voor mensen van 50 jaar en ouder, heeft haar beleidsplan ingeleverd bij het Commissariaat voor de Media. Tevens heeft de Staatssecretaris, de Raad voor Cultuur en het Bestuur van de Publieke Omroep een exemplaar ontvangen. Omroep MAX hoopt snel een uitsluitsel te krijgen van de Staatssecretaris over het verkrijgen van een erkenning voor het publieke bestel. Dit gebeurt in ieder geval voor 1 januari 2005, en indien dit een positief bericht is, zal MAX vanaf september 2005 gaan uitzenden.
Voor Jan Slagter, voorzitter van Omroep MAX, en alle andere betrokkenen van Omroep MAX breekt een spannende periode aan. Jan Slagter:'We hebben gedaan wat we moesten doen en wat we konden doen, het woord is nu aan de staatssecretaris. Het beleidsplan is een zeer gedegen en omvangrijk boekwerk geworden en in onze ogen kan de staatssecretaris niet meer om ons heen. Het is nu gewoon afwachten.'
Omroep MAX
Omroep MAX is een Publieke Omroep voor mensen van vijftig jaar en ouder die zich ten doel stelt deze leeftijdgroep te binden aan de Publieke Omroep met kwalitatief hoogwaardige programma's gericht op informatie, cultuur, verstrooiing en educatie en op integratie van zowel ouderen in de samenleving als, vanuit de levenservaring van rijpere mensen, van jongeren en allochtonen.
Omroep MAX wil functioneren binnen het publieke bestel vanuit een onafhankelijke, niet zuil-gerichte positie. MAX richt zich op mensen van vijftig jaar en ouder en werkt van uit de leef- en denkwereld van die leeftijdsgroep. Dat zijn mensen die al wat meer van het leven weten en waarvan de meerderheid actief is in werk en vrije tijd en die zeker niet zijn uitgeleerd. In zijn programma's wil MAX amuseren, informeren, stimuleren, bewust maken, emanciperen en integreren. Bij bedrijfsvoering zowel als bij het maken van programma's zijn transparantie en integriteit kernbegrippen.
De belangrijkste redenen voor de oprichting van Omroep MAX:
- Er zijn op dit moment geen programma's specifiek gemaakt voor vijftigplussers;

- De bestaande Publieke Omroepen baseren zich in hun programma's nog steeds op de achterhaalde waarneming dat mensen van boven de 50 minder actief en minder productief zijn;

- Er is op televisie teveel negatieve beeldvorming over de groep. De vijftigplusser zijn zwaar ondervertegenwoordigd en als er een vijftigplusser in beeld is, is dit meestal om te lachen of iemand met veel problemen. De Publieke omroep zou een evenwichtige representatie van de huidige cultuur moeten weergeven;

- MAX wil een bijdrage leveren aan de zelfstandigheid van de oudere door hen te voorzien van goede informatie, hen wijzen op alle mogelijkheden en services die er zijn voor ouderen en hen op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen door middel van zowel televisie, radio als internet;

- Vijftigplussers hebben behoefte aan programma's specifiek voor hen, zo blijkt uit een onderzoek van NIPO.

Uitgangspunten voor programma's
MAX neemt voor zijn programmering de Nederlandse werkelijkheid van vandaag als uitgangspunt en niet het achterhaalde beeld van inactieve en onproductieve vijftigplussers. Hiermee geeft MAX ook aan een omroep te zijn voor vijftigplussers en niet over vijftigplussers. In beginsel zijn de programma's voor iedereen, elke leeftijdsgroep, die waardering heeft voor een kijk op thema's vanuit de denkwereld van rijpere mensen. MAX neemt de positie van één doelgroep als uitgangspunt, met een programmering van kwalitatief hoogwaardige programma's, waarbij respect, integriteit en transparantie hoog in het vaandel staan. De manier van programma's maken zal daarbij eveneens een grote rol spelen: onthaasting, respectvol taalgebruik, rustige beelden en minder luide muziek zijn de kernwoorden. MAX richt zich op de doelgroep vijftigplussers maar beseft direct dat dit een zeer heterogene groep is. Om de gehele doelgroep goed te bedienen, houdt MAX rekening met de verschillen tussen de generaties binnen de doelgroep. Dus zowel algemene programma's voor de hele doelgroep als programma's voor één of twee subdoelgroep(en).
Natuurlijk bevat de programmering van Omroep MAX de wettelijke mix van de vier hoofdprogrammavoorschriften voor de Publieke Omroep, namelijk Cultuur, Informatie, Educatie en Verstrooiing. MAX zou daar als moderne omroep Integratie aan willen toevoegen. Dit begrip Integratie heeft betrekking op het volgende:

1. Het geïntegreerd houden van ouderen als volwaardig en actief mens en burger in de Nederlandse samenleving. Dit uitgangspunt werkt naar twee kanten: enerzijds als signaal naar de samenleving dat moderne vijftigplussers normaal in alles blijven meedoen, of men dat nu prettig vindt of niet, anderzijds als actieve oproep naar vijftigplussers zelf om hun plaats en positie in de samenleving als actief mens en burger ook inderdaad in te nemen en te behouden.

2. Het vanuit de levenservaring en kennis van de rijpere mens leveren van een belangrijke bijdrage aan instandhouding respectievelijk versterking van de samenhang in de maatschappij. Dat geldt in het bijzonder voor de overdracht van beproefde waarden en normen van de Nederlandse cultuur en traditie. Ook hier geldt het uitgangspunt van de Integratie naar twee kanten: naar jongeren en naar allochtonen. Want wie zouden de waarden van onze samenleving, de oude en de moderne, beter kunnen overdragen dan vijftigplussers.
Doelgroep
Nu al is 31% van de bevolking 50 jaar of ouder. Prognoses van het CBS geven aan dat de vergrijzing de komende decennia doorzet. De groep van 65 jaar en ouder zal groeien van 2,1 miljoen mensen in 2003, naar 2,9 miljoen in 2015 tot het hoogtepunt van de vergrijzing in 2040 met 4,1 miljoen mensen ouder dan 65 jaar. Dat deze grote groep helemaal niet achter de geraniums zit, blijkt wel uit Het Tijdbestedingonderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau. Hieruit blijkt dat vijftigplussers hun vrijgekomen tijd opvullen door meer tijd te besteden aan het huishouden, eten, sociale activiteiten en hobby's. Ook besteden ze meer tijd aan het lezen van dagbladen en het kijken naar televisie. Activiteiten zoals winkelen, sporten (ook wandelen en fietsen) en persoonlijke verzorging blijven gelijk. Inmiddels zijn ruim 75.000 mensen lid geworden van Omroep MAX, toch een indrukwekkend aantal voor een omroep die nog niets heeft kunnen laten zien of horen.
Voor uitgebreide informatie kan de website van MAX worden geraadpleegd www.omroepmax.nl