Algemene Onderwijsbond

Extra ondersteuning autochtone leerlingen mag niet ten koste van allochtone leerlingen

Herverdeling achterstandsgelden treft zwakste scholen

Utrecht, 7 juli 2004. Het aanpassen van de rekenmethode om de achterstand van leerlingen te bepalen, zonder extra budget beschikbaar te stellen, betekent opnieuw een forse bezuiniging voor achterstandsscholen. Walter Dresscher, voorzitter Algemene Onderwijsbond: "Het loslaten van etniciteit als reden van achterstand is terecht. Meer geld beschikbaar stellen voor autochtone achterstandsleerlingen is ook meer dan noodzakelijk. Maar dit weghalen bij de scholen die het geld nu krijgen kan absoluut niet. Als je erkent dat er meer achterstandsleerlingen zijn, moet je het budget om achterstanden aan te pakken verhogen. Niet herverdelen."

De AOb pleit al langer voor een nieuwe rekenmethode voor het bepalen van leerachterstanden, de zogenaamde gewichtenregeling. Nu is de regeling: een kind met laag opgeleide autochtone ouders 1,25 maal de reguliere bekostiging. Een schipperskind krijgt 1,4, een woonwagen- of zigeunerkind 1,7 en een kind van laag opgeleide allochtone ouders krijgt 1,9 keer de reguliere bekostiging. De AOb vindt dat niet naar etniciteit gekeken moet worden, maar naar het opleidingsniveau van de eerste opvoeder, de taal die thuis gesproken wordt (waarbij geen onderscheid tussen bijvoorbeeld Turks en Fries) en de sociaal economische status van de opvoeders.

Met het aanpassen van de gewichtenregeling erkent minister Van der Hoeven dat ook autochtone kinderen achterstandsleerlingen kunnen zijn en in dat geval extra begeleiding en ondersteuning nodig hebben. Het aanpassen van de regeling betekent echter niet dat de huidige achterstandsleerlingen opeens geen achterstand meer hebben weg te werken.

De scholen die het hardst getroffen zullen worden krijgen momenteel klap na klap te verwerken: ID-ers (voorheen Melketiers) die ondersteunend werk verrichten worden wegbezuinigd, de taalondersteuning met behulp van OALT is afgeschaft, door het ontslaan van de OALT-docenten missen deze scholen docenten die een brugfunctie vervulden tussen school en allochtone ouders en vanaf volgend jaar wordt er 100 miljoen bezuinigd op het GOA (gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid). Het herverdelen van het geld op basis van de gewichtenregeling komt hier bovenop en dat betekent voor deze scholen opnieuw minder geld voor leermiddelen, minder personeel, grotere klassen, minder ondersteuning et cetera. Walter Dresscher, AOb: "Door de extra investeringen in achterstandsleerlingen de afgelopen jaren liepen zij de achterstand juist in. Als dit plan van de minister door gaat worden we weer jaren terug geworpen."