Gemeente Rotterdam

Nr. 89
7 juli 2004

Gemeente Rotterdam faciliteert taxibranche: Standplaatsen-plus voor keurmerktaxi's

De gemeente Rotterdam gaat na de zomer een plan uitwerken om een proef met twee standplaatsen-plus voor taxi's te realiseren. Standplaatsen-plus liggen op de beste plekken van de belangrijke locaties, ze zijn voor de klant duidelijk herkenbaar en de klant is verzekerd van een product van goede kwaliteit. De standplaatsen kunnen uitsluitend worden gebruikt door taxi's die het geweldsprotocol taxibranche hebben ondertekend en die in het bezit zijn van een taxikeurmerk. De standplaatsen-plus worden gerealiseerd als minimaal 75 straattaxi's van twee taxicentrales een keurmerk hebben en het geweldsprotocol hebben ondertekend. Naar verwachting komt één van de standplaatsen-plus bij het Centraal Station in Rotterdam.

In de afgelopen periode zijn veel maatregelen in gang gezet die kwaliteitsverbetering en veiligheid in de taxibranche tot doel hebben. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt landelijke exameneisen, er is een landelijk keurmerk ingevoerd en mede naar aanleiding van de recente moord op een Rotterdamse taxichauffeur is door de taxibranche Rotterdam, het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente Rotterdam een geweldsprotocol ontwikkeld. De politie reageert met de hoogste prioriteit op geweldsmeldingen van chauffeurs van taxicentrales die het protocol hebben ondertekend. Vanuit de taxibranche komt het calamiteitenteam in actie.

Het plan om in Rotterdam standplaatsen-plus te realiseren is één van de maatregelen waarmee de gemeente Rotterdam op innovatieve wijze de kwaliteitsverbetering van de taxi wil faciliteren. In de notitie 'De taxi in Rotterdam', die is besproken met de Taxi Advies Commissie (TAC) worden ook andere maatregelen genoemd. Zo worden bij enkele standplaatsen tariefborden geplaatst om de consument meer duidelijkheid te geven over de tarieven. Op de borden worden indicatief ritprijzen aangegeven naar bekende bestemmingen in Rotterdam. Ook wordt onderzocht of het mogelijk is om taxi's met een keurmerk gebruik te laten maken van vrije busbanen en om voetgangersgebieden open te stellen voor keurmerktaxi's. De maatregelen passen in het vervoersbeleid van het gemeentebestuur waarin werk gemaakt wordt van een veilige, bereikbare en leefbare stad.

noot voor de redactie/