Onderzoek EUROPE 2004:
Recordniveau kijkcijfers BBC World
7 juli 2004
Als enige (zaken)nieuwszender van Europa boekte BBC World het
afgelopen jaar maandelijks hogere kijkcijfers dan het jaar daarvoor.
Dat blijkt uit het onderzoeksrapport 'Europe 2004', de vijfde
publicatie in de serie 'Europe 2000'.
Wekelijks kijkt 27 procent van de top van de Europese zakenwereld naar
BBC World - dat komt neer op meer dan 2,7 miljoen kijkers. Dit
betekent dat BBC's commerciële 24-uurs nieuws- en informatiezender
uitstekend presteert als het gaat om het bereiken van de zakelijke
beslissers in Europa.
Uit het onderzoek Europe 2004 blijkt ook, dat BBC World door meer
leidinggevenden wordt bekeken dan de zakennieuwszenders Bloomberg en
CNBC samen. Dagelijks kijkt 3,1 procent van de leidinggevenden naar
BBC World, wekelijks is dat 14,3 procent en maandelijks 27 procent.
Naar Bloomberg en CNBC samen kijkt 3,0 procent van de leidinggevenden
dagelijks, 11,9 procent wekelijks en 21,8 procent maandelijks. BBC
World overtreft ook de gezamenlijke zakennieuwzenders in hun bereik
van CEO's (een wekelijks bereik van 19,3 procent tegen 16,8 procent
van de gezamenlijke zenders).
Dat de interesse in de zender groeit, blijkt uit het feit dat de
kijkers 31 procent langer naar BBC World keken dan in 2003. Met een
gemiddelde kijktijd van 33 minuten per dag, kijken BBC World-kijkers
nu 22 procent langer dan CNN-kijkers en zo'n 50 procent langer dan de
mensen die naar Euronews of CNBC kijken.
Het onderzoek is uitgevoerd in zestien Europese landen en beslaat
tv-kanalen, gedrukte en lokale media in heel Europa. Het stelt
adverteerders en reclamebureaus beter in staat om de resultaten van
hun reclamecampagnes in kaart te brengen, te optimaliseren en te
evalueren. Het onderzoek biedt namelijk ook gegevens over de hoger
opgeleiden die in gebruikelijke informatiebronnen niet terug te vinden
zijn.
Jonathan Howlett, directeur Airtime Sales van BBC World, zegt
hierover: 'Vorige maand bevestigde het EMS-onderzoek dat BBC World de
snelst groeiende grote nieuwszender is en het trouwste kijkerspubliek
aantrekt. Het onderzoek Europe 2004 versterkt deze gegevens nog eens:
de kijkcijfers per kijker groeien aanzienlijk en bovendien blijkt uit
alle vijf de onderzoeken in de Europe 2000-serie dat de meeste
nieuws-kijkers naar onze zender kijken. We verwachten dat het European
Business Readership Survey deze trend bevestigt. Dit onderzoek komt in
het najaar uit en BBC World doet er voor de eerste keer aan mee.
In Nederland is het wekelijks kijkgedrag zelfs toegenomen met 148%.
Dat is meer dan twee keer zoveel dan de toename bij alle andere
nieuws- en informatiezenders in het land. Directeur Marketing, Jane
Gorard, van BBC World is opgetogen maar niet verbaasd over deze
uitkomst: 'Vorig jaar is de distributie van BBC World in Nederland met
73 procent toegenomen naar 4,6 miljoen huishoudens in juni 2003. De
toename in distributie en de groeiende bekendheid van de zender
verklaren de grote toename bij de Nederlandse kijkers uit de hogere
inkomensklassen.'
De belangrijkste conclusies van het onderzoek Europe 2004 zijn:
Het maandelijkse kijkerspubliek van BBC World is sinds vorig jaar met
3 procent toegenomen naar 27 procent. BBC World is daarmee de enige
nieuwszender bij het Europe 2000-onderzoek die op dit gebied ieder
jaar groeit:
Europe 2000 = 1,985,000 kijkers per maand (18,3%)
Europe 2001 = 2.108.000 kijkers per maand (20,1%)
Europe 2002 = 2.381.000 kijkers per maand (22,3%)
Europe 2003 = 2.732,000 kijkers per maand (26,3%)
Europe 2004 = 2.716,000 kijkers per maand (27,0%)
BBC World blijft binnen de onderzoekspopulatie de welgestelde kijkers,
zoals zakenreizigers, aantrekken. Het dagelijkse kijkerspubliek
bestaat voor het grootste gedeelte uit:
- 3+ zakenreizigers in vliegtuigen (50,3%)
- Eersteklas- of business class-reizigers (33,4%)
- Gebruikers van VIP-lounges (21,8%)
- 30+ hotelkamers per jaar (15,5%)
- Zakelijke contacten uit het buitenland (39,9%)
De onderzoekspopulatie was dit jaar kleiner.
- Het onderzoek Europe 2003 werd gedeeltelijk uitgevoerd tijdens de
oorlog met Irak.
Dit onderzoek is uitgevoerd in zestien Europese landen onder
welgestelde volwassenen van 25 jaar en ouder. De uitvoering was in
handen van IPSOS-RSL Ltd. De populatie van 10,05 miljoen mensen
vertegenwoordigt de bovenste 4 procent van de bevolking in het
onderzoeksgebied. Het onderzoek voorziet ook adverteerders en
reclamebureaus van een Reach and Frequency-faciliteit in zestien
landen in Europa. Ze zijn hierdoor beter in staat om de planning en
resultaten van hun reclamecampagnes in kaart te brengen, te
optimaliseren en te evalueren.