Ingezonden persbericht


Persbericht

Regionale verschillen in Verantwoord Frituren

WOERDEN, 7 juli 2004 -- Drie maanden na de aftrap van de campagne Verantwoord Frituren heeft zo'n 12% van alle fastfoodbedrijven in Nederland zich als deelnemer ingeschreven. Zuid-Holland en Friesland zijn koploper: hier frituurt reeds 16% verantwoord. Zeeland heeft met 6% de minste ondernemers. Koninklijk Horeca Nederland en het Voorlichtingsbureau MVO roepen ondernemers op hun verantwoordelijkheid te nemen en alleen nog maar vloeibaar te frituren.

In vloeibaar frituurvet zitten in vergelijking met vast frituurvet veel goede, onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de fastfoodsector raken ondernemers steeds meer op de hoogte van deze gezondheidsaspecten van vloeibaar frituurvet. De keuze van het vet wordt echter nog vaak uit gewoonte bepaald of door economische motieven.

Met de aanmelding van ruim 700 fastfoodrestaurants en cafetaria (12%) zijn de eerste maanden van de campagne Verantwoord Frituren zeer succesvol verlopen. De bedrijven hebben afgesproken vloeibaar frituurvet te gebruiken en zich te houden aan de Spelregels Verantwoord Frituren. Zo worden in een groot aantal formuleketens (McDonald's, Burger King, Febo, Food Planet, Smullers, Snackpoint, Verhage, Bram Ladage, Hap Snap, Kwalitaria, Vork, Smulwereld, Come Back, Big Snack, Anytime en Plaza) alleen nog maar verantwoord gefrituurde snacks en frites verkocht.

Op www.friturenindehoreca.nl worden de deelnemers van de campagne in beeld gebracht. Aan de hand van een kaart van Nederland is te zien waar verantwoord gefrituurd wordt en waar de dichtheid van deelnemende ondernemers het grootst is. Daarnaast bevat de website ook uitgebreide achtergrondinformatie over verantwoord frituren, de meest gestelde vragen en antwoorden. Ook komen gebruikers van vloeibaar frituurvet zelf aan het woord.

De tweejarige campagne Verantwoord Frituren is een initiatief van Koninklijk Horeca Nederland en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën. De campagne ging op 31 maart 2004 van start en heeft als doelstelling om zoveel mogelijk (minstens 50%) van alle Nederlandse fastfoodrestaurants en cafetaria over te laten stappen op vloeibaar frituurvet. Het intensief informeren van horecaondernemers maakt een belangrijk deel uit van de campagne.

Lees alles over de campagne op www.friturenindehoreca.nl


---

Noot voor de redactie -