Provincie Noord-Brabant


Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl
Bank ING 67.45.60.043
Postbank 1070176

Persbericht                                       
                                                  

Uitnodiging aan de pers

Discussiebijeenkomst over financieel toezicht op gemeenten

Het Ministerie van BZK en de provincie Noord-Brabant houden op donderdag 8 juli een discussiebijeenkomst over het financiële toezicht van de provincie op gemeenten. De bijeenkomst wordt van 14.00 tot 17.30 uur gehouden in Van der Valk Hotel in Vught. De inleidingen en de discussies tijdens de bijeenkomst gaan in op recente ontwikkelingen binnen dit financieel toezicht en de mogelijke nieuwe ontwikkelingen op dat terrein.

Namens de provincie Noord-Brabant zal de gedeputeerde voor bestuur en middelen, Peter van Vugt, een inleiding verzorgen en deelnemen aan de discussie. Hij zal in zijn inleiding onder meer ingaan op de mogelijkheden om in het kader van deregulering en ontbureaucratisering binnen Brabant een pilot te starten met een alternatieve vorm van financieel toezicht.

Het financiële toezicht van de provincie is gebaseerd op de Gemeentewet en in elke provincie uitgewerkt in een beleidskader. De provincie Noord-Brabant gaat er bij haar toezicht van uit dat gemeenten een structureel gezond financieel beleid voeren, nu en in de toekomst. Dat houdt onder meer in dat geen lasten naar de toekomst worden verschoven. Hiermee wordt voorkomen dat gemeenten een beroep moeten doen op extra steun uit het Gemeentefonds. Dit fonds is bedoeld voor de gezamenlijke gemeenten. Extra steun voor de ene gemeente gaat ten koste van alle andere gemeenten.


Programma

Dagvoorzitter
Als dagvoorzitter zal optreden de heer drs D.P. Noordhoek, Northedge B.V. De heer Noordhoek was dagvoorzitter en discussieleider van enkele van de vrij recent gehouden rondetafelconferenties over Financieel toezicht in beweging.

13.45 - 14.00 uur Ontvangst

14.00 uur Opening door de heer drs. S.P. van den Eijnden, directeur Bestuurlijke en Financiële Organisatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en aansluitend een introductie van de dagvoorzitter, de heer drs. D.P. Noordhoek, die een toelichting zal geven over de opzet van de bijeenkomst.

14.15 uur Inleiding door de heer H.S.K. Boerboom, hoofd Financiële Organisatie Binnenlands Bestuur van het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties.

Recent is in een drietal door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties georganiseerde rondetafelconferenties gediscussieerd over de vraag of het financiële toezicht op provincies en gemeenten toe is aan verbreding of verdieping. Ook een aantal vertegenwoordigers van gemeenten nam daaraan deel. De conferenties werden ingegeven door ontwikkelingen zoals de dualisering, de daaruit voortvloeiende nieuwe rol van de gemeenteraad, rekenkamer, accountant en daarmee ook de toezichthouder, alsmede ontwikkelingen op het gebied van proces- en risicomanagement en Europese regelgeving (subsidies, staatssteun). Daarnaast speelt de vraag of het financiële toezicht na de wijzigingen in 1994 toe is aan een actualisering.
De uitkomst van de discussie is dat een modernisering wenselijk wordt geacht.
Het huidige toezichtcriterium 'sluitendheid van de begroting' moet zich ontwikkelen in de richting van 'duurzaam financieel beleid', waarbij meerjarenbegroting, financieel beleid en beheer (de verordeningen 212, 213 en 213a Gemeentewet), de jaarstukken alsmede risicobeheer en de begrotingsparagrafen meer aandacht verdienen.

In de presentatie zullen de conclusies van de rondetafelconferenties nader worden toegelicht en zal een doorkijk worden gegeven in de ontwikkelingsrichting van het financiële toezicht.

14.30 uur Inleiding door de heer drs G. te Wechel, directeur Middelen en Arbeidszaken van de Vereniging Nederlandse Gemeenten.

Financieel toezicht kan nooit in de plaats treden van de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het onder toezicht geplaatste bestuur. De pretenties van financieel toezicht door provincies dienen om die reden bescheiden te zijn. Nu recent het institutionele kader voor het beheer van de gemeentelijke financiën is uitgebreid en geïntensiveerd, dient het provinciaal toezicht zich primair te richten op de kwalitatieve uitvoering door gemeenten van het BBV. De beleidsmatige uitgangspunten voor het financieel beheer door de gemeenten zijn door de verordeningen 212, 213 en 213a in de regel uitgebreider dan voorheen vastgelegd; met ingang van 2006 komt daar nog eens de Lokale Rekenkamer bij. Verbreding en verdieping van het financieel toezicht, dat verder gaat dan de recent geïntroduceerde nieuwe instrumenten, is overbodig en ongewenst.

14.45 uur Inleiding door de heer drs P.A. van Vugt, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant.

Het belangrijkste argument voor het financiële toezicht op de gemeenten is te voorkomen dat gemeenten in een zodanige financiële positie terecht komen dat een extra beroep op middelen van het Gemeentefonds nodig is. De vraag die zich aandient is of het financiële toezicht in de huidige vorm moet blijven bestaan. Hierbij kan worden opgemerkt dat een gemeente zelf verantwoordelijk is voor zijn financiën. Als men een slecht of onvoorzichtig financieel beleid voert, zal men zelf de gevolgen moeten dragen. Daarbij past dat de mogelijkheid om een extra beroep op het Gemeentefonds te doen, komt te vervallen. Omdat dit (nog) niet aan de orde is, zal het financieel toezicht op de gemeenten (het zogenaamde verticale) toezicht gehandhaafd moeten worden. Het zou echter mogelijk moeten zijn in deze provincie in het kader van de deregulering en ontbureaucratisering een pilot te starten met een alternatieve vorm van financieel toezicht. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de gemeente zelf.

15.00- 15.30 uur Pauze

15.30 -16.30 uur Paneldiscussie en zaaldiscussie. In het panel hebben naast de drie inleiders zitting de heer A. Elsenaar RE RA, voorzitter Branchegroep Gemeenten van Deloitte & Touche, de heer F.C. Gerbrands, wethouder van de gemeente Oosterhout en de heer drs J.K. Fraanje, secretaris van de gemeente Boxtel en bestuurslid van de Vereniging van Brabantse Gemeenten.

16.30 uur Conclusies en sluiting door de dagvoorzitter.

Na afloop van de bijeenkomst is er nog de gelegenheid om onder het genot van een drankje en een hapje nog even na te praten.



Provincie Noord-Brabant