Ingezonden persbericht


Premier informeert de Kamer over IP

02-07-2004

Minister-president Balkenende heeft de Tweede Kamer nader geïnformeerd over het werk van het Innovatieplatform. Naast de voortgang van de werkzaamheden in de verschillende werkgroepen, schetst de premier de verschillende rollen van het platform. Zo kan het platform een 'ijsbreker' zijn, door met voorstellen te komen voor systeemingrepen. Ook wil het platform als versneller of katalysator optreden. Bijvoorbeeld door concrete hindernissen weg te nemen of experimenten te starten om nieuwe oplossingen te laten proefdraaien. Ten slotte heeft het Innovatieplatform een rol als cultuurveranderaar. Dit komt tot uiting in het benoemen van een aantal sleutelprojecten en gebieden. Een concrete uitwerking van de rol als katalysator vormt het stuk 'Rapportage en voorstellen Consultatiekringen', dat bij de brief aan de Kamer is gevoegd. Dit stuk is een actieplan met voorstellen voor de aanpak van elf praktische belemmeringen en versnellers voor de innovatiekracht van Nederland.

Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der P o s t a d r e s
Postbus Postadres Staten-Generaal Postadres Den Haag Lange Poten 4 2511 CL DEN HAAG

P o s t a d r e s
Postadres, Den Haag Postadres

P o s t a d r e s P o s t a d r e s P o s t a d r e s
1 juli 2004Postadres 04M467252 Innovatieplatform Onlangs heeft u de Minister van Economische Zaken verzocht nadere informatie te verstrekken over de activiteiten van het Innovatieplatform. Bij brief van 23 juni jl. bent u door hem beknopt geïnformeerd over de acties die het Innovatieplatform de afgelopen periode concreet heeft ondernomen en welke resultaten daarbij zijn bereikt. Daarbij is tevens aangegeven dat ik u op korte termijn uitgebreider zou informeren. Deze toezegging wil ik graag combineren met het recente verzoek van de vaste commissie van Economische Zaken in het AO van 24 juni jl. om nog voor aanvang van het zomerreces het tijdpad, de verslagen en het werkplan van het Innovatieplatform te kunnen ontvangen. Achtergronden van het Innovatieplatform De oprichting van het Innovatieplatform heeft als achterliggende gedachte om effectief doorbraken tot stand te brengen in de Nederlandse kenniseconomie. Dat is van belang voor de economische groei op langere termijn. Immers, de structuur van onze economie moet verbeteren om de concurrentie aan te kunnen. Door kennis, ervaring en expertise uit bedrijfsleven, wetenschap en bestuur als het ware op elkaar te stapelen is het mogelijk veel creatieve ideeën te mobiliseren, maar ook veel praktisch vernuft om die ideeën te realiseren. Daarbij is de uitdaging belemmeringen weg te nemen en stimulansen voor bevordering van de kenniseconomie te ontwikkelen.
In deze zin moet het Innovatieplatform fungeren als een "ijsbreker" voor de kenniseconomie, waarbij ideeën voor de verdere ontwikkeling van de kenniseconomie worden aangedragen en omgezet in concrete voorstellen. Daarbij gaat het zowel om praktische oplossingen voor de korte termijn als om grotere strategieën voor de langere termijn. Het platform richt zich op de hele "kennisketen": de ontwikkeling van kennis, de toepassing van kennis en het commercieel gebruik van kennis.

In het afgelopen jaar heeft het Innovatieplatform zich in eerste aanleg beraden over

de beste condities voor innovatie en de keuze van onderwerpen die passen bij de Nederlandse context, waarin de structuur van de economie (een diensteneconomie met een lange logistieke traditie) een belangrijke plaats inneemt. Inmiddels zijn twee concrete adviezen uitgebracht. Dit betreft de kennismigranten (i.c. verbetering van de toegankelijkheid van Nederland door internationale kenniswerkers) en Casimir (i.c. verbetering van de kennisketen door meer ruimte voor excellent wetenschappelijk onderzoek en meer aandacht voor de benutting van die kennis door bedrijven). Daarnaast wordt in werkgroepen aan een aantal adviezen gewerkt die moeten leiden tot systeemveranderingen. Tenslotte geeft het Innovatieplatform adviezen over het kabinetsbeleid (bijv. kennisenveloppe, innovatiebrief, Webu, deltaplan bêta-techniek) en een aantal onderwerpen daaruit wordt ook samen met Innovatieplatform nader uitgewerkt (bijv. WBSO- intensiveringen en Technopartner). Bovendien consulteert het Innovatieplatform regelmatig vertegenwoordigers van de `coming generation' over de ervaren belemmeringen in de dagelijkse praktijk van werk, studie en onderzoek. Inzicht in feitelijke werkzaamheden van het Innovatieplatform a. Gespreksonderwerpen
In het licht van bovenstaande zult u begrijpen dat het karakter en de werkwijze van de Innovatieplatformvergaderingen zich minder goed verhouden met uitgebreide verslaglegging danwel openbaarmaking daarvan. Om toch zoveel mogelijk tegemoet te komen aan uw verzoek om meer inzicht te krijgen in de werkzaamheden van het platform, zend ik u bijgaand een overzicht van de belangrijkste gespreksonderwerpen uit de afgelopen vergaderingen (bijlage 1). Een en ander is aangevuld met korte stand van zaken notities uit de verschillende werkgroepen die onder de vlag van het Innovatieplatform actief zijn (bijlage 2).
b. De notitie Consultatiekringen
Tevens doe ik u toekomen de notitie `consultatiekringen' (bijlage 3). Hierin wordt door het Innovatieplatform een actieplan, c.q. agenda gepresenteerd waarin voorstellen worden ontwikkeld voor de aanpak van elf praktische belemmeringen en versnellers voor de innovatiekracht van Nederland (U ziet tevens de Top 10 met praktische hindernissen uit de strategische agenda.). Deze aanpak sluit aan bij de interventiestrategie `praktische hindernissen en versnellers' van het Innovatieplatform Het Innovatieplatform heeft in het voorjaar zeven consultatiekringen georganiseerd. Deze `bottom-up' gesprekken zijn gevoerd met scholieren VMBO/MBO (beroepskolom), scholieren HAVO/ VWO, studenten, (top)onderzoekers, startende ondernemers, financiers van starters en een aantal grote bedrijven. Deze verschillende groepen beschouwt het platform onder meer als zijn 'klanten'. Aan hen is de vraag voorgelegd wat zij zien als de belangrijkste ergernissen, hindernissen en versnellers om hun werkzaamheden op een zo goed mogelijke P a g i n a

2/4

manier te kunnen doen. Vervolgens is de vraag voorgelegd om aan te geven welke

maatregelen die ergernissen en hindernissen uit de weg kunnen nemen en versnellers kunnen realiseren. De voorstellen in bijgaande notitie zijn daar het resultaat van.

De voorstellen uit het actieplan sluiten aan bij een aantal hardnekkige knelpunten die de innovatiekracht van Nederland in de weg staan en die het Innovatieplatform zijn aangedragen uit de verschillende consultatiekringen In de bijlagen worden deze nader toegelicht.
c. De strategische agenda van het Innovatieplatform Tot slot zend ik u de strategische agenda van het Innovatieplatform (bijlage 4). Deze agenda, die tevens dient als werkplan, is gedestilleerd uit de opdracht van het Innovatieplatform: "plannen opstellen en een visie ontwikkelen teneinde een impuls te geven aan innovatie in Nederland". Deze agenda betreft de zogenaamde doelstellingennotitie waar de Tweede Kamer om gevraagd heeft. Overigens merk ik op dat het werkprogramma van het projectbureau van het Innovatieplatform desgewenst te vinden is op de website van het Innovatieplatform. Als korte toelichting op de strategische agenda moge het volgende dienen.
De context van het werk van het Innovatieplatform wordt mede gevormd door de Lissabon ambities en het verschil tussen deze ambities en de werkelijkheid. Het platform kan daarbij een belangrijke bijdrage leveren aan de missie van het kabinet om de innovatiekracht van Nederland te versterken zodat ons land in 2010 weer een koploper is in de Europese kenniseconomie. Alleen door een aantal systeemwijzigingen is deze ambitie te realiseren. De kern van de werkhypothese is dat Nederland op dit moment haar menselijk en economisch potentieel onderbenut. Het platform wil voorstellen aandragen om dat potentieel maximaal tot ontwikkeling te brengen. Uitgangspunt is daarbij dat de kenniseconomie draait op drie spelers: kennisinstellingen, bedrijven en overheid. Het Innovatieplatform gaat door interventiestrategieën laten zien hoe het samenspel tussen de drie spelers anders en beter kan. Het gaat daarbij om:
Systeemveranderingen
Vanuit haar rol als ijsbreker komt het platform op een aantal punten met voorstellen voor systeemingrepen. Op dit moment is de vraag aan de orde hoe we in Nederland kunnen komen tot meer focus en massa in het onderzoek, hoe we bij de financiering van het onderzoek beter rekening kan worden gehouden met prestaties en kwaliteit en hoe de doorstroming in de zogeheten beroepskolom verbeterd kan worden. Diverse werkgroepen onder leiding van leden van het Innovatieplatform zijn aan de slag om deze onderwerpen uit te werken (bijv. "Doorstroming beroepskolom" en "Overheid en Innovatie"). Nadere informatie over de stand van zaken van deze werkgroepen is als bijlage bij deze brief gevoegd. Top 10 met praktische hindernissen
P a g i n a

3/4

Vanuit haar rol als versneller en katalysator komt het platform met een actielijst, de

zogenaamde Top-10 met praktische hindernissen en de mogelijke oplossingen. Vele kleine hindernissen vormen samen één grote. De eerste lijst levert bijvoorbeeld de volgende punten op: kennisvouchers voor het MKB en een raamovereenkomst over intellectueel eigendom bij publiek-private samenwerking. Sleutelprojecten en-gebieden
Vanuit haar rol als cultuurveranderaar symboliseert het Innovatieplatform aan de hand van sleutelprojecten en gebieden wat er kan gebeuren als Nederland zich uit de middenmoot ontworstelt. Onlangs heeft het Innovatieplatform een oproep gedaan aan bedrijven en kennisinstellingen die denken de mondiale concurrentie aan te kunnen. Hen is gevraagd aan te geven waar zij kansen zien en wat er voor nodig is om deze te benutten.
Experimenten
Het Innovatieplatform realiseert zich dat drie jaar tijd te kort is om het hele innovatiesysteem te reorganiseren én de resultaten te oogsten. Vanuit haar rol als katalysator start het Innovatieplatform daarom experimenten waarin nieuwe oplossingen kunnen `proefdraaien'. Een voorbeeld vormt het advies over de Casimir beurzen (beurzen om publiek-private mobiliteit onderzoekers te bevorderen). Kortom, het Innovatieplatform werkt aan een viertal samenhangende interventies. Zowel de belangrijke lange termijn vraagstukken als de kleine ergernissen in het veld komen aan bod. Daarnaast symboliseren de experimenten en sleutelprojecten en -gebieden de weg die het Innovatieplatform voor zich ziet voor de Nederlandse kenniseconomie.
In 2004-2005 komt het er op aan de praktische toepassing van deze voorstellen zoveel mogelijk te realiseren. Over de voortgang hiervan en over de ontwikkeling van nieuwe voorstellen zal ik uw Kamer periodiek informeren. De MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken,
mr. dr. J.P. Balkenende
P a g i n a

4/4


---- --