Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Naar een sterke en competitieve Europese luchtvaartindustrie

Tijdens de eerste dag van de Informele Transportraad in Amsterdam hebben 25 Europese transportministers onder voorzitterschap van staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat gediscussieerd over de ontwikkelingen in de luchtvaartsector en de uitdagingen voor het Europese luchtvaartbeleid voor de komende jaren. De Europese bewindslieden hebben uitgebreid gesproken over de mogelijkheden om de groei van de luchtvaart in Europa zo goed mogelijk te accommoderen. De transportministers zijn het erover eens dat luchtvaart een belangrijke bijdrage levert aan de uitgebreide Unie in sociaal-economisch opzicht. Een stevig en samenhangend luchtvaartbeleid in Europees verband is daarom van belang. Vanmiddag is onder leiding van staatssecretaris Schultz van Haegen een eerste aanzet gegeven tot een gemeenschappelijke luchtvaartagenda van de toekomst.

Tijdens de middagdiscussie zijn drie themas voor deze luchtvaartagenda besproken. Eén van de themas gaat over de belangrijkste belemmeringen voor de verdere groei van de luchtvaart in Europa. In het kader hiervan is gesproken over het beleid ten aanzien van luchthavens en Air Traffic Management (ATM). Voor luchthavens betekent dit optimale benutting van schaarse infrastructuur. Hierbij zijn de verhandelbaarheid van slots en de harmonisatie van luchthavenheffingen en milieumaatregelen genoemd. Op ATM-gebied is een snelle en uniforme invoering van de Single European Sky wenselijk. Eén uniform systeem is veiliger, zorgt voor minder vertragingen en minder kosten, wat zowel de consument als de luchtvaartmaatschappijen ten goede komt. Tijdens de informele bijeenkomst van de VTE-raad (ministers van transport, telecommunicatie en energie) die het Nederlandse voorzitterschap op 19 en 20 november organiseert, wordt dit onderwerp nader besproken.

Het tweede thema betrof de benodigde overheidsacties om de internationale concurrentiepositie van de Europese luchtvaartsector te versterken. Tijdens de discussie zijn stemmen opgegaan voor betere regels en het vermijden van overregulering. De regels zouden geen of nauwelijks extra administratieve en financiële lasten voor de sector met zich mee moeten brengen. Ook hoeft niet alles Europees te worden geregeld. Sommige zaken kunnen beter nationaal worden aangepakt, andere aspecten vragen om een mondiale aanpak.

Het laatste thema ging over de randvoorwaarden voor veiligheid, beveiliging, milieu en consumentenbelangen. Op het gebied van veiligheid streven de ministers naar meer inzicht in de veiligheidsprestaties van luchtvaartmaatschappijen. Het kostenaspect bij de beveiliging van luchtvaart is ook aan de orde geweest. De terroristische aanslagen in New York en Washington van 2001 hebben aangetoond hoe kwetsbaar de luchtvaartsector is. De beveiligingskosten zijn hoog.
Daarnaast is de bescherming van de belangen van de consumenten besproken. Hierbij is gewezen op de noodzaak van het vinden van een goede balans tussen enerzijds de rechten van de passagiers en anderzijds de bredere internationale belangen van de Europese carriers.