Nederlandse Onderneming voor Energie en Milieu BV

SENTERNOVEM

Nederlandse inbreng EU agenda op duurzame mobiliteit

Belangenorganisaties en bedrijfsleven doen voorstellen voor duurzame mobiliteit

.Als we mobiel willen zijn, dan maar schoon, stil en zuinig. Het is geen fata morgana, het kan en het moet.' Dat stelde Staatssecretaris Van Geel van VROM bij de aanvang van zijn voorzitterschap voor de Milieuraad. Van Geel wil het voorzitterschap benutten om hoog in te zetten op milieu. Vandaag ontvangt de staatssecretaris de agenda-voorstellen die Nederlandse belangenorganisaties belangrijk vinden.

Betrokken maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven (BOVAG, RAI Vereniging, ANWB, TLN, EVO, Stichting Natuur en Milieu, Fietsersbond, TNO Automotive, Institute for Risk Assessment, Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie, VNO-NCW en VNG) trekken gezamenlijk op voor de agenda van het voorzitterschap van de EU Milieuraad. Vandaag ontvangt staatssecretaris Van Geel (milieu) de standpunten en aanbevelingen op het dossier duurzame mobiliteit van Jef Pleumeekers, directeur van SenterNovem, de uitvoeringsorganisatie die de standpunten heeft verzameld. De staatssecretaris wordt gevraagd deze aanbevelingen het komende half jaar te gebruiken als prioriteitenlijst voor zijn werkzaamheden als voorzitter.

Visie op duurzame mobiliteit
De shortlist bestaat uit de gemeenschappelijke visie van 12 maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers van bedrijfsleven over instrumenten en maatregelen om duurzaam wegverkeer via Europa te stimuleren en te realiseren. Het gaat daarbij om voorstellen voor EU-normstelling, fiscale maatregelen en concrete toepassingsmogelijkheden voor duurzaam wegverkeer. De aanbevelingen van de organisaties gaat Van Geel inbrengen op de informele Milieuraad de komende dagen en tijdens de Milieuraad in oktober.

Normstelling EU-niveau
Alle partijen zijn het eens dat normstelling op EU-niveau een goed instrument is om het wagenpark schoner te maken. Een scherpere emissienormering zorgt voor minder uitstoot van fijn stof, stikstofoxiden en koolwaterstoffen. Een halvering van uitstoot door verkeer is nu al mogelijk met de invoering van bestaande technieken. Van belang is de verlaging van negatieve gezondheidseffecten door verkeer. Doelvoorschriften in de vorm van maximale emissies per kilometer werken beter dan middelvoorschriften. Zo wordt de markt immers geprikkeld om de meest doelmatige en kosteneffectieve oplossing te zoeken. Van Geel wil zich hard maken voor snelle besluitvorming over de Euro-5-norm en wellicht ook al de Euro-6-norm voor personenauto.s en bestelauto.s om via deze strenge normering roetfilters voor nieuwe dieselauto.s en bestelauto.s verplicht te stellen.
De organisaties bevelen aan om de vermindering van de CO2-emissie te bereiken door het huidige ACEAconvenant met de auto-industrie verder aan te scherpen of hierover CO2 -normstelling voor nieuwe auto.s in te voeren. Van Geel is blij met de ambities van de organisaties maar geeft aan dat het moeizaam is om voor nieuwe normen draagvlak te vinden. Van Geel belooft hier wel zijn best voor te doen. Het kabinet heeft onlangs in de Beleidsnota Verkeersemissie besloten om de BPM te differentiëren naar CO2-uitstoot. Ook is in die nota besloten om de CO2-uitstoot te beperken door vanaf 2006 op beperkte schaal biobrandstoffen in te voeren.

De gebruiker betaalt
Accijns, BPM, MRB en andere typen van prijskaartjes voor het weggebruik zullen sterk op de nationale agenda's aanwezig zijn de komende jaren. De organisaties onderschrijven het uitgangspunt .de gebruiker betaalt.. Dit pleit voor een mobiliteitstarief of een kilometerafhankelijke heffing. Als daarin een uitstootafhankelijke heffing is opgenomen, is daarmee de prikkel aanwezig om schonere voertuigen aan te schaffen en te gebruiken. Van Geel vindt dat deze prikkels overeind moeten blijven, ook in het plan dat Minister Peijs samen met maatschappelijke organisaties wil gaan opstellen voor het mobiliteitstarief.

Stille banden
Stille banden (-3 decibel) kunnen een kosteneffectief middel zijn om geluidsoverlast te bestrijden, zeker in vergelijking met stil asfalt of geluidsschermen. Om dergelijke stille banden te introduceren, zien de organisaties het belang van convenanten met fabrikanten, dealers en importeurs. Daarmee is het mogelijk een langere periode van duidelijkheid naar de markt te geven. Met implementatie van de stille banden kan nu al een halvering van de geluidsoverlast worden bereikt. Van Geel is blij met de medewerking van het bedrijfsleven op dit punt en geeft daarbij aan dat er ook tests zijn gedaan met banden die nog stiller zijn (- 7 decibel) die ook goed scoren op veiligheid. Er is hier een belangrijke milieuwinst te halen.

De agenda van de organisaties is te verkrijgen bij SenterNovem: a.kamping@novem.nl, tel (030) 239 35 56.

SenterNovem is een agentschap van het Ministerie van Economische Zaken en is ontstaan uit een fusie tussen Senter en Novem. SenterNovem voert beleid uit voor verschillende overheden op het gebied van innovatie, energie & klimaat en milieu & leefomgeving en draagt zo bij aan innovatie en duurzaamheid. Meer informatie: www.senternovem.nl.