Ministerie van Economische Zaken


http://www.minez.nl

MINEZ: Vragen van het lid Gerkens ingezonden 22 juni 2004

De minister van Economische Zaken mr. L.J. Brinkhorst heeft deze vragen als volgt beantoord.


1. Wat is uw reactie op de heroverweging van het standpunt van de NMa over de relevante energiemarkt1 waardoor fusies wellicht mogelijk worden?

Het behoort tot de taken van de NMa om een open blik te hebben voor veranderingen in marktomstandigheden, die mogelijk gevolgen hebben voor de wijze waarop markten worden afgebakend. Gelet op de recente ontwikkelingen in de energiemarkt, zoals het vrijgeven van de markt voor kleinverbruikers en de voorgenomen splitsing van de energiebedrijven in een netwerkbedrijf en een commercieel leveringsbedrijf, is het dan ook logisch dat de NMa beziet of, en zo ja in hoeverre, deze ontwikkelingen invloed kunnen hebben op de manier waarop naar markten moet worden gekeken. Het feit dat de NMa een studie doet naar de gevolgen van dergelijke ontwikkelingen op de voor de beoordeling van een fusie relevante markt, betekent natuurlijk niet dat de conclusies ten aanzien van deze marktafbakening in de nabije toekomst ook daadwerkelijk anders zullen zijn. Essentieel punt blijft of in de Nederlandse markt een voldoende mate van marktwerking aanwezig blijft.

Daartoe is het van belang dat bij de beoordeling van fusies en overnames wordt vastgesteld of er een economische machtspositie ontstaat of wordt versterkt. De bepaling van de relevante markt is daarbij een hulpmiddel. Soms kan een analyse plaatsvinden die beter recht doet aan een juiste beoordeling van het belang van importen.

Zo heeft de NMa bij de recente beoordeling van de overname van Reliant door Nuon zich niet beperkt tot een analyse op nationaal niveau. Bij die beoordeling is gekeken naar alle bestaande importmogelijkheden en is ook al rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding van deze importmogelijkheden. Zelfs als deze mogelijkheden allemaal mee worden genomen in de beoordeling zou die overname volgens het onderzoek van de NMa hebben geleid tot (mogelijk aanzienlijke) prijsstijgingen. Daarom heeft de NMa toen als voorwaarde gesteld dat Nuon een deel van zijn capaciteit beschikbaar zou stellen aan andere bedrijven.


2. Vindt u fusies tussen Nederlandse energiebedrijven wenselijk? Zo ja, onder welke voorwaarden? Zo neen, waarom niet?

Het is primair aan de NMa om fusies en overnames in Nederland te beoordelen. De NMa beoordeelt of er als gevolg van een fusie een economische machtspositie ontstaat of wordt versterkt. Dit zou namelijk de marktwerking verstoren. Indien er geen machtspositie ontstaat, wordt de fusie goedgekeurd.


3. In hoeverre verwacht u dat fusies en overnames consequenties zullen hebben voor de energieprijzen in Nederland? Kunt u dit toelichten?

Dat valt op voorhand moeilijk te zeggen. Als een fusie bij de NMa wordt gemeld, maakt de NMa een analyse van de mogelijke gevolgen voor de concurrentie en het verwachte effect op de prijzen. In het geval van de overname van Reliant door Nuon constateerde de NMa dat de prijzen naar verwachting zouden stijgen. Daardoor zijn er voorwaarden gesteld, die tot doel hebben om dat prijseffect teniet te doen.


4. Wat is mening over het feit dat de heroverweging van de NMa in deze kwestie ingaat tegen het advies van de Algemene Energieraad?

Zoals onder 1 is aangegeven is sprake van een studie die analyseert of recente ontwikkelingen in de energiemarkt van invloed zijn op de wijze van afbakening van de voor een beoordeling relevante markt. De uitkomst van die studie is nog niet bekend. De analyse van de relevante geografische markt die de NMa bij recente besluiten heeft toegepast komt overigens volledig overeen met die van de Energieraad.


5. Kunt u aangeven wie uiteindelijk het beleid maakt voor wat betreft fusies en overnames van energiebedrijven: de minister, de NMa of de Dienst uitvoering en toezicht Energie? Wat vindt u hiervan?

Fusies en overnames worden in Nederland getoetst door de NMa. De DTe kan daarbij, net als organisaties in de sector, worden gevraagd om met specifieke kennis behulpzaam te zijn.

Wanneer de NMa geen vergunning verleent voor een bepaalde fusie, dan kan volgens de wet de minister een vergunning verlenen, indien er naar zijn oordeel gewichtige redenen van algemeen belang zijn die zwaarder wegen dan de te verwachten belemmering van de mededinging. Overigens is het de rechter die de besluiten van de NMa toetst, indien een onderneming daartegen in beroep gaat.

12 jul 04 17:31