Ingezonden persbericht


Stichting Nijmeegse Orgelkring

Nijmegen, 1 juli, 2004

PERSBERICHT

Declamatie en muziek

Dante en Orpheus inspireren Liszt

NIJMEGEN -- Literatuur en Muziek, is het thema van het orgelconcert dat Jetty Podt op 13 juli geeft in de Sint Stevenskerk. Zij werkt in haar concert samen met Wam de Moor. De Moor draagt teksten voor uit De Goddelijke Komedie van Dante en Orpheus van Ovidius. Podt speelt daarbij de gelijknamige composities van Franz Liszt. Het concert begint om 20.30 uur. Den entree bedraagt ¤ 5,- of ¤ 4,- met korting;

'De invloed van beeldende kunst en literatuur is alomtegenwoordig in het werk van Liszt' vertelt Jetty Podt over het concertprogramma. ' Bij de voorbereiding van het concert is ons gebleken op welke treffende wijze wij Dante en Orpheus opnieuw ontmoeten in de muziek van Liszt.' Podt, huisorganist van de Stevenskerk, voelde tijdens het spelen van de muziek als het ware de inspiratie van de teksten die Liszt voelde terwijl hij componeerde. Liszt, die de grootste pianist van zijn tijd was, wijdde zich op latere leeftijd aan het componeren. Hij verbleef meermalen in Italië, waar hij zich liet inspireren door de schoonheid van de beeldende kunst en de literatuur, zoals kunstwerken van Rafaël, Michelangelo, en literatuur van Dante en Ovidius. In de geselecteerde teksten en muziek klinkt de kracht van de liefde door, zo hevig dat zij de dood kan overwinnen. Voorafgaand aan Liszt' Einleitng, Fuge und Magnificat aus der Symphonie zu Dante's Divina Commedia, draagt Wam de Moor verschillende passages uit de drie delen Hel. Louteringsberg en Paradijs van De Goddelijke Komedie van Dante Alighieri voor, deze passages hebben Liszt duidelijk geïnspireerd. Podt over de selectie: 'Er is geen mooiere canto dan Canto 23 van Paradijs om te horen voorafgaande aan Liszts invulling van het derde deel van zijn symfonie, met een Magnificat.'

De compositie Orpheus van Liszt sluit aan op declamatie uit Orpheus van Ovidius. Liszt schreef als voorwoord bij deze compositie: 'Nu en vroeger en altijd is het Orpheus, is het de kunst, die haar melodieuze golven, haar machtige akkoorden als een mild, onweerstaanbaar licht uitstort over de weerstrevende elementen die in de ziel van ieder mens en in het binnenste van elke maatschappij elkaar in bloedig gevecht bestrijden.' Liszt componeerde Orpheus als een symfonisch gedicht, hij een nauwe verbinding met de poëzie zocht. Dit mondde uit in een lossere muzikale vorm dan gebruikelijk is voor de zogenoemde programmamuziek.

Als derde compositie speelt Podt Variaties op Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen in aansluiting op het fraaie gedicht Op de dood van Sterre van Constantijn Huygens. Waar in het gedicht sprake is van een wonder van bedwongen verdriet wordt in het muziekstuk een chromatisch dalende, zuchtende figuur uitgewerkt tot een dramatische compositie die uitmondt in het koraal Was Gott tut, das ist wohlgetan. .

Uitvoerenden
Jetty Podt studeerde orgel, kerkmuziek en koordirectie aan de conservatoria van Arnhem en Utrecht. Zij is huisorganist van de Stevenskerk, dirigent van de Vespercantoriu en drijvende kracht achter de muzikale vespers Zaterdagmiddag in de Stevens. Van haar hand verschenen cd's met muziek van Duruflé en Welmers. Podt staat bekend om haar bijzondere concerten. Zo gaf ze eens een Ligconcer waarbij het publiek in een ontspannen liggende houding kon luisteren naar de orgelmuziek. Wam de Moor is letterkundige, literatuurcriticus en schrijver.

Tot en met 14 september zijn in de Sint Stevenskerk orgelconcerten te beluisteren.vijf concerten naar keuze kosten respectievelijk ¤ 20,- en ¤ 16,- euro.

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u terecht bij Jenneke van de Streek, 030-6383912/ 024-3788696 of Jetty Podt; 024- 3233557