Gemeente Nijmegen

Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 2378
E-mail gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen

persbericht
Datum Nummer persbericht
6 juli 2004 C070


In 2003 in Nijmegen minder verkeersslachtoffers

In Nijmegen vielen in 2003 aanzienlijk minder verkeersslachtoffers dan het jaar daarvoor. Het aantal verkeersdoden daalde van zes in 2002 naar vier in 2003 (33 procent)tegen een landelijk stijging van twee procent. Het aantal ziekenhuisopnames ten gevolge van het verkeer daalde landelijk met vier, in Nijmegen met zesendertig procent.

De verkeersveiligheid nam toe door de aanpak van gevaarlijke kruispunten en wegen, de intensivering van snelheidscontroles en de aanleg van 30 km gebieden.

Het totaal aantal ongevallen in 2003 laat een drastische daling zien van 2503 in 2002 naar 1793 in 2003. Dit is een afname van 28 procent. Ook het totaal aantal verkeersslachtoffers (licht gewonden + ziekenhuisopnamen + doden) laat in 2003 een flinke daling zien. In 2003 vielen er namelijk 27 procent minder slachtoffers in het verkeer dan in 2002. Het aantal ziekenhuisopnames van verkeersslachtoffers daalde van 122 in 2002 naar 77 in 2003. Dit is een afname van 36 procent. Deze effecten van verschillende maatregelen staan in de Quick Scan Verkeersongevallen 2003.

Jaar Aantal ongevallen Aantal slachtoffers Totaal UMS* Letsel ongeval Dodelijke ongeval Totaal Licht gewond Ziekenhuis-opname Doden

2001 2.620 2.314 302 4 371 269 96 6
2002 2.503 2.181 316 6 394 266 122 6
2003 1.793 1.545 244 4 286 205 77 4
Aantal ongevallen en slachtoffers naar afloop in de periode '01 t/m '03 in Nijmegen

* Uitsluitend materiële schade

Aanpak gevaarlijke wegen en kruispunten
Door verbetering van de gevaarlijke situaties bij het Keizer Traianusplein en diverse kruisingen op de Graafseweg is het aantal blackspots en gevaarlijke verkeerssituaties gedaald van 28 in 2002 naar 25 in 2003. In 1994 waren dat er nog 56.
In 2004 wil de gemeente de gevaarlijke kruisingen Bijleveldsingel-Prins Hendrikstraat, Oranjesingel-Prins Bernhardstraat en Molenweg-Nieuwe Nonnendaalseweg aanpakken.

Effecten snelheidscontroles
Sinds 2000 wordt op diverse wegen de snelheid van auto's gecontroleerd met flitspalen of mobiele apparatuur. De cijfers over de periode september 2000 tot en met augustus 2003 zijn vergeleken met de periode van drie jaar daarvoor. Zowel het aantal letselongevallen als het aantal slachtoffers daalden door de snelheidscontroles met 30 procent. Op gebiedsontsluitingswegen zonder snelheidscontroles, steeg het aantal ongevallen met een procent en aantal slachtoffers met vier procent.

30km-gebieden
Op basis van het Duurzaam Veilig beleid van het Rijk richt de gemeente woonwijken in tot 30km-gebied, de maximumsnelheid voor motorvoertuigen is daar dertig kilometer per uur. In de wijken die al meer dan een jaar zijn ingericht als 30km-gebied (Hatert, Grootstal, Haterse Hei, St. Anna, Hunnerberg, Altrade Hees en Heseveld) daalde het aantal verkeersongevallen. In de wijken Hunnerberg, Altrade, Hees en Heseveld zelfs met vijftig procent. Het totaal aantal letselongevallen in de tien 30km-wijken bleef vrijwel gelijk. Pas een jaar nadat de laatste wijken zijn heringericht (2005/2006) kunnen nadere conclusies worden getrokken over het effect.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marij Delissen, doorkiesnummer 2382