Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak minister van verkeer en Waterstaat bij openen spitsstroken op de randweg Eindhoven in Eindhoven

Dames en heren,

Vandaag vieren we de feestelijke opening van een deel van de spitsstroken op de A-2 richting zuiden. Sinds 2 juli maakt het vakantieverkeer er al gebruik van. En het lijkt een succes te worden. In het eerste vakantieweekend was er sprake van een soepele doorstroming van vakantieverkeer. En ik begrijp dat de spitsstroken in noordelijke richting aan het eind van de zomer klaar zijn. Dus de late vakantievierders kunnen er zowel op de heen- als terugreis van profiteren.
Aanvankelijk was de planning om deze spitsstroken pas in november op te leveren. Maar door de intensieve samenwerking tussen de aannemer en de wegbeheerders uit de regio sta ik hier nu al. Dat is een enorm compliment waard. Hoe sneller een spitsstrook er ligt, des te beter. Niet alleen voor de doorstroming, maar zeker ook voor de veiligheid. Bij de aanleg van spitsstroken mogen we dat aspect absoluut niet uit het oog verliezen. Het bijna-ongeluk met de LPG-tankwagen ligt iedereen hier nog vers in het geheugen. Daarom zijn hier ook zoveel verkeersmaatregelen genomen om de veiligheid te vergroten. Samenwerking was daarin het toverwoord. De aanwezigheid vandaag van vertegenwoordigers van het Korps Landelijke Politie Diensten, brandweer, regiopolitie, GG&GD en bergingsbedrijven getuigt hiervan. Hartelijk welkom. Mijn spitsstrook is uw spitsstrook! En dan de toekomst, want u bent nog niet van mij af. Op de Randweg Eindhoven wordt alles bij elkaar 12 kilometer aan spitsstroken aangelegd. De capaciteit neemt daarmee in de spits met zon 30 procent toe! Dat is heel veel, maar één ding moet ik wel duidelijk maken: een filevrije Randweg in de spits is niet realistisch. Een kortere reistijd en een betere doorstroming is dat wel.

Dat geldt trouwens niet alleen voor de regio Eindhoven. In totaal worden er de komende jaren circa 40 spitsstroken aangelegd, verspreid over het hele land! Dat is ongeveer 300 kilometer aan extra rijbanen. De economische voordelen als gevolg van de aanleg van deze spitsstroken zijn berekend op 25 miljoen euro per jaar.Wat dat betreft heb ik trouwens misschien nog een nieuwtje voor u. Onlangs is namelijk besloten dat we op het traject A58 Eindhoven-Tilburg tussen Best en Oirschot en op de A-2 richting Maastricht tussen Eindhoven en Valkenswaard ook spitsstroken aan gaan leggen.

Mijn inzet is om de economische centra van Nederland bereikbaar te houden. Dan doel ik op de Randstad en daarbinnen de mainports Schiphol en Rotterdam. Dan doel ik op de Triple A-verbindingen, waaronder de A2. En dan doel ik ook op economische centra zoals de Brainport Eindhoven. Want dat dit kabinet zich alleen zou richten op de Randstad is nonsens. Natuurlijk is de Randstad van groot economisch belang. Maar dat we geen oog zouden hebben voor de regios is gewoon niet waar.

Eindhoven is de regio met de meeste werkgelegenheid buiten de Randstad, het is de derde innovatieve regio in Europa en een belangrijk logistiek knooppunt van wegen en waterwegen. Ook de positie van de Luchthaven Eindhoven mogen we niet uitvlakken. Ik zou wel blind zijn als ik daaraan voorbij zou lopen en ik kan u verklappen dat er niets mis is met mijn ogen.

We moeten dus blijven investeren in een optimale bereikbaarheid van deze regio. Daarom nu de aanleg van spitsstroken. En daarom straks het verbreden van de Eindhovense Randweg van 2 x 2 naar 4 x 2 rijstroken in de periode 2006-2011. Een absoluut noodzakelijke investering om de verwachte groei van het personen- en goederenvervoer op te vangen.

Een van de belangrijkste doelen van mijn beleid is dus een betere doorstroming van het verkeer. En zonder een zak met geld lukt dat niet. Vandaar dat ik voor dit doel 2,5 miljard euro extra gereserveerd heb tot en met 2010. Dat is een duidelijke keuze in tijden van bezuinigingen. In totaal steken we nu ongeveer 6,5 miljard euro per jaar in onderhoud, benutting en uitbreiding. Ik ben dus meer dan de minister van spitsstroken. Zo gaat de schop wat mij betreft echt snel in de grond voor de A4 Midden-Delfland, heb ik onlangs de Thomassentunnel bij Rotterdam geopend, hebben we vorige week geld opzij gelegd zodat die Tweede Coentunnel er echt komt voor 2012, en gisteren heb ik nog de A30 bij het knooppunt Ede feestelijk mogen openen. In deze regio kan ik wijzen op de aanleg van de A50 die nu het einde nadert en waar ik een tijdje geleden aanwezig mocht zijn bij de opening van een wegvak. Volgend jaar kom ik terug voor het laatste stuk.

Kortom, er gebeurt nogal wat nu en de komende jaren.

Dames en heren,

Het moge duidelijk zijn, ik wil Nederland in beweging brengen. Een grote ambitie en in mijn eentje lukt dat natuurlijk nooit. Daar heb ik provincies, gemeenten en bedrijven bij nodig. Samenwerken is het credo. En deze regio geeft daarin het goede voorbeeld . Denk maar aan de planstudie Bereikbaarheid Oostelijk deel Stadsregio Eindhoven of het project Beter Bereikbaar Zuid-Oost Brabant. Alle wegbeheerders en het bedrijfsleven samen bereiken meer dan ieder voor zich.

Om het belang van een succesvolle regionale samenwerking te benadrukken, wil ik zo meteen een cadeautje overhandigen aan de burgemeesters van Eindhoven, Veldhoven en Waalre en de voorzitter van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven. Ik zou zeggen: ga zo door. Met de grootschalige reconstructie van de Randweg in 2006-2011 in het verschiet, is het verschrikkelijk belangrijk dat die samenwerking goed blijft. Maar daar heb ik alle vertrouwen in.

Dank u wel.