SERV
Jozef II-straat 12-16
1000 BRUSSEL
Tel. (00 32) 2 209 01 11
Fax. (00 32) 2 217 70 08


Persbericht

SERV dringt bij Vlaamse Regering aan
op impactanalyse en amendementen Bolkestein-richtlijn

Brussel, 14 juli 2004

T.a.v. de redactie,

Vandaag bracht de SERV een aanbeveling uit over de Europese richtlijn voor diensten op de interne markt, de zogenaamde Bolkestein-richtlijn. De SERV kan zich vinden in het principe van vrijmaking van het dienstenverkeer om zo de doelstellingen van Lissabon te bereiken. De wijze waarop dit gebeurt baart de SERV echter zorgen. De mogelijke impact voor een hele reeks sociaal-economisch relevante beleidsterreinen vergt meer duidelijkheid. Vooral het oorsprongland-beginsel houdt gevaren in door het ontbreken van minimumnormen en garanties dat een controle effectief zal gebeuren. De SERV dringt bij de nieuwe Vlaamse Regering dan ook aan op een gedegen impactanalyse en het tijdig doorspelen van een Vlaams standpunt naar de federale onderhandelaars om ongewenste gevolgen voor Vlaanderen te voorkomen.

Fundamentele bedenkingen

De kaderrichtlijn miskent de bevoegdheden van Vlaanderen en kan leiden tot een hernationalisering , door het verbod op erkenningsmogelijkheden voor de regio s.

Er ontstaat rechtsonzekerheid omwille van een groot gebrek aan coherentie tussen de verschillende initiatieven van de Europese Commissie. (bijv. rond de openbare dienstverleningsplichten, de diensten van algemeen belang, de uitgesloten diensten&). Ook de onduidelijkheden in de definities van de diensten wakkeren die rechtsonzekerheid aan en scheppen ruimte voor allerhande interpretaties.

De kwaliteitsnormen in het Vlaamse beleid komen op de helling te staan. Ten eerste omdat voor de toepassing van het oorsprongland-beginsel vandaag de noodzakelijke randvoorwaarden ontbreken. Het gaat niet alleen om het ontbreken van minimumnormen maar ook om grote moeilijkheden in verband met controle en inspectie. Zo bestaat het gevaar dat dienstverleners zich bewust in een lidstaat met lage normen vestigen en hebben lidstaten er weinig baat bij controles uit te oefenen wanneer de eventuele nadelige gevolgen zich vooral in andere lidstaten voordoen. Maar de kwaliteitsnormen komen ook in gevaar door de beperkingen die voor stelsels van vergunning en erkenning zullen gelden.

De gevolgen van de kaderrichtlijn voor nationale en voor sectorale regelingen valt moeilijk te schatten. De impactanalyse van de Europese Commissie zelf is beperkt , houdt geen rekening met de uitbreiding van de Europese Unie en moet door de lidstaten worden aangevuld. Voor Vlaanderen lijkt een RIA (reguleringsimpactanalayse - zware versie) aangewezen.

Ten slotte is de impact op onze taalwetgeving onduidelijk, zowel voor het gebruik van talen in de bedrijven zelf als voor de consumenten en de aanbieders en de leveranciers van diensten.

Impact op sociaal-economische beleidsterreinen

Daarnaast signaleert de aanbeveling na een eerste analyse specifieke knelpunten en aandachtsgebieden. Voor een hele reeks van sociaal-economisch relevante beleidsterreinen (arbeidsmarktdiensten, social profit, vervoer, gezondheid, onderwijs) doorloopt de aanbeveling de mogelijke impact.

SERV dringt bij Vlaamse Regering aan op impactanalyse en amendementen De SERV dringt bij de nieuwe Vlaamse Regering dan ook aan op een gedegen impactanalyse en het tijdig indienen van amendementen om ongewenste gevolgen voor Vlaanderen te voorkomen.

Alle adviezen van de SERV vindt u ook op de SERV-website : www.serv.be Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met de SERV, Christine Jacobs, Communicatieverantwoordelijke, tel. 02/20.90.188, cjacobs@serv.be