European Commission

IP/04/910

Brussel, 14 juli 2004

Commissie dient gedetailleerde voorstellen in voor de uitgaven van de Gemeenschap in de periode 2007-2013

Vandaag heeft de Europese Commissie haar goedkeuring gehecht aan een gedetailleerd pakket begrotingsvoorstellen voor de periode 2007-2013. Het wetgevingspakket sluit aan op een beleidsprogramma dat in februari jl. was goedgekeurd. Het gaat om gedetailleerde voorstellen op het gebied van cohesie, netwerken, landbouw, onderwijs, cultuur en sociaal beleid. De Raad van Ministers en het Europees Parlement kunnen nu een begin maken met de onderhandelingen over de toekomstige financiële vooruitzichten, zodat deze op tijd (vóór 2007) kunnen worden goedgekeurd. Ondanks de toename van de EU-bevolking met dertig procent en de nieuwe taken die de Europese Raad heeft opgedragen, kan de bovengrens voor de ontvangsten op het huidige niveau blijven. Met een strenge begrotingsdiscipline en een voorzichtige programmering is het zelfs mogelijk het aantal lidstaten uit te breiden tot 27, maar de uitgaven toch op gemiddeld slechts 1,14 % van het BBP te houden.

Voorzitter Romano Prodi: Met de invoering van de euro, de grootste uitbreiding in de geschiedenis van de Europese integratie en de goedkeuring van een grondwet voor Europa hebben we een continent verenigd dat eens door militaire en ideologische conflicten werd verscheurd. Wat we tot stand hebben gebracht, is een Unie die haar burgers kansen en veiligheid belooft en die wereldwijd een belangrijke stem in het kapittel wil hebben. Onze voorstellen zijn concreet, kostenefficiënt en komen op tijd: nu komt het voor de EU erop aan haar beloften waar te maken.

Naast het pakket heeft de Commissie een mededeling goedgekeurd waarin de verschillende voorstellen samen worden beschreven en waarin wordt geanalyseerd hoe EU-maatregelen een toegevoegde waarde bieden.

Er bestaat onder de lidstaten eensgezindheid over de nieuwe prioriteiten voor de toekomst van de Unie. Alle lidstaten willen het concurrentievermogen vergroten, inspelen op de uitbreiding met een bevordering van de groei in de nieuwe lidstaten, een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid creëren, en ze willen een krachtiger extern beleid. Al deze ambities zijn in de grondwet opnieuw bevestigd.

Tegelijkertijd zijn de nationale uitgaven in de afgelopen zeven jaar meer dan tweemaal zo snel gegroeid als de EU-uitgaven. Feit is dat Europa de broodnodige toegevoegde waarde kan bieden, maar zonder voldoende financiële middelen blijft dit een loze belofte.

De Commissie hanteert in haar voorstellen het uitgangspunt dat de EU-begroting meer resultaat moet opleveren dan met dezelfde middelen op nationaal niveau kan worden bereikt. Zij laat zien dat een op EU-niveau uitgegeven euro meer kan bieden dan een euro die op nationaal niveau wordt uitgegeven.

Ten slotte beschrijft de mededeling ook de diverse instrumenten waarmee de maatregelen in het kader van de afzonderlijke begrotingsonderdelen zullen worden getroffen. De nieuwe structuur vormt een belangrijke stap voorwaarts in de vereenvoudiging van EU-maatregelen en moet ervoor zorgen dat bij uitgavenprogramma´s de beginselen van deugdelijk bestuur in acht worden genomen, hetgeen efficiencybesparingen oplevert, en dat maatregelen toegankelijker en gebruikersvriendelijker worden. Het pakket maatregelen dat vandaag is goedgekeurd, zal later nog worden aangevuld met voorstellen op het gebied van externe betrekkingen, onderzoek en vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid.

Million EUR at 2004 prices

COMMITMENT APPROPRIATIONS

2006 (a)

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013


1. Sustainable growth

46.621

58.735

61.875

64.895

67.350

69.795

72.865

75.950


1a. Competitiveness for growth and employment

8.791

12.105

14.390

16.680

18.965

21.250

23.540

25.825


1b. Cohesion for growth an employment

37.830

46.630

47.485

48.215

48.385

48.545

49.325

50.125


2. Preservation and management of natural resources

56.015

57.180

57.900

58.115

57.980

57.850

57.825

57.805

of which : Agriculture - Market related expenditure and direct payments

43.735

43.500

43.673

43.354

43.034

42.714

42.506

42.293


3. Citizenship, freedom, security and justice


2.342


2.570

2.935


3.235

3.530

3.835


4.145

4.455

4. The EU as a global partner (c)

11.232

11.280

12.115

12.885

13.720

14.495

15.115

15.740


5
Administration (d)

3.436

3.675

3.815

3.950

4.090

4.225

4.365

4.500

Compensations (e)


1.041

120

60

60

Total appropriations for committments

120.688

133.560

138.700

143.140

146.670

150.200

154.315

158.450

Total appropriations for payments (b)(c)

114.740

124.600

136.500

127.700

126.000

132.400

138.400

143.100

Average

Appropriations for payments as a percentage of GNI


1,09%


1,15%


1,23%


1,12%


1,08%


1,11%


1,14%


1,15%


1,14%

Margin available

0,15%

0,09%

0,01%

0,12%

0,16%

0,13%

0,10%

0,09%

0,10%

Own resources ceiling as a percentage of GNI


1,24%


1,24%


1,24%


1,24%


1,24%


1,24%


1,24%


1,24%


1,24%

(a) 2006 expenditure under the current financial perspective has been broken down according to the proposed new nomenclature for reference and to facilitate comparisons. Expenditure in headings 3 and 4 includes amounts corresponding to the Solidarity Instrument (EUR 961 at 2004 prices) and EDF (estimated at EUR 3 billion), respectively.

(b) Includes expenditure for the Solidarity Instrument (EUR 1 billion in 2004 at current prices) as from 2006. However, corresponding payments are calculated only as from 2007.

(c) The integration of EDF in the EU budget is assumed to take effect in 2008. Commitments for 2006 and 2007 are included only for comparison purposes. Payments on commitments before 2008 are not taken into account in the payment figures.

(d) Includes administrative expenditure for institutions other than the Commission, pensions and European schools. Commission administrative expenditure is integrated in the first four expenditure headings.

(e) Amounts foreseen in the agreed European Union common position for the Accession Conference with Bulgaria (CONF-BG 27/04)