Port of Rotterdam

Beste halfjaar ooit - Containers in dubbele cijfers 15-7-2004 14:45:00

Groei Rotterdamse Haven versnelt

In de eerste helft van 2004 is in de Rotterdamse haven 177 miljoen ton goederen overgeslagen, 8 procent meer dan in de eerste helft van 2003. De afvoer nam sterker toe dan de aanvoer, respectievelijk 6,7% en 11,6%, en het stukgoed groeide bijna dubbel zo snel, 12%, als het massagoed. Alleen kolen werd, 2%, minder overgeslagen dan in de eerste helft van vorig jaar. De andere goederensoorten groeiden: agribulk (+10,6%), ertsen en schroot (+7,6%), overig droog massagoed (+6,6%), ruwe aardolie (+5,3%), minerale olieproducten (+13,2%) overig nat massagoed (+5,6%), roro (+5,5%), containers (+13,3%) en overig stukgoed (+7,8%). In aantallen nam de containeroverslag met 12% toe tot 4 miljoen TEU (20-voets eenheden). De vooruitzichten voor de overslag in de tweede helft van het jaar, zijn positief.

Willem Scholten, algemeen directeur van het Havenbedrijf Rotterdam: Acht procent meer overslag is uniek. Het is ook zelden of nooit voorgekomen dat de groei zo breed gespreid is. De opkomst van China, op zichzelf en als katalysator voor ontwikkelingen elders, speelt een belangrijke rol. De brede spreiding wijst echter op méér. De laatste paar jaar is er nergens in Nederland meer geïnvesteerd dan in de haven. Dat gaat zich nu uitbetalen. Investeren loont.

Droog massagoed
De totale hoeveelheid droog massagoed nam toe met 5% tot 45 mln. ton. De vorig jaar ingezette opwaartse beweging in de overslag van agribulk (granen, zaden, veevoedergrondstoffen) zet zich voort: +11% tot 5,4 mln. ton. Dit is te danken aan de aanvoer van derivaten en tapioca voor de mengvoederindustrie. De aanvoer van sojabonen en de afvoer van granen daalden. In de tweede helft van het jaar zal de import van tapioca terugvallen, zodat het jaarresultaat waarschijnlijk iets onder dat van 2003 zal liggen.
Er werd ongeveer 250.000 ton minder kolen behandeld. Enkele schepen moesten vanwege capaciteitsproblemen uitwijken naar een andere haven. Hiernaast zijn de zeer grote schepen, capesizers, krap en zet men vaker de kleinere panamaxen in. Deze kunnen ook in de concurrerende havens terecht. Door opstartproblemen kon de nieuwe EECV terminal onvoldoende compensatie bieden. De overslag daalde zo met 2% tot 11 mln. ton. In de tweede helft van het jaar wordt herstel verwacht door toename van de Duitse import, het weer in bedrijf komen van de koleneenheid van de Amercentrale en van de kolenlosser bij EECV. De overslag van ertsen en schroot nam toe met bijna 8% tot 23 mln. ton. In de EU25 nam de productie van staal toe met 3,5%. De vraag komt vooral uit China, waar ook de honger naar schroot groot is. Een belangrijke negatieve indicator voor de rest van het jaar is echter de daling van de Duitse productie van ruwijzer met 1,4%. Op jaarbasis is een lichte groei van de ertsoverslag toch aannemelijk. Het overig droog massagoed groeide met 7% ten opzichte van de al uitstekende eerste helft (+15%) van 2003, tot 5,5 mln. ton. Met een aantrekkende productie in de staal- en de chemische industrie, neemt ook de aanvoer van mineralen verder toe. Heel veel mineralen komen per parcelservice uit China en Zuid-Afrika.

Nat massagoed
Het totaal nam toe met 7% tot 82 miljoen ton. De aanvoer van ruwe olie beleefde één van de beste semesters sinds jaren, met een toename van 5% tot 53 miljoen ton. Evenals in 2003 draait de raffinagesector goed: de vraag is groot en de raffinagemarge behoorlijk. Omdat dit jaar geen onderhoudsstops gepland zijn, komt de overslag op jaarbasis tot 5 miljoen ton hoger uit.
De aanvoer van olieproducten bleef stabiel op 10 miljoen ton, maar de afvoer steeg aanzienlijk met bijna 40% tot 7 miljoen ton. Dit valt vooral toe te schrijven aan de doorvoer van Russische stookolie. Afgelopen voorjaar vertrokken al zes VLCCs, met elk een laadvermogen van rond de 250.000 ton, met stookolie naar het Verre Oosten. Voor de lichtere producten, vooral benzine, is de Verenigde Staten de belangrijkste bestemming.
De overslag van overig nat massagoed, meest basischemicaliën, is toegenomen met 6% tot 13 mln. ton. Dit is iets meer dan in de (voor de chemie) topjaren 2000 en 2001, maar eigenlijk is nu al voor het vijfde jaar sprake van heel goede resultaten. De Vereniging Nederlandse Chemische Industrie verwacht dit jaar een volumegroei van 4%. In dat geval is een overslag van 26 miljoen ton nat massagoed haalbaar.

Stukgoed
De stukgoedsector had een bijzonder goed eerste halfjaar met een toename van 5 mln. ton (+12%) tot 50 mln. ton. In containers werd 13% meer aangevoerd, van 35 naar 40 mln. ton. De aan- en afvoer stegen beide rond de 13%. In aantallen was dit rond de 12%, tot 4 mln. TEU (+500.000). Het Verre Oosten is de drijvende kracht achter de groeiende containeroverslag. Inmiddels zorgt dit voor capaciteitsgebrek op vrijwel alle grote West-Europese terminals. ECT groeide met 20%, drie keer de verwachting, en heeft extra personeel aangenomen en investeringen naar voren gehaald. In de tweede helft van het jaar kan de totale groei toenemen door intensiever gebruik van enkele diepzeeterminals.
Het roll-on/roll-off vervoer nam met 5,5% toe tot 5,5 mln. ton. Hiervan is iets meer dan de helft afvoer. De toename is het gevolg van de groei van de handel tussen het VK en het continent. Cobelfret Ferries speelde hierop in door de capaciteit op Purfleet te vergroten. DFDS Tor Line nam Rotterdam twee keer per week op in de dienst tussen Engeland en Zweden. Eveneens gerelateerd aan Engeland is toegenomen overslag van autos: Mazda sloot begin dit jaar een contract met RCC/RCT voor doorvoer naar Groot-Brittanië.
Door een sprongetje van 8% tot 4,5 mln. ton, is het overig stukgoed weer terug op het niveau van 2000. Nieuw gestart in 2004 zijn de all weather terminal van Gevelco (staal uit Zweden en papier uit Portugal) en DFDS Tor Line (nieuw in papier, uit Noorwegen). In de tweede helft van het jaar gaan deze terminals zwaarder doortellen in het resultaat. In de eerste zes maanden deden ook de LASH-vaart (veel staal uitgaand, papier, rijst) op de Verenigde Staten en de aanvoer van groenten en fruit (+20%) uit Zuid-Afrika en Zuid-Amerika, het goed.

Halfjaar cijfers 2004

Havenbedrijf Rotterdam N.V.
15-07-2004