Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Koninklijk Horeca Nederland

KONINKLIJK HORECA NEDERLAND DOORBREEKT

TARIEFSTELLING FINANCIËLE INSTELLINGEN

WOERDEN, 15 juli 2004 - Het is Koninklijk Horeca Nederland gelukt om lagere commissies af te spreken bij creditcardbetalingen. Over iedere transactie met een creditcard worden door de ondernemer - en niet door de kaarthouder - verwerkingskosten betaald. Het monopolie van de financiële instellingen is met de lagere commissie doorbroken. Sinds de brancheorganisatie in juni B+S Card Service uit Duitsland introduceerde, heeft ook PaySquare (voorheen Interpay) haar tarieven - met 0,5% - verlaagd. Ook voor betaalapparatuur is een lagere prijs bedongen.

Het onderzoek van Koninklijk Horeca Nederland naar alternatieven voor de hoge commissies op creditcardbetalingen duurde bijna vier jaar. Door het openstellen van Europese handelsgrenzen kon er in het buitenland gezocht worden naar alternatieve aanbieders. B+S Service uit Duitsland stapte in en biedt sinds begin juni leden van Koninklijk Horeca Nederland een aanzienlijk lagere commissie. Daarop heeft Interpay, handelend onder de nieuwe naam PaySquare, haar tarief met 0,5% verlaagd.

"Als je nagaat dat in de horeca 1,2 miljard euro aan betalingen via creditcards verloopt - 15% van het totaalbedrag in ons land - dan heb je het al gauw over een behaald voordeel van zes miljoen euro," vertelt voorzitter Luit Ezinga van de sector Hotels van Koninklijk Horeca Nederland. Er werd regelmatig met creditcardmaatschappijen gesproken, maar veel verder dan het verlenen van een extra korting van een tiende procent kwamen ze niet. "Hun verhaal was dan dat er anders een verhoging van de tarieven was gekomen en er nu 'zelfs' een verlaging mogelijk was. Maar, het is toch te gek dat de consument, de gebruiker van de creditcard alle geneugten heeft - zoals een aankoopverzekering - en de ondernemer de commissie moet betalen?"

De hele bedrijfstak horeca geniet van de bereikte onderhandelingsresultaten. "Het sterke is," aldus voorzitter Leo van Eeghem van de sector Restaurants, "dat Koninklijk Horeca Nederland niet alleen streed tegen de hoge commissies, maar tegelijkertijd naar alternatieven heeft gezocht." Leden van de brancheorganisatie ontvangen een nog hogere korting.

Koninklijk Horeca Nederland heeft tevens naar de aanbieders van betaalapparatuur gekeken , waarmee naast creditcardbetalingen ook gepind kan worden. Ook hier kon nog veel voordeel voor de leden behaald worden. Leverancier CCV levert nu betaalapparaten met ruim 20% korting (inclusief een serviceabonnement voor 2004 en 2005).

Diverse brancheorganisaties hebben belangstelling getoond voor de onderhandelingsresultaten en hebben zich inmiddels in Woerden gemeld bij Koninklijk Horeca Nederland.


---

Noot voor de redactie -

Ingezonden persbericht