Gemeente Nijmegen

Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 2378
E-mail gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen

persbericht
Datum Nummer persbericht

15 juli 2004 C071


Milieueffecten tweede stadsbrug in kaart gebracht

Met een tweede stadsbrug wordt Nijmegen beter bereikbaar. Zo'n tweede brug leidt tot extra milieudruk in Nijmegen-West en in het noordelijke, dunbevolkte deel van de Waalsprong. De milieudruk in de rest van de stad wordt kleiner. Zonder tweede brug wordt de stad zo goed als onbereikbaar en ontstaat een zwaardere belasting voor het milieu dan met die extra brug. Dat blijkt uit het milieueffectrapport Stadsbrug.

De bestaande Waalbrug in Nijmegen zit aan de grens van haar capaciteit. Daarmee staat de bereikbaarheid van de stad sterk onder druk. Door de te verwachten toename van het wegverkeer neemt die druk de komende jaren nog verder toe (veertig procent meer verkeer in 2020). Een tweede verbinding voor het gemotoriseerde verkeer zorgt voor een meer evenwichtige verdeling van het verkeer over de stad. Bij calamiteiten wordt Nijmegen met twee bruggen minder kwetsbaar.

De tweede stadsbrug is bedoeld voor het lokale verkeer. De groei op de eerste stadsbrug blijft dan onder de tien procent. De groei van het doorgaande verkeer te kunnen opvangen is een verbreding van de A50 en/of de doortrekking van de A73 noodzakelijk. Een verbreding van de A50 en/of doortrekking van de A73 kan de bereikbaarheid van Nijmegen niet oplossen. Nijmegen heeft daarom altijd gepleit voor een tweede stadsbrug in combinatie met de doortrekking van de A73 en/of de verbreding van de A50.

Een milieueffectrapport (MER) maakt het mogelijk om het milieubelang naast andere belangen een volwaardige rol te laten spelen bij de besluitvorming.

In het rapport worden de volgende alternatieven vergeleken.

Alternatief Stadsbrug Waalbrug

1 2x2 rijstroken, 70 km/uur 2x2 rijstroken, 50 km/uur
2. 2x2 rijstroken, 50 km/uur 2x2 rijstroken, 50 km/uur
3. 2x1 rijstroken, 50 km/uur 2x2 rijstroken, 50 km/uur
4. 2x2 rijstroken, 70 km/uur 2x1 rijstroken, 50 km/uur

Deze alternatieven zijn beoordeeld op de gevolgen voor het milieu, verkeer en vervoer. Ze zijn afgezet tegen de situatie die ontstaat als er geen extra stadsbrug wordt gebouwd.

Het MER presenteert de belangrijkste bevindingen. Volgens het verkeerskundig rapport is een stadsbrug met twee keer twee rijstroken en een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur de beste oplossing voor Nijmegen.
De gevolgen voor landschap, cultuurhistorie, archeologie en de effecten op bodem en water zijn voor alle varianten gelijk. Het rapport geeft aan met welke maatregelen de brug op een voor natuur en milieu verantwoorde manier kan worden aangelegd.

De te volgen procedure voor het MER Stadsbrug ziet er als volgt uit:
* 18 Augustus: Commissie MER bespreekt met de gemeente de resultaten van de voortoets.

* Tot eind augustus is er extra gelegenheid voor de Platforms West en Waalsprong en het Kronenburger Forum om te reageren op het concept MER.
* Vanaf 18 augustus: eventuele aanpassingen MER.
* 14 of 21 September: college van burgemeester en wethouders stelt het definitieve MER vast, inclusief eventuele aanvullingen.
* 5 Oktober: behandeling van het MER in de commissie Stadsgebieden.
* 20 Oktober: de raad spreekt haar oordeel uit over de aanvaardbaarheid van het MER.

* Na aanvaarding van het MER Stadsbrug door de raad legt het college van burgemeester en wethouders het rapport vier weken ter inzage. Het MER Stadsbrug wordt tevens naar de (wettelijke) adviseurs en de Commissie MER gezonden.

* 20 November: toezending inspraakreacties aan de Commissie MER.
* Begin januari 2005: advies Commissie MER.

Het rapport, de deelrapporten en de samenvatting van het MER zijn te vinden op WWW.Nijmegen.nl .

__________________________________

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met M. Delissen, doorkiesnummer
2382