Gemeente Coevorden


'NS wil station Dalen sluiten per december 2005'

Gemeente Coevorden verzet zich tegen dreigende sluiting NS-station Dalen

De Nederlandse Spoorwegen hebben deze week in een brief aan het college
van B&W laten weten station Dalen alsnog per december 2005 te sluiten.
Het verdwijnen van station Dalen is voor het college van B & W van
Coevorden onaanvaardbaar. De NS kreeg vorige maand geen toestemming van
minister Peijs van Verkeer en Waterstaat om station Dalen al eind dit
jaar uit de dienstregeling te schrappen. De gemeente Coevorden blijft
zich verzetten, tegen deze verslechtering van het openbaar vervoer voor
Zuidoost-Drenthe.

De Nederlandse Spoorwegen menen met het sluiten van NS-station Dalen de
dienstregeling op de lijn Emmen-Zwolle te kunnen optimaliseren. Omdat
het traject tussen Emmen en Gramsbergen enkelspoor is, zijn er volgens
de NS weinig andere mogelijkheden om de dienstregeling te verbeteren.
Wethouder Henk Bouwers van Coevorden ziet voldoende mogelijkheden om het
reizigersvervoer op de lijnen Emmen-Zwolle en Emmen-Almelo te
verbeteren. "Het is cruciaal om een samenhangend netwerk voor
personenvervoer te hebben. Dat kunnen we niet alleen. De gemeente
Coevorden wil in samenwerking met de buurgemeenten en beide provincies
dan ook met alternatieve plannen komen voor effectief vervoer per trein
van Drenthe naar Overijssel en vice versa." Op dit moment vinden er
gesprekken plaats tussen de provincies Drenthe, Overijssel en het
ministerie van Verkeer en Waterstaat over een mogelijke overname van de
spoorlijn Zwolle-Emmen.

De NS maakte in februari bekend station Dalen al aan het eind van dit
jaar te willen sluiten. Op aandringen van burgemeester Bouwmeester van
Coevorden kregen de spoorwegen hiervoor geen toestemming van minister
Peijs. De minister was niet bereid deze wijziging toe te staan, omdat de
NS handelde in strijd met gemaakte afspraken. Volgens het contract
tussen NS en de minister moet de wijziging in het contract achttien
maanden van tevoren worden ingediend. Die termijn haalden de spoorwegen
toen niet.

Onacceptabel
Wethouder Bouwers vindt het nieuwe voornemen om station Dalen eind 2005
te sluiten onacceptabel. "Na opheffing van de laatste reguliere
buslijn in Dalen zijn honderden inwoners aangewezen op de trein. Niet
alleen is de trein belangrijk voor openbaar vervoer in regio. Ook zorgen
de treinen naar Zwolle en Almelo voor snelle verbindingen met de
randstad en steden als Deventer, Zutphen, Hengelo, Enschede, Arnhem en
Nijmegen." Gemiddeld stappen 5000 mensen per maand in of uit de trein
op station Dalen. Dagelijks stoppen er circa 35 treinen in Dalen. Er kan
eenmaal per uur in driekwartier naar Zwolle worden gereisd. En vanuit
Dalen kan er eenmaal per uur in 13 minuten naar Emmen worden gereisd.

De geschiedenis voor Dalen lijkt zich te herhalen. Ook in 1950 besloot
de NS al eens om station Dalen uit de dienstregeling te halen. Tussen
1950 en 1987 bleef het station ongebruikt. Sinds de zomer van 1987
stoppen de stoptreinen tussen Zwolle en Emmen weer dagelijks in het
Drentse dorp. De voormalige gemeente Dalen financierde in 1987 de
heropening van het station voor een groot deel. Volgens Bouwers is het
dan ook wrang dat uitgerekend dit station door NS gesloten dreigt te
worden. "Dit doet geen recht aan de regionale inspanningen die toen
zijn verricht. Daarom zullen we ook anno 2004 weer alles in het werk
stellen om station Dalen open te houden".

---