Ingezonden persbericht


Persbericht

Nu en in de toekomst zet Checkpoint de toon op het gebied van RFID

Belangrijke rol voor Checkpoint Systems in toekomstige RFID roll-out van METRO Group en in het huidige Innovation Centre

Barcelona/Nieuwegein, 15 juli 2004 -- De METRO Group, 's werelds op drie na grootste retailer en de eerste die RFID-technologie binnen haar gehele procesketen inzet, heeft Checkpoint Systems geselecteerd om deel uit te gaan maken van een RFID-oplossingenteam. Het team gaat leveranciers helpen bij de implementatie van de technologie in hun dagelijkse werkzaamheden.

Binnen het bestek van het oplossingenteam is Checkpoint samen met IBM geselecteerd als de aanbevolen partner voor systeemintegratie-diensten. Bovendien wordt Checkpoint aanbevolen als leverancier van RFID-labels en -antennes.

Eerder dit jaar kondigde Metro Group aan vanaf november 2004 te starten met het gebruik van RFID binnen haar gehele procesketen, aanvankelijk met 20 toeleveranciers. Dit aantal zal geleidelijk worden uitgebreid tot 100 toeleveranciers, acht centrale distributiecentra en 269 verschillende locaties van METRO Cash & Carry, Real en Kaufhof in Duitsland.

Het gebruik van RFID binnen de supply chain resulteert voor de retailer in een betere traceerbaarheid en voedselveiligheid. Bovendien verbetert het voorraadbeheer, zodat de schappen beter gevuld zijn en de klant een positievere winkelervaring beleeft.

Checkpoint heeft ook nauw samengewerkt met Metro Group in diens RFID Innovation Centre, dat vorige week geopend is in Neuss, Duitsland. Checkpoint leverde veel van de applicaties die toeleveranciers, verkoopafdelingen en leveranciers van de Metro Group zullen helpen om vertrouwd te raken met RFID.

Het Innovation Centre, dat een vloeroppervlakte van 1300 m² beslaat, is een belangrijk testlaboratorium voor alle deelnemers aan de roll-out. Partners van Metro Group kunnen er zelf ervaring opdoen met RFID door de technologie te testen onder realistische omstandigheden. De focus ligt daarbij op praktische toepassingen binnen alle onderdelen van de supply chain.

De technologie van Checkpoint wordt in alle delen van het Innovation Centre toegepast. Het bedrijf heeft een aantal 'productie tot schap' RFID-oplossingen geleverd, die interactie met RFID-technologie mogelijk maken en bezoekers meer inzicht bieden in de voordelen van RFID voor hun bedrijf. Checkpoint's supply chain technologie omvat een oplossing voor distributiecentra: een intelligente dok die UHF-labels op kisten nauwkeurig kan lezen en zo controleert of de hoeveelheden correct zijn en hoe hoog het voorraadniveau is.

De oplossingen voor winkelfilialen omvatten intelligente rekken en schappen, dual frequency hard tags en geïntegreerde RFID prijsetiketten, een Smart Verkoop- en Informatiepunt, een Smart Point Of Sale (POS) en Checkpoint's dual frequency EAS/RFID Gemini antenne. Die laatste is ook in gebruik in de Metro Group Future Store in Rheinberg, Duitsland.

Zowel modewinkels als consumenten kunnen van de technologie gebruik maken. Zij hoeven slechts de tag te scannen om te worden geïnformeerd over de maten en kleuren die op voorraad zijn. Alle informatie over een bepaald kledingstuk verschijnt op een scherm, zodat de klant niet meer hoeft te wachten tot een winkelmedewerker beschikbaar is om te helpen. Het Smart Merchandising-scherm bij de paskamers adviseert klanten bovendien over welke items goed staan bij de kledingstukken die zij aanpassen en dat levert belangrijke verkoopkansen op.

Checkpoint's dual frequency RFID/EAS hard tags kunnen zowel bij de fabrikant als in een distributiecentrum worden bevestigd. Niet alleen is de tag herbruikbaar en daarom kosteneffectief, ook zorgt deze voor een vermindering van de derving bij de verkooppunten. De tag kan namelijk niet worden verwijderd voordat de verkoop van het artikel geregistreerd is.

Dr. Gerd Wolfram, Executive Project Manager bij de Metro Groep: "Checkpoint heeft een overvloed aan ervaring met RF-EAS technologie - in het aanbrengen van labels bij de bron, die vervolgens worden gelezen bij het verkooppunt. De gang van zaken bij RFID is vergelijkbaar. Deze ervaring is zeer bruikbaar in de supply chain, bijvoorbeeld door de tags te plaatsen op kratten en pallets. Ik waardeer het zeer dat Checkpoint onderdeel is van de Metro Group Future Store Initiative en ook gaat samenwerken met onze top-leveranciers."

Albert Roger, Vice-President en General Manager RFID Solutions bij Checkpoint Europe zegt over Checkpoint's deelname aan het Innovation Centre: "We zijn erg verheugd dat we zo'n belangrijke rol kunnen spelen in de eerste ingebruikname van RFID in de retail supply chain, en onderdeel zijn van het Metro Group RFID Innovation Centre. Door het Innovation Centre te bezoeken en te gebruiken krijgen leveranciers en winkeliers meer inzicht in de voordelen van RFID voor hun organisatie en voor hun klanten. Het is een win-win-situatie voor alle betrokkenen."

Voor meer informatie over het Metro Group RFID Innovation Centre: www.innovation-center.metrogroup.de

Checkpoint Meto Benelux BV, Coltbaan 21, 3439 NG NIEUWEGEIN Telefoon: 030 - 609 41 11 - fax: 030 - 609 41 00

Over Checkpoint Meto
Checkpoint Meto - onderdeel van het Amerikaanse Checkpoint Systems, Inc., - is een internationale organisatie die gespecialiseerd is in productidentificatie en oplossingen voor dervingsreductie voor de retailindustrie en zijn supply chain. De oplossingen van Checkpoint bieden klanten verhoogde efficiëntie vanaf het moment van productie tot en met het moment van verkoop en verbetert de winkelervaring van de consument. Checkpoint is beursgenoteerd op de New York Stock Exchange (NYSE) en heeft meer dan 4000 werknemers wereldwijd, directe verkoop in 30 landen en distributeurs in 50 landen. Checkpoint is wereldwijd marktleider op het gebied van RF (Radio Frequency) technologie en produceert jaarlijks miljarden RF-labels en installeert tienduizenden RF-terminals. Het uitgebreide productportfolio bestaat onder meer uit: digitale RF/EAS (elektronische artikelbeveiliging) en RFID (Radio Frequente IDentificatie) systemen, RF bronbeveiliging, barcode en etiketteringssystemen - inclusief een wereldwijd netwerk van 31 servicebureaus - en retailverkoopsystemen. Checkpoint ondersteunt bovendien pionierend academisch onderzoek naar consumententrends en derving via de jaarlijkse publicatie van de 'European Retail Theft Barometer', een uitbreiding op haar consultancy aan veel van 's werelds toonaangevende retailmerken. Meer informatie via de Europese website: www.checkpointeurope.com

Over de METRO Group
De METRO Group is 's werelds vierde grote retail groep. Met haar krachtige merken opereert de METRO Group succesvol in 28 verschillende landen wereldwijd - op meer dan 2300 locaties en met bijna 240.000 werknemers. In 2003 bedroeg de netto omzet 53,6 miljard euro.